ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ-ΣΚΟΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ |
Σε επιχείρηση... σκούπα προχωρά η Δικαιοσύνη στο ομιχλώδες τοπίο των εισπρακτικών εταιρειών.
Αφορμή στάθηκαν καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες οι μέθοδοι και οι πιέσεις που ασκούνται προκειμένου δανειολήπτες αλλά και μικροοφειλέτες του «πλαστικού χρήματος» να αναγκαστούν να πληρώσουν -και φυσικά οι συγκεκριμένες εταιρείες να λάβουν την προμήθειά τους- έχουν πάρει διαστάσεις σοβαρών ποινικών αδικημάτων!
Τουλάχιστον 34 εισπρακτικές, ακόμη και ορισμένες που εν τω μεταξύ «κατέβασαν ρολά», έχουνμπει στο στόχαστρο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας, ενώ περίπου 50 άτομα -ανάμεσά τους δικηγόροι και μέλη του ΔΣ των εισπρακτικών εταιρειών- αναμένεται να κληθούν για να δώσουν εξηγήσεις με την ιδιότητα του υπόπτου για αδικήματα κακουργηματικής μορφής, μεταξύ των οποίων και η νομιμοποίηση προϊόντων από εγκληματικές ενέργειες («ξέπλυμα»).
Χρηματικά ποσά που βρέθηκαν σε λογαριασμούς προσώπων τα οποία εμπλέκονται με τις υπό διερεύνηση εισπρακτικές εταιρείες έδωσαν στις δικαστικές αρχές το έναυσμα που αναζητούσαν για να τα συνδέσουν με τις παράνομες πρακτικές των εισπρακτικών εταιρειών, καθώς θεωρούνται εγκληματικό προϊόν!
Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από την άρση απορρήτου των τραπεζικών λογαριασμών η δικαστική διερεύνηση για την υπόθεση των εισπρακτικών εταιρειών, η οποία εκκρεμούσε στα γραφεία της Εισαγγελίας Πρωτοδικών επί 8 χρόνια, κινδύνευε να τεθεί στο αρχείο.
Αυτό συνέβη επειδή οι σχετικές καταγγελίες του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας, που είχαν γίνει με πρωτοβουλία του τότε προέδρου Δημήτρη Παξινού, δεν προσδιόριζαν πρόσωπα, αλλά μόνο εγκληματικές πράξεις, γεγονός που οδηγούσε την έρευνα στο μηδέν καθώς δεν μπορούσαν να προσωποποιηθούν τα διερευνώμενα αδικήματα.
Η
λύση δόθηκε με παραγγελία του αρμόδιου εισαγγελέα στο ΣΔΟΕ, το οποίο,
σύμφωνα με πληροφορίες, άνοιξε λογαριασμούς φυσικών και νομικών προσώπων
τα οποία συνδέονταν με τις εισπρακτικές εταιρείες, με αποτέλεσμα τα
ποσά που βρέθηκαν να οδηγήσουν στην κλήση υπόπτων για ανωμοτί εξηγήσεις
για τουλάχιστον τέσσερα αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος και
συγκεκριμένα για:
Παραβίαση του νόμου περί προσωπικών δεδομένων, με την επιβαρυντική μορφή του άρθρου 22 παρ. 4 και 6, επειδή προκύπτει σκοπός οφέλους, παράνομη βία, εκβίαση και νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές ενέργειες, που αφορά το παράνομο περιουσιακό όφελος το οποίο αποκόμισαν οι εισπρακτικές
Είναι η πρώτη φορά που η Δικαιοσύνη κινητοποιείται συνολικά εναντίον των εισπρακτικών εταιρειών, καθώς μέχρι τώρα υπήρχαν μεμονωμένα περιστατικά, όπως μία περίπτωση στην οποία υπάλληλοι εισπρακτικής εταιρείας απαιτούσαν την καταβολή οφειλών από πολίτες μετερχόμενοι μεθόδους απειλητικές και εκβιαστικές, γεγονός που είχε αποτέλεσμα να ασκηθεί κακουργηματική ποινική δίωξη εναντίον τους και η υπόθεση να καταλήξει στον ανακριτή.
Δωδεκάμηνη φυλάκιση
Σε δεύτερη περίπτωση, το Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας καταδίκασε σε φυλάκιση ενός έτους τον αντιπρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου και διευθύνοντα σύμβουλο μεγάλης εισπρακτικής εταιρείας, καθώς έκρινε ότι είναι παράνομο να καταθέτει αιτήσεις διαταγής πληρωμών, ασφαλιστικών μέτρων κ.λπ. ενώπιον των δικαστικών αρχών, αφού αυτό είναι έργο που μπορεί να ασκήσει αποκλειστικά δικηγόρος (άρθρο 39 παράγραφος 1 του Κώδικα Δικηγόρων) και όχι εμπορική εταιρεία.
Το δικαστήριο έκρινε ότι διαπράχθηκε το αδίκημα της κοινής αντιποίησης και της αντιποίησης του δικηγορικού λειτουργήματος (άρθρο 175 του Ποινικού Κώδικα).
Παράλληλα, το Ειρηνοδικείο της Αθήνας, με την υπ. αριθμ. 3383/2012 απόφασή του δικαίωσε πολίτη ο οποίος είχε στραφεί κατά εισπρακτικής εταιρείας διεκδικώντας την επιδίκαση αποζημίωσης για ηθική βλάβη που υπέστη από τις παράνομες πρακτικές που εφάρμοζε η εταιρεία εις βάρος του.
Να σημειωθεί ότι ο νόμος που προβλέπει τη λειτουργία εισπρακτικών εταιρειών θέτει ορισμένα κριτήρια και προϋποθέσεις, όπως ότι: η όχληση επιτρέπεται μόνο μετά την πάροδο 10 ημερών από τότε που η απαίτηση κατέστη ληξιπρόθεσμη και μόνο συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, από τις 9 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ, ενώ απαγορεύεται η διαβίβαση στοιχείων σε τρίτους και επιπλέον ότι ναι μεν οι κλήσεις καταγράφονται, αλλά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν δικαστικά προς βλάβη του οφειλέτη.
Παράλληλα διατηρείται ηλεκτρονικό αρχείο το οποίο μπορεί να ζητήσει ο οφειλέτης για να στραφεί εναντίον των εταιρειών με καταγγελία, ενώ είναι παράνομο οι εισπρακτικές εταιρείες, αφού καταγράφουν τις συνομιλίες με τους οφειλέτες, στη συνέχεια να συντάσσουν «πρακτικά», τα οποία εμφανίζουν ως απόδειξη νέας συμφωνίας για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμης οφειλής!
Σύμφωνα με καταγγελίες και μαρτυρίες, που κατά πληροφορίες έχει συγκεντρώσει ο εισαγγελέας ο οποίος διενεργεί την έρευνα, υπάλληλοι των εισπρακτικών εταιρειών εμφανίζονται ως συνεργάτες δικηγορικών γραφείων προκειμένου να ασκήσουν ασφυκτικές πιέσεις, ενώ πολλές φορές προβαίνουν και σε απειλές προς τους μικροοφειλέτες λέγοντάς τους ότι θα εκδοθούν σε βάρος τους διαταγές πληρωμών ή θα ληφθούν ασφαλιστικά μέτρα κ.λπ.
Ορισμένες εισπρακτικές εταιρείες στην ουσία «ενοικιάζουν» το ονοματεπώνυμο νέων, κατά κανόνα, δικηγόρων και εν συνεχεία οι υπάλληλοί τους τηλεφωνούν σε μικροοφειλέτες ως συνεργάτες των δικηγορικών αυτών γραφείων, επικαλούμενοι το όνομα του δικηγόρου, ενώ εάν ο μικροοφειλέτης απουσιάζει, οι υπάλληλοι της εισπρακτικής εταιρείας αφήνουν μήνυμα λέγοντας ότι πρέπει επειγόντως να επικοινωνήσει ο κάτοχος πιστωτικής κάρτας κ.λπ. με το δικηγορικό γραφείο.
Τηλεφώνημα και σε ασθενή
Σύμφωνα με μαρτυρία μικροοφειλέτη, ο οποίος ζήτησε τον αριθμό μητρώου που έχει ο δικηγόρος στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών προκειμένου να επαληθεύσει εάν πρόκειται για δικηγόρο «μαϊμού» ή όχι, η εισπρακτική εταιρεία δεν του το έδωσε (όπως και κανένα άλλο στοιχείο του δικηγόρου), ενώ απάντησε ότι θα επικοινωνήσει ο δικηγόρος με τον μικροοφειλέτη.
Σε άλλη περίπτωση, υπάλληλοι εισπρακτικής εταιρείας καλούσαν τηλεφωνικά σε σταθερά αλλά και σε κινητά τηλέφωνα τους μικροοφειλέτες πολύ πριν από την ημερομηνία λήξης της δόσης, ενδιαμέσως και λίγο πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία, ακόμη και σε ακατάλληλες ώρες (ώρες κοινής ησυχίας κ.λπ.) ή σε επαγγελματικούς χώρους που ο μικροοφειλέτης δεν μπορεί να μιλήσει, ενώ σύμφωνα με άλλη μαρτυρία ενοχλήθηκε και οφειλέτης που ήταν ασθενής!
Σύμφωνα με καταγγελίες, είναι μόνιμο φαινόμενο οι υπάλληλοι των εισπρακτικών εταιρειών να μην κλείνουν το τηλέφωνο εάν δεν εκμαιεύσουν από τον οφειλέτη την ημερομηνία κατάθεσης (καθυστερούμενης ή μη) της δόσης στην τράπεζα, ενώ η συμπεριφορά τους, πλέον του ότι είναι πιεστική και απειλητική, στερείται των κανόνων ευγενείας και καλής αγωγής.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΔΣΑ, το 2014, αποφάσισε ότι απαγορεύεται να καλούν πάνω από μία φορά οι δικηγόροι τους οφειλέτες των εντολέων τους και το συμπεριέλαβε στα πειθαρχικά παραπτώματα των δικηγόρων.
Υποπτοι για κακουργήματα
1 Παραβίαση του νόμου περί προσωπικών δεδομένων, με την επιβαρυντική μορφή του άρθρου 22 παρ. 4 και 6, επειδή προκύπτει σκοπός οφέλους
2 Παράνομη βία
3 Εκβίαση
4 Νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές ενέργειες, που αφορά το παράνομο περιουσιακό όφελος το οποίο αποκόμισαν οι εισπρακτικές
Τι ισχύει στο εξωτερικό
Στις ΗΠΑ δηλώνουν ότι τηλεφωνούν ως εισπράκτορες
Στις ΗΠΑ «η Νομοθεσία για τις Δίκαιες Πρακτικές Συλλογής Χρεών» (Fair Debt Collection Practices Act) κατοχυρώνει ότι οι υπάλληλοι των εισπρακτικών εταιρειών πρέπει να δηλώνουν την ταυτότητά τους, δηλαδή ότι τηλεφωνούν ως εισπράκτορες, και δεν μπορούν να παρουσιάζονται με ιδιότητες που δεν έχουν, όπως για παράδειγμα ότι είναι δικηγόροι.
Μπορούν να τηλεφωνούν μόνο ορισμένες ώρες (08:00-21:00) και χωρίς να ασκούν ψυχολογική βία, να απειλούν τον οφειλέτη ή να τον παραπλανούν για τις συνέπειες της μη πληρωμής εκ μέρους του, όπως ότι θα πάει φυλακή ή ότι οι εταιρείες έχουν διασυνδέσεις για να τακτοποιήσουν το θέμα.
Πρώτα πρέπει οι εταιρείες να απευθύνονται στον δικηγόρο του οφειλέτη και ύστερα στον οφειλέτη αν αυτός δεν έχει δικηγόρο.
Απαγορεύεται να τους οχλούν στην εργασία, εκτός αν είναι το τηλέφωνο της εργασίας το μοναδικό στοιχείο που έχουν για τον οφειλέτη. Τέλος, δεν επιτρέπεται να δημοσιεύουν το όνομα του οφειλέτη και να τον παρουσιάζουν σε κοινό ότι χρωστάει.
Μπορούν να προσεγγίσουν ένα τρίτο πρόσωπο του οφειλέτη μόνο για να μάθουν κάποια στοιχεία για την ταυτότητά του και όχι να το ενημερώσουν για την οφειλή. Διαφορετικά, οι οφειλέτες μπορούν να απευθυνθούν στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (Federal Trade Commission) και στο Γραφείο Οικονομικής Προστασίας Καταναλωτών (Consumer Financial Protection Bureau).
απο τη Μαίρη Μπενέα απο τις http://dikografies.blogspot.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου