Μετά από χρόνια συζητήσεων και σχεδιασμών προχωρά επιτέλους η
επέκταση του έκτου προβλήτα.
Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει «φτερά» στο λιμάνι, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και επιτρέποντας σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.
«Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το λιμάνι θα αποκτήσει χαρακτηριστικά ενός hub, ενός κόμβου διαμετακομιστικού εμπορίου» τονίζει στη
«ΜτΚ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Σωτήρης Θεοφάνης.
Τι σημαίνει αυτό;
Με ποδοσφαιρικούς όρους το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα αλλάξει κατηγορία.
Ο μεγάλος όγκος των εμπορευμάτων που διακινούνται προς την Ευρώπη προέρχεται από την Άπω Ανατολή. Μεγάλα πλοία ναυτιλιακών εταιρειών μεταφέρουν κοντέινερ τα οποία στη συνέχεια εκφορτώνονται σε λιμάνια της Μεσογείου (από το Πόρτν Σάιντ της Αιγύπτου μέχρι τα λιμάνια της Νότιας Ιταλίας, της Μάλτας και του Πειραιά στη Ελλάδα) και στη συνέχεια το φορτίο μοιράζεται σε μικρότερα πλοία, τα λεγόμενα τροφοδοτικά, που θα το μεταφέρουν σε μικρότερα λιμάνια και από εκεί σιδηροδρομικώς στην ενδοχώρα.
Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).
Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη και από εδώ θα τροφοδοτούν τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης.
Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ένας ακόμη μεγαλύτερο χώρος για την εναπόθεση των κοντέινερς που φορτοεκφορτώνονται από αυτά τα μεγάλα πλοία. Σήμερα τα εμπορευματοκιβώτια διακινούνται μέσω ειδικά διαμορφωμένου χώρου μήκους 550μ και πλάτους 340μ, σε έκταση 254.000 τ.μ.
Η μέγιστη χωρητικότητα στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων είναι της τάξης των 550.000 κοντέινερς, ενώ συνήθως ο χώρος είναι γεμάτος κατά 90%.
Με την επέκταση του χερσαίου χώρου του ΣΕΜΠΟ η χωρητικότητα θα αυξηθεί ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται 1,3-1,5 εκατομμύρια κοντέινερς.
«Το 2019 έκλεισε με αξιόλογη αύξηση στη διακίνηση. Παρουσιάζουμε την προοπτική του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε μεγάλες ναυτιλιακές γραμμές και έχουμε κερδίσει τον σεβασμό τους, επειδή βελτιώσαμε τους δείκτες εξυπηρέτησης» σημειώνει ο κ. Θεοφάνης.
Το επόμενο βήμα είναι να ολοκληρωθεί και η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του ΣΕΜΠΟ που αποτελούν τις συμβατικές υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου, όπως περιγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης του 67% της ΟΛΘ ΑΕ στην κοινοπραξία South East Gateway Thessaloniki.
Όταν αναβαθμιστεί η σύνδεση του λιμανιού προς το εσωτερικό και τις συνορεύουσες χώρες θα μπορέσει να αναπτυχθεί ένα δίκτυο τερματικών σταθμών συνδυασμένων μεταφορών, αρχικά προς τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και τη Σερβία και στη συνέχεια προς τις υπόλοιπες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι ο στόχος της ΟΛΘ ΑΕ.
Τι θα κατασκευαστεί
Το έργο περιλαμβάνει τουλάχιστον τις παρακάτω εργασίες:
1) Την κατασκευή ενός νέου επιπρόσθετου κρηπιδότοιχου, ως ευθείας προέκτασης του ήδη υφιστάμενου (κρηπιδότοιχου 26), με ελάχιστο συνεχές μήκος 440 μέτρων, εκ των οποίων τα 400 μέτρα τουλάχιστον θα παρέχουν ελάχιστο βάθος -17.60 μέτρων από τη Μέση Στάθμη της Θάλασσας (ΜΣΘ),
2) Την κατασκευή επιπρόσθετου χερσαίου χώρου, πλάτους τουλάχιστον 300 μέτρων, παράλληλα με τον πιο πάνω νέο κρηπιδότοιχο και
3) Την εκτέλεση όλων των συμπληρωματικών έργων υποδομής, που απαιτούνται για την πλήρη λειτουργία του νέου κρηπιδότοιχου και του αντίστοιχου χερσαίου χώρου, συμπεριλαμβανομένων: της βυθοκόρησης του διαύλου ναυσιπλοΐας και του κύκλου ελιγμών των πλοίων με ελάχιστο βάθος - 17,60 μέτρα από ΜΣΘ, τα δάπεδα του χερσαίου χώρου, καθώς και τα απαραίτητα δίκτυα επικοινωνιών και υπηρεσιών.
Η ΟΛΘ βρίσκεται σε συζητήσεις με διάφορα τραπεζικά ιδρύματα (ήδη η Παρευξείνια Τράπεζα έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της) για την χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού υποβολής προσφορών 130 εκατ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Πάντως η ΟΛΘ μπορεί να χρηματοδοτήσει μέρος του έργου με ίδια κεφάλαια γιατί διαθέτει την απαραίτητη ρευστότητα.
ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ ΤΟΥ ΣΕΜΠΟ
1971 Αρχίζει η κατασκευή του 6ου προβλήτα
1988 Λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων
1998 Ολοκληρώνεται και αναβαθμίζεται περιβαλλοντικά η βάση του 6ου προβλήτα ολοκληρώθηκε
2008 Ολοκληρώνεται η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΣΕΜΠΟ αλλά λίγο πριν την υπογραφή της σύμβασης η κοινοπραξία Ηutchison-Alapis-ΛΥΚ υπαναχωρεί
2011 Ο δημόσιος ΟΛΘ αποφασίζει να προχωρήσει την επέκταση του 6ου προβλήτα με ίδια έσοδα
2012 To ΤΑΙΠΕΔ ακυρώνει τα σχέδια επέκτασης του ΣΕΜΠΟ, ενόψει της επικείμενης ιδιωτικοποίησης (που θα κατέληγε έξι χρόνια αργότερα)
2018 Το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης περνά την άνοιξη του 2018 στην κοινοπραξία SEGT, με την υποχρέωση να υλοποιήσει επενδύσεις 180 εκατ. ευρω (εκ των οποίων τα 130 εκατ. αφορούν τον 6ο προβλήτα). Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους επιλέχθηκε ο ανεξάρτητος μηχανικός που θα επιβλέπει τα έργα (SALFO & Associates S.A.- «AECOM Limited-Samaras & Associates S.A.)
2019 Τον περασμένο Σεπτέμβριο επιλέχθηκε η εταιρεία που ανέλαβε την επικαιροποίηση της μελέτης και το project management (HILL International N.V. – Ρογκαν και Συνεργάτες) και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς δημοσιεύτηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εταιρεία που θα αναλάβει να κατασκευάσει το έργο.
2020 Ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των φακέλων του πρώτου σταδίου έχει οριστεί η 7η Φεβρουαρίου. Από όσους εκδηλώσουν ενδιαφέρον έξι θα περάσουν στο δεύτερο στάδιο προκειμένου να καταθέσουν οικονομικές προσφορές έως τον Απρίλιο του 2020.
2023 Εφόσον οι διαδικασίες προχωρήσουν χωρίς κωλύματα, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός τριετίας.
makthes.gr
Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει «φτερά» στο λιμάνι, τριπλασιάζοντας τη χωρητικότητα σε κοντέινερ και επιτρέποντας σε πλοία κύριων γραμμών να «πιάσουν» Θεσσαλονίκη.
«Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το λιμάνι θα αποκτήσει χαρακτηριστικά ενός hub, ενός κόμβου διαμετακομιστικού εμπορίου» τονίζει στη
«ΜτΚ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Σωτήρης Θεοφάνης.
Τι σημαίνει αυτό;
Με ποδοσφαιρικούς όρους το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα αλλάξει κατηγορία.
Ο μεγάλος όγκος των εμπορευμάτων που διακινούνται προς την Ευρώπη προέρχεται από την Άπω Ανατολή. Μεγάλα πλοία ναυτιλιακών εταιρειών μεταφέρουν κοντέινερ τα οποία στη συνέχεια εκφορτώνονται σε λιμάνια της Μεσογείου (από το Πόρτν Σάιντ της Αιγύπτου μέχρι τα λιμάνια της Νότιας Ιταλίας, της Μάλτας και του Πειραιά στη Ελλάδα) και στη συνέχεια το φορτίο μοιράζεται σε μικρότερα πλοία, τα λεγόμενα τροφοδοτικά, που θα το μεταφέρουν σε μικρότερα λιμάνια και από εκεί σιδηροδρομικώς στην ενδοχώρα.
Μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).
Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη και από εδώ θα τροφοδοτούν τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης.
Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ένας ακόμη μεγαλύτερο χώρος για την εναπόθεση των κοντέινερς που φορτοεκφορτώνονται από αυτά τα μεγάλα πλοία. Σήμερα τα εμπορευματοκιβώτια διακινούνται μέσω ειδικά διαμορφωμένου χώρου μήκους 550μ και πλάτους 340μ, σε έκταση 254.000 τ.μ.
Η μέγιστη χωρητικότητα στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων είναι της τάξης των 550.000 κοντέινερς, ενώ συνήθως ο χώρος είναι γεμάτος κατά 90%.
Με την επέκταση του χερσαίου χώρου του ΣΕΜΠΟ η χωρητικότητα θα αυξηθεί ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται 1,3-1,5 εκατομμύρια κοντέινερς.
«Το 2019 έκλεισε με αξιόλογη αύξηση στη διακίνηση. Παρουσιάζουμε την προοπτική του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε μεγάλες ναυτιλιακές γραμμές και έχουμε κερδίσει τον σεβασμό τους, επειδή βελτιώσαμε τους δείκτες εξυπηρέτησης» σημειώνει ο κ. Θεοφάνης.
Το επόμενο βήμα είναι να ολοκληρωθεί και η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του ΣΕΜΠΟ που αποτελούν τις συμβατικές υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου, όπως περιγράφονται στη σύμβαση παραχώρησης του 67% της ΟΛΘ ΑΕ στην κοινοπραξία South East Gateway Thessaloniki.
Όταν αναβαθμιστεί η σύνδεση του λιμανιού προς το εσωτερικό και τις συνορεύουσες χώρες θα μπορέσει να αναπτυχθεί ένα δίκτυο τερματικών σταθμών συνδυασμένων μεταφορών, αρχικά προς τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και τη Σερβία και στη συνέχεια προς τις υπόλοιπες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι ο στόχος της ΟΛΘ ΑΕ.
Τι θα κατασκευαστεί
Το έργο περιλαμβάνει τουλάχιστον τις παρακάτω εργασίες:
1) Την κατασκευή ενός νέου επιπρόσθετου κρηπιδότοιχου, ως ευθείας προέκτασης του ήδη υφιστάμενου (κρηπιδότοιχου 26), με ελάχιστο συνεχές μήκος 440 μέτρων, εκ των οποίων τα 400 μέτρα τουλάχιστον θα παρέχουν ελάχιστο βάθος -17.60 μέτρων από τη Μέση Στάθμη της Θάλασσας (ΜΣΘ),
2) Την κατασκευή επιπρόσθετου χερσαίου χώρου, πλάτους τουλάχιστον 300 μέτρων, παράλληλα με τον πιο πάνω νέο κρηπιδότοιχο και
3) Την εκτέλεση όλων των συμπληρωματικών έργων υποδομής, που απαιτούνται για την πλήρη λειτουργία του νέου κρηπιδότοιχου και του αντίστοιχου χερσαίου χώρου, συμπεριλαμβανομένων: της βυθοκόρησης του διαύλου ναυσιπλοΐας και του κύκλου ελιγμών των πλοίων με ελάχιστο βάθος - 17,60 μέτρα από ΜΣΘ, τα δάπεδα του χερσαίου χώρου, καθώς και τα απαραίτητα δίκτυα επικοινωνιών και υπηρεσιών.
Η ΟΛΘ βρίσκεται σε συζητήσεις με διάφορα τραπεζικά ιδρύματα (ήδη η Παρευξείνια Τράπεζα έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της) για την χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού υποβολής προσφορών 130 εκατ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Πάντως η ΟΛΘ μπορεί να χρηματοδοτήσει μέρος του έργου με ίδια κεφάλαια γιατί διαθέτει την απαραίτητη ρευστότητα.
ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΟΡΟΣΗΜΑ ΤΟΥ ΣΕΜΠΟ
1971 Αρχίζει η κατασκευή του 6ου προβλήτα
1988 Λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων
1998 Ολοκληρώνεται και αναβαθμίζεται περιβαλλοντικά η βάση του 6ου προβλήτα ολοκληρώθηκε
2008 Ολοκληρώνεται η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΣΕΜΠΟ αλλά λίγο πριν την υπογραφή της σύμβασης η κοινοπραξία Ηutchison-Alapis-ΛΥΚ υπαναχωρεί
2011 Ο δημόσιος ΟΛΘ αποφασίζει να προχωρήσει την επέκταση του 6ου προβλήτα με ίδια έσοδα
2012 To ΤΑΙΠΕΔ ακυρώνει τα σχέδια επέκτασης του ΣΕΜΠΟ, ενόψει της επικείμενης ιδιωτικοποίησης (που θα κατέληγε έξι χρόνια αργότερα)
2018 Το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης περνά την άνοιξη του 2018 στην κοινοπραξία SEGT, με την υποχρέωση να υλοποιήσει επενδύσεις 180 εκατ. ευρω (εκ των οποίων τα 130 εκατ. αφορούν τον 6ο προβλήτα). Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους επιλέχθηκε ο ανεξάρτητος μηχανικός που θα επιβλέπει τα έργα (SALFO & Associates S.A.- «AECOM Limited-Samaras & Associates S.A.)
2019 Τον περασμένο Σεπτέμβριο επιλέχθηκε η εταιρεία που ανέλαβε την επικαιροποίηση της μελέτης και το project management (HILL International N.V. – Ρογκαν και Συνεργάτες) και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς δημοσιεύτηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εταιρεία που θα αναλάβει να κατασκευάσει το έργο.
2020 Ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των φακέλων του πρώτου σταδίου έχει οριστεί η 7η Φεβρουαρίου. Από όσους εκδηλώσουν ενδιαφέρον έξι θα περάσουν στο δεύτερο στάδιο προκειμένου να καταθέσουν οικονομικές προσφορές έως τον Απρίλιο του 2020.
2023 Εφόσον οι διαδικασίες προχωρήσουν χωρίς κωλύματα, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός τριετίας.
makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου