«Ὁ Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν» (Ἐφ. 2,14)
Ἐάν, ἀγαπητοί μου, ὑπάρχῃ μία λέξι ποὺ ὅλοι ἔχουν στὰ χείλη, εἶνε ἡ λέξις εἰρήνη.
Ποιός ἀπὸ μᾶς εἶνε «υἱὸς εἰρήνης» (Λουκ. 10,6), ἄξιος νὰ τὴν ἀναφέρῃ; Θά ᾽πρεπε νὰ κατεβῇ πάλι ἀπὸ ψηλὰ ἕνας ἄγγελος ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἔψαλαν στὴ Βηθλεὲμ «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2,14).
«Εἰρήνη φίλη, τὸ γλυκὺ καὶ πρᾶγμα καὶ ὄνομα», ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός (P.G. 35,1132).
Εἰρήνη! ἰδανικό, κορυφαῖο ἀγαθὸ τῆς ἀνθρωπότητος.
Ὅπως λέει ὁ προφήτης Ἰερεμίας, θά ᾽ρθῃ ἐποχὴ ποὺ θὰ λένε· «Εἰρήνη εἰρήνη. καὶ ποῦ ἐστιν εἰρήνη;» (Ἰερ. 6,14).
Καὶ σήμερα ἀκριβῶς ἐφαρμόζεται ὁ προφητικὸς αὐτὸς λόγος· λέμε κ᾽ ἐμεῖς «εἰρήνη εἰρήνη, καὶ ποῦ εἶσαι εἰρήνη;». Ἐρασταὶ τῆς εἰρήνης, ἂς ἐπιχειρήσουμε τώρα ἕνα
νοερὸ περίπατο ζητώντας τὴν εἰρήνη.
Ποιός ἀπὸ μᾶς εἶνε «υἱὸς εἰρήνης» (Λουκ. 10,6), ἄξιος νὰ τὴν ἀναφέρῃ; Θά ᾽πρεπε νὰ κατεβῇ πάλι ἀπὸ ψηλὰ ἕνας ἄγγελος ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἔψαλαν στὴ Βηθλεὲμ «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2,14).
«Εἰρήνη φίλη, τὸ γλυκὺ καὶ πρᾶγμα καὶ ὄνομα», ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός (P.G. 35,1132).
Εἰρήνη! ἰδανικό, κορυφαῖο ἀγαθὸ τῆς ἀνθρωπότητος.
Ὅπως λέει ὁ προφήτης Ἰερεμίας, θά ᾽ρθῃ ἐποχὴ ποὺ θὰ λένε· «Εἰρήνη εἰρήνη. καὶ ποῦ ἐστιν εἰρήνη;» (Ἰερ. 6,14).
Καὶ σήμερα ἀκριβῶς ἐφαρμόζεται ὁ προφητικὸς αὐτὸς λόγος· λέμε κ᾽ ἐμεῖς «εἰρήνη εἰρήνη, καὶ ποῦ εἶσαι εἰρήνη;». Ἐρασταὶ τῆς εἰρήνης, ἂς ἐπιχειρήσουμε τώρα ἕνα
νοερὸ περίπατο ζητώντας τὴν εἰρήνη.
* * *
⃝Καὶ πρῶτα ἂς ἐπισκεφθοῦμε τὰ
παλάτια καὶ μέγαρα. Μπαίνοντας σὲ πολυτελεῖς αἴθουσες καὶ δωμάτια
ἀναζητοῦμε τὴν εἰρήνη. Ἀλλὰ εἰρήνη μέσα ἐκεῖ δὲν ὑπάρχει. Τὸ
ἀντρόγυνο, ποὺ κατοικεῖ ἐδῶ, ἐνῷ δὲν στεροῦνται τίποτα, δὲν εἶνε
ἀγαπημένοι· βρίσκονται σὲ ψυχρότητα, ὁδηγοῦνται σὲ διάστασι.
Κάθονται
νὰ φᾶνε μὲ σερβίτσια σπάνια, μὲ ὑπηρέτες καὶ μαγείρους, μὰ ὄρεξι δὲν
ἔχουν.
Φαρμάκι τὸ ψωμί, τὸ γλύκυσμα, ὅ,τι εἶνε πάνω στὸ τραπέζι.
Αὐτὸ
ποὺ ὅλα τὰ κάνει ἄνοστα καὶ μεταβάλλει τὸ σπίτι σὲ κόλασι εἶνε ἡ
διχόνοια, οἱ ἔριδες καὶ φιλονικίες.
Ἔτσι βλέπεις πλούσια σπίτια νά ᾽νε
δυστυχισμένα, ἡ γυναίκα νὰ τρέχῃ σὲ δικηγόρους γιὰ διαζύγιο, ὁ ἄντρας
ν᾽ ἀναστενάζῃ καὶ νὰ ζητάῃ παρηγοριὰ στὶς ἀκρογιαλιές.
Καὶ τότε θυμᾶσαι τὸ σοφὸ Σολομῶντα ποὺ λέει, ὅτι προτιμότερο νὰ τρώῃ κανεὶς ἕνα κομμάτι ξερὸ ψωμὶ μὲ εἰρήνη, παρὰ μοσχάρια μὲ φιλονικίες· «Κρείσσων ξενισμὸς μετὰ λαχάνων πρὸς φιλίαν καὶ χάριν ἢ παράθεσις μόσχων μετὰ ἔχθρας» (Παροιμ. 15,17).
Καὶ τότε θυμᾶσαι τὸ σοφὸ Σολομῶντα ποὺ λέει, ὅτι προτιμότερο νὰ τρώῃ κανεὶς ἕνα κομμάτι ξερὸ ψωμὶ μὲ εἰρήνη, παρὰ μοσχάρια μὲ φιλονικίες· «Κρείσσων ξενισμὸς μετὰ λαχάνων πρὸς φιλίαν καὶ χάριν ἢ παράθεσις μόσχων μετὰ ἔχθρας» (Παροιμ. 15,17).
Ἔχω ὡραῖες ἀναμνήσεις βοσκῶν τῆς ὑπαίθρου στὰ ψηλὰ βουνά, ποὺ τὸ ἀντρόγυνο κατοικεῖ ἀγαπημένο στὴν καλύβα, τρῶνε μονοιασμένοι πάνω στὰ χορτάρια τῆς γῆς –τὸ εἶδα, τὸ ἀπήλαυσα αὐτό–, κάνουν τὸ σταυρό τους, εὐλογοῦν τὸ Θεό. Ἡ εἰρήνη τῆς καλύβας δὲν ἀνταλλάσσεται μὲ τὰ πλούτη τῶν ἀνακτόρων. Ἐκεῖ ὑπάρχει σχετικὴ εἰρήνη, στὰ μέγαρα ἡ εἰρήνη εἶνε μὲ τὸ σταγονόμετρο.
Φεύγω τώρα ἀπὸ ᾽κεῖ καὶ κατεβαίνω στὸ κέντρο τῆς πόλεως,
ὅπου σφύζει ἡ οἰκονομικὴ ζωὴ μὲ τὰ ἰλιγγιώδη ποσὰ σὲ τράπεζες καὶ
χρηματιστήρια, μὲ τὶς μεγάλες βιομηχανίες καὶ τὸ ἐμπόριο. Βλέπω
ἀνθρώπους νὰ τρέχουν μανιασμένοι.
Τοὺς σταματῶ – δὲν σταματοῦν, τοὺς
μιλῶ – δὲν κουβεντιάζουν.
Μὰ ἀλογόμυγα τοὺς ἔπιασε; τί συμβαίνει;
Εἶνε
ἄρρωστος ὁ «θεός» τους. Αὐτοὶ Μεγάλη Παρασκευὴ δὲν κλαῖνε, δὲν πάσχουν
μὲ τὸ Χριστό. Ἀλλὰ τώρα εἶνε ἄρρωστος ὁ «θεός» τους, ὁ μαμωνᾶς, τὰ
τριάκοντα ἀργύρια, ἡ λίρα.
Ὁ «ναός» τους, τὸ χρηματιστήριο,
κλονίζεται.
Ἀνεβαίνει ἡ λίρα – κατεβαίνει ἡ λίρα κ᾽ ἡ καρδιά τους πάει
νὰ πάθῃ συγκοπή.
Ζήτησα τὴν εἰρήνη στὰ παλάτια, δὲν τὴ βρῆκα· τὴ ζήτησα στὰ
χρηματιστήρια καὶ τὸν ἐμπορικὸ κόσμο καὶ εἶδα ἀγωνία.
Κάπου ἀλλοῦ σταματῶ· βλέπω ἕνα παλάτι μαρμάρινο, χτισμένο μὲ χρήματα ὅλων τῶν ἐθνῶν.
Ἀπ᾽ ἔξω κυματίζουν σημαῖες, μὰ πάνω ἐκεῖ ἀπ᾽ τὸ μέγαρο ἕνα
περιστέρι πετάει τρομαγμένο στοὺς οὐρανούς.
Τὸ μέγαρο αὐτό, ποὺ
χτίστηκε μὲ τόσες ἐλπίδες γιὰ μιὰ παγκόσμια εἰρήνη, εἶνε γνωστό·
εἶνε ὁ Ὀργανισμὸς Ἡνωμένων Ἐθνῶν (Ο.Η.Ε.).
Μπαίνω μέσα, βλέπω ὅλους μαζεμένους. Ἀνεβαίνουν στὸ βῆμα,
μιλοῦν σὲ διάφορες γλῶσσες. Ὅλοι στὰ χείλη ἔχουν τὴ λέξι «εἰρήνη».
Τὸ
μέγαρο ὅμως πρέπει νὰ ὀνομαστῇ ὄχι Ἡνωμένα Ἔθνη, ἀλλὰ Πύργος Βαβέλ.
Μιλοῦν γιὰ εἰρήνη, ἐνῷ ὁ κόσμος σείεται. Δυστυχῶς ἁμάρτησαν πολύ. Ὅσο
καὶ ἂν ποθοῦν τὴν εἰρήνη, βρίσκονται σὲ σάλο. Ὅλοι οἱ κάτοικοι τῆς γῆς,
οἱ τελευταῖες γενεές, θὰ πληρώσουμε μιὰ μεγάλη ἁμαρτία, ἕνα τρομερὸ
ἔγκλημα. Ποιό;
Κάποτε στὰ χωριά μας, ὅταν πέθαινε ἄνθρωπος, ἕνα μῆνα
ἔκλαιγαν.
Ἐπὶ τῶν ἡμερῶν μας συνέβη ὁ δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος.
Σκοτώθηκαν –μετρῆστε– 58 ἑκατομμύρια ἄνθρωποι!
Γίναμε Κάϊν· κι ἀκούγεται ἡ φωνὴ «Κάϊν, ποῦ εἶνε ὁ ἀδελφός σου;» (βλ. Γέν. 4,9). Αὐτὸ τὸ αἷμα, αὐτὰ τὰ ἐγκλήματα ποὺ ἔγιναν ἐντεῦθεν καὶ ἐκεῖθεν, αὐτὰ σείουν τώρα τὴν οἰκουμένη. Κάϊν Κάϊν, ἀνθρωπότης ἀνθρωπότης, ποῦ εἶνε τὰ παιδιά σου;
Σκοτώθηκαν –μετρῆστε– 58 ἑκατομμύρια ἄνθρωποι!
Γίναμε Κάϊν· κι ἀκούγεται ἡ φωνὴ «Κάϊν, ποῦ εἶνε ὁ ἀδελφός σου;» (βλ. Γέν. 4,9). Αὐτὸ τὸ αἷμα, αὐτὰ τὰ ἐγκλήματα ποὺ ἔγιναν ἐντεῦθεν καὶ ἐκεῖθεν, αὐτὰ σείουν τώρα τὴν οἰκουμένη. Κάϊν Κάϊν, ἀνθρωπότης ἀνθρωπότης, ποῦ εἶνε τὰ παιδιά σου;
Γι᾽ αὐτὸ τρέμουμε ἀπὸ ἀγωνία.
⃝Θέλετε νὰ δῆτε στὴν κοινωνία ποῦ φαίνεται ἡ ἀγωνία;
Πηγαίνετε στὰ φαρμακεῖα καὶ ρωτῆστε, ποιά φάρμακα ἔχουν τὴ μεγαλύτερη κατανάλωσι;
Δύο εἴδη. Τὸ ἕνα δὲν τὸ λέω δημοσίως· θὰ τὸ ἔλεγα ἂν εἶχα μπροστά μου μόνο τοὺς μεγάλους, ποὺ τὰ χέρια τους στάζουν αἷμα ἀπὸ φόνους μικρῶν παιδιῶν.
Τὸ ἄλλο εἶδος ποιό εἶνε; τὰ λεγόμενα ψυχοφάρμακα, τὰ καταπραϋντικὰ τῶν νεύρων καὶ τὰ ὑπνωτικά.
Εἶνε μικρὸ νὰ πέφτῃς τὸ βράδυ καὶ νὰ κοιμᾶσαι ἥσυχα καὶ νὰ ξυπνᾷς τὸ πρωὶ δροσᾶτος νὰ πιάνῃς δουλειά; Ὁ ὕπνος εἶνε δῶρο Θεοῦ.
Οἱ πονηροί, ὅπως λέει κάπου ἡ Παλαιὰ Διαθήκη, δὲν ἔχουν ὕπνο (βλ. Παροιμ. 4,16).
Καὶ πράγματι στὴν ἐποχή μας ὁ Θεὸς ἀφαίρεσε τὸν ὕπνο· βλέπεις νέους ἀνθρώπους, ἄντρες, γυναῖκες, ἐπιστήμονες, νὰ μὴ μποροῦν νὰ κοιμηθοῦν κι ἀναγκάζονται νὰ παίρνουν χάπια. Ἀφαιρέθηκε ἡ ἡσυχία ἀπὸ τὴ γῆ. Δὲν ὑπάρχει λοιπὸν πουθενὰ εἰρήνη; Ὦ ἀδέρφια μου, ὑπάρχει κάπου. Ἀλλὰ θὰ μ᾽ ἀκούσετε; Θὰ τὸ πῶ ὁ ἐλάχιστος ἐγώ·
Ὅσοι ζητᾶτε τὴν εἰρήνη σὲ πλούτη, διασκεδάσεις, δόξες καὶ τιμές, σᾶς φωνάζουν ἡ Ἱστορία, οἱ τάφοι, μυριάδες παραδείγματα· εἰρήνη δὲν ὑπάρχει στὶς σχολὲς οὔτε τοῦ Ἐπικούρου οὔτε τοῦ Σαρδανάπαλου οὔτε τοῦ Νέρωνος οὔτε νεωτέρων ψευδοσωτήρων. Ὑπάρχει κάπου ἀλλοῦ. Ποῦ; Ἀφῆστε τοὺς δρόμους τοὺς σκολιούς, «εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους» ὑμῶν (Ματθ. 3,3. Μᾶρκ. 1,3. Λουκ. 3,4).
Ἐλᾶτε ν᾽ ἀνακαλύψουμε μαζὶ τὸ στενὸ ἀνηφορικὸ δρομάκι ποὺ ὁδηγεῖ στὸ Γολγοθᾶ καὶ νὰ τὸ ἀνεβοῦμε. Κ᾽ ἐκεῖ τί θὰ δοῦμε; Θὰ δοῦμε τοὺς προφῆτες καὶ ἀποστόλους νὰ κηρύττουν τὴν εἰρήνη, ποὺ ἔφερε ἡ θυσία τοῦ Χριστοῦ· ἄλλος νὰ λέῃ «Οὗτος τὰς ἁμαρτίας ἡμῶν φέρει καὶ περὶ ἡμῶν ὀδυνᾶται…» (Ἠσ. 53,4)· ἄλλοι νὰ λένε, ὅτι ἐπὶ τῆς βασιλείας του θὰ ᾿ρθῇ μέρα ποὺ τὸ σίδερο, ἀντὶ μαχαίρι καὶ ὅπλο πολεμικό, θὰ γίνῃ γεωργικὰ ἐργαλεῖα (βλ. Μιχ. 4,3. Ἠσ. 2,4), ὁ λύκος θὰ βόσκῃ μὲ τὸ ἀρνί (βλ. Ἠσ. 11,6).
Θὰ γίνῃ τότε μία πνευματικὴ ἄνθησι, καὶ ὁ ἀπόστολος θὰ δείχνῃ τὸν Ἐσταυρωμένο λέγοντας· «Δεῦτε προσκυνήσωμεν καὶ προσπέσωμεν αὐτῷ», «αὐτὸς γάρ ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν» (Ἐφ. 2,14).
Ποιά εἶνε ἡ εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ τὸ λέει σήμερα ὁ ἀπόστολος· «ἐν
τῇ σαρκὶ αὐτοῦ κατήλλαξε τοὺς ἀμφοτέρους (=ἰουδαίους καὶ εἰδωλολάτρες)»
(Ἐφ. 2,15-16), νίκησε καὶ νέκρωσε τὴν ἁμαρτία.
Ἔτσι εἰρήνευσε ὁ
ἄνθρωπος.
Ὅποιος ἔχει τὸ Χριστό, εἰρηνεύει μὲ τὸ Θεό· ὁ Θεὸς εἶνε γι᾿
αὐτὸν πατέρας. «Πάτερ ἡμῶν» (Ματθ. 6,9), λέει κι ἀκούει βαθειὰ μέσα του
τὸ «ἀββᾶ ὁ πατήρ» (῾Ρωμ. 8,15. Γαλ. 4,6). Εἰρηνεύει ἐπίσης μὲ τὸν
πλησίον, τὸν νιώθει ἀδελφό.
Εἰρηνεύει ἀκόμη μὲ τὸν ἑαυτό του· ἄγγελος
Κυρίου στὸ ἐξομολογητήριο σβήνει ὅσα ὁ διάβολος ἔγραψε στὸ μαῦρο πίνακα.
«Τὸ αἷμα Ἰησοῦ Χριστοῦ… καθαρίζει ἡμᾶς ἀπὸ τὰς ἁμαρτίας» (Α΄ Ἰω. 1,7)·
ἕνα ἠλεκτρόνιο ἀπὸ τὸ αἷμα του φτάνει! Εἰρηνεύει τέλος καὶ μὲ τὴ φύσι·
ἔχουμε παραδείγματα ἁγίων –ἂς μὴν τὰ πιστεύουν οἱ μοντέρνοι, ἐγὼ τὰ
πιστεύω–, ποὺ καὶ τὰ στοιχεῖα τῆς φύσεως, ἀκόμα καὶ τὰ θηρία, ἡμερεύουν
κοντὰ σὲ ἁγίους.
* * *
Ἀδελφοί μου· ὅσοι πιστεύουμε στὸ
Χριστὸ νὰ γίνουμε ἄνθρωποι τῆς εἰρήνης. Ὄχι τῆς εἰρήνης τοῦ κόσμου
τούτου, ποὺ ὅταν λέει εἰρήνη ἄλλα ἐννοεῖ. Εἰρηνεύετε λοιπὸν σύζυγοι
μεταξύ σας, παιδιὰ μὲ τοὺς γονεῖς, ἐργάτες μὲ τοὺς ἐργοδότες, εἰρήνευε
πατρίδα μας, εἰρηνεύετε οἱ πάντες. Ἀλλὰ ὑπὸ ἕνα ὅρον· τὸ θεμέλιο τῆς
εἰρήνης δὲν εἶνε ἡ ἀδικία, ἡ ἐκμετάλλευσι, ἡ βία· τὸ θεμέλιο τῆς
εἰρήνης εἶνε ὁ βράχος τοῦ Γολγοθᾶ, ὅπου μὲ αἷμα γράφτηκε τὸ «Ἀγαπᾶτε
ἀλλήλους» (Ἰω. 13,34· 15,12,17. Α΄ Ἰω. 3,11· 4,7). Διαφορετικά, ὅπως
λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός, «Κρείττων ἐπαινετὸς πόλεμος
εἰρήνης χωριζούσης Θεοῦ» (P.G. 35,488c)· ἐγὼ τοὐλάχιστον προτιμῶ τὸν
πόλεμο ἀπὸ μιὰ «εἰρήνη» ποὺ χωρίζει ἀπὸ τὸ Θεό.
Εἰρηνεύετε μὲ ὅλους· ἕναν μόνο νὰ πολεμᾶτε μὲ κάθε τρόπο, τὸ
σατανᾶ. Νὰ κηρύξουμε πόλεμο ἐναντίον τῶν σκοτεινῶν δυνάμεων τῆς
ἀβύσσου, τῆς αἱρέσεως, κάθε κακοηθείας. Καὶ τότε ἡ εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ
«ἡ ὑπερέχουσα πάντα νοῦν» (Φιλιπ. 4,7) θὰ πλημμυρίζῃ τὶς καρδιές μας,
Θὰ εἴμαστε υἱοὶ καὶ θυγατέρες εἰρήνης, ἕως ὅτου διαβαίνοντας τὴν
«κοιλάδα τοῦ κλαυθμῶνος» (Ψαλμ. 83,7) φθάσουμε ἐκεῖ.
Γιατὶ ἐδῶ ἡ εἰρήνη
εἶνε σχετική· (καὶ αὐτὸς ὁ Χριστός, λέει τὸ Εὐαγγέλιο, εἶπε· «Νῦν ἡ
ψυχή μου τετάρακται» (Ἰω. 12,27), πέρασε κ᾽ ἐκεῖνος ὠκεανὸ θλίψεως,
ἀλλὰ στὰ βάθη του εἶχε εἰρήνη). Κι ὅταν πλέον διαβοῦμε τὴ χαράδρα
κι ἀνεβοῦμε ψηλά, θ᾿ ἀκούσουμε ἄλλη μιὰ φορά· «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ
ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2,14)· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Ἀποστόλων Πέτρου & Παύλου Ὑμηττοῦ – Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 2-12-1962. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 23-10-2014.
augoustinos-kantiotis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου