Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

Ρωσία και Κίνα ναυμαχούν για τον Πειραιά


Σε μάχη επιχειρηματικών συμφερόντων με γεωπολιτικές προεκτάσεις μοιάζει να εξελίσσεται πλέον ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ, καθώς μετά την κινέζικη Cosco, στους μνηστήρες προστίθεται ο ρωσικός κρατικός όμιλος σιδηροδρόμων RZD.

Ο πρόεδρος των ρωσικών σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν (στη φωτογραφία με τον Ρώσο πρωθυπουργό Μεντβέντεφ) δήλωσε ότι ο κρατικός όμιλος θα
συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.

Η Μόσχα, που μέχρι στιγμής «φλερτάρει» με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού ROSCO, αλλά και τον ΟΛΘ, δηλώνει παρούσα και στη μάχη της διεκδίκησης του Πειραιά, ενώ την ίδια ώρα εξαπολύει βέλη κατά της ΕΕ αφήνοντας αιχμές κατά της Κομισιόν ότι βάζει απαγορευτικό στις ρωσικές επενδύσεις εντός Ελλάδας.
Ο πρόεδρος των ρωσικών σιδηροδρόμων Βλαντιμίρ Γιακούνιν ταράζει για ακόμη μία φορά τα νερά στην Ελλάδα, ανεβάζοντας από τη μία το επενδυτικό θερμόμετρο με την επίσημη παραδοχή ότι κρατικός όμιλος θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ και από την άλλη ανεβάζει τους τόνους κατά της ΕΕ για τον έλεγχο που ασκεί στις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις.

Συγκεκριμένα, σε δηλώσεις του στο πρακτορείο οικονομικών ειδήσεων Prime, ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν αρχικά επιβεβαίωσε ότι οι κρατικοί σιδηρόδρομοι σκοπεύουν να καταθέσουν προσφορά για τον ΟΛΠ μέχρι τις 28 Απριλίου, στην πρώτη φάση του διαγωνισμού.

«Από τη στιγμή που υπάρχει προοπτική στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, διατηρούμε ακέραιο ενδιαφέρον για το Λιμάνι του Πειραιά» δήλωσε στο ρωσικό πρακτορείο οικονομικών ειδήσεων.
Πρόσθεσε δε ότι οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι διατηρούν επίσης το ενδιαφέρον τους για την εξαγορά του ΟΛΘ (λιμανιού Θεσσαλονίκης), της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας Rosco, η οποία έχει αναλάβει τη συντήρηση-διαχείριση του τροχαίου υλικού του παλιού ΟΣΕ.

Ωστόσο, ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν δεν έμεινε στις ρωσικές προθέσεις, αλλά στάθηκε και στις διαθέσεις των Ευρωπαίων έναντι των Ρώσων, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν έχουμε ακόμη λάβει από τους Ελληνες την τελική απόφασή τους ότι θα προχωρήσουν την ιδιωτικοποίηση, γιατί συνεργάζονται με την ΕΕ και η ΕΕ τώρα λέει: Ας μη διαγράψουμε τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ας την ιδιωτικοποιήσετε πρώτα. Ομως έτσι δεν μπορεί να γίνει. Θα δούμε τι θα κάνουμε».

Ουσιαστικά ο ισχυρός άνδρας του ρωσικού κολοσσού αναφέρθηκε στον φάκελο των παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 700 εκατ. ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον οποίο η ΕΕ συνεχίζει να κρατά ανοιχτό.


Ο Αλμούνια

Η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε πέρυσι από τον επίτροπο Ανταγωνισμού και αντιπρόεδρο της Κομισιόν, Χοακίν Αλμούνια, την έγκριση για την εκκίνηση του διαγωνισμού πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επιδιώκοντας τη δέσμευση της Κομισιόν ότι κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας δεν θα τεθεί ζήτημα ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων από τους υποψήφιους επενδυτές.

Αυτό που διατυπώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν ότι, αν και εφόσον καρποφορήσει η συμφωνία πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τότε η Κομισιόν θα προχωρήσει σε οριστική διαγραφή των οφειλών της εταιρείας προς τον ΟΣΕ και σε απόσυρση του φακέλου των κρατικών ενισχύσεων στο αρχείο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι με αυτόν τον τρόπο οι Ευρωπαίοι είναι εκείνοι που καθορίζουν τις εξελίξεις και δεν πρόκειται να ανάψουν κανένα πράσινο φως εάν δεν εγκρίνουν εκείνοι τον υποψήφιο αγοραστή.

Οι Ρώσοι με την εκδήλωση του ενδιαφέροντός τους για τον ΟΛΠ, φαίνεται πως αυτό που θέλουν είναι να αποκτήσουν τον έλεγχο του διαμετακομιστικού εμπορίου στην Ελλάδα.
Εναν ρόλο όμως που επιθυμούν διακαώς να κερδίσουν και οι Κινέζοι, μέσω της Cosco.

Οι Ρώσοι ήδη λαμβάνουν μέρος στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου υλικού σε σύμπραξη με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και έχουν διαμηνύσει στην ελληνική πλευρά ότι μόνο εφόσον προκριθούν και για τις δύο εταιρείες θα προχωρήσουν με τις εξαγορές, σε διαφορετική περίπτωση θα αποσυρθούν.
Στο «πακέτο» των διεκδικήσεων έχουν συμπεριλάβει και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ωστόσο, ο ΟΛΘ δεν έχει ασιατικό φορτίο και το κομμάτι που λείπει στο «παζλ» του διαμετακομιστικού εμπορίου είναι ο ΟΛΠ. Βέβαια, θα χρειαστούν σύμμαχο δεδομένου ότι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι RZD δεν μπορούν να καταθέσουν, από μόνοι τους, προσφορά για τον ΟΛΠ, αφού ο σχετικός διαγωνισμός συνοδεύεται από κριτήρια διαχείρισης λιμενικών εγκαταστάσεων στα εμπορευματοκιβώτια.

Πάντως, οι κρατικοί σιδηρόδρομοι της Ρωσίας αναμφίβολα διαδραματίζουν ρόλο δεσπόζουσας οικονομικής δύναμης στην ευρύτερη περιοχή. Με ένα αχανές δίκτυο γραμμών μήκους 55.000 μιλίων που απλώνεται σε έντεκα διαφορετικές ζώνες ώρας στον παγκόσμιο γεωγραφικό χάρτη, πέρυσι μετέφεραν πάνω από 950 εκατομμύρια επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορευμάτων. Μέχρι το 2030 σχεδιάζουν τη διεύρυνση του δικτύου κατά 20.000 χλμ., μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 4,2 τρισ. ρούβλια, σύμφωνα με την εταιρεία.

Αυτό που περιγράφεται στην πρόθεση εξαγοράς των ελληνικών σιδηροδρόμων εκ μέρους των Ρώσων είναι η πρόβλεψη διασύνδεσης με το σύνολο του ευρωπαϊκού δικτύου, αλλά και με το σύνολο του αχανούς δικτύου των σιδηροδρόμων της Ρωσίας.


Θα ενώσουν την Ασία με την Ευρώπη
Το δίκτυο των ρωσικών σιδηροδρόμων εκτείνεται μέχρι την Ανατολική Ευρώπη και πρόσβαση των Ρώσων στο Αιγαίο μέσω της απόκτησης του ΟΛΠ αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη.

Πηγή: ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου