Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023

Όλα ροζ – Η επιχειρηματική αυτοκρατορία που γεννήθηκε μέσα από την ατυχία και την αποτυχία

13 Σεπτεμβρίου 1963

Ήταν Παρασκευή και 13 όταν η Mary Kay Ash ίδρυσε την εταιρεία της, την Beauty by Mary Kay, για να πουλά καλλυντικά σε ροζ βαζάκια.  Και εάν για πολλούς η μέρα αυτή θεωρείται γρουσούζικη, για την Ash, το 13 έγινε ο τυχερός της αριθμός: Τα κεντρικά γραφεία της Mary Kay World είχαν 13 ορόφους και 13 ασανσέρ, ενώ το γραφείο της ιδρύτριας βρισκόταν στον 13ο όροφο.

Γεννημένη το 1918 σε μια μικρή πόλη του Τέξας, τίποτα δεν προμήνυε ότι αυτή η

μικροκαμωμένη γυναίκα θα γινόταν μία μεγιστάνας του επιχειρείν. Μεγάλωσε κάτω από την απουσίας της μητέρας της, η οποία δούλευε σε ένα εστιατόριο όσο η Mary Kay φρόντιζε τον ανάπηρο πατέρα της και έκανε όλες τις δουλειές. Για να τα καταφέρει, η μητέρα της την έπεισε ότι μία γυναίκα μπορεί να κάνει τα πάντα.

Έτσι, όταν ο πρώτος της σύζυγος την άφησε μόνη της με τρία παιδιά, στις αρχές της δεκαετίας του 1940, κατέφυγε στις πωλήσεις πόρτα-πόρτα για να συντηρήσει την οικογένειά της. Πουλούσε βιβλία, είδη δώρων και καθαριστικά στις νοικοκυρές που έμεναν σπίτι, με αποτέλεσμα να αναπτύξει ένα ταλέντο στις στρατηγικές απευθείας πωλήσεων που την εποχή εκείνη εισήγαγαν εταιρείες όπως η Tupperware.

Και παρότι το ταλέντο της αυτό της επέτρεψε να αναρριχηθεί στις εταιρείες απευθείας πωλήσεων, εντούτοις κάθε φορά, που πλησίαζε την «χρυσή πόρτα», διαπίστωνε ότι αυτή έγραφε «Μόνο άνδρες», είχε πει σε μια συνέντευξή της.

Όταν πια σε ηλικία 45 ετών βαρέθηκε να βλέπει άνδρες τους οποίους εκείνη είχε εκπαιδεύσει να αμείβονται καλύτερα και να της κλέβουν τις προαγωγές μέσα από τα χέρια της, αποφάσισε να παραιτηθεί και να φτιάξει τη δική της  εταιρεία.

Όμως η ατυχία την χτύπησε ξανά: Ο σύζυγός της, με τη στήριξη του οποίου θα έμπαινε στον κόσμο των επιχειρήσεων, πέθανε ξαφνικά, ένα μήνα πριν την έναρξη της εταιρείας τους. Με 5.000 δολάρια σε αρχικό  κεφάλαιο και τη βοήθεια του γιου της, η Ash προχώρησε στα σχέδιά της.

Από ένα μικρό κατάστημα στο Ντάλας, άρχισε να πουλά τα καλλυντικά της, με τα ροζ βαζάκια. Την εποχή εκείνη, όλα τα μπάνια ήταν άσπρα και η Ash σκέφτηκε ότι οι ροζ συσκευασίες της θα φαίνονται όμορφες πάνω στα ράφια. Αυτή η απόχρωση του ροζ θα γινόταν το σήμα κατατεθέν μίας επιχειρηματικής αυτοκρατορίας που ακόμα και σήμερα, μία 20ετία μετά τον θάνατο της ιδρύτριάς της, πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο 3,5 δισ. δολαρίων μέσω τουλάχιστον 3 εκατομμυρίων πωλητών σε 36 χώρες.

Από τις 9 πρώτες πωλήτριες του 1963, η Mary Kay Inc είχε φτάσει να έχει 3.000 «συμβούλους» (όπως λέγονταν οι πωλητές της εταιρείας) μέσα σε πέντε χρόνια. Όμως η Ash αναζητούσε διαρκώς τρόπους να ενισχύσει το brand της.

Παρασκευή και 13 και ροζ Cadillac: Πώς να χτίσεις μια επιχειρηματική αυτοκρατορία με 5.000 δολάρια-1
φωτ.: MaryKay.com

Το 1968 πήγε σε μία αντιπροσωπεία της Cadillac και ζήτησε να της βάψουν το νέο της αυτοκίνητο στην ροζ απόχρωση της Mary Kay. Ο υπεύθυνος πίστεψε ότι ήταν τρελή και την προειδοποίησε ότι σε δύο εβδομάδες θα επέστρεφε για να βάψει ξανά την Cadillac. Όμως έκανε λάθος.

Μόλις η Ash πήγε με το νέο της αυτοκίνητο στην εταιρεία, όλοι ενθουσιάστηκαν. Τον επόμενο χρόνο, η επιχειρηματίας έδωσε τις ίδιες ροζ Cadillac στις πέντε κορυφαίες πωλήτριές της. Το 1973, 52 τέτοια αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Αμερικής.

Ακολούθησε η επέκταση της Mary Kay Inc σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας από την Αργεντινή, τη Δομινικανή Δημοκρατία  και το Μεξικό, όπου οι αξίες της Ash, με επίκεντρο την οικογένεια και τη θρησκεία, ταίριαζαν γάντι.

Παρασκευή και 13 και ροζ Cadillac: Πώς να χτίσεις μια επιχειρηματική αυτοκρατορία με 5.000 δολάρια-2
φωτ.: AP

«Πρώτος ο Θεός, δεύτερη η οικογένεια, τρίτη η καριέρα», έλεγε ένα από τα μότο της εταιρείας, που μιλούσε στην καρδιά των νοικοκυρών της εποχής: Για τις γυναίκες αυτές η οικογένεια ήταν η πρώτη τους προτεραιότητα και για αυτό δεν ήθελαν να φύγουν από το σπίτι για να βρουν μια δουλειά. Ήθελαν όμως να έχουν τα δικά τους χρήματα, κάτι να ασχολούνται και μία καριέρα. Έτσι, οι απευθείας πωλήσεις τους έδιναν τη διέξοδο που αναζητούσαν, αλλά και μία αυτοπεποίθηση.

 Η Mary Kay διέτασσε τις συμβούλους της να είναι καλές σύζυγοι και μητέρες πριν να είναι καλές πωλήτριες. Και την ίδια στιγμή, τις έλουζε με επαίνους για τις επιδόσεις τους, δίνοντάς τους κίνητρο και  σκοπό.

Τα επόμενα χρόνια, αυτές οι παραδοσιακές αξίες στις οποίες πίστευαν οι Αμερικανίδες νοικοκυρές της δεκαετίας του 1960 και του 1970, άρχισαν να «μιλούν» στις πωλήτριες της Mary Kay σε μουσουλμανικές χώρες όπως η Μαλαισία.

Και όταν έπεσε το Τείχος του Βερολίνου, η Mary Kay Inc βοήθησε γυναίκες από την Πολωνία, την Ουκρανία, το Καζακστάν και τη Ρωσία να κάνουν τα πρώτα τους βήματα προς την οικονομική ανεξαρτησία.

Η ίδια η Ash αποκαλούσε τις πωλήτριες της εταιρείας της «κόρες» της και τους έλεγε: «Θέλω να γίνετε οι πιο καλοπληρωμένες γυναίκες στην Αμερική». 

Και ενώ η ίδια δήλωνε ότι δεν της άρεσαν καθόλου οι φεμινίστριες, εντούτοις η συμβολή της στο κίνημα του φεμινισμού υπήρξε αδιαμφισβήτητη. Η Mary Kay έπεισε τις γυναίκες ότι μπορούν να τα έχουν όλα: Και οικογένεια και καριέρα.

Η Mary Kay Ash έγινε μία από τις πιο αναγνωρίσιμες επιχειρηματίες της Αμερικής. Πέθανε το 2001, σε ηλικία 83 ετών.

moneyreview.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου