ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΕΚΛΑΡΗΣ
Στο ναδίρ της τελευταίας 20ετίας βρίσκεται φέτος η επιβατική κίνηση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με την πτώση, σε σύγκριση ακόμη και με την περσινή αρνητική χρονιά, να ξεπερνά το 30%.
Ενδεικτικό της απογοητευτικής κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι στην «καρδιά» του καλοκαιριού, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, η πληρότητα σε κανένα από τα πέντε πλοία που εκτελούν δρομολόγια από την «άγονη γραμμή» της Θεσσαλονίκης προς τα νησιά του Αιγαίου δεν ξεπερνά το 80%, ενώ το πλοίο «Αλκυόνη» πραγματοποίησε το «παρθενικό» του δρομολόγιο προς Σκιάθο και Σκόπελο την περασμένη Δευτέρα, μεταφέροντας μόλις 28 επιβάτες. Η διακοπή βασικών δρομολογίων την τελευταία διετία για Κυκλάδες και Β. Σποράδες και η δρομολόγηση παλιών και αργών πλοίων σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση είναι οι αιτίες «βύθισης» της ακτοπλοΐας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Καθυστέρηση...
«Εχουμε σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης, που ενδεχομένως ξεπερνά και το 30%. Αν δεν καθυστερούσε τόσο η δρομολόγηση πλοίου για τις Β. Σποράδες και αν είχαμε πλοίο για τις Κυκλάδες, όπου είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί (Μύκονος, Πάρος, Σαντορίνη, Τήνος κ.λπ.) τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά», σημείωσε ο ναυτιλιακός πράκτορας Βλαδίμηρος Καραχαρίσης.
«Αν υπήρχε από την αρχή του καλοκαιριού πλοίο με δεδομένα δρομολόγια για τις Β. Σποράδες, θα μπορούσαν αν οργανωθούν και εκδρομικά πακέτα. Πάντως και την προηγούμενη Παρασκευή που επρόκειτο να κάνει το πρώτο δρομολόγιο δεν έγινε λόγω της έλλειψης καυσίμων», συμπλήρωσε ο Δημήτρης Μαντούσης, πρόεδρος της Ενωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας - Θράκης.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), το πρώτο εξάμηνο του 2010 οι επιβάτες που διακινήθηκαν από/προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ανήλθαν σε 27.856 έναντι 40.601 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, δηλαδή 12.745 λιγότεροι και ποσοστό μείωσης της τάξης του 31,39%.
Με δεδομένο το γεγονός ότι ούτε και πέρσι υπήρχε δρομολόγιο πλοίου για τις Κυκλάδες και την Κρήτη, είναι προφανές ότι το μεγαλύτερο μερίδιο της πτώσης οφείλεται στη διακοπή του ταχύπλοου καταμαράν, που εκτελούσε το δρομολόγιο από τη Θεσσαλονίκη για τα νησιά των Β. Σποράδων (Σκιάθο, Σκόπελο και Αλόννησο). Συνολικά, πέρσι, για τις Β. Σποράδες διακινήθηκαν από και προς τη Θεσσαλονίκη 28.790 επιβάτες, οι οποίοι φέτος είτε υποχρεώθηκαν να μετακινηθούν μέσω του λιμανιού του Βόλου είτε επέλεξαν άλλους προορισμούς.
Ακόμη και σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν με τα σημερινά δεδομένα, η επιβατική κίνηση θα παρουσιάσει πτώση που θα ξεπερνά το 30%, «απειλώντας» το αρνητικό ρεκόρ της 20ετίας, που καταγράφηκε το 2006 με 129.684 επιβάτες.
Καθοδική πορεία πενταετίας
Η κρίση της ακτοπλοΐας στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε σταδιακά στις αρχές της δεκαετίας, καθώς διατηρήθηκαν στη γραμμή παλιά και αργά πλοία, την ώρα που από το λιμάνι του Πειραιά είχαν δρομολογηθεί σύγχρονα και ταχύπλοα σκάφη. Παρ' όλα αυτά, όμως, μέχρι και το 2005 η επιβατική κίνηση διατηρούνταν σε «αξιοπρεπή» επίπεδα άνω των 200.000 επιβατών ετησίως. Από το 2006 και έπειτα, με τη διακοπή των δρομολογίων του «Αίολος Κεντέρης» για το Β. Αιγαίο και τις παλινωδίες στις γραμμές των Κυκλάδων και των Σποράδων, η πτώση ήταν θεαματική.
Από πέρσι, η διακοπή του δρομολογίου για τις Κυκλάδες και την Κρήτη, έστω και με τα αργά και παλιά πλοία που το εκτελούσαν, και από φέτος η μη πραγματοποίηση δρομολογίου, ούτε για τα νησιά των Β. Σποράδων, τους πιο κοντινούς προορισμούς από τη Θεσσαλονίκη προς τη νησιωτική χώρα, έχουν οδηγήσει στη δραματική μείωση της επιβατικής κίνησης.
Φέτος εκτελούνται τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Σάμο και Δωδεκάνησα, ενώ το «Αλκυόνη» ξεκίνησε κάθε Δευτέρα και Παρασκευή τη σύνδεση με τη Σκιάθο και τη Σκόπελο, με εισιτήριο 40 ευρώ το άτομο και 85 ευρώ για το ΙΧ αυτοκίνητο.
Αναζητούνται και κρουαζιέρες
Πτωτικές τάσεις παρουσιάζουν φέτος και οι εσωτερικές και διεθνείς κρουαζιέρες, που συμπεριλαμβάνουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στους προορισμούς τους. Τη «χρυσή» χρονιά του 2008, όταν στο λιμάνι κατέβηκαν 41.691 επιβάτες από διεθνείς κρουαζιέρες (με αιχμή το «Navigator of the Seas» που έπιασε 4 φορές, μεταφέροντας 3.500 επιβάτες και 1.500 άτομα πλήρωμα), ακολούθησε η περσινή πτώση με 29.712 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων. Φέτος, μέχρι στιγμής έχουν αφιχθεί 20 κρουαζιερόπλοια, μεταφέροντας μικρό αριθμό επιβατών, που δεν ξεπερνά τα 600 - 700 άτομα το καθένα.
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αλλά και επιχειρηματικούς παράγοντες της Θεσσαλονίκης, μια λύση που θα μπορούσε να δώσει «ώθηση» στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά θα ήταν η δημιουργία μιας Ναυτιλιακής Εταιρίας Λαϊκής - Κοινωνικής Βάσης, με τη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων της πόλης και τους επιχειρηματικού κόσμου. Η απόκτηση ενός πλοίου θα μπορούσε να εξυπηρετεί είτε δρομολόγια προς τα νησιά (π.χ. Β. Σποράδες ή Κυκλάδες), είτε την προοπτική υλοποίησης της θαλάσσιας αστικής - υπεραστικής συγκοινωνίας στο Θερμαϊκό.
ΠΗΓΗ:agelioforos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου