Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους για τον ορυμαγδό των υποχρεώσεων


Του Απόστολου Αλωνιάτη
 Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός, Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας
Οι συνεχόμενες παρατάσεις , αλλά και τα αλλεπάλληλα φορολογικά «χτυπήματα», έχουν κάνει τους φορολογούμενους να ψάχνουν να βρουν τι υποχρεώσεις έχουν και να μην μπορούν να βγάλουν άκρη.
Στο σημερινό σημείωμα θα προσπαθήσουμε να συγκεντρώσουμε και να κωδικοποιήσουμε υποχρεώσεις και αλλαγές που έχουν επέλθει τον τελευταίο καιρό.
Παράταση της προθεσμίας κατάθεσης δικαιολογητικών στις εφορίες.
Το υπουργείο αναγκάστηκε να δώσει νέα
παράταση στην υποβολή των δικαιολογητικών στις Δ.Ο.Υ. , τα προσκομιζόμενα από τους φορολογούμενους δικαιολογητικά, θα παραλαμβάνονται από τις υπηρεσίες σας για έλεγχο και πέραν της ημερομηνίας που είχε οριστεί με το Δ12 1144717 ΕΞ 23.9.2013 έγγραφό, δηλαδή την 30ή Σεπτεμβρίου 2013.
Περαιτέρω, σε περιπτώσεις που διαπιστωθεί ασυμφωνία μεταξύ των προσκομιζόμενων δικαιολογητικών και των στοιχείων των υποβληθεισών δηλώσεων που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από τον φορολογούμενο με νέα στοιχεία, η εφορία θα προχωρά άμεσα στην οίκοθεν διόρθωση των δηλώσεων και την οριστικοποίησή τους, χωρίς να απαιτείται υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων. (Αρ. πρωτ.: Δ12 1150847 ΕΞ 4.10.2013 «Παραλαβή δηλώσεων και δικαιολογητικών»).
Η παράταση αυτή κρίθηκε αναγκαία διότι από τους 340.791 φορολογούμενους που κλήθηκαν να προσκομίσουν τα δικαιολογητικά των δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος στις ΔΟΥ για έλεγχο, ανταποκρίθηκαν 212.184 ήτοι το 62%.Από τους 128.607 φορολογουμένους που δεν παρουσιάστηκαν στις Δ.Ο.Υ., οι περισσότεροι έχουν χρεωστικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος.
Από ένα μικρό έλεγχο που κάναμε , διαπιστώσαμε ότι αρκετή από τους φορολογούμενους που δεν κατέθεσαν δικαιολογητικά μέχρι τις 30.9.2013, δεν είχαν μπει στο λογαριασμό τους στο taxis και , όπως ήταν φυσικό, δεν ήξεραν ότι πρέπει να προσκομίσουν τα δικαιολογητικά.
Γενικά θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι η μη εξοικείωση των φορολογουμένων με την χρήση του taxis, έχει δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στην επικοινωνία του υπουργείου οικονομικών με τους πολίτες και παράλληλα έχει μετατρέψει τα λογιστικά γραφεία σε άμισθες υπηρεσίες ενημέρωσης και έκδοσης κωδικών πληρωμής αφού ουσιαστικά το υπουργείο έχει μετακυλήσει υπηρεσίες των Δ.Ο.Υ. και της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων στους λογιστές – φοροτεχνικούς.
Ηλεκτρονικά μέσω taxis η διόρθωση του έντυπου Α21 (έντυπο επιδόματος τέκνων).
Τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε ηλεκτρονική διόρθωση του έντυπου Α21, είτε έχουν διαπιστώσει οι ίδιοι λάθη , είτε έχουν ενημερωθεί από τις εφορίες, της αίτησης χορήγησης οικογενειακού επιδόματος (έντυπο Α21), θα δώσει το υπουργείο Οικονομικών στους φορολογουμένους.
Σύμφωνα με το twitter του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης θα δοθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικών διορθώσεων στο έντυπο Α21.
Ωστόσο, δεν ήταν σε θέση να προσδιορίσει το πότε θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή στο taxis.
Η χορήγηση του οικογενειακού επιδόματος γίνεται μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των στοιχείων που έχει δηλώσει στη φορολογική του δήλωση και στο έντυπο Α21 ο φορολογούμενος, ενώ αρμόδιος φορέας για τη διεξαγωγή δειγματοληπτικών ελέγχων και την κατάθεση προσφυγών ορίζεται ο ΟΓΑ.
Για τη συμπλήρωση του εντύπου Α21, ο κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να γνωρίζει:
-Τον αριθμό οικογενειακής μερίδας από το δημοτολόγιο του Δήμου όπου είναι εγγεγραμμένα όλα τα μέλη με κανονική εγγραφή (όχι ενδεικτική).
-Τον αριθμό ΙΒΑΝ του λογαριασμού του σε Τράπεζα ή στα ΕΛ.ΤΑ., στον οποίο θα πιστώνεται το ποσό των επιδομάτων.
-Τους ΑΜΚΑ όλων των μελών της οικογένειας. Ειδικότερα ο ΑΜΚΑ του αιτούντα /δικαιούχου είναι υποχρεωτικός, προκειμένου να καταστεί δικαιούχος είσπραξης των επιδομάτων.
-Την ονομασία του Δήμου, της Δημοτικής Ενότητας και της Δημοτικής-Τοπικής Κοινότητας, όπου κατοικεί.
Βασική προϋπόθεση για τη χορήγηση των επιδομάτων είναι ο οικογενειάρχης να έχει διαμείνει μόνιμα και συνεχώς στην Ελλάδα κατά την τελευταία δεκαετία (2003-2012).
Ηλεκτρονικά οι διορθώσεις των λαθών του ΦΑΠ 2011-2012 και 2013.
Μετά την ολοκλήρωση της συμπλήρωσης του πίνακα 1(Ακίνητα και Οικόπεδα εντός σχεδίου) του εντύπου δήλωσης ακινήτων (Ε9), εκδόθηκαν και τα εκκαθαριστικά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) του έτους 2013.
Να θυμίσουμε εδώ ότι ο πίνακας 2 (Αγροτεμάχια) θα παραμείνει ανοιχτός έως τις 14 Οκτωβρίου 2013 και είναι υποχρεωτική η ενημέρωση και οριστικοποίηση του.
Το υπουργείο οικονομικών διευκρίνισε, μετά το σάλο που δημιουργήθηκε, (βλέπε σχετικό μας άρθρο «Δεν έτυχε. Απέτυχε! - Η επανυποβολή για τα αγροτεμάχια» ), ότι «τα Φυσικά Πρόσωπα που έχουν υποβάλλει οριστική δήλωση Ε9 είτε έχουν οριστικοποιήσει περιουσιακή κατάσταση έτους 2013 μέχρι και τις 27/09/2013, δε χρειάζεται να προβούν σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια. Σε περίπτωση όμως που πρέπει να γίνει οποιαδήποτε διόρθωση στον πίνακα των αγροτεμαχίων (πίνακας 2), δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας δήλωσης Ε9».
Σύμφωνα, και πάλι, με το twitter του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης από την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου , κατά πάσα πιθανότητα, θα δοθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικών διορθώσεων των εκκαθαριστικών του ΦΑΠ 2011 -2012 και 2013.
Σύμφωνα με ανάρτηση, την Τρίτη (δηλαδή σήμερα), θα γίνουν οι τελικοί έλεγχοι στην εφαρμογή, μέσα στην εβδομάδα θα υπογραφεί η ΑΥΟ και την Παρασκευή θα ανοίξει η Εφαρμογή.
Υπενθυμίζουμε ότι η τετράμηνη προθεσμία για το εκκαθαριστικά του Φ.Α.Π. 2011 και 2012 εκπνέει τον μήνα Νοέμβριο (αφού η έκδοσή τους έγινε τον Ιούλιο 2013), ενώ η προθεσμία για το Φ.Α.Π. 2013 λήγει τον Ιανουάριο του 2014 (αφού η έκδοσή τους έγινε την 30η Σεπτεμβρίου).
Μηνιαία πληρωμή του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τον Ν.4170/2013 «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ, ρύθμιση θεμάτων της Ε.Λ.Τ.Ε., αναμόρφωση Οργανισμού του Ν.Σ.Κ. και άλλες διατάξεις», αλλάζει ο χρόνος απόδοσης του ΦΜΥ και διαχωρίζεται από την υποβολή των λοιπών παρακρατούμενων φόρων.
Σχετικά με τους παρακρατούμενους φόρους παραμένει η δίμηνη υποβολή και πιο συγκεκριμένα:
Άρθρο 64: Τροποποίηση διατάξεων του Κ.Φ.Ε.
5. α. Η παράγραφος 1 του άρθρου 59 του Κ.Φ.Ε. αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις των περιπτώσεων α’, ε’ και η’ της παραγράφου 1 του άρθρου 55 και του άρθρου 58, υποχρεούνται να αποδίδουν αυτόν με εφάπαξ καταβολή στη Δ.Ο.Υ. της έδρας τους μέχρι την 20ή ημέρα των μηνών Μαρτίου, Μαΐου, Ιουλίου, Σεπτεμβρίου, Νοεμβρίου και Ιανουαρίου κάθε έτους με προσωρινή δήλωση, η οποία περιλαμβάνει τα ακαθάριστα ποσά που έχουν καταβληθεί στο προηγούμενο ημερολογιακό δίμηνο και το φόρο που παρακρατήθηκε. Η υποβολή της δήλωσης πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες.»
[Σχετικά με τον ΦΜΥ, σταματά να υπάρχει πλέον διαχωρισμός μεταξύ επιχειρήσεων που απασχολούν έως ή περισσότερους από πενήντα (50) εργαζόμενους και καταργείται η δίμηνη υποβολή της περιοδικής δήλωσης, που και στις δύο περιπτώσεις γίνεται μηνιαία.]
β. Η παράγραφος 2 του άρθρου 59 του Κ.Φ.Ε. αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Ειδικώς, όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57, υποχρεούνται να αποδίδουν αυτόν με εφάπαξ καταβολή στη Δ.Ο.Υ. της έδρας τους μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα του επόμενου από την παρακράτηση μήνα με προσωρινή δήλωση, η οποία περιλαμβάνει τα ακαθάριστα ποσά που έχουν καταβληθεί στον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα, το φόρο και το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν.3986/2011 που παρακρατήθηκαν και τις οφειλόμενες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Η υποβολή της δήλωσης πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες. Ειδικά, για το Δημόσιο, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, με εξαίρεση τα ασφαλιστικά ταμεία για τα οποία εφαρμόζονται οι διατάξεις των δύο προηγούμενων εδαφίων της παρούσας παραγράφου, υποχρεούνται σε απόδοση των ποσών που παρακρατήθηκαν μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα του μεθεπόμενου από την παρακράτηση μήνα. Η υποβολή της δήλωσης των περιπτώσεων αυτών πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του Α.Φ.Μ. του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες.»
[Σύμφωνα με τον νόμο, η έναρξη ισχύος είναι από 1.9.2013.]
γ. Οι διατάξεις της περίπτωσης β’ της παρούσας παραγράφου εφαρμόζονται για αποδοχές που καταβάλλονται από την 1η Σεπτεμβρίου 2013.
Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η ΓΓΠΣ αναφέρει σχετικά:
«Παρατήρηση επί του παρακρατούμενου φόρου ΦΜΥ
Βάσει της παραγράφου 2, του αρθ.59 του Ν.2238/94 όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 5β του άρθρου 64 του ν. 4170/2013 , ο παρακρατούμενος φόρος από μισθωτές
υπηρεσίες θα υποβάλλεται και θα αποδίδεται σε μηνιαία βάση για τις αποδοχές που καταβάλλονται από την 1η Σεπτεμβρίου 2013.
Παρατήρηση επί των ασφαλιστικών εισφορών ΙΚΑ
Όσον αφορά την απόδοση των εισφορών ΙΚΑ, επειδή δεν έχει υπογραφεί ακόμα Κοινή Υπουργική απόφαση μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Υπουργείου εργασίας κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας, αναστέλλεται η κοινή απόδοση ΦΜΥ και εισφορών ΙΚΑ μέχρι την υπογραφή της προαναφερθείσας απόφασης. Επομένως, η απόδοση των εισφορών ΙΚΑ θα
συνεχίσει να πραγματοποιείται με τον ίδιο τρόπο που ίσχυε μέχρι σήμερα.»
Φόροι που θα πληρωθούν έως το τέλος του χρόνου.
Η καθυστέρηση της έκδοσης εκκαθαριστικών για τον ΦΑΠ αλλά και των εκκαθαριστικών των φορολογικών δηλώσεων του οικονομικού έτους 2013, έχει φέρει σε δύσκολή θέση τους φορολογούμενους , αφού καλούνται να πληρώσουν σε μικρό χρονικό διάστημα αρκετά χρήματα ώστε να είναι φορολογικά ενήμεροι.
Ποιο συγκεκριμένα μέχρι το τέλος του έτους οι φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν:
Υποχρεώσεις φορολογουμένων σε φόρους .
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
Φόρος Εισοδήματος :
Δεύτερη από τρεις δόσεις (2/3) ή
Πρώτη από δυο δόσεις (1/2)
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
Τρίτη από επτά δόσεις για ΦΑΠ 2011 – 2012 (3/7)
Πρώτη από τέσσερις για ΦΑΠ 2013 (1/4)
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
Φόρος Εισοδήματος :
Δεύτερη από δυο δόσεις (2/2)
Μία δόση για εκκαθαριστικά που εκδόθηκαν Οκτώβριο (1/1)
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
Τέταρτη από επτά δόσεις για ΦΑΠ 2011 – 2012 (4/7)
Δεύτερη από τέσσερις για ΦΑΠ 2013 (2/4)
Φόρο πολυτελούς διαβίωσης
Το μέτρο επιβάλλεται σε Ι.Χ. αυτοκίνητα άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών, σε πισίνες και αεροσκάφη.
  1. Στα ΙΧ με κινητήρες από 1.929 κυβικά εκατοστά και άνω. Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά εκατοστά ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης. Για τα ΙΧ επιβατικά από 2.500 κυβικά εκατοστά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης.




Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης καταλαμβάνει αυτοκίνητα μέχρι 10 χρόνων από την πρώτη κυκλοφορία στην Ελλάδα. 
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος έχει φέρει από το εξωτερικό ένα αυτοκίνητο εφταετίας το 2012, δεν σημαίνει ότι θα φορολογηθεί με την κλίμακα των 5 έως 10 ετών, αλλά με την πρώτη κλίμακα αφού το έτος κυκλοφορίας στην Ελλάδα είναι το 2012. Επίσης ο συγκεκριμένος φορολογούμενος θα πληρώνει τον φόρο όχι για άλλα τρία χρόνια , μέχρι δηλαδή το αυτοκίνητο να γίνει 10 ετών αλλά για τα επόμενα 10 χρόνια, όταν το αυτοκίνητο θα είναι 17 ετών.
  1. Στις πισίνες εξωτερικές και εσωτερικές με το φόρο να υπολογίζεται με ποσοστό 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης.
  2. Στα αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα. Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ποσού του τεκμηρίου διαβίωσης. 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για αεροσκάφη και ελικόπτερα.


ΦΟΡΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΟΥΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ


Κυβικά
Μέχρι και 5 έτη
Πάνω από 5 μέχρι και 10 έτη

εκατοστά



1.929
418,7
293

2.000
440
308

2.100
485
340

2.200
530
371

2.300
575
402

2.400
620
434

2.500
665
465

2.600
1.420
994

2.800
1.600
1.120

3.000
1.780
1.246

3.200
2.020
1.414

3.400
2.260
1.582

3.600
2.500
1.750

3.800
2.740
1.918

4.000
2.980
2.086

4.200
3.220
2.254

4.400
3.460
2.422

4.600
3.700
2.590

4.800
3.940
2.758

5.000
4.180
2.926

5.200
4.420
3.094

5.400
4.660
3.260

5.600
4.900
3.430

5.800
5.140
3.598

6.000
5.380
3.766











ΦΟΡΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΟΥΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΠΙΣΙΝΕΣ






Εξωτερική
Εσωτερική


πισίνα
πισίνα

Επιφάνεια
Φόρος πολυτελείας
Φόρος πολυτελείας

30 τ.μ
480
960

50 τ.μ.
800
1600

60 τ.μ.
960
1920





ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
Φόρος Εισοδήματος :
Τρίτη από τρεις δόσεις (3/3) ή
Μία δόση για εκκαθαριστικά που εκδόθηκαν Νοέμβριο (1/1)
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
Πέμπτη από επτά δόσεις για ΦΑΠ 2011 – 2012 (5/7)
Τρίτη από τέσσερις για ΦΑΠ 2013 (3/4)
Τέλη Κυκλοφορία
Να σημειώσουμε εδώ ότι αναμένονται αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες αναμένεται να καταργηθούν οι απαλλαγές που έχουν θεσπιστεί και να εφαρμοστεί η δυνατότητα να πληρώνονται σε μηνιαία βάση.
Να σημειώσουμε ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα οι φορολογούμενοι έχουν ακόμη να πληρώσουν και το ΕΤΑΑ , δηλαδή το χαράτσι της ΔΕΗ, και ποιο συγκεκριμένα την 3η και την 4η από τις 5 δόσεις , ανάλογα με το χρόνο έκδοσης του λογαριασμού.


Πότε η εφορία μπορεί να βάλει λουκέτο σε μία επιχείρηση


Μεγάλος θόρυβος ξέσπασε με την εφαρμογή του μέτρου της αναστολής λειτουργία καταστημάτων που δεν είχαν εκδώσει αποδείξεις στους πελάτες τους. Μεγαλύτερος βέβαια ήταν εκείνος που ξέσπασε από την λειτουργία συγκεκριμένων κέντρων διασκέδασης, που δεν είχαν εκτίσει ακόμη την ποινής τους.

Η δικαιολογία των αστυνομικών οργάνων γνωστή, η έλλειψη προσωπικού για φύλαξη του κάθε κέντρου που κλείνει το ΣΔΟΕ. Έτσι και το ΣΔΟΕ έκανε την δουλειά του και το κέντρο δούλεψε κανονικά. Για να δούμε στο τέλος θα γλυτώσει και τα πρόστιμα όπως γίνεται συνήθως;;;
Το μέτρο της αναστολής λειτουργίας, άρχισε να εφαρμόζεται ουσιαστικά μετά την ψήφιση του Ν.3842/2010 και αστικοποιήθηκε με τον νόμο 3888/2010.

Ας δούμε όμως το νομικό καθεστώς της αναστολής λειτουργίας.  
 
Αναστολή λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων

Με την τροποποίηση του Ν.2523/1997 προβλέπεται η υποχρεωτική αναστολή λειτουργίας των επαγγελματικών εγκαταστάσεων των επιτηδευματιών μέχρι ένα (1) μήνα, λόγο απειλής ή βίας κατά των ελεγκτικών οργάνων, σε επανάληψη μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης στοιχείου πώλησης ή διακίνησης ή παροχής υπηρεσιών από διαφορετικούς ελέγχους, μέσα στην ίδια ή την επόμενη χρήση, ή από τον ίδιο τον φορολογικό έλεγχο για μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση στοιχείων τουλάχιστον για τρεις συναλλαγές.

Αναστολή επίσης γίνεται και σε μη καταχώριση στα πρόσθετα βιβλία, των συναλλαγών για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί τα στοιχεία εσόδων.
Όταν γίνει η αναστολή των επαγγελματικών εγκαταστάσεων και εντός 3ετίας επαναληφθεί μία από τις παραπάνω παραβάσεις, τότε η νέα αναστολή των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, γίνεται μέχρι έξι (6) μήνες. (Ισχύς από τη δημοσίευση, δηλ. από 23.4.2010).

Ειδικά από 30.9.2010 και μετά, με τον Ν.3888/2010 προβλέπεται ότι, αν από τον ίδιο έλεγχο διαπιστωθεί η μη έκδοση 10 στοιχείων ή το μη εκδοθέν ή τα μη εκδοθέντα υπερβαίνουν σε αξία τα 500 ευρώ, αναστέλλεται άμεσα για 48 ώρες η λειτουργία του καταστήματος, με πράξη των ελεγκτικών οργάνων. Η επαγγελματική εγκατάσταση σφραγίζεται με τη συνδρομή της αστυνομικής αρχής εφόσον ζητηθεί από τα ελεγκτικά όργανα.
Η αναστολή αυτή γίνεται με την προϋπόθεση ότι έχει εκδοθεί ειδική εντολή ελέγχου από τον Ειδικό Γραμματέα του ΣΔΟΕ για την εφαρμογή του μέτρου κατά την ημερομηνία έκδοσης της ειδικής εντολής.

Η αναστολή λειτουργίας του καταστήματος, του μέτρου αυτού, δεν εμποδίζει τον Υπουργό των Οικονομικών να εκδώσει απόφαση αναστολής και με τις προηγούμενες γενικές διατάξεις (για την αναστολή λειτουργίας για ένα μήνα)
Πίνακας του διοικητικού μέτρου της αναστολής, (ουσιαστικά για φοροδιαφυγή)
Αναστολή λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης του επιτηδευματία
Διατάξεις του Ν.2523/1997

1. Ο Υπουργός των Οικονομικών, με απόφασή του, ύστερα από πρόταση της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Συντονισμού Φορολογικών Ελέγχων, αναστέλλει (κλείνει) μέχρι ένα (1) μήνα τη λειτουργία καταστήματος, γραφείου, εργοστασίου, εργαστηρίου, αποθήκης και γενικά κάθε επαγγελματικής εγκατάστασης του επιτηδευματία, σε:

α) Παρεμπόδιση διενέργειας φορολογικού ελέγχου, με χρησιμοποίηση βίας ή απειλών κατά των ελεγκτικών οργάνων.
β) Διαπίστωση:
βα) Από διαφορετικούς φορολογικούς ελέγχους για δύο (2) φορές (υπότροπη κατάσταση) μέσα στην ίδια ή την επόμενη χρήση, παραβάσεων:
- μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης στοιχείου κατά την πώληση ή διακίνηση αγαθών ή παροχή υπηρεσιών, που έχει ως αποτέλεσμα την απόκρυψη της συναλλαγής,
- μη καταχώρισης στα πρόσθετα βιβλία του άρθρου 10 παρ. 5 του ΚΒΣ, συναλλαγών για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί τα στοιχεία εσόδων.
ββ) Από τον ίδιο φορολογικό έλεγχο για τρεις (3) διαφορετικές συναλλαγές για τις προηγούμενες παραβάσεις.
Η διακίνηση αγαθών χωρίς συνοδευτικό στοιχείο θεωρείται ως μη έκδοση.

Σε περίπτωση αναστολής των επαγγελματικών εγκαταστάσεων και επανάληψης των παραπάνω παραβάσεων εντός 3ετίας, η νέα αναστολή γίνεται μέχρι έξι (6) μήνες.
Άρθρο 13 παρ. 1 εδάφια πρώτο έως και έκτο

2. Τα ελεγκτικά όργανα, από 30.9.2010 και μετά αναστέλλουν άμεσα τη λειτουργία επαγγελματικής εγκατάστασης του επιτηδευματία για 48 ώρες, εφόσον διαπιστωθεί:
- Μη έκδοση 10 στοιχείων ή
- Το μη εκδοθέν ή τα μη εκδοθέντα υπερβαίνουν σε αξία τα 500 ευρώ
Προϋπόθεση της αναστολής αποτελεί η έκδοση ειδικής εντολής του Ειδικού Γραμματέα του ΣΔΟΕ.
Με ΑΥΟ θα υλοποιηθεί το μέτρο.
Ο Υπουργός των Οικονομικών μπορεί να εκδώσει απόφαση αναστολής και με τις προηγούμενες (πιο πάνω 1) διατάξεις.
Άρθρο 13 παρ. 1 εδάφια ένατο έως και δωδέκατο
Αλλαγή της νομικής μορφής ή του προσώπου φορέα της επιχείρησης στο χρονικό διάστημα της παράβασης μέχρι τον χρόνο της εκτέλεσης της απόφασης, δεν αποτελεί λόγο μη επιβολής της κύρωσης, εφόσον η επιχείρηση λειτουργεί στον ίδιο χώρο με το ίδιο ή παραπλήσιο αντικείμενο εργασιών και σε αυτή συμμετέχουν ένα ή περισσότερα πρόσωπα.
Άρθρο 13 παρ. 1 εδάφιο έβδομο
Επίδραση της διοικητικής κύρωσης στις εργασιακές σχέσεις
Η εκτέλεση της απόφασης δεν ασκεί επιρροή στις ενοχικές σχέσεις του επιχειρηματία με τους εργαζόμενους.
Άρθρο 13 παρ. 1 εδάφιο όγδοο
• Οι διατάξεις της αναστολής των επαγγελματικών εγκαταστάσεων ισχύουν για τις παραβάσεις που διαπιστώνονται από την ημερομηνία δημοσίευσης του Ν.3842/2010 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή από 23.4.2010.
• Η αναστολή λειτουργίας των επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιβάλλεται πλέον υποχρεωτικά από τον Υπουργό Οικονομικών, με απόφασή του, ύστερα από πρόταση της Διεύθυνσης Ελέγχου.
• Η διαδικασία εφαρμογής της αναστολής λειτουργίας καθορίζεται ως εξής: «1.Η απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για την αναστολή λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης, που εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 13 του Ν. 2523/1997, κοινοποιείται με αποδεικτικό επίδοσης στην επιχείρηση που αφορά και στην οικεία Αστυνομική Αρχή. Μαζί με την απόφαση επιδίδεται στην επιχείρηση και έγγραφη ειδοποίηση του Προϊσταμένου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. για τον ακριβή χρόνο εκτέλεσης της απόφασης.

3.    Η αναστολή λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης δεν μπορεί V αρχίσει πριν την πάροδο τριών (3)τουλάχιστον ημερολογιακών ημερών από την ημερο-
μηνία επίδοσης της απόφασης και της σχετικής έγγραφης ειδοποίησης για το χρόνο εκτέλεσης αυτής.
 Σε περίπτωση αναστολής εκτέλεσης της απόφασης, κατά τις
διατάξεις των άρθρων 200 έως 205 του Ν. 2717/1999, ο Προϊστάμενος της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. ορίζει νέο χρόνο εκτέλεσης της απόφασης, εφόσον η κατά οποιοδήποτε
τρόπο άρση της αναστολής εκτέλεσης της απόφασης, επέλθει σε χρόνο μεταγενέστερο αυτού που είχε προσδιοριστεί αρχικά για την εκτέλεση της. Για τις επιχειρήσεις που λειτουργούν εποχιακά ή τελούν σε προσωρινή αδράνεια, η απόφαση εκτελείται σε χρόνο που αυτές λειτουργούν εποχιακά ή επαναδραστηριοποιούνται.
Στις περιπτώσεις αυτές, εφόσον δεν κατέστη δυνατή η εκτέλεση της απόφασης στο χρόνο που προσδιορίστηκε αρχικά, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. επαναπροσδιορίζει τον ακριβή χρόνο εκτέλεσης της απόφασης, ορίζοντας την ημερομηνία έναρξης της αναστολής λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης, μέσα στον πρώτο μήνα από την επαναδραστηριοποίηση της επιχείρησης.» [1106210/3960/ΔΕ-Γ/7.11.2000 (ΦΕΚ 1442/Β’/2000) ΚΥΑ].

• Οι διαπιστούμενες παραβάσεις που συνιστούν λόγο αναστολής λειτουργίας των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, δεν θα αποστέλλονται στην Διεύθυνση Ελέγχου (θα αντλούνται μέσω της ΓΓΠΣ) και ισχύουν από 23.4.2010.

Σ.Σ. Για σαφή κατανόηση, αναφορικά με την ισχύ των νέων διατάξεων, παρατίθενται τα παραδείγματα της εν λόγω ΕΔΥΟ ΠΟΛ.1092/14.6.2010.
 
Παράδειγμα 1ο
Έστω ότι για επιχείρηση πώλησης αγαθών διαπιστώθηκε κατά το 2009 (χρήση 2009) παράβαση μη έκδοσης μιας απόδειξης λιανικής πώλησης και ότι για την ίδια επιχείρηση διαπιστώνεται εκ νέου όμοια παράβαση τον Ιούνιο του 2010 (χρήση 2010).
Στην περίπτωση αυτή, έχουν εφαρμογή οι ανωτέρω διατάξεις και με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών θα ανασταλεί η λειτουργία των επαγγελματικών εγκαταστάσεων της επιχείρησης μέχρι ένα (1) μήνα.
 
Παράδειγμα 2ο
Έστω ότι για επιτηδευματία με υποχρέωση τήρησης πρόσθετων βιβλίων της παρ. 5 του άρθρου 10 του ΚΒΣ διαπιστώθηκε από ελέγχους που έγιναν τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2010 η μη καταχώριση συναλλαγών στα πρόσθετα βιβλία (π.χ. μη καταχώριση πελατών, ασθενών, μαθητών, οχημάτων κ.λπ., ανάλογα με την περίπτωση), για τις οποίες δεν είχαν εκδοθεί στοιχεία εσόδων (π.χ. αποδείξεις παροχής υπηρεσιών).
Στην περίπτωση αυτή, έχουν επίσης εφαρμογή οι ανωτέρω διατάξεις, όπως και στο προηγούμενο παράδειγμα.
 
Παράδειγμα 3ο
Έστω ότι για επιχείρηση πώλησης αγαθών διαπιστώνεται από έλεγχο που γίνεται τον Ιούνιο του 2010 η μη έκδοση τριών αποδείξεων λιανικής πώλησης σε τρεις διαφορετικούς πελάτες.
Ομοίως και στην περίπτωση αυτή, έχουν επίσης εφαρμογή οι ανωτέρω διατάξεις, όπως και στα προηγούμενα παραδείγματα.
 
Παράδειγμα 4ο
Έστω ότι για τον επιτηδευματία του δεύτερου παραδείγματος διαπιστώνεται εκ νέου το έτος 2011, μετά από την έκδοση της απόφασης του Υπουργού Οικονομικών για την αναστολή λειτουργίας των επαγγελματικών εγκαταστάσεών του, ότι δεν έχει καταχωρίσει στα πρόσθετα βιβλία συγκεκριμένη συναλλαγή για την οποία δεν είχε εκδοθεί στοιχείο εσόδων.
Στην περίπτωση αυτή, θα ανασταλεί εκ νέου η λειτουργία των επαγγελματικών εγκαταστάσεων του επιτηδευματία για διάστημα αυτή τη φορά μέχρι έξι (6) μηνών.

Αδικήματα φοροδιαφυγής για μη εφαρμογή των διατάξεων του ΚΒΣ (ΚΦΑΣ)- Χρόνος έναρξης ισχύος

Προβλέπεται επίσης να είναι ποινικό αδίκημα και να επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 μηνών σε μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση στοιχείων κατά την πώληση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών ή σε μη καταχώριση στα πρόσθετα βιβλία, των συναλλαγών για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί στοιχεία εσόδων και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της αναστολής των επαγγελματικών εγκαταστάσεων κατά το άρθρο 13 παρ. 1 του Ν.2523/1997.
Σε περίπτωση υποτροπής εντός 3ετίας από την αναστολή λειτουργίας των επαγγελματικών εγκαταστάσεων, επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 3 μηνών.
Ο χρόνος ισχύος για τα αδικήματα που διαπράττονται από 1.6.2010 και μετά.
Ειδικά για τα παραπάνω αδικήματα που διαπράττονται από 30.9.2010 και μετά, το Ν.3888/2010, η παραπάνω ποινή φυλάκισης ορίζεται τουλάχιστον σε 4 μήνες και σε υποτροπή εντός 3ετίας σε 6 μήνες.

• Η ελεγκτική αρχή που διενεργεί τον έλεγχο και διαπιστώνει τις παραπάνω παραβάσεις (ΔΟΥ, ΣΔΟΕ, Ελεγκτικό Κέντρο), υποβάλλει στον αρμόδιο εισαγγελέα μηνυτήρια αναφορά, με επικυρωμένα αντίγραφα της έκθεσης ελέγχου και του ΑΕΠ (σχετική και η ΕΔΥΟ ΠΟΛ.1274/31.12.1999). Ειδικά στις περιπτώσεις μη έκδοσης στοιχείων, σε μη καταχώριση στα πρόσθετα βιβλία και της επανάληψης της παράβασης εντός τριών (3) ετών, όταν ο έλεγχος διενεργείται από το ΣΔΟΕ ή Ελεγκτικό Κέντρο, η αρμόδια ΔΟΥ θα ενημερώνει εφόσον συντρέχουν οι σχετικές διατάξεις για την υποβολή της μηνυτήριας αναφοράς. (ΕΔΥΟ ΠΟΛ.1092/14.6.2010)
Σημειώνουμε ότι ο νόμος προβλέπει , στις περιπτώσεις του συνολικού, για κάθε φορολογία, διοικητικού ή δικαστικού συμβιβασμού ή με άλλο τρόπο διοικητικής περαίωσης της διαφοράς δεν εφαρμόζονται οι ποινικές διατάξεις.

Πηγή: newmoney.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου