Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Δίχρονα γενέθλια στο διαδίκτυο και η υποβάθμιση της ειδησεογραφίας

*Δίνουν στον αναγνώστη ή τηλεθεατή μόνο αυτό που θέλει

Του Ανδρέα Παπαγεωργόπουλου,
http://ellinas-xoris-ellada.blogspot.com

Δίχρονα γενέθλια (28.1) στο διαδίκτυο της ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας. Αρχίζω να συνειδητοποιώ πως η επιμονή στο μεράκι αυτής της δουλειάς, δηλαδή μιας άλλης προσέγγισης της είδησης μέσα από την τρέχουσα επικαιρότητα, είναι περίπου σαν την τεστοστερόνη. Μη γελάτε, την ανδρική ορμόνη της οποίας οι αδένες και τα κύτταρα παραγωγής της είναι σε άμεση συνάρτηση με την ηλικία. 'Οσο, λοιπόν, θα μου το επιτρέπουν οι βιολογικές δυνάμεις θα κουβαλώ το αγιάτρευτο μικρόβιο του έρωτα με την πρώτη κυρία, την είδηση.

Η δημοσιογραφία σήμερα δεν είναι εκείνη που μαθαίναμε και ασκούσαμε σαν λειτούργημα πριν σαράντα και πενήντα χρόνια. Με τις εξαιρέσεις να είναι ελάχιστες, δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί πως η ειδησεογραφία συνεχώς υποβαθμίζεται. Θέλετε ένα τρανταχτό παράδειγμα; Με τη χρονιά που έφυγε έσβησαν τα φώτα ενός αποκλειστικά ενημερωτικού (επί 24ωρου βάσης) τηλεοπτικού καναλιού στην Ισπανία. Προφανέστατα για οικονομικούς και μόνο λόγους, το CNN+ (ανήκε στο καταχρεωμένο εκδοτικό μεγαθήριο που εκδίδει την “El Pais”) πουλήθηκε στο συγκρότημα Tele 5, συμφερόντων Μπερλουσκόνι και αμέσως μετά άρχισε να μεταδίδει πάλι επί 24ωρου βάσης το φετινό σίριαλ του ...“Μεγάλου Αδελφού”!

Είναι σαφές πως κάθε ΜΜΕ είναι μια επιχείρηση. Η ανεξαρτησία της ενημέρωσης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων είναι ασφαλώς και το κέρδος το οποίο φέρνει τα έσοδα από τις πωλήσεις, ιδιαίτερα όμως από τις διαφημίσεις στα ηλεκτρονικά μέσα. Η ενημέρωση των γεγονότων με αντικειμενικότητα και ακρίβεια γίνεται τώρα χωρίς ανάλυση και έγκυρο σχολιασμό, φτάνοντας στο σημείο να μανιπουλάρεται. Πέρα από τις εφημερίδες, τηλεόραση και ραδιόφωνο, τα τελευταία χρόνια ζούμε στον ρυθμό του internet. Μ΄ ένα κλικ σε βλέπουν όπου γης. Τηρουμένων των αναλογιών, βλέπω ότι δεν λείπουν τα ίδια και απαράλλακτα συμπτώματα στο διαδίκτυο, μέρος του οποίου είναι η λεγόμενη μπλογκόσφαιρα.

Η ειδησεογραφία μεταμορφώνεται σε πόλεμο χαρακωμάτων. Τηλεοπτικοί σταθμοί και μερίδα του Τύπου δεν ενδιαφέρονται για την ενημέρωση αλλά για να πείσουν τον νέο τηλεθεατή ή αναγνώστη να δει ή να διαβάσει μόνο αυτό που θέλει. Να πάρει τη “δόση” του μέσα από ένα σώου σχολιαστών που επί τετράωρο πριν βγουν στο γυαλί έχουν έτοιμο το σενάριο με τσιρίγματα, πλακώματα και ύβρεις. Οι δείκτες τηλεθέασης δείχνουν ότι αυτό θέλει ο “πελάτης”, έτοιμος να κάνει ζάπινγκ αν δεν του το προσφέρεις. Ο καυγάς πουλάει στην τηλεόραση γιατί ο θεατής βρίσκεται σε κατάσταση έξαρσης. Υπάρχουν εφημερίδες που ο αναγνώστης τους θέλει να διαβάζει ψευδείς ειδήσεις γιατί έτσι την “βρίσκει” πολιτικά. ΄Εχετε δει δελτίο ειδήσεων να αρχίζει με το ....“Ο Χ πρωθυπουργός ή υπουργός, που συνηθίζει να ψεύδεται, δήλωσε πριν λίγο...” ή έχετε δει ποτέ όλους τους μαϊντανούς και ξερόλες των τηλεπαράθυρων να συμφωνούν; Προς μεγάλη δυστυχία όσων θέλουν η ενημέρωση να πηγαίνει στην κεφαλή τους κι όχι να τους γυρίζει τα ΄ντερα.

*Σ' όλους όσους αναγνώρισαν κι εκτίμησαν αυτή την δίχρονη προσπάθεια που δεν υπαγορεύεται από κανένα απολύτως προσωπικό ή άλλο συμφέρον, και κυρίως σ΄ αυτούς που συχνά πυκνά την πρόβαλαν μέσα κι έξω από τον ελλαδικό χώρο, ένα μεγάλο ευχαριστώ. Συνεχίζω να κάνω αυτό που ΄μαθα από μικρός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου