Article Author: Χρήστος Προυκάκης Στρατάκης: Ο πρωθυπουργός, "χωρίς τύψεις", όπως ο ίδιος έχει πει, έφυγε για διακοπές και έδωσε το κλειδί της διακυβέρνησης στο ΔΝΤ, το οποίο διορίζει στρατιά συμβούλων στο Μαξίμου. Ο Ιταλός Σκιόπα, άνθρωπος του διεθνούς τραπεζικού κατεστημένου, αναλαμβάνει ρόλο υπερυπουργού Οικονομικών.
Οι τρεις ελεγκτές της τρόικας έδωσαν συνέντευξη Τύπου, την Πέμπτη, στην Αθήνα, βαθμολόγησαν την κυβέρνηση και εξήγγειλαν "νέες προγραμματικές δηλώσεις" για "διαρθρωτικά μέτρα" φέτος και του χρόνου. Διευκολύνουν, μάλιστα, την κυβέρνηση να ανακοινώσει τη συμφωνία της με τα μέτρα μετά τις περιφερειακές εκλογές. Φθινόπωρο αγώνων και εκλογών με πολιτικό νόημα εν όψει.
Προσπαθεί να προλάβει το "μπλακ-άουτ" του φθινοπώρου
Λιονάκης Νίκος
Προς το παρόν, με την έκθεσή της, η τρόικα προσφέρει στον Γιώργο Παπανδρέου και την κυβέρνησή του μιαν "ανάσα" έως το φθινόπωρο προκειμένου να έχει μεγαλύτερη ευχέρεια στους χειρισμούς των δύσκολων θεμάτων, εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών. Στο Μαξίμου ξεκινούν με το δεδομένο ότι η εκλογική μάχη για την αυτοδιοίκηση θα προσλάβει έντονα πολιτικά χαρακτηριστικά και ότι οι υποψηφιότητες του ΠΑΣΟΚ θα εισπράξουν τη δυσαρέσκεια και την αποδοκιμασία των πολιτών για τα επώδυνα και άδικα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση.
Σε τι βαθμό θα γίνει αυτό, μένει να καταγραφεί. Όμως σε κάθε περίπτωση οι επιτελείς του Μαξίμου δεν θα ήθελαν να δρομολογήσουν πριν τις εκλογές -βεβιασμένα, συγκρουσιακά και με κινήσεις στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας, όπως έγινε με τους οδηγούς φορτηγών-, εξελίξεις σε σειρά ακανθωδών ζητημάτων που συγκαταλέγονται ως δεσμεύσεις στον μακρύ κατάλογο των προϋποθέσεων για την εκταμίευση της τρίτης δόσης του δανείου της χώρας.
Δηλαδή μιας κατάστασης για την οποία πήρε μια γεύση μέσα στην εβδομάδα με την άμεση αντίδραση του δυναμικού σωματείου της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ απέναντι στο ενδεχόμενο πώλησης του 40% του ποσοστού των ενεργειακών μονάδων της εταιρείας.
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η πρόωρη εξαγγελία του κ. Παπανδρέου περί ανακοίνωσης κοινωνικού και αναπτυξιακού πακέτου στη ΔΕΘ. Εγχείρημα που αναμένεται να επιβεβαιωθεί ως άνευ ιδιαίτερης ουσίας δεδομένων των στενών περιθωρίων που αφήνει η τρόικα για κοινωνικές πολιτικές, όταν, από την άλλη, ωστόσο, η κυβέρνηση "προικοδοτεί" τις τράπεζες με ακόμα 25 δισ. ευρώ.
Έτσι, τα πιο δύσκολα για την κυβέρνηση αρχίζουν μετά τις διακοπές της, οπότε οι επιτελείς του Μαξίμου και ο πρωθυπουργός θα πρέπει να ανακοινώσουν τις αποφάσεις τους για τη ΔΕΗ, τις ΔΕΚΟ και τον ΟΣΕ, το άνοιγμα έξι ακόμα κλειστών επαγγελμάτων μετά των οδηγών φορτηγών, τη συρρίκνωση του κράτους με τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις δημόσιων οργανισμών και υπηρεσιών.
Δεν αποκλείουν νέο πακέτο μέτρων
Κανείς όμως στην κυβέρνηση δεν μπορεί να αποκλείσει κατηγορηματικά τη λήψη νέων μέτρων, όσο και αν υπουργοί ξορκίζουν αυτό το ενδεχόμενο είτε για να κάμψουν νέες αντιδράσεις και να αμβλύνουν τις εντυπώσεις, όπως έκανε ο Γ. Παπακωνσταντίνου, είτε επειδή και οι ίδιοι βλέπουν ότι κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό για την κοινωνία.
Εξ ου και η τοποθέτηση του αναπληρωτή υπουργού Άμυνας, Π. Μπεγλίτη, ότι "αν πάμε σε δεύτερο πακέτο εισπρακτικών μέτρων, είμαι βέβαιος, δεν θα μπορέσουμε να αντέξουμε".
Άλλωστε, οι τελικές αποφάσεις για ενδεχόμενα νέα εισπρακτικά πακέτα -όπως και αρκετές επιλογές για τις περίφημες "διαρθρωτικές" αλλαγές- δεν ανήκουν στην ίδια την κυβέρνηση, καθώς έχουν ζητηθεί a priori από την τρόικα, μέσα από το Μνημόνιο και μέσα από τις εκάστοτε επικαιροποιήσεις του.
Κάτι που φάνηκε έντονα όταν οι γενικόλογες αναφορές περί "απελευθέρωσης" της αγοράς της ενέργειας συγκεκριμενοποιήθηκαν σε αξιώσεις για πώληση του 40% των ενεργειακών μονάδων της ΔΕΗ.
Όμως, πέρα από κάποια πιθανή επιβολή νέων δημοσιονομικών μέτρων, και οι άλλες "διαρθρωτικές" αλλαγές, το "συμμάζεμα" του κράτους, όπως κομψά αποκαλούνται συγχωνεύσεις σημαντικών δημόσιων φορέων όπως είναι ο ΟΑΕΔ ή ο Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας, επιφέρουν επιπλέον πλήγματα. Πρώτα με τις απολύσεις (μη ανανέωση των συμβάσεών τους) συμβασιούχων.
Σε δεύτερο στάδιο, με απολύσεις ακόμα και συμβασιούχων αορίστου χρόνου ή ακόμα και μόνιμων στις ΔΕΚΟ, τις οποίες η τριανδρία των Τόμσεν, Ντερούζ και Μαζούχ δεν διέψευσε ότι συζήτησε, παρά τις μετέπειτα διαβεβαιώσεις του Γ. Παπακωνσταντίνου περί του αντιθέτου.
Επιπλέον, ενδεικτικές της αβεβαιότητας που επικρατεί και που τα κυβερνητικά στελέχη δύσκολα μπορούν να καλύψουν, όταν τους τίθεται η ερώτηση για νέα μέτρα, είναι οι αμφιλεγόμενες απαντήσεις που αναγκάζονται να δώσουν. Η φαινομενική ασάφειά τους προδηλοί ακριβώς το πόσο πιθανή είναι τελικά η επιβεβαίωση των σεναρίων.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του υπουργού Μεταφορών, Δ. Ρέππα: "Εγώ πιστεύω ότι δεν θα χρειαστούν νέα δημοσιονομικά μέτρα αν συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό την περιστολή των δαπανών.
Και εφόσον πετύχουμε προς το τέλος του χρόνου να έχουμε μια καλύτερη επίδοση στην αύξηση των εσόδων, δεν θα χρειαστεί να πάμε σε νέα δημοσιονομικά μέτρα, τα οποία, αν είναι αναγκαία, βεβαίως δεν μπορεί παρά να ληφθούν".
Οι διαρροές και η "ενόχληση" του πρωθυπουργού
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση, που έχει ήδη αποδείξει όλους αυτούς τους μήνες ότι μπροστά στην τήρηση του Μνημονίου κανένας. άκαρπος διάλογος με οποιεσδήποτε επαγγελματικές ομάδες ή φορείς δεν θα αποτρέψει την εφαρμογή των αποφάσεών της, σπεύδει πάντα να διαμηνύει ότι δίπλα στην επιθυμία της για "διάλογο" βρίσκεται και η "αποφασιστικότητά" της.
Κάτι που επαναλάμβαναν στελέχη της κυβέρνησης λέγοντας πως "υπολογίζουμε ότι θα βρούμε μπροστά μας πράγματα, που όμως δεν θα μας κάνουν να υποχωρήσουμε".
Χαρακτηριστικότερη από όλα, η διαρροή ανώτατου κυβερνητικού στελέχους και συνεργάτη του πρωθυπουργού, ο οποίος με αφορμή το. προειδοποιητικό sms Φωτόπουλου προς την Κ.Ο. και υπουργούς του ΠΑΣΟΚ, αλλά και γενικότερα την "ακραία" - όπως τη χαρακτήρισαν στην κυβέρνηση- στάση της ΔΕΗ, έλεγε ότι "η κυβέρνηση αποφασίζει" και ότι οι συνδικαλιστές "δεν ξέρουν τι πρέπει να γίνει".
Η ίδια διαρροή όμως, πέρα από το μήνυμα που στόχευε να στείλει τόσο στη ΓΕΝΟΠ όσο και σε άλλα σωματεία για το μέλλον, προκάλεσε εντονότατες αντιδράσεις στους συνδικαλιστές της ΔΕΗ, τις οποίες δεν περίμεναν στο Μαξίμου και που προφανώς τους θορύβησαν.
Γι' αυτό και, προκειμένου να μην οδηγήσει στα άκρα ένα μέτωπο που φάνηκε να κλείνει με τις διαβεβαιώσεις περί μη πώλησης του 40%, έτερος συνεργάτης του πρωθυπουργού έσπευσε να ρίξει τους τόνους με νέα διαρροή, σύμφωνα με την οποία υπήρξε ενόχληση του κ. Παπανδρέου, καθώς οι παραπάνω αναφορές της "ανώτατης κυβερνητικής πηγής" "δεν απηχούν τις απόψεις του".
Πειραματόζωο νεοφιλελεύθερων μέτρων ο ΟΣΕ
Ζαγάρας Κ.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 08/08/2010
Στις "ράγες" μπαίνει το σχέδιο διάλυσης του ΟΣΕ που επεξεργάστηκε η κυβέρνηση μαζί με την τρόικα. Μετά το "καυτό" θέμα της απελευθέρωσης των οδικών μεταφορών, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζεται να ανοίξει άμεσα το θέμα ΟΣΕ, καθώς τα χρονοδιαγράμματα της τρόικας πιέζουν ασφυκτικά.
Με πρόσχημα τα ελλείμματα του Οργανισμού, η κυβέρνηση, χέρι - χέρι με την τρόικα, προωθεί τη μείωση του προσωπικού, φορτώνει τα χρέη του στο Δημόσιο και ξεπουλάει τα φιλέτα του σε ιδιώτες. Περικόπτει δρομολόγια, αδιαφορεί για το κοινωνικό του έργο και αυξάνει το αντίτιμο του εισιτηρίου.
Την ίδια στιγμή ο ΟΣΕ, σαν έτοιμος από καιρό, προσφέρεται ως το "πειραματόζωο" για την επιβολή των νεοφιλελεύθερων, αντιαναπτυξιακών και αντεργατικών μέτρων της τρόικας και στις άλλες ΔΕΚΟ, ενώ, με "πυξίδα" την καταστολή της πρόσφατης απεργίας των μεταφορέων, η κυβέρνηση αναμένεται να αντιμετωπίσει τις ενδεχόμενες αντιδράσεις των εργαζομένων.
Το νομοσχέδιο - έκτρωμα
Όσον αφορά το νομοσχέδιο, κυβέρνηση και τρόικα συμφωνούν πως όλα τα χρέη του ΟΣΕ και των θυγατρικών του εταιρειών έναντι του Δημοσίου πρόκειται να τα αναλάβει το Δημόσιο, όπως και τα χρέη του προς τρίτους.
Αντ' αυτού το Δημόσιο θα πάρει από τον ΟΣΕ όλη την ακίνητη περιουσία του, ωστόσο είναι βέβαιο ότι και στην ακίνητη περιουσία η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε εκποίηση και συνεκμετάλλευση τμημάτων της διά της μεθόδου των ΣΔΙΤ.
Επίσης προβλέπεται ότι στο πλαίσιο του ελληνικού σιδηροδρόμου θα λειτουργούν τέσσερις εταιρείες: ο ΟΣΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ.
Ταυτόχρονα η κυβέρνηση επιδιώκει την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές) και την παραχώρηση του μάνατζμεντ της εταιρείας.
Τσουχτερές αναμένεται να είναι οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων (60%), ενώ μεγάλο θα είναι το ψαλίδι στα δρομολόγια του σιδηροδρόμου. Παράλληλα η τρόικα πιέζει για απολύσεις 2.500 περίπου εργαζομένων, ενώ το υπουργείο επιθυμεί μετατάξεις και συνταξιοδοτήσεις.
Πεδίο πελατειακών συμφερόντων
Πριν οδηγηθούμε ωστόσο στην "τελευταία πράξη του δράματος", προηγήθηκαν η χρόνια απαξίωση του ΟΣΕ, η δυσφήμηση και η κακοδιαχείρισή του.
Για δεκαετίες ολόκληρες ο Οργανισμός έγινε πεδίο, όπως και άλλοι τομείς του Δημοσίου, εξυπηρέτησης πελατειακών συμφερόντων και σκανδάλων των δυο μεγάλων κομμάτων, ενώ με ευθύνη πάλι του δικομματισμού έφτασε στη σημερινή του κατάσταση.
Σε έκθεση που εκπόνησε ο ομότιμος καθηγητής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Κυριάκος Κουλιάφας, γίνεται κατανοητό πώς ο ΟΣΕ οδηγήθηκε στη σημερινή του κατάσταση.
Ο καθηγητής σημειώνει πως "ο Οργανισμός, ενώ υποχρεώνεται να λειτουργεί με πολιτική κριτήρια, αξιολογείται με επιχειρηματικά κριτήρια" και υπογραμμίζει τον τρόπο χρηματοδότησης των υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας, οι οποίες σύμφωνα με τον Νόμο 2671/98 αντιμετωπίζονται κυρίως στην πράξη με σύναψη δανείων από τον ΟΣΕ με εγγυήσεις του Δημοσίου.
Αντί δηλαδή την παροχή υπηρεσιών στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής να τη χρεώνεται η πολιτεία, τη χρεώνεται "εντόκως" ο ΟΣΕ.
Ταυτόχρονα αναφέρει πως για χρόνια ο Οργανισμός δανείζεται για την αναβάθμιση και υποστήριξη του σιδηροδρομικού του δικτύου, ενώ τονίζει πως η τιμολογιακή πολιτική των παρεχόμενων υπηρεσιών χαράσσεται από την πολιτική ηγεσία.
Επίσης σημειώνει τη συχνότητα εναλλαγής και τοποθέτησης διοικήσεων με κομματικά κριτήρια που οδήγησαν σε κακοδιοικήσεις και στρεβλό τρόπο στελέχωσης.
Στην έκθεσή του ο Κ. Κουλιάφας καταθέτει και ερωτήματα που ζητάνε άμεση απάντηση. Μεταξύ των άλλων ρωτάει και "αν το κράτος θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι το έλλειμμα του ΟΣΕ στο μεγάλο του ποσοστό είναι κρυφό δημόσιο έλλειμμα".
"Πεταμένα λεφτά"
Χαρακτηριστικό επίσης παράδειγμα κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος και κακοδιαχείρισης είναι το παράδειγμα των περιφερειακών σιδηροδρομικών γραμμών, αλλά και ενοικιάσεων αμαξοστοιχιών που με τα ίδια χρήματα θα μπορούσαν να αγοραστούν.
Τα τελευταία χρόνια περισσότερα από 160 εκατ. ευρώ έχουν δαπανηθεί για την ανακατασκευή των περισσότερων περιφερειακών γραμμών του σιδηροδρομικού δικτύου και τα δρομολόγια αυτών απειλούνται σήμερα με κατάργηση.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του σιδηροδρόμου της Δυτικής Θεσσαλίας, στη γραμμή του οποίου δαπανήθηκαν περίπου 40 εκατ. ευρώ για την ανακατασκευή της γραμμής και σήμερα κινδυνεύει να μείνει άχρηστη.
Επίσης η γραμμή της Ανατολικής Πελοποννήσου έκλεισε το 2004 προκειμένου να ανακατασκευαστεί και να καταστεί ταχύτερη και σήμερα είναι ημιτελής.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ξεπερνούσε αρχικά τα 67 εκατ. ευρώ και ήδη στο βόρειο σκέλος της γραμμής (Τρίπολη - Άργος / Ναύπλιο - Κόρινθος), ενώ το κόστος προϋπολογιζόταν σε 24 εκατ. ευρώ, ξεπέρασε τα 31 εκατ. ευρώ.
Στη Δυτική Μακεδονία, αντίστοιχα, τα τρένα από την Κοζάνη προς τη Θεσσαλονίκη έχουν σταματήσει να κινούνται και ενώ το Δημόσιο πλήρωσε περισσότερα από 60 εκατ. ευρώ για το έργο.
Μέσα σε όλα αυτά πρέπει να προστεθούν και οι μελέτες για τον Δυτικό Σιδηροδρομικό Άξονα και τη Σιδηροδρομική Εγνατία, το κόστος των οποίων αναμένεται να ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ, όμως το ενδεχόμενο κατασκευής τους θεωρείται απίθανο τα επόμενα χρόνια.
Παράλληλα το Δημόσιο - δαπάνησε 13 εκατ. ευρώ για να ανακατασκευάσει την τρικουπική γραμμή της Αιτωλοακαρνανίας, την οποία όμως δεν λειτούργησε ποτέ.
Από την άλλη πλευρά, πρόσφατο σχετικά είναι το περιστατικό που ο ΟΣΕ ενοικίαζε οκτώ αμαξοστοιχίες για ισάριθμους μήνες σε τέτοια τιμή που θα μπορούσε να τις αγοράσει και να τις χρησιμοποιεί για τα επόμενα 20 χρόνια.
Φιάσκο η ιδιωτικοποίηση στην Αγγλία
Η ανάγκη που εμφανίζει η κυβέρνηση να ιδιωτικοποιηθεί ο ΟΣΕ και η επιχειρηματολογία που χρησιμοποιεί για τα ελλείμματά του δεν είναι πρωτοφανής.
Πέρα από το γεγονός ότι τα ίδια έλεγε, έπραττε και σχεδίαζε για τον Οργανισμό η Ν.Δ., τριάντα περίπου χρόνια πριν ανάλογη συζήτηση γινόταν και στη Μεγάλη Βρετανία.
Τότε η πολιτική της σιδηράς κυρίας Μάργκαρετ Θάτσερ είχε περάσει στην κοινή γνώμη το μήνυμα πως θα ήταν πολύ καλύτερα αν τα κεφάλαια των δημοσίων επιχειρήσεων περνούσαν σε ιδιωτικά χέρια. Ο "θατσερισμός" ήθελε την κρατική ιδιοκτησία να είναι "κακή" και "ενδογενώς αναποτελεσματική", ενώ παρουσίαζε την ιδιωτική πρωτοβουλία ως λύση και ορθό δρόμο.
Μετά την ιδιωτικοποίησή του, ωστόσο, τη δεκαετία του 1990, το άλλοτε θαυμαστό σιδηροδρομικό βρετανικό δίκτυο εισήλθε σε μια πορεία σταδιακής απαξίωσης.
Τα θανατηφόρα δυστυχήματα των τελευταίων χρόνων και η αναξιοπιστία του αγγλικού σιδηροδρόμου έδειξαν με τον χειρότερο δυνατό τρόπο πως το κέρδος δεν συμβαδίζει με την κοινωνική πολιτική και τις ανθρώπινες ζωές.
Εργαζόμενοι: "Θα ματώσουμε"
Στο μεταξύ επί ποδός για κινητοποιήσεις βρίσκονται οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ. Μετά τον πρόεδρο της ΓΕΝΟΠ- ΔΕΗ ήταν η σειρά του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών Ν. Κιουτσούκη να εκφράσει την περασμένη Πέμπτη την αντίθεση των εργαζομένων στον ΟΣΕ στα σχέδια εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, με τη χαρακτηριστική φράση "θα ματώσουμε".
Παράλληλα η ΠΟΣ αναφέρει πως "οι σιδηροδρομικοί δεν θα επιτρέψουν την απόλυση ούτε ενός σιδηροδρομικού, την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το ξεπούλημα των φιλέτων και της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ που ανήκει αποκλειστικά στον ελληνικό λαό".
Ταυτόχρονα επισημαίνει πως "ο ΟΣΕ μπορεί να υπάρξει ως ενιαίος και δημόσιος Οργανισμός" και προετοιμάζεται για κινητοποιήσεις.
Το κράτος παραδίνεται βορά στις αγορές
Παναγόπουλος Θάνος Ημερομηνία δημοσίευσης: 08/08/2010
Τη σταδιακή μετάλλαξη του μεγαλύτερου τμήματος του κράτους σε μια απέραντη αγορά παραδομένη στην ιδιωτική πρωτοβουλία (και με τους γνωστούς νόμους και τους κανόνες λειτουργίας της.) απεργάζεται με ιδιαίτερη ζέση η κυβέρνηση, προσαρμοζόμενη έτσι στις σχετικές οδηγίες που της παρέχει η τρόικα, μέσω του περιβόητου Μνημονίου.
Μάλιστα, οι εκπρόσωποι της τελευταίας δεν έχουν διστάσει με διάφορες "αθώες" και "αυθόρμητες" δηλώσεις να "καρφώσουν" την ελληνική κυβέρνηση λέγοντας ότι η κυβέρνηση της Αθήνας είναι εκείνη η οποία έχει επιλέξει τα σκληρά σενάρια μεταξύ των εναλλακτικών εισηγήσεων που έχουν οι ίδιοι καταθέσει σε αυτήν.
Αιχμή του δόρατος των ιδιωτικοποιήσεων είναι σήμερα η ΔΕΗ. Το οικονομικό επιτελείο προτίθεται να παραδώσει την ενέργεια στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Χαρακτηριστική υπήρξε η δήλωση του υπουργού Οικονομικών:
".Η απελευθέρωση της ενέργειας δεν είναι θέμα του Μνημονίου. Εμείς θα την υλοποιήσουμε αφού ήταν στο προεκλογικό μας πρόγραμμα και προτεραιότητά μας και μετά τις εκλογές"
Αιχμή του δόρατος των ιδιωτικοποιήσεων είναι σήμερα η ΔΕΗ. Το οικονομικό επιτελείο προτίθεται να παραδώσει την ενέργεια στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Χαρακτηριστική υπήρξε η δήλωση του υπουργού Οικονομικών:
".Η απελευθέρωση της ενέργειας δεν είναι θέμα του Μνημονίου. Εμείς θα την υλοποιήσουμε αφού ήταν στο προεκλογικό μας πρόγραμμα και προτεραιότητά μας και μετά τις εκλογές".
Κοινή είναι η πεποίθηση στην αγορά πως στην τελευταία επίσκεψη - επιθεώρηση της τρόικας, η κυβέρνηση αγόρασε χρόνο για να μην υποστεί τις συνέπειες που θα σήμαινε η άμεση υιοθέτηση των οδηγιών Φρανκφούρτης - Ουάσιγκτον - Βρυξελλών για τη ΔΕΗ στις εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση.
Αυτό επιβεβαιώθηκε άλλωστε και από τη σύσκεψη της διυπουργικής επιτροπής υπό τον Θ. Πάγκαλο, το αποτέλεσμα της οποίας ήταν η απόφαση να εκπονηθεί ολοκληρωμένο σχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας ώς το τέλος του τρέχοντος έτους.
Ενδεικτικό του όλου προβληματισμού της κυβέρνησης για τα νεοφιλελεύθερα πλάνα της είναι και ο ωραιοποιημένος όρος "η πρόκληση των επόμενων μηνών", με τον οποίο ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου περιέγραψε το απόγευμα της περασμένης Πέμπτης σε συνέντευξη Τύπου τις λεγόμενες διαρθρωτικές αλλαγές, τις οποίες σχεδιάζουν από κοινού το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Κομισιόν, και εκτελεί η κυβέρνηση.
Οι εν λόγω διαρθρωτικές αλλαγές περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη σύνταξη μιας μαύρης λίστας για τις ζημιογόνες ΔΕΚΟ, έτσι ώστε να αποφασιστεί στη συνέχεια ποιες από αυτές θα βάλουν λουκέτο, την απελευθέρωση των αγορών και των κλειστών επαγγελμάτων (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, φαρμακεία, ορκωτοί ελεγκτές κ.λπ.), το νομοσχέδιο για τα φορτηγά, το σχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, την κατάθεση νομοσχεδίου και το επιχειρησιακό σχέδιο για σιδηρόδρομους και ΟΣΕ, τα σχέδια συγχωνεύσεων φορέων, την εφαρμογή της Οδηγίας για την απελευθέρωση της αγοράς υπηρεσιών, την εκποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας κ.λπ.
Ο Γ. Παπακωνσταντίνου περιέγραψε 10 "προκλήσεις" για τους επόμενους μήνες που αφορούν:
1. την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής,
2. τον έλεγχο των δαπανών (μηνιαία δημοσιοποίηση γενικής κυβέρνησης στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, δημιουργία συστήματος καταγραφής υποχρεώσεων, προϋπολογισμός 2011 με βάση το νέο δημοσιονομικό νομοσχέδιο κ.λπ.),
3. τον έλεγχο του κόστους της υγείας, με ορκωτούς ελεγκτές στα νοσοκομεία, λειτουργία ολοήμερου νοσοκομείου κ.λπ.,
4. την εφαρμογή αλλαγών στη δημόσια διοίκηση, με την εφαρμογή του "Καλλικράτη", την ενιαία αρχή πληρωμής μισθοδοσίας, το ενιαίο μισθολόγιο και μελέτες για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της κεντρικής δημόσιας διοίκησης.
5. την απελευθέρωση των αγορών και των κλειστών επαγγελμάτων (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, φαρμακεία, ορκωτοί ελεγκτές κ.λπ.) νομοσχέδιο για τα φορτηγά, το σχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, την εφαρμογή της Οδηγίας για την απελευθέρωση της αγοράς υπηρεσιών κ.λπ.
6. την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ και των ΔΕΚΟ (κατάθεση νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού κλάδου, παρουσίαση επιχειρησιακού σχεδίου για τη βιωσιμότητα και αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, δημοσιοποίηση στοιχείων για τις 10 πιο ζημιογόνες ΔΕΚΟ, που στη συνέχεια θα πάνε για κλείσιμο, επιχειρησιακά σχέδια αναδιάρθρωσης και συγχωνεύσεων φορέων),
7. την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων μέσω πώλησης, συμβάσεων παραχώρησης, στρατηγικού επενδυτή, μετοχοποίησης μέσω χρηματιστηρίου, εταιρείας συμμετοχών κ.λπ. και ενώ η κυβέρνηση προχωρά στην πρόσληψη τεχνοοικονομικών συμβούλων,
8. τις αλλαγές στο τραπεζικό σύστημα (λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ενίσχυση της εποπτείας του χρηματοπιστωτικού τομέα από την Τράπεζα της Ελλάδος, συμπεριλαμβανομένου του τραπεζικού τομέα, αποτίμηση και αξιολόγηση της δημόσιας συμμετοχής στο τραπεζικό σύστημα, follow up από τα stress tests με σχέδιο αναδιάρθρωσης της ATEbank),
9. τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος (π.χ. νομοθεσία για την επιτάχυνση των μεγάλων έργων και των επενδύσεων),
10. την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και του ελέγχου των τιμών.
Σημειώνεται ότι πριν από τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, η τρόικα είχε δώσει ήδη το "πράσινο φως" για τη δεύτερη δόση του δανείου (έστω και με αρκετές επιφυλάξεις) και σε συνέντευξη Τύπου που έδωσαν οι επικεφαλής της τρόικας κ. Περόιζ από την Κομισιόν, Τόμσεν από το ΔΝΤ και Μαζούχ από την ΕΚΤ, ανέφεραν ότι το πρόγραμμα ξεκίνησε μεν πολύ ικανοποιητικά, αλλά υπάρχουν κίνδυνοι, τόσο σήμερα όσο και αύριο, και μεταξύ αυτών ανέφεραν και τις παραπάνω μεταρρυθμίσεις.
Όπως τόνισαν, οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να συνεχιστούν. Η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού είναι φιλόδοξη, αλλά πρέπει να υλοποιηθεί και πρέπει ακόμη να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα και να απελευθερωθούν οι αγορές. «Γνωρίζουμε πως θα υπάρξουν αντιστάσεις από συμφέροντα, αλλά είναι ενθαρρυντικό ότι η κυβέρνηση έχει δείξει αποφασιστικότητα» συμπλήρωσαν.
Οι τεχνοκράτες ΕΚΤ - ΔΝΤ - Ε.Ε. αναφέρθηκαν στα καυτά θέματα της ΔΕΗ και των ελλειμματικών ΔΕΚΟ και είπαν ότι τις λύσεις και στους δύο τομείς θα τις προκρίνει η ελληνική κυβέρνηση, αν και δεν διέψευσαν ότι υπέδειξαν απολύσεις.
Σχολιάζοντας ο εκπρόσωπος τις Κομισιόν, όταν ρωτήθηκε για το εάν ετέθη εκ νέου θέμα 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, επανέλαβε ότι δεν ζητήθηκαν πρόσθετα μέτρα, αλλά χαρακτήρισε «λιτή» την ανταγωνιστικότητα.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, «αν υλοποιηθούν οι μεταρρυθμίσεις, δεν απαιτούνται μειώσεις μισθών», αφήνοντας επί της ουσίας ανοικτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο για τη συνέχεια.
Τα "ισοδύναμα" σενάρια για τη ΔΕΗ
Αναφορικά με το μέλλον της ΔΕΗ, η κυβέρνηση φαίνεται τώρα να εξετάζει σειρά λύσεων που θα ισοδυναμούν με το αποτέλεσμα που θα προέκυπτε από την πώληση του 40% και το οποίο αποτελεί επιθυμία της τρόικας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα από τα πιθανά σενάρια, με το οποίο φαίνεται ότι θα μπορούσε να συμφωνήσει η τρόικα, είναι εκείνο της πώλησης εικονικής ισχύος που παράγεται από τις μονάδες της ΔΕΗ σε ιδιώτες, που θα αναδεικνύονται πλειοδότες, και στη συνέχεια θα τη διαθέτουν στους καταναλωτές.
Σύμφωνα με το ίδιο σενάριο, προβλέπεται ότι μεσοπρόθεσμα θα κλείσουν παλαιές λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ και θα υπάρξει εκχώρηση δικαιωμάτων εξόρυξης λιγνίτη σε ιδιώτες.
Άλλο σενάριο αφορά τη μίσθωση μονάδων της εταιρείας σε ιδιώτες, όπως με προκήρυξη διαγωνισμών μίσθωσης κοιτασμάτων στην Ελασσόνα και τη Δράμα.
Δυσοίωνο προβλέπεται το μέλλον για πολλές ΔΕΚΟ
Σειρά συγχωνεύσεων και εκποιήσεων στο όνομα της "δημοσιονομικής εξυγίανσης" προγραμματίζει το υπουργείο Οικονομικών για τις περισσότερες από τις περίπου 50 δημόσιες επιχειρήσεις που επιχορηγούνται από τον προϋπολογισμό, καθώς η τρόικα κρίνει πως αυτές ευθύνονται για το 90% του συνολικού ελλείμματος των δημοσίων επιχειρήσεων.
Μεταξύ αυτών "φωτογραφίζοντας" εκτός από τον ΟΣΕ, εν γένει οι εταιρείες αστικών μεταφορών, οι αμυντικές βιομηχανίες και ο ΟΔΙΕ, καθώς θα σχηματίσουν φέτος το 1,5 από τα συνολικά 1,7 δισ. ευρώ του συνολικού ελλείμματος των δημοσίων επιχειρήσεων.
Όσον αφορά τις εταιρείες συγκοινωνιών ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΟΣΕ αλλά και τις θυγατρικές του ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΔΙΣΥ, για μεν τον ΟΣΕ έχει δρομολογηθεί ήδη η λύση από το οικονομικό επιτελείο (έπειτα από εντολές της τρόικας) και αυτή συνίσταται σε εκποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ακίνητης περιουσίας του, σε μείωση του δανεισμού του Οργανισμού και αργότερα μερική ιδιωτικοποίηση και του σιδηροδρομικού δικτύου.
Όσον αφορά τις υπόλοιπες εταιρείες, το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει, σύμφωνα με πληροφορίες, δύο διαφορετικές συγχωνεύσεις.
Η μεν πρώτη αφορά τον ΟΑΣΑ με την ΕΘΕΛ (αστικά λεωφορεία) και η δεύτερη τον ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ). Οι τρεις εταιρείες θεωρούνται ομοειδείς.
Η δεύτερη αφορά τη συγχώνευση όλων των ηλεκτροκίνητων μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως είναι το τραμ (Τραμ Α.Ε.), το μετρό (Μετρό Α.Ε.) και του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου (ΗΣΑΠ) σε μια δεύτερη εταιρεία.
Στη μαύρη λίστα αναμένεται να μπουν οι λεγόμενες αμυντικές βιομηχανίες, η Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (προήλθε από τη συγχώνευση της ΕΒΟ με την Πυρκάλ) και η ΕΑΒ, για τις οποίες σχεδιάζεται εκποίηση.
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναμένεται να ξεκινήσει από το φθινόπωρο την αναζήτηση συμβούλου, ο οποίος με τη σειρά του θα αναζητήσει σε ΗΠΑ και Ε.Ε. στρατηγικό επενδυτή για την εξαγορά του 49% της εταιρείας, η οποία διαθέτει 8 εργοστάσια πυρομαχικών και όπλων σε όλη τη χώρα.
πηγη cpjunalist.wordpress.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου