Σάββατο μεσημέρι. Το κατάστημα εσωρούχων “La perla”, στη Μητροπολίτου Ιωσήφ, κλείνει, ολοκληρώνοντας το ωράριό του. Σάββατο απόγευμα με Κυριακή. Οι ιδιοκτήτες του φορτώνουν όλο το εμπόρευμα και… εξαφανίζονται.
Δευτέρα πρωί. Το μαγαζί έχει λουκέτο. Οι δύο εργαζόμενες -απολυμένες μεν, χωρίς χαρτί απόλυσης δε- δεν έλαβαν αποζημίωση, ενώ δεν μπορούν να πάρουν ούτε επίδομα ανεργίας.
Το παραπάνω παράδειγμα το αναφέρει ο Γιώργος Τσαμπούκης, μέλος της διοίκησης της Ένωσης Εμποροϋπαλλήλων Νομού Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζοντας ότι η εν λόγω τακτική, να φεύγουν νύχτα οι εργοδότες, χωρίς να αποζημιώνουν το προσωπικό, έχει αρχίσει να λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις. “Μάλιστα, όταν απευθυνθήκαμε στην Επιθεώρηση Εργασίας για την υπόθεση του καταστήματος εσωρούχων, μας είπαν ότι δεν μπορούν να κάνουν τίποτε”, σημειώνει.
Εικόνα ερήμωσης παρουσιάζει η αγορά
Στο μεταξύ, εικόνα ερήμωσης παρουσιάζει η αγορά της Θεσσαλονίκης, με τα καταστήματα να κλείνουν το ένα μετά το άλλο και χιλιάδες εργαζομένους να μένουν στον δρόμο. Κατά προσέγγιση, περίπου 45.000 υπάλληλοι έχουν χάσει τη δουλειά τους το πρώτο εξάμηνο του έτους, όπως εκτιμά ο κ. Τσαμπούκης, με βάση έρευνα της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ).
“Κάθε βδομάδα περίπου ένα με δύο μεσαίας τάξης καταστήματα βάζουν λουκέτο, ενώ καθημερινά κλείνουν μικρά καταστήματα τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και περιφερειακά. Για μας, χαμένη θέση εργασίας είναι και η θέση του αυτοαπασχολούμενου που κλείνει το κατάστημά του. Ως άνεργος, θα αναζητήσει δουλειά στο εμπόριο”, σημειώνει ο κ. Τσαμπούκης.
Την κακή εικόνα της αγοράς επιβεβαιώνει και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Κωστής Χαντζαρίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το κλείσιμο κάποιων μεγάλων καταστημάτων στο κέντρο δημιουργεί εικόνα ερήμωσης, ενώ στις παρυφές του κέντρου η κατάσταση είναι τραγική.
Η Εγνατία πεθαίνει, καθώς δεκάδες εμπορικά καταστήματα έχουν βάλει λουκέτο. Οι επαγγελματίες κάνουν λόγο για διπλό χτύπημα: από τη μία οι εργασίες του μετρό, από την άλλη η κρίση, έχουν σχεδόν εξαφανίσει τους καταναλωτές από τον πάλαι ποτέ περιζήτητο εμπορικό δρόμο.
Χειρότερο το δεύτερο εξάμηνο
Για επιδείνωση της κατάστασης μέχρι το τέλος του έτους κάνει λόγο ο κ. Τσαμπούκης. Ενδεικτικά αναφέρει ότι μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα κλείσουν τα καταστήματα της γερμανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Aldi, που μόνο στη Θεσσαλονίκη απασχολεί 200 εργαζομένους, ενώ λουκέτο φημολογείται ότι μπει και στην Ατλάντικ, το προσωπικό της οποίας στην πόλη μας ανέρχεται σε 300-400 άτομα.
FOKAS Στα σκαριά 25 απολύσεις στη Θεσσαλονίκη
Περί τις 150 απολύσεις αναμένεται να πραγματοποιήσει άμεσα -εκ των οποίων οι 25 στη Θεσσαλονίκη- ο όμιλος Fokas, λέει ο κ. Τσαμπούκης.
“Ήδη πρόσφατα πραγματοποιήθηκαν κινητοποιήσεις των εργαζομένων του ομίλου στις πόλεις που υπάρχουν καταστήματα, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για απολύσεις που έγιναν στο Ηράκλειο. Επιδιώκουμε συνάντηση με τη διοίκηση της επιχείρησης και ζητούμε, αφενός, να ανακληθούν οι απολύσεις που ήδη έγιναν και, αφετέρου, να μην πραγματοποιηθούν αυτές που αποφασίστηκαν”, τονίζει, προσθέτοντας ότι ο όμιλος είναι κερδοφόρος και έχει τη δυνατότητα να αντεπεξέλθει στην κρίση, συνεπώς δεν δικαιολογούνται οι απολύσεις.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος Fokas απασχολεί περίπου 2.300 εργαζομένους σε όλη τη χώρα και 1.000 στη Θεσσαλονίκη. Όπως έκανε γνωστό η διοίκηση σε διευθυντικά στελέχη, έχει αποφασιστεί το κλείσιμο των μικρών καταστημάτων, ενώ παράλληλα εξετάζεται το άνοιγμα νέων, εκτός Θεσσαλονίκης.
FENA Λόγω ενοικίου και μετρό, αναγκάστηκε να φύγει από την Εγνατία
Οι εργασίες του μετρό, η οικονομική κρίση και η αδιάλλακτη στάση των ιδιοκτητών του ακινήτου κατά τις διαπραγματεύσεις μείωσης του ενοικίου οδήγησαν τη διοίκηση της “Φάννυ ΑΕ” να προχωρήσει στο κλείσιμο του καταστήματος Fena επί της Εγνατίας.
Όπως αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, το ενοίκιο που πλήρωνε η εταιρεία άγγιζε τις 40.000 ευρώ. Τα τελευταία τρία χρόνια ζητούσε συνεχώς τη μείωσή του, χωρίς όμως να καταφέρει να πείσει τους περισσότερους από δέκα ιδιοκτήτες.
Ερωτηθείς ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Διογένης Κάτσος για τα προβλήματα που επέφερε στη λειτουργία της εταιρείας το μετρό, ανέφερε χαρακτηριστικά: “Πελάτες μας χτύπησαν σε σίδερα πεταμένα, μαμάδες με καρότσια και άτομα με ειδικές ανάγκες δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν το κατάστημα εξαιτίας του κιγκλιδώματος που είχε τοποθετηθεί από τη ‘Μετρό Θεσσαλονίκης’, χάσαμε τακτικούς μας πελάτες και εξαιτίας του προβλήματος του πάρκινγκ, ενώ δημιουργήθηκε μεγάλο πρόβλημα με κλοπές. Από ένα σημείο και μετά, δεν υπήρχε κανένα νόημα να προσπαθούμε. Το μετρό ήταν η αρχή. Ήρθε και η κρίση -κερασάκι στην τούρτα- και όλα αυτά, σε συνδυασμό με την άρνηση των ιδιοκτητών να μειώσουν το ενοίκιο, μας οδήγησαν στην απόφαση να κλείσουμε πριν από ένα μήνα ένα κατάστημα 2.000 τ.μ. που μας κόστισε 2,5 εκατ. ευρώ το 2002 να το φτιάξουμε”, αναφέρει ο κ. Κάτσος.
Όπως λέει, η Εγνατία πέθανε κυρίως εξαιτίας των εργασιών του μετρό. Τα καταστήματα κλείνουν το ένα μετά το άλλο, και δεν υπάρχει κανένας λόγος για τους καταναλωτές να την επισκεφθούν. Ο ίδιος κάνει λόγο για απαράδεκτη στάση της “Μετρό Θεσσαλονίκης” η οποία όφειλε να αποζημιώσει τους επαγγελματίες για τις ζημίες που υπέστησαν εξαιτίας των εργασιών της, καθώς και για στρουθοκαμηλισμό της τοπικής αυτοδιοίκησης, της κυβέρνησης και των ιδιοκτητών των καταστημάτων.
SPRIDER Ρολά σε δύο καταστήματα λόγω τσουχτερού ενοικίου
Δύο καταστήματα έκλεισε στη Θεσσαλονίκη η Sprider, καθώς, όπως αναφέρει στη “Μ” ο υπεύθυνος επενδυτικών σχέσεων της εταιρείας Θάνος Μαλτεζάκης, οι ιδιοκτήτες τους δεν δέχτηκαν να μειώσουν το ενοίκιο.
“Πολιτική τής επιχείρησής μας είναι να διαπραγματεύεται με όλους τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων της την αναπροσαρμογή των μισθωμάτων, δεδομένων των αρνητικών συνθηκών που επικρατούν στην αγορά εξαιτίας της κρίσης. Στόχος μας είναι βέβαια να ανοίξουμε νέα καταστήματα, ει δυνατόν στις ίδιες περιοχές, με συμφερότερους όρους μίσθωσης”, τονίζει ο κ. Μαλτεζάκης
Μείωση του τζίρου έως 50%
Συρρίκνωση του τζίρου έως και 50% είδαν κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων εννέα στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, γεγονός που προκαλεί άγχος και ανασφάλεια τόσο στους εμπόρους όσο και στους εργαζομένους για το παρόν και το μέλλον τους.
Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα που διεξήγαγε ο Εµπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης για την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των φετινών θερινών εκπτώσεων σε δείγµα 250 εµπορικών επιχειρήσεων της πόλης. Η έρευνα έγινε σε επιχειρήσεις του κέντρου, της δυτικής και της ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριµένα, ποσοστό 85% επί του συνόλου των ερωτηθέντων εκφράζει την απογοήτευσή του για την αγοραστική κίνηση, ενώ εννέα στις δέκα επιχειρήσεις δηλώνουν µείωση του τζίρου τους, σε σχέση µε πέρυσι. Το 10% αναφέρει ότι οι πωλήσεις του κινήθηκαν στα περσινά επίπεδα, ενώ μόλις το 1% των επιχειρήσεων που συµµετείχαν στην έρευνα δηλώνει αύξηση.
Τα παραπάνω στοιχεία δεν έχουν διαφοροποιήσεις από περιοχή σε περιοχή, αφού στην περιοχή του ιστορικού κέντρου το 86% των επιχειρήσεων δηλώνει απογοήτευση από την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των εκπτώσεων, ενώ, σε ερώτηση για τη µεταβολή του τζίρου τους σε σχέση µε πέρυσι, το 90% των ερωτηθέντων δηλώνει αρνητική µεταβολή.
Ειδικότερα, οι απογοητευμένοι από τον τζίρο τους στην περιοχή Τσιµισκή-Αγ. Σοφίας-Μητροπόλεως-Προξ.Κοροµηλά ανέρχονται στο 82%, ενώ στην περιοχή Ερµού-Βασ. Ηρακλείου-Δηµ. Γούναρη το εν λόγω ποσοστό διαμορφώνεται στο 90%.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα που παρουσιάζουν επιχειρήσεις εκτός ιστορικού κέντρου, αφού:
- Στη δυτική Θεσσαλονίκη το 78% δηλώνει απογοήτευση από την κίνηση κατά την περίοδο των εκπτώσεων, ενώ ποσοστό 76% κάνει λόγο για μείωση του τζίρου.
- Στην ανατολική Θεσσαλονίκη το 88% των επιχειρήσεων δηλώνει απογοητευμένο, ενώ 92% αναφέρει μείωση κύκλου εργασιών.
Φταίει η κρίση
Έξι στους δέκα εμπόρους αναφέρουν ως κύρια αιτία της πτώσης των πωλήσεών τους την οικονοµική κρίση και την αρνητική ψυχολογία τού καταναλωτή, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία θεωρεί ως την καλύτερη περίοδο των εκπτώσεων, από άποψη αγοραστικής κίνησης, την πρώτη και δεύτερη εβδοµάδα.
Όπως αναφέρει ο ΕΣΘ σε ανακοίνωσή του, αναµενόµενες ήταν οι απογοητευτικές απαντήσεις σε ερώτηση για την κίνηση της αγοράς κατά το διάστηµα προ των εκπτώσεων, αφού μόλις το 14% δήλωσε ικανοποιηµένο, ενώ το 50% των ερωτηθέντων προχώρησε στη διενέργεια προσφορών πριν από τις εκπτώσεις.
Τέλος, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, διάχυτη είναι η απαισιοδοξία στον εμπορικό κόσμο της πόλης, ο οποίος αναμένει επιδείνωση το επόμενο διάστημα.
Μ. Ζορπίδης: Στα 2 δισ. ευρώ υπολογίζεται ο τζίρος του παραεμπορίου
“Οι επιχειρήσεις χάνουν σε τζίρο, απολύουν προσωπικό, διστάζουν να προσλάβουν, αποφεύγουν την πραγματοποίηση νέων επενδύσεων. Οι καταναλωτές φοβούνται για το αύριο, βλέπουν το εισόδημά τους να μειώνεται και δεν καταναλώνουν”. Με τα μελανά αυτά χρώματα περιέγραψε την κατάσταση που επικρατεί στη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ) Μιχάλης Ζορπίδης, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στη γάγγραινα της αγοράς της πόλης, το παραεμπόριο, που υπολογίζεται σε 2 δισ. ευρώ.
“Αν τα χρήματα αυτά έμπαιναν στα ταμεία των επιχειρήσεών μας, η εικόνα στην αγορά θα ήταν διαφορετική” τόνισε ο κ. Ζορπίδης κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε ενόψει της ΔΕΘ. Ο πρόεδρος του ΕΕΘ άσκησε κριτική στην κυβέρνηση, την οποία μέμφθηκε για αναπτυξιακή ολιγωρία, ενώ παρουσίασε και τα στοιχεία των εγγραφών διαγραφών για το εννεάμηνο του έτους.
Όπως προκύπτει από αυτά, οι διαγραφές κατά το εξεταζόμενο διάστημα αυξήθηκαν κατά 4,4% έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος αγγίζοντας τις 2.140, ενώ οι εγγραφές ήταν μειωμένες κατά 7,2% φτάνοντας τις 3.099. Σύμφωνα με τον κ. Ζορπίδη, τον μήνα που διανύουμε και τον επόμενο θα καταγραφούν μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας καθώς και ύφεσης.
Η πρόταση
Σύμφωνα με τον κ. Ζορπίδη, η πολιτεία θα πρέπει να κινηθεί σε τέσσερις κατευθύνσεις και συγκεκριμένα στις εξής: να συσταθεί ένας κρατικός τραπεζικός πυλώνας που θα στοχεύει στη διοχέτευση ρευστότητας στην αγορά, τα προγράμματα του ΟΑΕΔ να επιδοτούν τη διατήρηση υφιστάμενων θέσεων εργασίας χωρίς ειδικούς όρους, να ανακοινωθεί ένα χρονοδιάγραμμα μείωσης της εταιρικής φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών και να υιοθετηθεί μια ρεαλιστική πάγια ρύθμιση οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, στα πρότυπα του νόμου για τη ρύθμιση οφειλών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών προς τις τράπεζες.
“Ντροπή το μετρό”
Στο μεταξύ, για φιάσκο αναφορικά με την κατασκευή του μετρό έκανε λόγο ο κ. Ζορπίδης. “Σε καμία σοβαρή ευρωπαϊκή πόλη δεν υπήρξαν τα προβλήματα που βλέπουμε στη Θεσσαλονίκη”, ανέφερε ο κ. Ζορπίδης. Κριτική άσκησε και για την εξέλιξη της διαδικασίας μετεγκατάστασης της ΔΕΘ.
“Η ιστορία της ΔΕΘ γελοιοποιεί όλους τους φορείς της πόλης που πέρυσι πήραμε μέρος στη διαδικασία αξιολόγησης για τη μετεγκατάσταση της έκθεσης. Η πόλη, συλλογικά, έκανε τις επιλογές της. Ανάλογη μηδενική πρόοδο διαπιστώνουμε στην ανάπτυξη του λιμανιού, στη δρομολόγηση της αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας, στην αναγκαία ενοποίηση της ΔΕΘ με τη Helexpo” σημείωσε.
ΠΗΓΗ:makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου