Να θυμηθουμε τους νεκρους μας
«Αἱ γενεαὶ πᾶσαι ὕμνον τῇ ταφῇ σου προσφέρουσι, Χριστέ μου» (Γ΄ στ. ἐγκωμ. Ἐπιτ.)
Πόσο ἀληθινὸς εἶνε, ἀγαπητοί μου, ὁ ὡραιότατος τοῦτος λόγος, τὸ πρῶτο ἐγκώμιο τῆς τρίτης στάσεως τοῦ Ἐπιταφίου Θρήνου! Ἀλλὰ τί εἶνε ὁ Ἐπιτάφιος, τί εἶνε τὰ ἐγκώμια;
* * *
Ἐπιτάφιος λέγεται ἀρχικὰ τὸ ὕφασμα, ἐπάνω στὸ ὁποῖο εἶνε ζωγραφισμένη ἡ παράστασι ποὺ εἰκονίζει τὸν Κύριο κάτω ἀπ᾽ τὸ σταυρὸ νεκρόν, ἄπνουν, ἀμέσως μετὰ τὴν ἀποκαθήλωσι καὶ ἐνῷ τὸ ἄμωμο σῶμα του ἑτοιμάζεται νὰ τεθῇ στὸν τάφο. Ἡ Θεομήτωρ Μαρία πονεῖ περισσότερο ἀπὸ κάθε ἄλλον· κλαίει, ἐναγκαλίζεται τὸν Υἱὸν καὶ Θεόν της καὶ τὸν
ἀσπάζεται. Ὁ Ἰωσὴφ καὶ ὁ Νικόδημος εὐτρεπίζουν τὸ σῶμα καὶ καταφιλοῦν τὰ τρυπημένα ἀπὸ τοὺς ἥλους χέρια του. Οἱ μυροφόρες εἰκονίζονται νὰ θρηνοῦν καὶ νὰ ὀδύρωνται. Ἐπιτάφιος ἐπίσης λέγεται τὸ στολισμένο μὲ ἄνθη κουβούκλιο ὅπου τοποθετεῖται τὸ ὕφασμα τοῦ ἐπιταφίου γιὰ προσκύνησι. Τέλος Ἐπιτάφιος Θρῆνος λέγεται καὶ ἡ ἀκολουθία αὐτὴ τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, τῆς ὁποίας τὸ πλέον χαρακτηριστικὸ μέρος εἶνε τὰ Ἐγκώμια.Ἐγκώμια
λέγονται ἀπὸ τὸ ρῆμα ἐγκωμιάζω, ποὺ σημαίνει ἐπαινῶ, ἐξυμνῶ. Εἶνε
μικροὶ ὕμνοι χωρισμένοι σὲ τρεῖς ὁμάδες. Τὸ περιεχόμενό τους εἶνε ἡ
εὐλαβὴς ἀνάμνησι τῶν γεγονότων τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς καὶ τοῦ Μεγάλου
Σαββάτου. Ἡ ἀφήγησι τῶν γεγονότων αὐτῶν ἐδῶ στὰ ἐγκώμια, σὲ κλίμα
χαρμολύπης, ἐμπλουτίζεται μὲ θεολογικὲς παρατηρήσεις καὶ ἐκφράσεις
ἀγάπης καὶ λατρείας στὸν Κύριο γιὰ τὴν σωτηρία, ποὺ «εἰργάσατο ἐν μέσῳ
τῆς γῆς» ἁπλώνοντας τὰ ἄχραντα χέρια του «ἐπὶ σταυροῦ» (Ὥρα στ΄). Τότε ἡ
Παναγία Μητέρα του, κάτω ἀπ᾽ τὸ σταυρό, ἔλεγε μετὰ δακρύων· «Ὁ μὲν
κόσμος ἀγάλλεται δεχόμενος τὴν λύτρωσιν, τὰ δὲ σπλάγχνα μου φλέγονται
ὁρώσης σου τὴν σταύρωσιν…» (Ὥρα θ΄).
Τώρα, μετὰ τὴν ἀποκαθήλωσι ποὺ ἔγινε μὲ τὴ φροντίδα τοῦ Ἰωσὴφ
τοῦ ἀπὸ Ἀριμαθαίας καὶ τῶν μυροφόρων, ἡ πάναγνος Μητέρα τοῦ Κυρίου
πενθεῖ τὸν Υἱὸν καὶ Θεόν της. Τὸ πένθος της ἱεροπρεπές, ἀποτελεῖ
ὑπόδειγμα, δίδαγμα γιὰ κάθε Χριστιανὸ ἐν ὥρᾳ πένθους.
Ὅλοι ὅσοι μετέχουμε στὴν ἱερὰ τελετὴ ὑμνοῦμε καὶ μεγαλύνουμε
τὸν Λυτρωτή μας. Ἀφοῦ ἐκεῖνος προσέφερε τὴν ὑπερτάτη θυσία στὸ Γολγοθᾶ,
μὲ τὴν ὁποία ἄνοιξε γιὰ ὅλους τὴν πύλη τῆς σωτηρίας, οἱ πιστοὶ
γεμᾶτοι βαθειὰ εὐγνωμοσύνη, καθὼς συνοδεύουμε πρὸς ταφὴν τὸ ἄχραντο
σῶμα του, ἐκφράζουμε σ᾽ αὐτὸν τὰ αἰσθήματα τῆς ψυχῆς μας.* * *
Ὁ λαοφιλὴς ὕμνος «Αἱ γενεαὶ
πᾶσαι ὕμνον τῇ ταφῇ σου προσφέρουσι, Χριστέ μου» (Γ΄ στ. ἐγκωμ. Ἐπιτ.),
γραμμένος πρὶν ἀπὸ τόσους αἰῶνες, τότε ποὺ τὸν συνέθεσε ὁ ἐμπνευσμένος
ποιητής του, ἐκφράζει αὐτὴ τὴ μεγάλη ἀλήθεια· ὄντως σὲ κάθε ἐποχὴ καὶ
σὲ κάθε γενεὰ οἱ πιστοὶ ὑμνοῦν τὴν θεόσωμο ταφὴ τοῦ Χριστοῦ.
῾Ρίξτε, ἀγαπητοί μου, ἕνα βλέμμα καὶ σήμερα μέσα στὴν
ἐκκλησία. Θὰ δῆτε ὅτι εἶνε ὄχι μία ἀλλὰ τέσσερις γενεὲς καὶ ἀποδίδουν
τιμὴ στὸν Ἐσταυρωμένο.
Ὅπως εἶνε γνωστό, ὡς γενεὰ λογίζεται μία περίοδος συνήθως 25 ἐτῶν. Στὴν 1η λοιπὸν γενεὰ ἀνήκουν ὅσοι εἶνε ἀπὸ 75 ἐτῶν καὶ ἄνω. Στὴν 2α γενεὰ ἀνήκουν ὅσοι εἶνε ἀπὸ 50 μέχρι 75 ἐτῶν. Στὴν 3η γενεὰ ἀνήκουν ὅσοι εἶνε ἀπὸ 25 μέχρι 50 ἐτῶν. Καὶ στὴν 4η γενεὰ ἀνήκουν ὅσοι εἶνε ἀπὸ ἑνὸς ἔτους μέχρι 25 ἐτῶν – ὑπερτερεῖ ἡ νεότης, ἡ ἐλπίδα τοῦ γένους μας. Νά λοιπὸν 4 γενεές. Δὲν φαντάζεστε πόσο συγκινήθηκα τὸ πρωί, ὅταν εἶδα μία γριὰ γυναῖκα 95 περίπου ἐτῶν νὰ ἔρχεται στὸν ἐπιτάφιο καὶ νὰ περνάῃ ἀπὸ κάτω μὲ εὐλάβεια. Συνωδευόταν ἀπὸ τὴν κόρη της, τὸ γαμπρό της καὶ τὰ ἐγγόνια της· εἶχε ἀκόμη καὶ δισέγγονα! Ὅλο τὸ γένος μας, ὅλη ἡ φυλή μας, «αἱ γενεαὶ πᾶσαι» εἴμαστε ἀπόψε συγκεντρωμένοι ἐδῶ, γιὰ ν᾽ ἀποδώσωμε τιμὲς στὸν μεγάλο Νεκρό μας.
* * *
Δὲν θέλω νὰ πῶ περισσότερα· ὅλοι διατελεῖτε κατὰ τὸ μᾶλλον ἢ ἧττον ὑπὸ τὸ κράτος ἱερωτάτων συναισθημάτων. Ἕνα μόνο θὰ σᾶς παρακαλέσω, τὴν ὥρα αὐτὴ κατὰ τὴ λιτανεία νὰ κρατήσουμε σὲ ὕψος τὴν ἀτμόσφαιρα· παρακαλῶ, νὰ μὴ συμβῇ καμμιά ἀταξία.
Σᾶς ἐρωτῶ· ὅταν κηδεύετε τὸν πατέρα σας, τὴ μητέρα σας, ἕνα
ἀγαπητό σας πρόσωπο, θέλετε κάποιοι ἀναίσθητοι νὰ φλυαροῦν, νὰ γελοῦν,
νὰ χαριεντίζωνται, νὰ καπνίζουν; Ὄχι βέβαια. Σὲ καμμία κηδεία δὲν εἶνε
αὐτὰ ἀνεκτά· ἀπαιτοῦμε νὰ ὑπάρχῃ σεβασμός.
Ὁ θάνατος φέρνει πάντοτε ἔντομα συναισθήματα. Ἡ ἀγάπη στὸν
ἀποθανόντα συγγενῆ ἢ φίλο, ὁ πόνος γιὰ τὸν ἀποχωρισμό, προκαλοῦν
δάκρυα, ἀναστεναγμούς, ὀλοφυρμούς. Καὶ τότε, ἂν ὑπάρχῃ καὶ ἡ λεγομένη
ποιητικὴ φλέβα, ὁ θρῆνος παίρνει τὴ μορφὴ ἐμμέτρου στιχουργήματος· εἶνε
τὰ γνωστὰ μοιρολόγια.
Ἀκόμη ἐντονώτερα αὐτὸ συμβαίνει ὅταν ὁ νεκρὸς
ἑλκύῃ εὐρύτερα τὴ συμπάθεια καὶ ἀναγνώρισι. Ὁ θάνατός του ἀνακαλεῖ στὴ
μνήμη χαρίσματα, ἀρετές, ἀγαθοεργίες, κατορθώματα, ποὺ συχνὰ
ἀπαθανατίζονται σὲ ποιήματα καὶ τραγούδια. Γιὰ τὸ θάνατο σπουδαίων
ἀνθρώπων, εὐεργετῶν καὶ ἡρώων, ἐπωνύμων ἢ ἀνωνύμων, συναντοῦμε
ἐκφραστικὰ κείμενα στὸ δημοτικὸ τραγούδι (π.χ. Ὁ Διγενὴς κι ὁ
Χάροντας, τοῦ Λεβέντη καὶ τοῦ Χάρου κ.ἄ.)· γνωστὰ ἀκόμη εἶνε τὰ πένθιμα
τραγούδια γιὰ τὸν τελευταῖο ὑπερασπιστὴ τῆς Βασιλευούσης Κωνσταντῖνο
Παλαιολόγο, γιὰ ἥρωες τοῦ ᾽21 ὅπως τὸ Μᾶρκο Μπότσαρη, γιὰ τὸ σύμβολο
τοῦ Μακεδονικοῦ ἀγῶνος Παῦλο Μελᾶ, γιὰ τοὺς μάρτυρες τοῦ ἀγῶνος τῆς
Κύπρου Γρηγόρη Αὐξεντίου κ.ἄ..
Ἂν λοιπὸν σεβώμαστε κάθε νεκρό, ὄχι μόνο ὅσους ἔστεψε ἡ δόξα
ἀλλὰ τὸν ὁποιοδήποτε, πόσο περισσότερο πρέπει νὰ σεβαστοῦμε τὸ μεγάλο
μας Νεκρό, τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν, μπροστὰ στὸν ὁποῖο ὅλοι
ὑπολείπονται, λογίζονται μικροὶ καὶ ἀσήμαντοι; γιατὶ παρὰ τὴν
ὁποιαδήποτε ἀξία τους, ὡς ἄνθρωποι εἶχαν κι αὐτοὶ σφάλματα καὶ
ἁμαρτήματα. Ἂν λοιπὸν γιὰ τέτοιους ἀνθρώπους γράφτηκαν ἀξιόλογα
ἐγκώμια, πόσο μᾶλλον γιὰ τὸν Θεάνθρωπο Λυτρωτὴ τοῦ κόσμου!
Ἔτσι προέκυψε
ὁ λαοφιλὴς Ἐπιτάφιος Θρῆνος μὲ τὰ ἐγκώμιά του, ποὺ κανονικὰ ψάλλονται
μὲ στιχολογία τοῦ ψαλμοῦ 118· προηγεῖται δηλαδὴ τοῦ κάθε ἐγκωμίου καὶ
ἕνας στίχος τοῦ ψαλμοῦ σὲ ἐμμελῆ ἀπαγγελία, καὶ ἀκολουθεῖ ἡ ψαλμῳδία τοῦ
ἐγκωμίου.
Γι᾽ αὐτὸ τὴν ὥρα αὐτὴ ζητῶ νὰ ἐπικρατῇ σιωπή. Κλειστὰ –
ῥαμμένα τὰ στόματα καὶ οἱ καρδιὲς στὸν οὐρανό· «ἄνω σχῶμεν τὰς
καρδίας» (θ. Λειτ.). Ἐκεῖ ποὺ γυναῖκες μοιρολογοῦν ἕνα νεκρὸ κανείς
δὲν ἀστειεύεται· καὶ ἂν δὲν κλαίῃ, τοὐλάχιστον σιωπᾷ καὶ συλλογίζεται.
Πολὺ περισσότερο ἐδῶ τὴν ὥρα αὐτή.
Τέλος, ἀγαπητοί μου, παρακαλῶ
κάτι ἀκόμη ἰδίως τοὺς νέους, τὴ νεώτερη γενεὰ ποὺ ἀπολαμβάνει σήμερα
τὸ «γλυκὺ ἔαρ» τῆς ἐλευθερίας τῆς πατρίδος. Κοντὰ στὸ μεγάλο Νεκρό,
θυμηθῆτε καὶ ὅλους τοὺς νεκρούς μας. Ποιά ἄλλη φυλὴ ἔχει τέτοιους
γενναίους μαχητάς, στρατιῶτες καὶ ἀξιωματικούς; Χωρὶς τὴ θυσία ἐκείνων
θὰ ἤμασταν ἐμεῖς ἐδῶ σήμερα;
Τὴν ὥρα αὐτὴ ἐγὼ τοὐλάχιστον δὲν μπορῶ νὰ συγκρατήσω τὰ δάκρυά
μου, καθὼς θυμᾶμαι παλαιότερες ἡμέρες καὶ ὅλους τοὺς τότε πεσόντας
ἡρωικῶς. Τὸ ἀνώνυμο ἐκεῖνο πλῆθος ἦταν παιδιὰ ἐκλεκτά, ποὺ γνωρίσαμε
τὴν καρδιά τους στὸ μυστήριο τῆς ἐξομολογήσεως, μᾶς εἶπαν τὰ μεγάλα
μυστικά τους, καὶ τὰ συνωδεύσαμε στὴν τελευταία κατοικία τους· λοιπὸν
οἱ ἐπιζῶντες ἐμεῖς, «οἱ περιλειπόμενοι» (Α΄ Θεσ. 4,15), μαρτυροῦμε, ὅτι
αὐτοὶ ὑπῆρξαν ὑπέροχοι ἀκόλουθοι τοῦ Ναζωραίου. Θυσίασαν τὰ νειᾶτα καὶ
τὴ ζωή τους γιὰ τὶς ἴδιες ἐκεῖνες ἀλήθειες γιὰ τὶς ὁποῖες βάφτηκε μὲ τὸ
αἷμα τοῦ Χριστοῦ ὁ βράχος τοῦ Γολγοθᾶ.
Ἂς εἶνε λοιπὸν αἰωνία ἡ μνήμη
τους.
«Ἄνω σχῶμεν τὰς καρδίας»! Ἕλληνες πανέλληνες, κρατῆστε
ἀναμμένη σὰν σπίθα τοῦ οὐρανοῦ τὴν πίστι καὶ τὴν ἀγάπη στὸ Χριστό.
Θυμηθῆτε, ὅτι στὰ χρόνια τῆς σκλαβιᾶς, κάτω ἀπὸ καθεστὼς Ἀβδοὺλ Χαμίτ,
οἱ πρόγονοί μας μὲ δάκρυα στὰ μάτια ἀνέμεναν τὴν ἀνάστασι τοῦ γένους. Ζῇ
ἡ παράδοσις, ζῇ τὸ ἔθνος, ζῇ ἡ Ἑλλάς. Γι᾽ αὐτὸ τὰ σεπτὰ πάθη καὶ ἡ
ἔνδοξος ἀνάστασις τοῦ Κυρίου μιλᾶνε στὴν ψυχὴ τοῦ γένους μας.
Παρακαλῶ λοιπὸν καὶ προτρέπω, πατρικὰ καὶ ἀδελφικά, νὰ δείξουμε
ὅλοι τὴν πρέπουσα στάσι. Μὲ τὴν καρδιὰ στὸ Θεὸ νὰ συνοδεύσουμε τὴν
ἱερὰ πομπὴ τοῦ Ἐπιταφίου. Δὲν χρειάζεται νὰ ἐπιτηροῦν ὄργανα τῆς τάξεως·
ὁ κάθε πιστὸς ἂς ἐπιτηρῇ τὸν ἑαυτό του. Στὴν ἀκριτική μας πόλι, τὸ
δεύτερο Μεσολόγγι, ὅλοι νὰ πιστεύουμε, νὰ λατρεύουμε τὸ Θεὸ καὶ νὰ
ὑπακούουμε στὰ κελεύσματα τῆς ἁγίας μας Ἐκκλησίας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν [παλαιό] ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν 24-4-1970 βράδυ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου