Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023

Ηλεκτροκίνηση: Οι startups ξεμένουν από «καύσιμα» (λεφτά) και μια νέα φούσκα «ανατέλλει»

Πριν από λίγα χρόνια, ήταν η αγαπημένη επιλογή των επενδυτών και θεωρούνταν το επόμενο «next big thing» στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τώρα πολλές από αυτές βρίσκονται στο χείλος της κατάρρευσης και της χρεοκοπίας. Ο λόγος για τις startups που κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα και

μπαταρίες για αυτά οι οποίες από αγαπημένη επιλογή έχουν φθάσει να θεωρούνται η επόμενη φούσκα στα χρηματιστήρια, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της στην ιστοσελίδα της η αμερικανική εφημερίδα The Wall Street Journal. 

Τουλάχιστον 18 startups οι οποίες εισήχθησαν στο χρηματιστήριο τα τελευταία χρόνια κινδυνεύουν να ξεμείνουν από μετρητά μέχρι το τέλος του 2024, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες καταθέσεις τους, τις οποίες χρησιμοποίησε στην ανάλυσή της η αμερικανική εφημερίδα.

 Σε αυτές περιλαμβάνονται εταιρείες όπως η Nikola και η Fisker, οι οποίες προσέλκυσαν επενδυτές με τολμηρές υποσχέσεις ότι θα μεταμορφώσουν τον κλάδο και θα καταπολεμήσουν την κλιματική αλλαγή με τα ηλεκτρικά φορτηγά και SUV τους.

Αυτά πριν «σκοντάψουν» στο διαρκώς αυξανόμενο κόστος και τα κατασκευαστικά προβλήματα

Τρεις εταιρείες οι Lordstown Motors, Proterra και Electric Last Mile Solutions έχουν υποβάλει αίτηση για πτώχευση. Η εταιρεία κατασκευής μπαταριών Romeo Power και η εταιρεία φορτιστών Volta πωλήθηκαν έναντι ενός μικρού αντιτίμου σε σχέση με την αποτίμησή τους όταν εισήχθησαν στο χρηματιστήριο. Αρκετές από αυτές, δηλώνουν ότι καταβάλουν προσπάθειες να μειώσουν το κόστος τους και προσπαθούν να αντλήσουν κεφάλαια.

Κατά μέσο όρο, οι μετοχές των εταιρειών που ανέλυσε η αμερικανική εταιρεία έχουν υποχωρήσει περισσότερο από 80% από το ντεμπούτο τους στη χρηματιστηριακή αγορά και ακόμη περισσότερο από την κορύφωσή τους. Το «κατρακύλισμα» αυτό έχει εξανεμίσει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματιστηριακή αξία μέσα σε μόλις δύο χρόνια.  

Η πιο τρελή φούσκα και η μόδα των SPACs

«Ήταν μακράν η πιο τρελή φούσκα που έχω δει ποτέ», δήλωσε ο Γκάβιν Μπέικερ, επικεφαλής επενδύσεων στην Atreides Management.

Σχεδόν όλες οι προβληματικές εταιρείες μπήκαν στο χρηματιστήριο μέσω εταιρειών εξαγοράς ειδικού σκοπού (SPACs). Οι SPACs είναι εναλλακτικές λύσεις στις παραδοσιακές Αρχικές Δημόσιες Εγγραφές, οι οποίες κατέστησαν ιδιαίτερα δημοφιλείς κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σε αντίθεση με τις δημόσιες εγγραφές, επιτρέπουν στις startups να κάνουν ανεξέλεγκτες προβλέψεις σχετικά με το πόσο γρήγορα θα μπορούσαν να αναπτυχθούν. 

Η μεγάλη αλλαγή στην πορεία αυτών των νεοφυών εταιρειών υπογραμμίζει τους κινδύνους που εγκυμονούν οι επενδύσεις στον κλάδο, ο οποίος συνεχίζει να εξελίσσεται με απρόβλεπτους τρόπους. Η ζήτηση αυξάνεται σταθερά, αλλά δεν έχει εκραγεί όπως προέβλεπαν πολλές startups και επενδυτές. Η Tesla και άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν τις τιμές για να κερδίσουν πελάτες, πιέζοντας έτσι τους νεοεισερχόμενους που εξακολουθούν να παλεύουν προκειμένου να ξεκινήσουν την παραγωγή τους.

Παρά τη μεγάλη επιτυχία της, ακόμη και η Tesla παραλίγο να χρεοκοπήσει πριν από πέντε χρόνια, προτού η εταιρεία ξεπεράσει αυτό που ο διευθύνων σύμβουλος Elon Musk αποκάλεσε «κατασκευαστική κόλαση» και ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή των αυτοκινήτων της.

Απογοητευτικές πορείες

Για να αναλύσει τις επιδόσεις των startups που κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα και μπαταρίες γι αυτά, η Wall Street Journal παρατήρησε 43 εταιρείες που εισήχθησαν στο χρηματιστήριο το διάστημα μεταξύ 2020 και 2022. Πέντε από αυτές κατέθεσαν αίτηση πτώχευσης ή εξαγοράστηκαν.

Για τις υπόλοιπες 38, η αμερικανική εφημερίδα συνέκρινε τις ταμειακές ροές κάθε εταιρείας από τις δραστηριότητές της με μετρητά και από τις βραχυπρόθεσμες επενδύσεις της, χρησιμοποιώντας τις πιο πρόσφατες καταθέσεις της εταιρείας που έχει στη διάθεσή της η FactSet. 

Η ανάλυση διαπίστωσε ότι 18 εταιρείες βρίσκονται σε πορεία να ξεμείνουν από μετρητά μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, εάν δεν περικόψουν τα έξοδα ή δεν αντλήσουν νέα κεφάλαια. Επτά από αυτές διαθέτουν μετρητά στο ταμείο τους μόλις για κάποιες εβδομάδες. Όταν επικοινώνησαν με την WSJ, αρκετές εταιρείες δήλωσαν ότι άντλησαν ή σχεδιάζουν νέα χρηματοδότηση και ότι μειώνουν το κόστος καθώς προσπαθούν να αυξήσουν τις πωλήσεις. Η Nikola, η οποία έχει αντλήσει νέα κεφάλαια μετά την τελευταία κατάθεσή της, αρνήθηκε να σχολιάσει. Εκπρόσωπος της Fisker δήλωσε ότι τα κόστη του τρίτου τριμήνου της εταιρείας δεν αντικατοπτρίζουν απαραίτητα τα μελλοντικά τρίμηνα, καθώς επιταχύνει τις παραδόσεις και βελτιώνει τις υποδομές στα logistics.

Δεκαέξι εξ αυτών διέθεταν αρκετά μετρητά για να συνεχίσουν να λειτουργούν και μετά το 2024, αν και οι προσπάθειές τους για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους πιέζουν πολύ τις τιμές των μετοχών τους. Σε αυτές περιλαμβάνονται η Rivian, η οποία κατασκευάζει φορτηγά pickup που κοστίζουν περί των 80.000 δολαρίων και υπόσχονται οδήγηση σπορ αυτοκινήτου και η Lucid, η οποία κατασκευάζει πολυτελή σεντάν σε παρόμοια τιμή. Τέσσερις από τις εταιρείες δημιουργούν μετρητά από τις δραστηριότητές τους.

Αυτοκίνητο 309.000 δολαρίων

Μεταξύ των εταιρειών που δέχονται πιέσεις είναι η Faraday Future Intelligent Electric, η οποία υποσχέθηκε αύξηση των εσόδων της σε επίπεδο ρεκόρ όταν μπήκε στο χρηματιστήριο το 2021. Η εταιρεία συγκέντρωσε σχεδόν 1 δισ. δολάρια για να αναπτύξει ένα φουτουριστικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο με χαρακτηριστικά όπως δυνατότητες αυτοοδήγησης και τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Η παραγωγή του αυτοκινήτου, το οποίο έχει αρχική τιμή περίπου 309.000 δολάρια, πήρε περισσότερο χρόνο από το αναμενόμενο εξαιτίας των διαταραχών στην αλυσίδα εφοδιασμού. 

Η Faraday δαπανούσε κατά μέσο όρο περίπου 875.000 δολάρια την ημέρα κατά το τρίμηνο που έληξε τον Σεπτέμβριο. Κάτι που μείωσε τα μετρητά και τις βραχυπρόθεσμες επενδύσεις της σε περίπου 8,6 εκατομμύρια δολάρια στο τέλος του γ΄ τριμήνου. Εκπρόσωπος δήλωσε ότι η εταιρεία έχει συνάψει συμφωνία για την άντληση κεφαλαίων και επικεντρώνεται στην αύξηση της παραγωγής και τη μείωση του κόστους. 

Η επόμενη Tesla και οι «βουτιές» των μετοχών

Οι εταιρείες που διαθέτουν ρευστότητα και μετά το επόμενο έτος αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα. Η Li-Cycle, η οποία επιδιώκει να ανακυκλώνει παλιές μπαταρίες για υλικά σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επικαλέστηκε πρόσφατα την αύξηση του κόστους για την παύση της κατασκευής της πρώτης μεγάλης μονάδας της στο Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, γεγονός που περιέπλεξε τις συζητήσεις με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση για ένα πιθανό δάνειο. 

Η μετοχή της διαπραγματεύεται πέριξ των 65 σεντς, από τα 10 δολάρια που ήταν αξία της όταν εισήλθε στο χρηματιστήριο.

Μεταξύ των εταιρειών που κινδυνεύουν να ξεμείνουν από μετρητά μέχρι το τέλος του επόμενου έτους είναι η Canoo, η οποία είχε προβλέψει το 2020 ότι θα αποκόμιζε έσοδα άνω του 1 δισ. δολαρίων μέσα σε λίγα χρόνια.

«Οι στόχοι βασίζονταν όλοι σε μια σταθερή αγορά και θεωρώντας ότι θα υπάρχει πλήρης πρόσβαση σε απεριόριστα κεφάλαια», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Τόνι Ακουίλα, ο οποίος ανέλαβε το 2021 μετά την παραίτηση του προηγούμενου διευθύνοντος συμβούλου που είχε θέσει αυτούς τους στόχους. 
Η μετοχή της εταιρείας καταγράφει «ελεύθερη πτώση» άνω του 95% πλησίον των  25 σεντς. Προκειμένου να εξασφαλίσει χρήματα, ο Ακουίλα άλλαξε τη στρατηγική της εταιρείας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Canoo έχει μια συμφωνία για να εξασφαλίσει μετρητά και είναι βέβαιος ότι μπορεί να αντλήσει περισσότερα από τους επενδυτές, ανάμεσα σε αυτούς και το οικογενειακό του γραφείο. 

Η βουτιά της μετοχής έχει θορυβήσει τους μεγάλους επενδυτές, όπως η BlackRock, η Fidelity Investments και ο όμιλος Koch Industries που έχει επενδύσει εκατομμύρια δολάρια στον κλάδο. Εκπρόσωπος της Koch Industries δήλωσε ότι η εταιρεία ακολουθεί μακροπρόθεσμη στρατηγική για τις επενδύσεις της.

Όμως δεν είναι μόνο οι θεσμικοί επενδυτές που έχουν ζημιωθεί. Πολλοί μεμονωμένοι επενδυτές παρασύρθηκαν επίσης από τις μεγαλεπήβολες υποσχέσεις που έδωσαν οι startups όταν εισήλθαν στο χρηματιστήριο. 

«Όλοι έψαχναν για την επόμενη Tesla», αναφέρει ο Μπράιαν Ντόμπσον, διευθύνων σύμβουλος της επενδυτικής τράπεζας Chardan η οποία αναλύει εταιρείες με αντικείμενο την καθαρή και πράσινη ενέργεια.

economistas.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου