Από τον Σπύρο Κτενά
Απλώνουν τα δίχτυα τους στην ναυτιλία, στην εμπορία πετρελαιοειδών, στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, στην παραγωγή, επεξεργασία και εμπορία αγροτικών προϊόντων.
Γίνεται λόγος για την οικογένεια των Μαμιδάκηδων, που έλκουν την καταγωγή τους από ένα χωριό του νομού Χανίων της Κρήτης, και οι οποίοι δίνουν πεισματικά τη μάχη της υγιούς πορείας του ομίλου τους, μέσα στο
εφιαλτικό τοπίο της κρίσης.
Τι σκέφτεται η νέα γενιά της οικογένειας, η οποία σταδιακά παίρνει στα χέρια της το τιμόνι του ομίλου, για το σήμερα και το αύριο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό;
Απάντηση στο ερώτημα αυτό αναζητήσαμε στη συνομιλία μας με τον κ. Αλέξανδρο Μαμιδάκη, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της Mamidoil – Jetoil.
Κύριε Μαμιδάκη πως αλήθεια κατορθώσατε να βρεθείτε στην τέταρτη των πιο εξωστρεφών εθνικών επιχειρήσεων. Ποια είναι η δραστηριότητα σε αυτόν τον τομέα;
Η Μamidoil -Jetoil η οποία βρίσκεται στην αγορά των πετρελαιοειδών από το 1962 είναι ένας παίκτης που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, κυρίως στην αγορά της Μεσογείου και της Βαλκανικής. Αυτό το πρόγραμμα εξωστρέφειας και επέκτασης προς τρίτες χώρες έχει μπει σε λειτουργία τα τελευταία δέκα χρόνια έχει γίνει ένα πλάνο επενδύσεων και επεκτάσεων σε αποθήκες και δίκτυο πελατών ώστε η Jetoil να είναι ένας από τους βασικούς τροφοδότες αυτών των αγορών δηλαδή της Ελλάδος και των Βαλκανίων και να παίζει σημαντικό ρόλο στις επιμέρους αγορές. Το δεκαετές αυτό πλάνο φαίνεται ότι χρόνο με τον χρόνο αποδίδει όλο και περισσότερο και σε αυτό οφείλεται και η εξαγωγική δυναμική και επιτυχία της εταιρείας.
Στον κατάλογο των δυναμικότερων εξαγωγικών επιχειρήσεων εντάσσονται επιχειρήσεις όπως τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Motor Oil, o όμιλος Βιοχάλκο. Μιλάμε δηλαδή για ορισμένα από τα σημαντικά συγκροτήματα της χώρας.
Πράγματι, Είναι ενδιαφέρον ότι τρία εξ αυτών δραστηριοποιούνται στον τομέα των πετρελαιοειδών. Σε ότι αφορά εμάς εξάγουμε καθαρά προϊόντα πετρελαίου. Βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης. Αεροπορικά και λοιπά καύσιμα. Παλαιότερα και για 20 χρόνια προμηθεύαμε με αργό πετρέλαιο την ΠΓΔΜ - και αργότερα τα ΣΚΟΠΙΑ ως ανεξάρτητο κράτος - μέχρι που τα Ελληνικά Πετρέλαια εξαγόρασαν το εκεί τοπικό διυλιστήριο και ανέλαβαν και την προμήθεια αργό πετρέλαιο.
Ποιος είναι ο τζίρος των εξαγωγών σας;
Κοιτάξτε, εξάγουμε 300 – 400 χιλιάδες τόνους. Όπως καταλαβαίνετε την τελευταία τετραετία έχουμε αυξομειώσεις στον όγκο. Αν υποθέσουμε ότι σήμερα ο τόνος σήμερα κοστίζει περίπου 1.000 δολάρια, ο τζίρος των εξαγωγών μας φτάνει στα 400 εκατομμύρια δολάρια.
Σε σύνολο;
Ο συνολικός τζίρος της Μamidoil-Jetoil ως το 2010 ήταν 1,5 εκατ. δολάρια. Το 2012 έκλεισε στα 1,15 εκατ. δολάρια ενώ το 2013 προβλέπεται να κλείσει στα ίδια επίπεδα.
Γεωγραφικά σε ποιες χώρες απλώνεται η εξαγωγική σας δραστηριότητα;
Βουλγαρία, Σκόπια, Σερβία, Κόσσοβο, Σλοβενία (πολύ λίγο), Αλβανία και Κροατία.
Μιλάμε μόνον για εμπορική δραστηριότητα ή έχετε και παραγωγική υποδομή;
- Όχι δεν έχουμε παραγωγική υποδομή. Έχουμε αποθήκες διανομής πετρελαίου δηλαδή φέρνουμε εισαγωγή προϊόντων στην Θεσσαλονίκη που έχουμε την μεγαλύτερη εγκατάσταση των Βαλκανίων και από εκεί ως πυλώνα (hub) διοχετεύουμε σε όλες τις παραπάνω αγορές απευθείας, μέσω χονδρικής πώλησης ή μέσω θυγατρικών και αποθηκών δικών μας που τοπικά είναι προμηθευτές των επιμέρους αγορών.
Η εμπορία πετρελαϊκών προϊόντων απαιτεί τρομακτικά κεφάλαια. Πως πετύχατε μία τόσο σημαντική εξαγωγική επίδοση με απούσες ουσιαστικά τις τράπεζες;
Είναι αλήθεια ότι είμαστε από τις λίγες επιχειρήσεις οι οποίες δεν επηρεάστηκαν και πολύ από την μείωση του δανεισμού γιατί πράγματι είναι τεράστιοι οι τζίροι και τα κεφάλαια που χρειάζονται και επίσης είναι αρκετά μεγάλος ο δανεισμός όλων των επιχειρήσεων του κλάδου αντίστοιχα ως ένα βαθμό. Υπήρξαν πιέσεις, υπήρξε έλλειψη κεφαλαίου των τραπεζών λόγω των οικονομικών συγκυριών σε όλο τον κόσμο και την Ευρώπη και της ελληνικής αγοράς. Αυτό που έβλαψε περισσότερο την δική μας λειτουργία και το business plan είναι ότι από τον Νοέμβρη του 2011 - όταν το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έπαψε να θεωρείται αποδεκτό από τους ξένους οίκους και στις ξένες τράπεζες - οι γραμμές χρηματοδότησης που στις ελληνικές τράπεζες να μην γίνονται αποδέκτες στο εξωτερικό. Έτσι, οι πιστωτικές μας γραμμές από το επίπεδο μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ έπεσαν σχεδόν στο μηδέν. Κι αυτό χωρίς να φταίνε οι ελληνικές τράπεζες αφού εξακολουθούσαν να παρέχουν πιστώσεις οι οποίες ωστόσο δεν γίνονταν δεκτές στο εξωτερικό.
Είναι πράγματι ειρωνεία ότι μία γραμμή πίστωσης από την Εθνική τράπεζα της Ελλάδος να μη γίνεται αποδεκτή από το Κόσσοβο…
Ακριβώς, μία τράπεζα του Κοσσόβου, γερμανικού οίκου, που είναι παράρτημα να είναι αποδεκτή από μία Ελβετική και να μην είναι η Εθνική.
Προφανώς, αυτή η τάση αντιστράφηκε;
Τα μηνύματα που έχουμε τους τελευταίους μήνες είναι ότι η τάση αυτή αντιστρέφεται σε ένα πολύ μικρό βαθμό. Ήμασταν οι μόνοι - τουλάχιστον στον δικό μας κλάδο - από την Ελλάδα, που καταφέραμε και πείσαμε κάποιους προμηθευτές μας να αποδεχθούν με δικό τους ρίσκο την συνέχιση της συνεργασίας μας. Προφανώς ασφάλισαν το ρίσκο τους κυρίως μέσω της Εθνικής τραπέζης αλλά ανεξαρτήτως από το διεθνές τραπεζικό σύστημα… Βεβαίως παίζει ρόλο ότι η τράπεζα δεν έκανε ποτέ default (αθέτηση συμφωνίας) αλλά ούτε κι εμείς - η Μamidoil-Jetoil -, δεν έκανε ποτέ default. Με δύο λόγια ήταν πολύ δύσκολο γι αυτούς να χάσουν τα χρήματά τους. Θα έπρεπε να μην τους πληρώσει η Μamidoil-Jetoil να μην τους πληρώσει η Εθνική και να πάνε να διεκδικήσουν τα χρήματα.
Απαντώντας στην ερώτησή σας, φαίνεται ότι το κλίμα αλλάζει αλλά στην πράξη δεν έχουμε δει τεράστια βελτίωση. Δεν μιλώ για εμάς αλλά για αυτό που βιώνουμε καθημερινά και βλέπουμε και ακούμε.
Θα ήθελα να σταθούμε στην εγχώρια αγορά η οποία την τελευταία τριετία εμφανίζει μείωση της τάξεως του 40%. Πως βιώνετε αυτή την πτώση ως όμιλος;
Κοιτάξτε, η μείωση της κατανάλωσης πετρελαιοειδών κατά 40% την τελευταία τριετία έχει δημιουργήσει ζημιές σε όλες τις εταιρείες. Μέχρι και τα ελληνικά διυλιστήρια εμφάνισαν ζημιές. Οι δύο πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις της χώρας – οι διϋλιστικές – παρουσιάζουν ζημιογόνο δραστηριότητα
Πολύ περισσότερο οι εταιρίες εμπορίας…
Δεν το συζητάμε και όπως βλέπετε ο λόγος που πολλά πρατήρια κλείνουν στην ελληνική αγορά γιατί δεν αντέχουν την ζημιογόνο πορεία. Αυτή τη περίοδο όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας του πετρελαίου - πρατηριούχοι, εταιρείες, διυλιστήρια – εργάζονται με ζημιές
Αλήθεια, πόσα πρατήρια έχουν κλείσει στην εγχώρια αγορά;
Πάνω από δύο χιλιάδες πρατήρια.
Ποια διέξοδο βλέπετε;
Η διέξοδος είναι αυτή που σας ανέφερα και στο ξεκίνημα της συνομιλίας μας. Κι εμείς αν θέλετε είμαστε από τους τυχερούς. Θεωρούμε τους εαυτούς μας πρωτοπόρους που είχαμε αυτό το σχέδιο τόνωσης της εξωστρέφειας. Έχουμε στήσει ένα business στην εταιρεία που ασχολείται με τις εξαγωγές και τις εισαγωγές. Και αυτό το κομμάτι όλο το βάρος έχει δοθεί εκεί πέρα εκεί βλέπουμε την επόμενη μέρα να έχει ήλιο, να το πούμε έτσι (γέλια)
Στοχεύετε να αυξήσετε το ποσοστό της εξωστρέφειας του ομίλου;
Βεβαίως. Όσο γίνεται περισσότερο. Εστιάζουμε σε αυτό αφού δυστυχώς η ελληνική αγορά δεν αξίζει την προσπάθεια, την δύναμη, το κουράγιο , τα κεφάλαια που έχουμε επενδύσει. Δεν υπάρχουν προοπτικές. Ακόμα και η κυβέρνηση - ντρέπομαι που το λέω - δεν έχει αντιμετωπίσει με σωστές σκέψεις και αποφάσεις αυτή την αγορά. Μπορούμε να μιλήσουμε άλλη φορά γι αυτό διότι είναι μεγάλο κεφάλαιο. Είναι πράγματα που συζητιούνται. Δεν είναι κάτι που το λέω ως κάτι σκληρό ή ως κάτι καινούργιο για όποιον παρακολουθεί τον κλάδο μας. Ας ελπίσουμε ότι και το κομμάτι της εγχώριας να βελτιωθεί σύντομα – όπως συμβαίνει και στον τομέα της εξωστρέφειας - ώστε όλοι να μπορούμε να χαμογελάμε πιο πολύ.
Κύριε Μαμιδάκη σας ευχαριστώ θερμά.
Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Κτενά.
απο το statbank.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου