Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Τι είναι ο «ισλαμο-αριστερισμός»;

Ο Σύλλογος κατά της Ισλαμοφοβίας στη Γαλλία, μια ένωση κοντά στην Αδελφότητα των Αδελφών Μουσουλμάνων, διαλύθηκε το 2020 λίγο πριν τον απαγορεύσει η γαλλική κυβέρνηση. Κορυφαίοι αριστεροί ηγέτες συμμετείχαν στις διαμαρτυρίες του.
.
Η Γαλλία, και σε μικρότερο βαθμό μερικές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, διασχίζεται από μια συζήτηση για τον «Ισλαμο-αριστερισμό». Προσωπικότητες της αριστεράς υποστηρίζουν το πολιτικό Ισλάμ παρά το παράδειγμα του Ντάες. Σε αντίθεση με ό, τι μπορεί να σκεφτεί κανείς, αυτή δεν είναι μια στιγμιαία εκλογική τακτική, αλλά συνέπεια μιας στρατηγικής του Ψυχρού Πολέμου, που αναζωπυρώθηκε από την κυβέρνηση Μπάιντεν.
.
JPEG - 66.7 ko
Η Γαλλίδα υπουργός που είναι αρμόδια για τα πανεπιστήμια, Frédérique Vidal, μόλις παράγγειλε μια έκθεση σχετικά με την κοινωνιολογία του ισλαμο-αριστερισμού στα πανεπιστήμια.

Τον 16ο και 17ο αιώνα, οι Ευρωπαίοι διάκριναν τη «δημόσια σφαίρα» ορατή σε όλους, από την πιο οικεία «ιδιωτική σφαίρα». Ωστόσο, το 18ο αιώνα, η Γαλλική Επανάσταση έδωσε έναν διαφορετικό ορισμό αυτών των δύο εκφράσεων: η «ιδιωτική σφαίρα» έγινε ο τομέας της εργασίας, της οικογένειας και της θρησκείας, ενώ η «δημόσια σφαίρα» αυτός της πολιτικής και του έθνους. Επομένως, εάν πολιτικοί ακτιβιστές βρίσκουν στις θρησκείες τη δύναμη της δέσμευσής τους, αυτό φαίνεται ασυνεπές όταν υποστηρίζουν συγκεκριμένες θρησκείες.

Ωστόσο, αυτή η άποψη υπονομεύεται τώρα από την υποστήριξη ορισμένων προσωπικοτήτων και πολιτικών ομάδων σε «ισλαμιστικά» κινήματα. Με τον όρο «ισλαμισμός», δεν εννοώ τίποτα που να έχει σχέση με τη μουσουλμανική θρησκεία, αλλά μια πολιτική ιδεολογία που χειραγωγεί αυτή τη θρησκεία. Καθώς ο Μωάμεθ ήταν ταυτόχρονα προφήτης, πολιτικός και στρατιωτικός ηγέτης, η κληρονομιά του είναι εύκολο να εκτραπεί.

JPEG - 35.6 ko
Ο Ρουχολάχ Χομεϊνί συνάντησε τον Χασάν Ελ Μπάννα το 1938 στο Κάιρο. Οι δύο άνδρες σύναψαν ένα αμοιβαίο σύμφωνο μη επιθετικότητας και μοιράστηκαν τη Μέση Ανατολή.

Το Πολιτικό Ισλάμ

Στην πράξη, το πολιτικό Ισλάμ συνίσταται στην κινητοποίηση των πληθών με επίκληση της μουσουλμανικής θρησκείας. Αυτό μπορεί να γίνει με πολύ διαφορετικά μέσα και αντίθετους στόχους, ανάλογα με την αντίληψη που έχει ο καθένας για αυτήν τη θρησκεία. Η χρήση θρησκευτικών επιχειρημάτων για συμμετοχή στην πολιτική επιτρέπει να δημιουργήσει μια αίσθηση απεριόριστης θυσίας που μπορεί γρήγορα να μετατραπεί σε φανατισμό. Η αραβική γλώσσα, η οποία παρέχει περισσότερη αξία στα συναισθήματα παρά στη λογική, πιθανώς να κάνει τους Άραβες πολύ πιο δεκτικούς από άλλους σε αυτόν τον τύπο δέσμευσης.
.
Τον 20ο αιώνα, οι Βρετανοί ζήτησαν από τον μουφτή του Al-Azhar να καθορίσει μια μοναδική εκδοχή του Κορανίου για να αντιμετωπίσουν την αίρεση του Mahdi στο Σουδάν. Μέχρι τότε, υπήρχαν περίπου σαράντα διαφορετικές εκδόσεις. Ζήτησαν επίσης από τον Χασάν αλ-Μπάννα να δημιουργήσει μια μυστική οργάνωση, την Αδελφότητα των Αδελφών Μουσουλμάνων, με βάση το μοντέλο της Ενωμένης Μεγάλης Τεκτονικής Στοάς της Αγγλίας για να διαθέτουν ένα μέσο πίεσης κατά της αιγυπτιακής εξουσίας. Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, η CIA τοποθέτησε δύο από τους πράκτορές της, τον Sayyed Qtob και τον Saïd Ramadan, σε αυτή τη σουνιτική μυστική οργάνωση για να θεωρητικολογίσουν την τζιχάντ.
.
Άλλες σύγχρονες σχολές του πολιτικού Ισλάμ αναπτύχθηκαν πρώτα μέσα στο Σουφισμό ενάντια στις Ρωσική και την Κινέζικη αυτοκρατορίες, και στη συνέχεια, με τον Ρουχολάχ Χομεϊνί στο κόρφο του Σιιτισμού ενάντια στη Βρετανική Αυτοκρατορία. Καθώς η σχολή του Σουφισμού έχει κάνει συμμαχία με την Αδελφότητα των Αδελφών Μουσουλμάνων γύρω από τον πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, η σιιτική σχολή έχει αντίθετα συνάψει αμοιβαία συμφωνία μη παρέμβασης μαζί τους. Ωστόσο, όλοι πολεμούσαν μαζί ενάντια στους Ρώσους και υπό τις διαταγές του ΝΑΤΟ κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Εκείνη την εποχή πίστευαν ότι μοιράζονταν την ίδια ιδεολογία, αλλά σήμερα όλοι θεωρούν ότι αυτό δεν συνέβαινε και το ίδιο ισχύει και σήμερα.
.
Οι Γάλλοι αποδίδουν την υποστήριξη ορισμένων αριστερών στοχαστών στον ισλαμισμό στην εξορία του Αγιατολάχ Χομείνι στην περιοχή του Παρισιού (1978-9). Τότε ο Jean-Paul Sartre και ο Michel Foucault τον είχαν συναντήσει και του είχαν φέρει την υποστήριξη τους. Είχαν κατανοήσει πλήρως τον αγώνα του ενάντια στον δυτικό ιμπεριαλισμό, ενώ ο Zbigniew Brzeziński (σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του προέδρου Τζίμι Κάρτερ) τον θεωρούσε, εσφαλμένα, ως επιφανειακό.
.
Αλλά η σημερινή συζήτηση είναι εντελώς διαφορετικής φύσης: ορισμένοι αριστεροί στοχαστές αποδίδουν στους μουσουλμάνους στο σύνολό τους την ίδια λειτουργία λαϊκής εμπροσθοφυλακής με το προλεταριάτο του 19ου αιώνα. Πρόκειται για ηλιθιότητα. Πράγματι:
- οι μουσουλμάνοι ανήκουν σε όλες τις κοινωνικές τάξεις.
- Το Ισλάμ είναι απολύτως συμβατό με τον πιο ανεξέλεγκτο καπιταλισμό.
.
Στην πραγματικότητα, κατανοούν τους Μουσουλμάνους διαφορετικά ανάλογα με το αν είναι Σουνίτες ή Σιίτες. Οι πρώτοι φέρεται ότι είναι προοδευτικοί, ενώ οι δεύτεροι υποτίθεται ότι είναι αντιδραστικοί. Υποστήριξαν τον αμερικανόφιλο (σ.μτφ. και Αμερικανό) Μουσουλμάνο Αδελφό Μοχάμεντ Μόρσι στην Αίγυπτο, αλλά καταγγέλλουν τον εθνικιστή Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ στο Ιράν. Ωστόσο, ο πρόεδρος Μόρσι δεν προσπάθησε ποτέ να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης των φτωχότερων, ενώ ο πρόεδρος Αχμαντινετζάντ το έπραξε με επιτυχία μέχρι το τέλος της θητείας του. Ομοίως, ο Μοχάμεντ Μόρσι δεν έγινε πρόεδρος παρά μόνο απειλώντας με θάνατο τους δικαστές του εκλογικού συμβουλίου και τις οικογένειές τους [1], ενώ ο Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ εκλέχθηκε δημοκρατικά. Είναι σαφές ότι οι ισλαμο-αριστεριστές δεν προσδιορίζονται από τη σχέση με την εσωτερική δράση των ανθρώπων που υποστηρίζουν, αλλά από την εξωτερική τους πολιτική. Εγκρίνουν το πολιτικό Ισλάμ υπέρ των ΗΠΑ και καταγγέλλουν το αντιιμπεριαλιστικό πολιτικό Ισλάμ.
.
Ο ισλαμο-αριστερισμός δεν υπάρχει παρά μόνο στις δυτικές χώρες, με εξαίρεση την Τυνησία. Ο εξόριστος αντιπολιτευόμενος Moncef Marzouki υποστήριζε την Αδελφότητα των Αδελφών Μουσουλμάνων και έγινε ο πρώτος πρόεδρος Δημοκρατίας της Αραβικής Άνοιξης. Θα χρησιμοποιηθεί ως ομπρέλα για τους Αδελφούς του Ennahdha και απομακρύνθηκε από την εξουσία στις προεδρικές εκλογές του 2014.

JPEG - 25.9 ko
Ο μπολσεβίκος επαναστάτης Λεόν Τρότσκι (1879-1940) εξυπηρέτησε τα βρετανικά συμφέροντα εναντίον της Ρωσίας. Ήρθε σε σύγκρουση με τον Στάλιν που τον απέλασε από την ΕΣΣΔ και διάτασσε τη δολοφονία του στην Πόλη του Μεξικού. Κάποιοι από τους υποστηρικτές του δεν δίστασαν να συνεχίσουν το έργο του θέτοντας τον εαυτό τους στη υπηρεσία των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η στρατηγική του NED:
συμμαχία ορισμένων τροτσκικών με ορισμένους ισλαμιστές

Η υποστήριξη αριστερών προσωπικοτήτων για την Αδελφότητα των Αδελφών Μουσουλμάνων και το Τάγμα των Naqshbandi οργανώθηκε από το Εθνικό Κληροδότημα για τη Δημοκρατία (NED) στο πλαίσιο του Ψυχρού Πολέμου, ήδη από το 1983. Ο πρόεδρος Ρόναλντ Ρέιγκαν μόλις είχε φέρει κοντά του μια ομάδα Εβραίων Τροτσκιστών της Νέας Υόρκης για να πολεμήσουν ενάντια στην ΕΣΣΔ. Λόγω της σύγκρουσης μεταξύ του φιλοβρετανικού Τρότσκι [2] και του Στάλιν, αυτοί οι μαθητές του εντάχθηκαν στις μυστικές υπηρεσίες των «Five Eyes» (τα «Πέντε Μάτια» – Αυστραλία, Καναδάς, Ηνωμένες Πολιτείες, Νέα Ζηλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο). Ιδρύσαν μεταξύ των άλλων το NED. Στο πλαίσιο των σκανδάλων που περιβάλλουν τη CIA, οραματίστηκαν να εκτελέσουν ορισμένες επιχειρήσεις μέσω της νόμιμης οδού. Στρατολόγησαν τροτσκιστικές προσωπικότητες από όλο τον κόσμο για να συμμετάσχουν στον αγώνα τους, ιδίως στα δύο θέατρα επιχειρήσεων της εποχής: στο Αφγανιστάν και το Λίβανο.
.
Για τον αντι σοβιετικό αγώνα του στο Αφγανιστάν, το NED στρατολόγησε τον «Γάλλο γιατρό » (french doctor) Bernard Kouchner. Είναι ένας παλιός της Ένωσης Κομμουνιστών Φοιτητών ο οποίος εγκατέλειψε αυτήν την οργάνωση κατά τη διάρκεια της εκκαθάρισης ενάντια στους Τροτσκιστές. Ο νεαρός γιατρός θα θεραπεύσει στο Πακιστάν τους Αφγανούς αντικομμουνιστές και τους Άραβες μουτζαχεντίν του Οσάμα Μπιν Λάντεν. Εκείνη την εποχή, οι τελευταίοι χειροκροτήθηκαν στη Δύση ως «μαχητές της ελευθερίας».
.
Την ίδια στιγμή, κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στο Λίβανο, το NED δυσκολευόταν να στρατολογήσει. Τελικά, επέλεξε τους αποσχιστές του Συριακού Κομμουνιστικού Κόμματος, τους Ριάντ Αλ-Τουρκ, Τζορτζ Σάμπρα και Μισέλ Κίλο. Οι τρεις άνδρες υπέγραψαν ένα μανιφέστο που εξομοιώνει τους Αδελφούς Μουσουλμάνους με ένα νέο προλεταριάτο και ζητά την στρατιωτική επέμβαση των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή. Για τη Συρία, αυτή ήταν μια ξεκάθαρη υποστήριξη στο πραξικόπημα των Αδελφών Μουσουλμάνων στη Χαμά. Συνεπώς, ο πρόεδρος Χαφέζ αλ-Άσαντ διέταξε τη σύλληψη και φυλάκιση τους έως ότου απορρίψουν αυτό το κείμενο.
.
Ο πόλεμος στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη είναι η ευκαιρία για το ΝΕΔ να προσλάβει τον δοκιμιογράφο Bernard-Henri Lévy. Ο τελευταίος θα γίνει σύμβουλος του πρόεδρου Alija Izetbegović για τα ΜΜΕ. Ταυτόχρονα, ο τελευταίος πήρε τον νεοσυντηρητικό Richard Perle ως πολιτικό σύμβουλο και τον Osama bin Laden ως στρατιωτικό σύμβουλο.
.
Στο πλαίσιο του Ψυχρού Πολέμου, όλες οι προαναφερθείσες προσωπικότητες πίστευαν πιθανώς ότι έπραξαν για το καλύτερο. Αλλά όταν διαλύθηκε η ΕΣΣΔ, μερικοί από εκείνους συνέχισαν τη διαδρομή τους σε αυτό το αηδιαστικό μονοπάτι.
.
Έτσι, ο Riyad Al-Turk, ο Georges Sabra και ο Michel Kilo έγιναν εκπρόσωποι του Πενταγώνου κατά τη διάρκεια των γεγονότων στη Συρία. Στο όνομα του κομμουνιστικού τους παρελθόντος, έπεισαν την ευρωπαϊκή αριστερά ότι ήταν ένας εμφύλιος πόλεμος και όχι μια επίθεση από διεθνείς τζιχαντιστές. Κατάφεραν ακόμη και να τους κάνουν να πιστέψουν ότι το Μέτωπο αλ-Νόσρα (παρακλάδι της Αλ Κάιντα στη Συρία) ήταν μια συριακή επαναστατική οργάνωση.
.
Ή ακόμη ο Bernard-Henri Lévy, αφού έκανε την απολογία του Γκουαντάναμο, έγινε εκπρόσωπος των τζιχαντιστών της Λιβύης. Παρουσίασε την Λιβυκή Αραβική Τζαμαχιρία – ένα καθεστώς εμπνευσμένο από τους Γάλλους ουτοπικούς σοσιαλιστές του 19ου αιώνα – ως δικτατορία. Υποστήριξε τον βομβαρδισμό της Τρίπολης από το ΝΑΤΟ και τον διορισμό ενός από τους ιστορικούς ηγέτες της Αλ Κάιντα, τον Αμπντελαχάμ Μπελάι, ως στρατιωτικό διοικητή της Τρίπολης. Τέλος, βοήθησε ακόμη και στην επίσημη υποδοχή του τελευταίου στο Γαλλικό Υπουργείο Εξωτερικών στο Παρίσι.

JPEG - 62.6 ko
Ο Σύλλογος κατά της Ισλαμοφοβίας στη Γαλλία, μια ένωση κοντά στην Αδελφότητα των Αδελφών Μουσουλμάνων, διαλύθηκε το 2020 λίγο πριν τον απαγορεύσει η γαλλική κυβέρνηση. Κορυφαίοι αριστεροί ηγέτες συμμετείχαν στις διαμαρτυρίες του.

Η θεωρητικολόγιση του ισλαμο-αριστερισμού

Εάν ο ισλαμο-αριστερισμός είναι πρωτίστως μια πρακτική των δυτικών μυστικών υπηρεσιών, έγινε και πολιτική θεωρία το 1994 γύρω από τον Chris Harman. Αυτός ο Βρετανός τροτσκιστής στοχαστής είναι ακτιβιστής του Σοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος (Socialist Workers Party). Το 1994, δημοσίευσε ένα άρθρο στο Socialism International με τίτλο «The prophet and the proletariat » (Ο προφήτης και το προλεταριάτο). Προσπαθεί να αποδείξει ότι οι μουσουλμάνοι δεν είναι ούτε φασίστες ούτε προοδευτικοί, αλλά ότι σχηματίζουν το νέο προλεταριάτο.
.
Οι τροτσκιστές του Ρέιγκαν, όπως ο Κλοντ Χάρμαν, προσυπέγραψαν τη θεωρία του Γιάγκελ Γκλάκσταϊν (γνωστός και ως «Τόνι Κλιφ») της «αποκλίνουσας μόνιμης επανάστασης», σύμφωνα με την οποία όλα τα λεγόμενα «κομμουνιστικά» κράτη (Κίνα, Βόρεια Κορέα, Κούβα) είναι στην πραγματικότητα Σταλινικά. Αυτός ο τρόπος σκέψης τους επιτρέπει ταυτόχρονα να στρατεύονται υπέρ της παγκόσμιας επανάστασης και να καταδικάσουν τους αντιπάλους των Ηνωμένων Πολιτειών. Αποκλείστηκαν από την Τέταρτη Διεθνή. Δεν πρόκειται επομένως να αφομοιώνονται όλοι οι τροτσκιστές στη παρέκκλιση τους .
.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα στοιχεία, ο ισλαμο-αριστερισμός δεν μπορεί να εξηγηθεί μόνο από έναν αγώνα για τις ψήφους των μουσουλμάνων μεταναστών στην Ευρώπη, όσο και από την αντιστροφή των αξιών μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης. Η εξαφάνιση των κομμουνιστικών κομμάτων άφησε το πεδίο ανοιχτό σε μια Ατλαντιστική αριστερά. Η τελευταία επέλεξε αυθόρμητα την ιδεολογική κατεύθυνση των συμμάχων των ΗΠΑ. Την παντρεύτηκε μέχρι το σημείο να συμμετάσχει στα στριμμένα χτυπήματά τους, ιδίως στην χειραγώγηση του σουνιτικού πολιτικού Ισλάμ.
.
Από τώρα και στο εξής η λογική των μυστικών υπηρεσιών, όπως και αυτή των ιδεολογιών, υπονομεύονται από την αφύπνιση (woke) του πουριτανισμού των ΗΠΑ. Οι τελευταίοι βρίσκουν στους Αδελφούς Μουσουλμάνους την ίδια αναζήτηση που έχουν για Καθαρότητα που τους οδηγεί. Μερικά μέλη της κυβέρνησης Μπάιντεν παρευρέθηκαν στη σύνοδο του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας στις 13 Ιουνίου 2013, στην οποία προσκλήθηκε ένας επίσημος αντιπρόσωπος της Αδελφότητας, ο Σεΐχης Αμπντάλα Μπιν Μπάγια. Υπάρχει συνεπώς πραγματικός κίνδυνος να γίνει διαρκώς ο Ισλαμο-αριστερισμός μέρος των πολιτικών κομμάτων, ειδικά αφού οι Δυτικοί δεν έχουν ακόμη αφομοιώσει ότι όλοι οι ηγέτες της Αλ Κάιντα και του Ντάες είναι, ή ήταν μέλη της Αδελφότητας των Αδελφών Μουσουλμάνων.
.

.
Μετάφραση Κριστιάν Άκκυριά
Πηγή Ινφογνώμων Πολιτικά (Ελλάδα)
.
[1] « La Commission électorale présidentielle égyptienne cède au chantage des Frères musulmans » (Η αιγυπτιακή προεδρική εκλογική επιτροπή παραδίδεται στον εκβιασμό των Αδελφών Μουσουλμάνων), Réseau Voltaire, 20 juin 2012.
[2] Δεν έχει αποδειχθεί ποτέ ότι ο Τρότσκι ήταν πράκτορας του Στέμματος, αλλά αποδείχτηκε ότι η γραμματέας του ήταν Βρετανή πράκτορας. Ωστόσο, ο Λεον Τρότσκι αποκεφάλισε το ρωσικό πολεμικό ναυτικό, του οποίου διέταξε να δολοφονηθούν σχεδόν όλοι οι αξιωματικοί για τη μεγαλύτερη χαρά του Ηνωμένου Βασιλείου.
Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΥΡΙΓΟΥ Αν. Καθηγητή Διεθνούς Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Υφυπουργού Παιδείας, αρμόδιου για την Ανώτατη Εκπαίδευση Εδώ και δεκαετίες οι πόλεις της Ελλάδος αναζητούσαν να αποκτήσουν κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα. Η υπογεννητικότητα που μαστίζει τη χώρα εδώ και δεκαετίες αλλάζει πλέον αυτήν την εικόνα. Αρκετά πανεπιστημιακά τμήματα θα γυρεύουν εφεξής εναγωνίως φοιτητές. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Το 1999 οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές ήσαν 166.000 και διεκδικούσαν 71.000 θέσεις στην ανώτατη εκπαίδευση. Το πλήθος των υποψηφίων συνδέεται με το γεγονός ότι το 1980 είχαμε στη χώρα σχεδόν 150.000 γεννήσεις. Φέτος θα διαγωνισθούν οι υποψήφιοι που γεννήθηκαν το 2003. Ήταν η χρονιά που οι γεννήσεις ήσαν ελάχιστα πάνω από τα 100.000 άτομα. Το 2031 οι υποψήφιοι θα πέσουν γύρω στα 94.000 άτομα. Εάν σε αυτούς τους αριθμούς συνυπολογίσουμε ότι ποσοστό των γεννήσεων αφορά πρόσφυγες και μετανάστες που πολλοί έχουν φύγει από τη χώρα, οι αριθμοί γίνονται καταθλιπτικοί. Όταν έχουμε έναν οριακά μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων από τις προσφερόμενες θέσεις, είναι προφανές ότι αρκετά τμήματα θα βρεθούν με σημαντικά μικρότερο αριθμό φοιτητών. Είτε κάποιοι υποψήφιοι θα γράψουν κάτω από τη βάση εισαγωγής είτε κάποιες σχολές δεν ενδιαφέρουν τους υποψηφίους. Τα πρώτα σημάδια της επερχόμενης κρίσεως τα είδαμε εδώ και χρόνια. Ήταν όταν άρχισαν να εισέρχονται μαζικά στα ΑΕΙ μαθητές με ιδιαίτερα χαμηλούς βαθμούς. Τα τελευταία χρόνια είχαμε εισακτέους σε κάποια ΑΕΙ που ουσιαστικά παρέδωσαν λευκή κόλλα… Το ελληνικό κράτος έκανε κάποια βήματα που όμως δεν είχαν ιδιαίτερα αποτελέσματα λόγω και του φόβου του πολιτικού κόστους. Ώσπου την περίοδο 2018 – 2019 η περιβόητη «νομοθέτηση Γαβρόγλου» ώθησε την κατάσταση στα άκρα. Μια υποτίθεται φιλεργατική κυβέρνηση διέλυσε την τεχνολογική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Με βάση τα τεχνολογικά ιδρύματα, έσπειρε σε όλη τη χώρα ακόμη περισσότερα πανεπιστημιακά τμήματα. Ιδρύθηκαν δεκάδες τμήματα που δεν είχαν ούτε ένα μέλος διδακτικού προσωπικού. Ας μη μιλήσουμε για υποδομές, από βιβλιοθήκες έως εστίες και πανεπιστημιακά εστιατόρια. Παράλληλα, η «νομοθεσία Γαβρόγλου» δημιούργησε ισχυρά ΑΕΙ σε μεγάλα αστικά κέντρα. Η Ελλάδα έχει ένα υδροκεφαλικό κέντρο, την Αθήνα, όπου είναι συγκεντρωμένο το ήμισυ του ελληνικού πληθυσμού. Η ενίσχυση των πανεπιστημιακών τμημάτων στην Αθήνα (και στη Θεσσαλονίκη) τίναξε στον αέρα εθνική στρατηγική δεκαετιών, που οδήγησε στην ίδρυση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστήμιου Αιγαίου. Το κριτήριο για τον υποψήφιο φοιτητή και την οικογένειά του δεν είναι η αναμφισβήτητη ποιότητα των δύο συγκεκριμένων ΑΕΙ αλλά η απόσταση από την κατοικία του. (Εδώ προκύπτει κι ένα άλλο ερώτημα: Γιατί προτιμά ο υποψήφιος οινολόγος να σπουδάσει στην Αττική και όχι στη Δράμα, που είναι ονομαστή για τα αμπελοτόπια της; Είναι σαν να λέμε ότι ένας Γάλλος θα προτιμήσει να σπουδάσει οινολογία στο Παρίσι και όχι στο Μπορντό με τα περίφημα κρασιά του…) Η αποψίλωση περιφερειακών ιδρυμάτων δεν περιορίσθηκε μόνο στο επίπεδο των φοιτητών. Αρκετοί καθηγητές επιδιώκουν να πάνε στα μεγάλα αστικά κέντρα, πληρώνοντας τις καινούργιες θέσεις που δημιουργήθηκαν. Το υδροκεφαλικό κέντρο μεγεθύνεται ακόμη περισσότερο! Ας συνεχίσουμε με τα προβλήματα. Ένας μεγάλος αριθμός φοιτητών, που ανέρχεται περίπου στο 1/3, διακόπτει τη φοίτηση. Κατά κανόνα είτε δεν έχει τις μαθησιακές δυνατότητες να σπουδάσει το συγκεκριμένο αντικείμενο είτε του είναι αδιάφορο. Μην ξεχνάμε ότι φτάσαμε σε σημείο να διδάσκουμε σε προπτυχιακό επίπεδο γνωστικά αντικείμενα που είναι απίστευτα εξειδικευμένα και σε άλλες χώρες διδάσκονται ως κατευθύνσεις μεταπτυχιακού… Πολλοί από όσους αποφοιτούν αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας. Αρκετοί από αυτούς –συνήθως οι πιο ταλαντούχοι– επιλέγουν να πάνε στο εξωτερικό. Με την επιλογή της καταργήσεως της τεχνολογικής εκπαιδεύσεως απλώς αυξάνουμε περισσότερο τον αριθμό των ανέργων με πτυχίο ΑΕΙ και δημιουργούμε περαιτέρω προϋποθέσεις για φυγή από τη χώρα. Χρειάζεται να υπάρξει ορθολογισμός στον χάρτη των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας. Πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουμε το θέμα της Εφαρμοσμένης Επιστήμης και Τεχνολογίας σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Παράλληλα θα στηριχθούν για προφανείς εθνικούς λόγους το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Αυτά θα γίνουν άμεσα. Ακόμη και εάν αναστραφεί η τραγική πορεία υπογεννητικότητας, τα αποτελέσματα στα ΑΕΙ θα φανούν ύστερα από 20 χρόνια. Δεν έχουμε το περιθώριο να περιμένουμε. Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Πηγή: https://www.paron.gr/2021/03/08/aggelos-syrigos-sto-quot-p-quot-i-ypogennitikotita-chtypa-tin-paideia-2/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου