undefined
Τόσο στα σπίτια τους, όσο και στις αίθουσες συμβουλίων, ο φόβος για την κατάσταση και πορεία της οικονομίας κυριαρχεί στις ΗΠΑ: απλοί καταναλωτές και επιχειρηματίες ανησυχούν και τηρούν επιφυλακτική στάση, με τους πρώτους να αποφεύγουν να ξοδέψουν χρήματα μέχρι να αισθανθούν ασφαλείς, και τους δεύτερους να αποφεύγουν να κάνουν προσλήψεις μέχρι το καταναλωτικό κοινό να αρχίσει να ξοδεύει. Αυτό φάνηκε από δύο ξεχωριστές έρευνες, μία που έδειξε πως ο μέσος Αμερικανός είναι απαισιόδοξος σχετικά με το θέμα της απασχόλησης, και μία που επικεντρώθηκε στις εκτιμήσεις των διευθυνόντων συμβούλων, που είναι μάλλον «σκοτεινές» όσον αφορά την πορεία των πωλήσεων.
«Η οικονομία έχει κολλήσει σε έναν φαύλο κύκλο» είπε ο Μαρκ Βίτνερ, οικονομολόγος της Γουέλς Φάργκο. «Οι καταναλωτές περιμένουν να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, και οι επιχειρήσεις περιμένουν πελάτες».
Ο δείκτης αυτοπεποίθησης καταναλωτών του Conference Board (κέντρο ιδιωτικών ερευνών) έπεσε στο 48,5% το Σεπτέμβριο. Πρόκειται για το χαμηλότερο σημείο από τον Φεβρουάριο και κάτω από το 53,2% του Αυγούστου. Οι οικονομολόγοι του Thomson Reuters προέβλεπαν 52,5% το Σεπτέμβρη.
Ενδεικτικά, χρειάζεται ο δείκτης να βρίσκεται πάνω από το 90% για να θεωρηθεί ως υγιής μία οικονομία- ένα ποσοστό το οποίο ο δείκτης δεν έχει αγγίξει από την αρχή της οικονομικής ύφεσης, το 2007.
Εν τω μεταξύ, μελέτη της Business Roundtable, ένωσης διευθυνόντων συμβούλων από μεγάλες εταιρείες, έδειξε ότι τα δύο τρίτα των ανωτάτων στελεχών αναμένουν αύξηση των απολύσεων εντός των επομένων έξι μηνών.
Κατά τον Βίτνερ, κάτι που δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα είναι οι εκλογές της 2ας Νοεμβρίου, καθώς οι ψηφοφόροι φοβούνται για το έλλειμμα και την αργή ανάκαμψη της οικονομίας- φόβοι από τους οποίους θα εξαρτηθεί το αν οι Δημοκρατικοί διατηρήσουν την ισχύ τους στο Κογκρέσο.
undefined
Οι προσπάθειες της Fed να τονώσουν την οικονομία και να μειώσουν την ανεργία (που φαίνεται να έχει «κολλήσει» στο 10%) δεν ήταν όσο αποτελεσματικές αναμενόταν. Ο επικεφαλής της, Μπεν Μπερνάνκι, έχει πει ότι η Fed είναι έτοιμη να αναλάβει δράση ξανά εάν τα πράγματα χειροτερέψουν, αλλά κανείς δεν βλέπει κάποιου είδους «εύκολη λύση».
Κάποιες εταιρείες που προέβησαν σε μαζικές απολύσεις κατά τις «σκοτεινότερες» ημέρες της κρίσης, όπως η φαρμακοβιομηχανία Bristol-Myers Squibb Co., συνεχίζουν τις περικοπές, προσπαθώντας να περιορίσουν στο ελάχιστο τα κόστη.
Η έρευνα σχετικά με τις απόψεις των διευθυνόντων συμβούλων έδειξε ότι οι εταιρείες θα εξακολουθήσουν να είναι διστακτικές όσον αφορά τις προσλήψεις και το 2011. Μόνο το 31% των ερωτηθέντων είπαν ότι αναμένουν αύξηση των προσλήψεων εντός των επομένων έξι μηνών.
Από τεχνικής πλευράς, η ύφεση έχει λήξει, αλλά οι Αμερικανοί παραμένουν στην ίδια κατάσταση όπου βρίσκονταν πριν από ένα χρόνο.
Η αυτοπεποίθηση των καταναλωτών «παραμένει χαμηλά» είπε η Λυν Φράνκο, διευθύντρια του Conference Board Consumer Research Center. «Δεν υπάρχει συνέπεια ή ορμή».
www.kathimerini.gr Διαβάστε περισσότερα...