Τετάρτη 1 Μαΐου 2019

Διοικήστε μια μεγάλη επιχείρηση σαν να είναι μικρή

Tου Richard Branson

Το να διοικείτε μια μεγάλη επιχείρηση σαν να είναι μικρή, όπως κάνουμε στη Virgin, έχει τεράστια πλεονεκτήματα. 
Οι μικρές επιχειρήσεις προσαρμόζονται γρήγορα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, βάζουν την
προσωπική τους πινελιά στην εξυπηρέτηση των πελατών, ενώ οι διευθυντές και οι ηγέτες τους μπορούν να καλλιεργήσουν μια πραγματική αίσθηση κοινότητας και δέσμευσης μεταξύ των εργαζομένων.
Ενώ αυτή η δομή και το στυλ διαχείρισης σπανίζουν στις πολυεθνικές, έχουν αποδειχτεί αρκετά επιτυχημένα για εμάς και πολλοί αναγνώστες ρωτούν πώς να κάνουν το ίδιο στην startup τους ή στην επιχείρηση που σχεδιάζουν να ξεκινήσουν. 
Η εμπειρία μάς δείχνει ότι κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά πρέπει να ενσωματωθούν εξαρχής στην κουλτούρα της επιχείρησής σας και να ωριμάσουν καθώς αυτή μεγαλώνει.

1. Δημιουργήστε μια αφοσιωμένη ομάδα και ενθαρρύνετε το ηθικό της

Όταν ελέγχετε μια μικρή επιχείρηση, είναι πιθανό ότι θα κάνετε μόνοι σας όλες τις προσλήψεις και θα γνωρίζετε εάν οι υπάλληλοί σας είναι ικανοποιημένοι, πώς τα πηγαίνουν και ποιος αξίζει προαγωγή. Αλλά καθώς η μικρή σας επιχείρηση μεγαλώνει, πρέπει να μεταφέρετε αυτές τις ευθύνες σε άλλους.
Για να διοικείτε μια μεγάλη επιχείρηση σαν μια μικρή επιχείρηση, πρέπει να βρίσκετε συνεχώς τρόπους να διασφαλίζετε ότι οι υπάλληλοί σας είναι ικανοποιημένοι, αφοσιωμένοι στη δουλειά τους και δεν αντιμετωπίζονται σαν τα γρανάζια μιας μηχανής. 
Το καταφέραμε αυτό στη Virgin, προσελκύοντας σπουδαίους ανθρώπους που απολαμβάνουν πραγματικά αυτό που κάνουν – δεν το κάνουν μόνο για τον μισθό. 
Και συχνά προβιβάζουμε από μέσα, έτσι ώστε οι εργαζόμενοι που έχουν δείξει αφοσίωση και όραμα να μπορούν να συνεχίσουν το έργο τους. 
Με τη σειρά τους, οι συνάδελφοι και οι υπάλληλοί τους θα τους βλέπουν ως πρότυπο καθώς θα ανελίσσονται μέσα στην επιχείρηση. Αυτό βοηθά πολύ στο ηθικό.
Προσλάβετε πρόσωπα για διευθυντικές θέσεις με βάση το εάν ενδιαφέρονται για τους ανθρώπους και ξέρουν πώς να τους παρακινήσουν.
 Οι σπουδαίοι διευθυντές γνωρίζουν πότε και πώς να επαινέσουν τους άλλους και πιστεύουν στην ανάπτυξη των ταλέντων των υπαλλήλων τους. Τα διευθυντικά στελέχη σας θα πρέπει να ενδιαφέρονται για κάθε εργαζόμενο ανεξαρτήτως θέσης.
Και για έναν ιδιοκτήτη μικρής επιχείρησης, δεν χρειάζονται πολλά για να οικοδομήσει ομαδικό πνεύμα – απλώς ανάψτε το μπάρμπεκιου, προμηθευτείτε μερικά ποτά και οι εργαζόμενοί σας θα εκμεταλλευτούν την ευκαιρία να μιλήσουν για κάτι άλλο πέρα από τη δουλειά. Εάν είστε επικεφαλής μεγάλης επιχείρησης, ενθαρρύνετε τους διευθύνοντες συμβούλους σας, τους διευθυντές και τους ηγέτες των ομάδων να οργανώνουν πάρτι για τους υπαλλήλους τους.

2. Εάν οι υπάλληλοί σας είναι ευχαριστημένοι, θα είναι και οι πελάτες σας

Όταν η επιχείρησή σας είναι μικρή, θα γνωρίζετε πιθανώς πολλούς από τους πελάτες σας προσωπικά. Σε αυτό το επίπεδο, μπορεί να είναι εύκολο να πάρετε σωστές αποφάσεις ανάλογα με την κατάσταση κάθε πελάτη. 
Καθώς, όμως, η μικρή επιχείρησή σας μεγαλώνει, δεν πρέπει ποτέ να χάσετε τους πελάτες από τα μάτια σας. 
Αυτό μπορεί να ακούγεται δύσκολο, αλλά μια ομάδα ανθρώπων που απολαμβάνει πραγματικά τη δουλειά της και διευθύνεται από στελέχη που νοιάζονται και βοηθούν, μπορεί να πετύχει εκπληκτικά πράγματα – διατηρώντας παράλληλα μια εταιρική παράδοση ισχυρής εξυπηρέτησης πελατών.
Μια εταιρεία μπορεί να επιτύχει ή να αποτύχει με βάση την εξυπηρέτηση των πελατών της, όπως δείχνει και η ιστορία της Virgin America. Στα δέκα χρόνια λειτουργίας της, απέδειξε ότι ενώ υπάρχουν αμέτρητες εταιρείες εκεί έξω που μπορούν να αγοράσουν ένα αεροπλάνο και να βάλουν νέα καθίσματα, είδη ψυχαγωγίας και φαγητό, για να επιτύχουν πρέπει να δώσουν στον πελάτη κάτι διαφορετικό. Όντας πολύ μικρότερη σε σχέση με τους ανταγωνιστές της στις ΗΠΑ, η αεροπορική μας εταιρεία κέρδισε οπαδούς, βραβεία και μερίδιο αγοράς, εστιάζοντας στην εμπειρία των πελατών και επενδύοντας στο προσωπικό της. Μέχρι να συγχωνευθεί με την Alaska Airlines το 2018, λάμβανα αμέτρητα e-mails και σχόλια από τους επιβάτες της Virgin America, οι οποίοι δήλωναν πόσο ευχάριστη έκπληξη ήταν για αυτούς η φιλόξενη και εξυπηρετική μεταχείριση του προσωπικού μας.

3. Αναθέστε, αναθέστε, αναθέστε
Αυτή είναι μια από τις πιο σημαντικές δεξιότητες που μπορεί να έχει ένας επιχειρηματίας – καθώς θα προσλαμβάνετε σπουδαίους ανθρώπους, αφήστε τους να κάνουν τη δουλειά τους. 
Με το παράδειγμά σας και την ενθάρρυνσή σας, τα διευθυντικά στελέχη σε όλη την εταιρεία θα κάνουν το ίδιο, επιτρέποντας στο προσωπικό της πρώτης γραμμής να βάλει την προσωπική του πινελιά στην εξυπηρέτηση πελατών.
Και όταν η επιχείρησή σας θα έχει αναπτυχθεί αρκετά, πρέπει να αφήσετε τα ηνία της και να εξουσιοδοτήσετε την ομάδα σας να τη διοικήσει ακόμη και αν γίνονται λάθη. Λίγα μόλις χρόνια μετά την ίδρυση της Virgin, επέλεξα να αναθέσω τον έλεγχο των επιχειρήσεων σε καλούς ανθρώπους, αλλά δεν έφυγα από την ομάδα. Αντ' αυτού, άλλαξε η δουλειά μου.

Διαπίστωσα ότι το να μανατζάρετε μια μεγάλη επιχείρηση σαν να είναι μικρή, σημαίνει ότι ακόμα και όταν δεν είστε πλέον CEO, πρέπει να συνεχίσετε να συμβάλλετε στην εταιρεία σας (ή στις εταιρείες σας) με τον ουσιαστικό τρόπο που το κάνατε όταν ήταν ακόμη startup: παραμένοντας συνδεδεμένοι με το προσωπικό και τους πελάτες σας και χρησιμοποιώντας αυτά που μαθαίνετε για να αντιμετωπίσετε τις επόμενες προκλήσεις.

Φροντίζω να επισκέπτομαι όσες περισσότερες εταιρείες του ομίλου Virgin μπορώ. 
Μιλάω με το προσωπικό και σημειώνω. Βγαίνω έξω με τους υπαλλήλους το βράδυ και πίνουμε μαζί μερικά ποτά. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να μάθω τι συμβαίνει. 
Μελετώ τις σημειώσεις μου και στη συνέχεια τροφοδοτώ τους CEOs με ιδέες. 
 Αν εφαρμοστούν κάποιες προτάσεις, τότε πυροδοτούνται ακόμη περισσότερες που βελτιώνουν το ηθικό και τη λήψη αποφάσεων, ενισχύοντας τελικά την ανταποκρισιμότητα και την ευελιξία της εταιρείας.

O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson.

capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου