Με αυξημένες τιμές σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων συνεχίζουν να «φεύγουν» τα τιμολόγια των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων.
Από τις αρχές του νέου έτους σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το mononews, οι αυξήσεις στις τιμές των προμηθευτών έφταναν μέχρι και το 18% σε ζυμαρικά και όσπρια, έως και 14% σε ελαιόλαδα και σπορέλαια, έως 12% στα γιαούρτια και έως 10% στους χυμούς.
Τα τελευταία στοιχεία, βάσει των νέων τιμολογίων της περασμένης εβδομάδας, δείχνουν από τη μία πλευρά αυξημένες τιμές και σε νέες κατηγορίες προϊόντων, από την άλλη, επιπλέον ανατιμήσεις στις ήδη υπάρχουσες.
Συγκεκριμένα:
Μπαταρίες +8%
Απορρυπαντικά / καλλυντικά +5%
Κρεμοσάπουνα +10%
Φρέσκο γάλα και εβαπορέ +6%
Γιαούρτια – χυμοί +2%
Ροφήματα +8%
Snaks -Πατατάκια +2% έως +10%
Δημητριακά +12%
Φέτα -λευκό τυρί +3%
Γάλα χυμοί- ροφήματα +4% έως +8%
Βούτυρο +10%
Απορρυπαντικά / καλλυντικά +5%
Κρεμοσάπουνα +10%
Φρέσκο γάλα και εβαπορέ +6%
Γιαούρτια – χυμοί +2%
Ροφήματα +8%
Snaks -Πατατάκια +2% έως +10%
Δημητριακά +12%
Φέτα -λευκό τυρί +3%
Γάλα χυμοί- ροφήματα +4% έως +8%
Βούτυρο +10%
Οι ανατιμήσεις στο ράφι
Όπως σημείωναν στελέχη της αγοράς, όλο το προηγούμενο διάστημα οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου απορρόφησαν το μεγαλύτερο ποσοστό των αυξήσεων και συγκρατούσαν όσο ήταν δυνατό τις τελικές τιμές που έφταναν στο ράφι.
Όπως σημείωναν στελέχη της αγοράς, όλο το προηγούμενο διάστημα οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου απορρόφησαν το μεγαλύτερο ποσοστό των αυξήσεων και συγκρατούσαν όσο ήταν δυνατό τις τελικές τιμές που έφταναν στο ράφι.
Αυτό όμως, τόνιζαν οι ίδιες πηγές, δεν γίνεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες οπότε και θα αναγκαστούν να μετακυλίσουν μέρος των αυξήσεων στον καταναλωτή.
Συνολικά ολόκληρο το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ η αύξηση στις τελικές τιμές στο ράφι – συμπεριλαμβανομένων των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών που έτρεξαν κατά τη διάρκεια του έτους – κυμάνθηκε γύρω στο 1,5%.
Συνολικά ολόκληρο το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ η αύξηση στις τελικές τιμές στο ράφι – συμπεριλαμβανομένων των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών που έτρεξαν κατά τη διάρκεια του έτους – κυμάνθηκε γύρω στο 1,5%.
Για το 2022 δε, εκτιμάται ότι το «καλάθι» για τον καταναλωτή θα αυξηθεί κατά περίπου 3%.
Προβληματίζει το κόστος της ενέργειας
Το ζήτημα των ανατιμήσεων βρέθηκε μάλιστα στο επίκεντρο της συνάντησης που είχαν πριν από περίπου ένα δεκαήμερο τα στελέχη των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Αντίστοιχες συναντήσεις αναμένεται να επαναληφθούν και το επόμενο διάστημα σε μία προσπάθεια του αρμόδιου υπουργείου να βρίσκεται σε στενότερη επικοινωνία και επαφή με την αγορά τη συγκεκριμένη περίοδο.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα πάντως για τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι αυτή τη στιγμή το ενεργειακό κόστος το οποίο αποτελεί και ένα ποσοστό της τάξεως του 20% του συνολικού κόστους. «Η αύξηση της ενέργειας αλλάζει ουσιαστικά τα «νούμερα» για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και αυτό δεν πρέπει να βγαίνει από την «εξίσωση» τόνιζαν χαρακτηριστικά στο mononews στελέχη του κλάδου.
Κατά συνέπεια, όσο η κατάσταση με την ενεργειακό κόστος δεν εξομαλύνεται, τα περιθώρια ώστε οι επιχειρήσεις να συνεχίσουν να απορροφούν σε μεγάλο ποσοστό τις αυξήσεις στενεύουν με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να βρίσκονται αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο και νέων αυξήσεων στο ράφι.
mononews.gr
Το ζήτημα των ανατιμήσεων βρέθηκε μάλιστα στο επίκεντρο της συνάντησης που είχαν πριν από περίπου ένα δεκαήμερο τα στελέχη των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Αντίστοιχες συναντήσεις αναμένεται να επαναληφθούν και το επόμενο διάστημα σε μία προσπάθεια του αρμόδιου υπουργείου να βρίσκεται σε στενότερη επικοινωνία και επαφή με την αγορά τη συγκεκριμένη περίοδο.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα πάντως για τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι αυτή τη στιγμή το ενεργειακό κόστος το οποίο αποτελεί και ένα ποσοστό της τάξεως του 20% του συνολικού κόστους. «Η αύξηση της ενέργειας αλλάζει ουσιαστικά τα «νούμερα» για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και αυτό δεν πρέπει να βγαίνει από την «εξίσωση» τόνιζαν χαρακτηριστικά στο mononews στελέχη του κλάδου.
Κατά συνέπεια, όσο η κατάσταση με την ενεργειακό κόστος δεν εξομαλύνεται, τα περιθώρια ώστε οι επιχειρήσεις να συνεχίσουν να απορροφούν σε μεγάλο ποσοστό τις αυξήσεις στενεύουν με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να βρίσκονται αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο και νέων αυξήσεων στο ράφι.
mononews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου