Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Δεν πάω στο καζίνο καλύτερα;


Του Βασίλη Παζόπουλου

Πριν λίγες ημέρες είδα στον ύπνο μου το νούμερο 7. 
Δεν θυμόμουν αρκετές λεπτομέρειες, αλλά ο συγκεκριμένος αριθμός μου είχε χαραχθεί βαθιά στην μνήμη. 
Την επόμενη ημέρα, καθώς πήγαινα στην δουλειά, σταμάτησα να ψωνίσω κάτι για πρωινό και
ανακαλύπτω πως είχα ξεχάσει το πορτοφόλι μου. 
Ευτυχώς είχα κάποια ψιλά στο αμάξι, τα οποία με έκπληξη διαπιστώνω πως ήταν ακριβώς 7€ και 7 σεντς.

Σίγουρος πως πρόκειται για κάποιο καλό οιωνό, αποφασίζω να πάω στο καζίνο. Με αποφασιστικότητα κατευθύνθηκα στα ταμεία να ανταλλάξω λίγα χρήματα με τις ειδικές μάρκες. Πιάνω θέση στο έβδομο τραπέζι και διστακτικά ποντάρω μία μάρκα των 10 ευρώ. 

Δεν πάω στο καζίνο καλύτερα;Πού αλλού;  Στο τυχερό νούμερο, το 7.
Το αποτέλεσμα επιβεβαίωσε τις ελπίδες μου. Ο οιωνός ήταν αληθινός.
Η μπίλια σταμάτησε στο 7!
Κέρδισα 35 φορές τα χρήματα μου. Τα 10€ γίνανε 3.500€!
Βουτάω τις μάρκες και ενθουσιασμένος πηγαίνω στο μπαρ να πιω μία βότκα να γιορτάσω την επιτυχία μου. 

Μετά από λίγο, σκέφτηκα πως ωραία ήταν, έκανα την πλάκα μου, αλλά οι 3.500 δεν είναι κάποιο σοβαρό ποσό που θα πρόσφερε κάτι διαφορετικό στη ζωή μου.
Δεν πέρασε πολύ ώρα, μέχρι που αποφάσισα να ποντάρω όλα τα χρήματα στο τυχερό νούμερο 7. Πράγματι βάζω τις 3.500 στο ειδικό χώρο της ρουλέτας και είδα με αγωνία την μπίλια να γυρίζει.
Η τύχη μου χαμογέλασε άλλη μία φορά. Ήρθε πάλι το 7 !
Τα χρήματα μου γίνανε 1.225.000€ !
Πανηγύρισα σαν να είχε βάλει το καθοριστικό γκολ ο Πανιώνιος στο τελευταίο λεπτό.
Ξανά στο μπαρ για να μην χαθεί το γούρι. Ξανά παράγγειλα την ίδια βότκα.
Τα χρήματα πράγματι ήταν πολύ καλά. Μόλις είχα τρυπώσει στην ζηλευτή λίστα των εκατομμυριούχων!

Η απληστία όμως δεν με άφηνε ήσυχο. Έχοντας τόσα χρήματα, δεν υπήρχε αμφιβολία πως θα αναβάθμιζε σημαντικά την ποιότητα ζωής μου, αλλά ήταν λίγα συγκρινόμενα με τα 43 εκατομμύρια που θα είχα, αν κέρδιζα άλλη μία φορά.
Τα 43 εκατομμύρια ήταν αρκετά για να εξασφαλίσω το όνειρο της πραγματικής οικονομικής ελευθερίας. Δεν θα χρειαζόταν να δουλέψω ποτέ ξανά στην ζωή μου, θα είχα κότερο να περνάω τον ατελείωτο ελεύθερο χρόνο μου, θα πήγαινα εξωτικά ταξίδια, πανάκριβο αυτοκίνητο να πηγαίνω βόλτες.
Μια τελευταία φορά και θα έφευγα. Δεν υπήρχε λόγος για περισσότερο ρίσκο. Μόλις κέρδιζα, θα έφευγα.
Πράγματι ξαναγυρνάω στο τραπέζι της ρουλέτας και τα βάζω όλα. Ζαλισμένος λίγο από το αλκοόλ και πολύ από την προηγούμενη επιτυχία, η αυτοπεποίθηση μου ήταν στα ύψη. Λίγα δευτερόλεπτα ακόμα και θα έφευγα από το καζίνο κάνοντας τα πιο μακρινά μου όνειρα πραγματικότητα. Ήδη έφερα στο μυαλό την σκηνή που θα ανακοίνωνα στον διευθυντή την παραίτηση μου.
Η μπίλια έφυγε από το χέρι του κρουπιέρη και γύρισε βασανιστικά στον κύκλο της ρουλέτας. Αναπήδησε μια, δυο, τρεις φορές και τελικά κατάληξε στο… 28.
Πάνε τα χρήματα μου, τα έχασα όλα. Όλα
Απογοητευμένος, παίρνω το δρόμο της επιστροφής.
Φτάνω σπίτι και με ρωτάει η γυναίκα μου πως τα πήγα.
Τίποτα ιδιαίτερο της απαντώ. Έχασα 10€

Τα λεφτά είναι πραγματικά, όχι εικονικά
Τη ιστορία μπορεί να είναι φανταστική, αλλά είναι χαρακτηριστική του trader που βλέπει το χρηματιστήριο σαν τζόγο. 
Το μεγαλύτερο πρόβλημα του είναι πως δεν καταλαβαίνει πως πρόκειται για κανονικά χρήματα, όχι εικονικά.
 Πραγματικά χρήματα τα οποία συνήθως είναι κερδισμένα με πολύ κόπο.
Η επιθυμία του ανθρώπου να γίνει πλούσιος σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι πολύ παλιά. Όμως αυτό ήταν δύσκολο, σχεδόν αδύνατο μέχρι πρόσφατα. Αν φυσικά επέλεγες την οδό της νομιμότητας.
Η διαφορά της εποχή μας, όπου όλα εξελίσσονται με μεγάλη ταχύτητα είναι ότι αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί. 
Όχι εύκολα, αλλά είναι εφικτό μέσω των χρηματιστηριακών συναλλαγών.
Το trading όντως μπορεί να σε ανεβάσει οικονομικά. 
Μπορεί επίσης και να σε καταστρέψει. Είναι ένα παιχνίδι που δεν δείχνει καμία επιείκεια στους συμμετέχοντες. Ειδικά σε αυτούς που υπεροπτικά ή από άγνοια θέλουν να λάβουν μέρος χωρίς την εκμάθηση των κανόνων.

Το ποσοστό αποτυχίας για τους ερασιτέχνες έχει υπολογιστεί γύρω στο 95% σε διεθνές επίπεδο.
  Για την ακρίβεια το ποσοστό αυτό αντιπροσωπεύει αυτούς που ασχολούνται ένα ικανό διάστημα. Για τους αρχάριους το ποσοστό είναι πολύ κοντά, αν όχι ακριβώς, στο 100%.

Ας υποθέσουμε πως πάμε πάλι στο καζίνο, αυτήν την φορά να παίξουμε black jack. Αν μας έχουν έρθει δυο φιγούρες, δηλαδή έχουμε άθροισμα 20, το θεωρούμε αυτονόητο πως θα σταματήσουμε. Μόνο οι παράτολμοι θα ζητήσουν και άλλο ένα χαρτί. 
Γιατί ο άσσος έχει μόλις 8% πιθανότητα να εμφανιστεί!
8%; 
Μα το trading έχει λιγότερες πιθανότητες για όποιον δεν έχει μεγάλη εμπειρία!

Είναι μύθος πως βγαίνουν εύκολα χρήματα από το χρηματιστήριο.
Το αποτέλεσμα δεν είναι θέμα τύχης, αλλά προετοιμασίας, έμπνευσης, εμπειρίας και ψυχραιμίας. Η ελπίδα, δεν είναι μέρος της εξίσωσης.
 Ακόμα και αν σας ευνοήσει η τύχη στην αρχή, είναι μάταιο να ελπίζετε πως η εύνοια θα συνεχιστεί για πάντα.

*Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, χρηματιστηριακός αναλυτής της Guardian Trust, συγγραφέας του βιβλίου Επενδυτές χωρίς Σύνορα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου