Παρασκευή 14 Ιουλίου 2023

Business plan: Τι είναι και πώς συντάσσεται;

Το business plan αποτελεί ένα από τα βασικά θεμέλια για την ορθή λειτουργία μιας επιχείρησης μαζί με την άντληση κεφαλαίων.

Παραγωγή και προσφορά χωρίς χρήματα δεν υφίστανται, όπως αποκόμιση κερδών χωρίς οργανωμένη δραστηριότητα.

Σε γενικές γραμμές, το επιχειρηματικό πλάνο είναι ένας “χάρτης” που δείχνει στα μέλη μιας εταιρείας την πορεία που θα ακολουθήσουν, καθώς και τον “τελικό προορισμό”.

Πάμε να δούμε, λοιπόν, αναλυτικά τι είναι το business plan και μερικές συμβουλές για τη σωστή σύνταξή του.

Ας ξεκινήσουμε με έναν ορισμό:

Πώς ερμηνεύεται ο όρος επιχειρηματικό σχέδιο;

Λέγοντας business plan εννοούμε τη χάραξη μιας στρατηγικής εκ μέρους της διοίκησης μιας εταιρείας.

Χρειάζεται να προσδιορίσετε ποιοι είστε, τι επιθυμείτε να προσφέρετε στην κοινωνία/οικονομία και ποιο τμήμα της εξυπηρετείτε.

Επιπλέον, επιβάλλεται να έχετε αυτογνωσία και να είστε ρεαλιστές όσον αφορά την τρέχουσα κατάσταση στην οποία βρίσκεστε.

Το ίδιο ισχύει και για τα επιτεύγματα που επιθυμείτε να επιτύχετε αύριο, μην είστε απαισιόδοξοι αλλά ούτε να σκέφτεστε ουτοπικά σενάρια.

Ακόμη, καλείστε να εντοπίσετε τις απειλές και τα εμπόδια που δύναται να εμφανιστούν και να σκεφτείτε τρόπους για να τα ξεπεράσετε.

Με ένα business plan όλα τα παραπάνω μπαίνουν σε μια τάξη κι η επιχείρησή σας θα λειτουργεί αποτελεσματικά.

Αν και δεν απαιτείται κατά την έναρξη μιας επιχείρησης, η κατοχή ενός επιχειρηματικού σχεδίου είναι χρήσιμη για τους εξής λόγους:

  • Εξασφάλιση τραπεζικού δανείου: Προτού σας εγκρίνουν για επιχειρηματικό δάνειο, οι τράπεζες θα θέλουν να δουν ότι η επιχείρησή σας είναι νόμιμη κι ότι μπορούν να αποπληρώσουν το δάνειο. Θέλουν να ξέρουν πώς θα χρησιμοποιήσετε το δάνειο και πώς θα κάνετε μηνιαίες πληρωμές για το χρέος σας. Οι δανειστές θέλουν να δουν μια υγιή επιχειρηματική στρατηγική που δεν καταλήγει σε αθέτηση δανείων.
  • Προσέλκυση επενδυτών: Όπως κι οι δανειστές, οι επενδυτές θέλουν να ξέρουν ότι θα έχουν καλή απόδοση της επένδυσής τους. Πρέπει να δουν το επιχειρηματικό σας σχέδιο για να έχουν την αυτοπεποίθηση να σας δώσουν χρήματα.
  • Διατήρηση συγκέντρωσης: Είναι εύκολο να χαθείτε κυνηγώντας το επόμενο μεγάλο πράγμα. Το επιχειρηματικό σας σχέδιο σας κρατά σε καλό δρόμο και εστιάζετε στη μεγάλη εικόνα. Το επιχειρηματικό σας σχέδιο μπορεί να σας αποτρέψει από το να χάνετε χρόνο και πόρους σε κάτι που δεν ευθυγραμμίζεται με τους επιχειρηματικούς σας στόχους.

Τη σημαντικότητα του business plan μπορούμε να τη διακρίνουμε και με τη χρήση δεδομένων.

Η απλή σύνταξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου μπορεί να ενισχύσει τη μέση ετήσια ανάπτυξή σας κατά 30%.

Επιπρόσθετα, μια μελέτη που εξέτασε 65 εταιρείες με ταχεία ανάπτυξη διαπίστωσε ότι το 71% είχε συντάξει business plan.

Business plan

Συμβουλές για να “τεθωρακίσετε” το business plan σας

Προτού περάσουμε στα βήματα για το πώς να γράψετε ένα επιχειρηματικό σχέδιο, ας δούμε μερικές συμβουλές για να ξεκινήσετε προς τη σωστή κατεύθυνση:

Να είστε επαγγελματίες και νόμιμοι

Αν και θα πρέπει να αφήσετε την επωνυμία και τη δημιουργικότητά σας να λάμψουν με όλα όσα παράγετε, τα επιχειρηματικά σχέδια εμπίπτουν περισσότερο στη σφαίρα των επαγγελματικών εγγράφων.

Σκεφτείτε το επιχειρηματικό σας σχέδιο με τον ίδιο τρόπο όπως οι όροι κι οι προϋποθέσεις, οι συμβάσεις εργαζομένων ή οι οικονομικές καταστάσεις.

Θέλετε το σχέδιό σας να είναι όσο το δυνατόν πιο ενιαίο, ώστε οι επενδυτές, οι δανειστές, οι συνεργάτες κι οι υποψήφιοι υπάλληλοι να μπορούν να βρουν τις πληροφορίες που χρειάζονται για να λάβουν σημαντικές αποφάσεις.

Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα περιεκτικό, συνοπτικό, επιχειρηματικό σχέδιο για εσωτερική χρήση.

Ωστόσο, για τη σύνταξη αυτού του επίσημου εγγράφου, διατηρήστε το με το αντίστοιχο ύφος που αναλογεί.

Γνωρίστε το κοινό σας

Το επίσημο έγγραφο του επιχειρηματικού σας σχεδίου απευθύνεται σε δανειστές, επενδυτές, συνεργάτες και μεγάλους, υποψήφιους υπαλλήλους.

Κρατήστε αυτά τα ονόματα και τα πρόσωπα στο μυαλό σας καθώς σχεδιάζετε το σχέδιό σας.

Σκεφτείτε τι μπορεί να τους ενδιαφέρει να δουν, ποιες ερωτήσεις θα κάνουν και τι μπορεί να τους πείσει.

Αποφεύγετε την ορολογία και προσαρμόστε τη γλώσσα σας, έτσι ώστε αυτά τα άτομα να μπορούν να καταλάβουν.

Θυμηθείτε, αυτοί είναι πολυάσχολοι άνθρωποι που, πιθανότατα, εξετάζουν εκατοντάδες αιτούντες κι επενδύσεις startup εταιρειών κάθε μήνα.

Διατηρήστε το επιχειρηματικό σας σχέδιο συνοπτικό κι ουσιώδες, συμπεριλάβετε τις πιο σχετικές πληροφορίες και παραλείψτε τις ενότητες που δε θα επηρεάσουν τη λήψη αποφάσεών τους.

Επενδύστε σε χρόνο αναζήτησης

Μπορεί να μην έχετε απαντήσεις σε όλες τις ενότητες που πρέπει να συμπεριλάβετε στο επιχειρηματικό σας σχέδιο αλλά μην τις προσπερνάτε!

Το κοινό σας θα θέλει:

  • Αναλυτικές πληροφορίες για τους πελάτες σας
  • Αριθμούς και μαθηματικά για να υποστηρίξετε τις οικονομικές αξιώσεις και τις εκτιμήσεις σας
  • Βαθιές γνώσεις σχετικά με τους ανταγωνιστές σας και τις πιθανές απειλές
  • Δεδομένα για την υποστήριξη στρατηγικής κι ευκαιριών της αγοράς

Οι απαντήσεις σας δεν μπορούν να είναι υποθετικές ή βασισμένες σε γνώμες, χρειάζεστε έρευνα για να υποστηρίξετε τους ισχυρισμούς σας.

Εάν δεν έχετε ακόμη αυτά τα δεδομένα, τότε επενδύστε χρόνο και χρήμα για τη συλλογή τους.

Αυτές οι πληροφορίες δεν είναι κρίσιμες μόνο για το επιχειρηματικό σας σχέδιο, είναι απαραίτητες για την ιδιοκτησία, τη λειτουργία και την ανάπτυξη της εταιρείας σας.

Μείνετε ρεαλιστές

Η επιχείρησή σας μπορεί να είναι φιλόδοξη, αλλά κυριαρχεί με τον ενθουσιασμό μόνο λίγο.

Το τελευταίο πράγμα που θέλετε είναι να σας απαξιώσει ένας επενδυτικός άγγελος και να αρνηθεί να σας χρηματοδοτήσει πριν καν σας δώσει μια ευκαιρία.

Οι άνθρωποι που κοιτάζουν την επιχείρησή σας κι αξιολογούν το σχέδιό σας έχουν μια κάποια εμπειρία, δηλαδή γνωρίζουν ένα-δύο πράγματα για τις αλήθειες και τις ανακρίβειες.

Το σχέδιό σας πρέπει να είναι ένα προσχέδιο επιτυχίας και να σας δείχνει βήμα-βήμα πώς από το σημείο Α θα φτάσετε στο σημείο Β.

Ανάλυση SWOT

Πώς να συντάξετε ένα business plan;

Δεν είναι κάθε επιχειρηματικό σχέδιο το ίδιο, αλλά τα περισσότερα έχουν, συνήθως, τα εξής κοινά στοιχεία:

1. Περίληψη

Ενώ η περίληψή σας είναι η πρώτη σελίδα του επιχειρηματικού σας σχεδίου, είναι η ενότητα που θα συμληρώσετε τελευταία.

Αυτό συμβαίνει, επειδή συνοψίζει ολόκληρο το επιχειρηματικό σας σχέδιο σε μια σελίδα.

Ξεκινήστε με μια περίληψη που εισάγει τον αναγνώστη στην επιχείρησή σας και του δίνει μια επισκόπηση του τι υπάρχει εντός του business plan σας.

Η σύνοψή σας υπογραμμίζει βασικά σημεία του σχεδίου σας, οπότε θεωρήστε αυτό το βήμα ως βήμα ώθησης.

Θέλετε να βάλετε τις πιο ελκυστικές, στρατηγικά, δυνάμεις κι ευκαιρίες σας σε αυτή την ενότητα.

2. Επισκόπηση επιχείρησης

Σε αυτήν την ενότητα, μπορείτε να εμβαθύνετε περαιτέρω στα στοιχεία της επιχείρησής σας, απαντώντας στα εξής ερωτήματα:

  • Ποια είναι η δομή της επιχείρησής σας; Ατομική επιχείρηση, ΕΠΕ, ΑΕ κ.λπ.
  • Που βρίσκεται; Σε ποιον ανήκει η επιχείρηση; Έχει υπαλλήλους;
  • Τι πρόβλημα λύνει και πώς;
  • Ποια είναι η δήλωση αποστολής σας; Η δήλωση αποστολής σας περιγράφει εν συντομία γιατί είστε στην επιχείρηση. Για να γράψετε μια σωστή δήλωση αποστολής, σκεφτείτε τις βασικές αξίες της επιχείρησής σας και ποιους εξυπηρετείτε.

Μην παραβλέπετε τη δήλωση αποστολής σας, διότι θα μπορούσε να είναι η έμπνευση που ωθεί έναν επενδυτή να ενδιαφερθεί για την επιχείρησή σας.

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα ισχυρών δηλώσεων αποστολής που θα μπορούσαν απλώς να σας προκαλέσουν την έκπληξη:

  • Patagonia: Κατασκευάστε το καλύτερο προϊόν, μην προκαλέσετε περιττές βλάβες, χρησιμοποιήστε τις επιχειρήσεις για να εμπνεύσετε και να εφαρμόσετε λύσεις στην περιβαλλοντική κρίση.
  • Tesla: Για να επιταχύνει η μετάβαση του κόσμου στη βιώσιμη ενέργεια.
  • InvisionApp: Υποθέσεις ερωτήσεων. Σκεφτείτε Βαθιά. Επαναλάβετε ως τρόπο ζωής. Λεπτομέρειες, λεπτομέρειες. Ο σχεδιασμός είναι παντού. Ακεραιότητα.
  • TED: Διαδώστε ιδέες.
  • Warby Parker: Να προσφέρει γυαλιά επώνυμων σχεδιαστών σε επαναστατική τιμή ενώ παράλληλα οδηγεί τον δρόμο για κοινωνικά συνειδητοποιημένες επιχειρήσεις.

3. Προϊόντα κι υπηρεσίες

Ως ιδιοκτήτης, γνωρίζετε την επιχείρησή σας και τη βιομηχανία, στην οποία δραστηριοποιήστε, μέσα κι έξω.

Ωστόσο, όποιος διαβάζει το έγγραφό σας μπορεί να μην είναι αρκετά γνώστης και γι’αυτό θα χρειαστεί να αναλύσετε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας με κάθε λεπτομέρεια.

Για παράδειγμα, εάν είστε ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης λογισμικού (SaaS), θα χρειαστεί να εξηγήσετε πώς λειτουργεί αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο και τι πουλάτε.

Θα πρέπει να συμπεριλάβετε:

  • Ποιες υπηρεσίες πουλάτε: Περιγράψτε τις υπηρεσίες που παρέχετε και πώς αυτές θα βοηθήσουν το κοινό-στόχο σας.
  • Ποια προϊόντα πουλάτε: Περιγράψτε τα προϊόντα σας (και τους τύπους αν υπάρχουν) και πώς θα λύσουν μια ανάγκη για τους πελάτες σας και θα προσφέρουν αξία.
  • Πόσο χρεώνετε: Εάν πουλάτε υπηρεσίες, θα χρεώνετε ωριαία, ανά έργο, συγκράτηση ή συνδυασμό όλων αυτών; Αν πουλάτε προϊόντα, ποια είναι τα εύρη τιμών;

4. Ανάλυση αγοράς

Η ανάλυσή αγορά σας ουσιαστικά εξηγεί πώς τα προϊόντα κι οι υπηρεσίες σας αντιμετωπίζουν τις ανησυχίες και τα προβλήματα των πελατών.

Αυτή η ενότητα θα περιλαμβάνει έρευνα και δεδομένα για την κατάσταση και την κατεύθυνση του κλάδου και της αγοράς-στόχου σας.

Αυτή η έρευνα θα πρέπει να αποκαλύψει κερδοφόρες ευκαιρίες και πώς η επιχείρησή σας βρίσκεται σε μοναδική θέση για να εκμεταλλευτεί το πλεονέκτημα.

Θα χρειαστεί, επίσης, να αναφερθείτε στη στρατηγική marketing και πώς λειτουργεί ή θα λειτουργήσει για το κοινό σας.

Συμπεριλάβετε μια λεπτομερή ανάλυση των πελατών-στόχων σας, η οποία περιγράφει τα άτομα, τα οποία εξυπηρετείτε και που πουλάτε το προϊόν σας.

Προσέξτε να μην πέσετε στην κοινή επιχειρηματική παγίδα να προσπαθείτε να πουλήσετε σε όλους κι, εν τέλει, να μη διαφοροποιηθείτε αρκετά για να επιβιώσετε στον ανταγωνισμό.

Η ενότητα ανάλυσης αγοράς θα περιλαμβάνει τη μοναδική σας πρόταση αξίας (UVP) κι είναι αυτό που σας κάνει να ξεχωρίζετε από τους ανταγωνιστές σας.

Με άλλα λόγια, αυτό είναι το κλειδί της επιτυχίας σας.

Εάν δεν έχετε UVP, δεν έχετε τρόπο να αντιμετωπίσετε ανταγωνιστές που βρίσκονται ήδη στον κλάδο ενασχόλησής σας.

Ας δούμε ένα παράδειγμα business plan ηλεκτρονικού εμπορίου που περιγράφει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

“Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της FireStarters είναι ότι προσφέρει σειρές προϊόντων που επικοινωνούν μια ιδέα ή μια διάθεση χωρίς χρήση λέξεων, αλλά δε θα σας αφήσουν απένταρους.

Οι μεγάλες μάρκες είναι ακριβές κι όχι αρκετά διακριτικές για να ικανοποιήσουν το μεταβαλλόμενο γούστο των πελατών-στόχων.

Το FireStarters προσφέρει προϊόντα που προλαβαίνουν τις τάσεις κι είναι τόσο προσιτά που οι πελάτες θα επιστρέφουν συχνά στον ιστότοπο για να δουν τι νέο υπάρχει.”

5. Ανάλυση ανταγωνισμού

Η ανάλυσή ανταγωνισμού σας εξετάζει τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία των ανταγωνιστών, άμεσων κι έμμεσων, στην αγορά ή τον κλάδο σας.

Μπορεί, παράλληλα, να περιλαμβάνει απειλές κι ευκαιρίες, όπως οικονομικές ανησυχίες ή νομικούς περιορισμούς.

Ο καλύτερος τρόπος για να συνοψίσετε αυτήν την ενότητα είναι με μια κλασική ανάλυση SWOT, η οποία θα εξηγήσει τη θέση της εταιρείας σας σε σχέση με τους ανταγωνιστές σας.

Κατάσταση Ταμειακών Ροών

6. Χρηματοοικονομική Στρατηγική

Η χρηματοοικονομική στρατηγική σας θα συνοψίσει τα έσοδα, τα έξοδα, τα κέρδη (ή τις ζημιές) και το οικονομικό σας σχέδιο για το μέλλον.

Θα εξηγήσει πώς βγάζετε χρήματα, πού πηγαίνουν οι ταμειακές ροές σας και πώς θα γίνετε ή θα παραμείνετε κερδοφόροι.

Αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά τμήματα για δανειστές κι επενδυτές. Αν έχετε παρακολουθήσει ποτέ το Shark Tank, ρωτούν πάντα για την οικονομική κατάσταση της εταιρείας.

Παραδείγματος χάρη πώς έχει αποδοθεί στο παρελθόν, ποια είναι η συνεχιζόμενη προοπτική προς τα εμπρός, πώς σχεδιάζει το επιχειρηματικό σχέδιο να το πραγματοποιήσει.

Απαντήστε σε όλες αυτές τις ερωτήσεις στην οικονομική στρατηγική σας, έτσι ώστε το κοινό σας να μην χρειάζεται να ρωτήσει.

Προχωρήστε και συμπεριλάβετε προβλέψεις και γραφήματα στο σχέδιό σας:

  • Ισολογισμός: Περιλαμβάνει τα περιουσιακά στοιχεία, τις υποχρεώσεις και τα ίδια κεφάλαιά σας.
  • Δήλωση κερδών και ζημιών (P&L): Αυτή περιγράφει τα έσοδα και τα έξοδά σας για μια δεδομένη περίοδο.
  • Κατάσταση Ταμειακών Ροών: Παρόμοια με το P&L, αυτό θα εμφανίζει όλα τα μετρητά που εισρέουν κι εκρέουν από την επιχείρηση κάθε μήνα.

Απαιτούνται μετρητά για να αλλάξει ο κόσμος, οι δανειστές κι οι επενδυτές το ξέρουν αυτό.

Άμα δεν έχετε χρήματα, εξηγήστε πόσα χρήματα θα χρειαστείτε και πώς θα χρησιμοποιήσετε το κεφάλαιο.

Πού ψάχνετε για χρηματοδότηση;

Ψάχνετε να πάρετε ένα επιχειρηματικό δάνειο ή θα προτιμούσατε να ανταλλάξετε μετοχές με κεφάλαιο;

Συμπερασματικά, όλα τα προαναφερθέντα περιλαμβάνουν στοιχεία τόσο αναφορικά με την επιχείρηση όσο και με τους εξωτερικούς παράγοντες που την αφορούν.

Πηγή: Foundr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου