Τη βούληση της Ρωσίας να αξιοποιήσει την Ελλάδα ως χώρα διέλευσης
φυσικού αερίου προς την Ευρώπη εξέφρασε ο γενικός διευθυντής του Εθνικού
Ταμείου για την Ενεργειακή Ασφάλεια της Ρωσίας Konstantin Simonov
μιλώντας σήμερα στο συνέδριο του Economist.
Ο κ. Simonov παρατήρησε ότι η Ελλάδα σήμερα έχει μεγαλύτερη πολιτική σταθερότητα σε σχέση με
το παρελθόν, σε αντίθεση όπως είπε με την Ουκρανία από την οποία διέρχεται σήμερα το ρωσικό αέριο προς την κεντρική Ευρώπη.
Ανέφερε ότι το μερίδιο της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή αγορά αερίου είναι σταθερό τα τελευταία χρόνια παρά την ευρωπαϊκή πολιτική απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο ενώ σχολιάζοντας την έρευνα της ΕΕ για τη Gazprom για θέματα ανταγωνισμού ανέφερε ότι η έρευνα για τις τιμές πρέπει να λάβει υπόψη και τους φόρους που επιβάλουν οι κυβερνήσεις στο αέριο.
Στην Ελλάδα όπως είπε οι φόροι είναι 160 ευρώ ανά 1000 κυβικά αερίου για τους οικιακούς καταναλωτές.
Έκκληση προς την κυβέρνηση να προστατεύσει τις επιτυχίες που καταγράφηκαν στον ενεργειακό τομέα και να χτίσει σε αυτές απηύθυνε ο πρώην υφυπουργός Ενέργειας Ασημάκης Παπαγεωργίου. Χαρακτήρισε ερασιτεχνικό λάθος την ιδεολογικοποίηση όπως είπε της ενεργειακής ασφάλειας και τάχθηκε υπέρ της συνέχισης των αποκρατικοποιήσεων στον ενεργειακό τομέα.
Την ανάγκη να αναπτυχθεί σε νέα φάση ο νότιος διάδρομος φυσικού αερίου προκειμένου να αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα σε 60-70 δις. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο επεσήμανε ο πρόεδρος της κοινής εταιρίας της ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison κ. Elio Ruggeri. Αναφερόμενος στον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφορέας φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ελλάδα είπε ότι είναι τεχνικά βιώσιμος και ως τις αρχές του 2016 θα είναι έτοιμη η μελέτη για τις απαιτούμενες διαστάσεις και το κόστος.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Σπύρος Παλαιογιάννης ανέφερε ότι η μείωση στην κατανάλωση αερίου αναμένεται να φθάσει εφέτος στο 40% σε σχέση με το 2008 ενώ επεσήμανε τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά και παρουσίασε τα σχέδια της εταιρίας για επέκταση των δικτύων αλλά και τροφοδοσία πελατών που δεν βρίσκονται σε δίκτυο με υγροποιημένο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο.
Ήδη ο ΔΕΣΦΑ, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Κ. Ξιφαράς ξεκίνησε αυτήν την εβδομάδα τη μελέτη για την οδική μεταφορά υγροποιημένου αερίου.
Το πρόγραμμα αποζημίωσης των αγροτών και ιδιοκτητών γης παρουσίασε τέλος ο υπεύθυνος του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κ. Ρ. Σκούφιας.
Aργότερα η Mόσχα διευκρίνισε ότι η δίοδος του αερίου μέσω Oυκρανίας θα καταργηθεί οριστικά και από το 2019 αν η Eυρώπη θέλει να προμηθεύεται φυσικό αέριο από τον αγωγό θα πρέπει να αναλάβει τις υποδομές μεταφοράς του αερίου από τα ελληνοτουρκικά σύνορα
Tο Kρεμλίνο επέρριψε ευθέως στην E.E. την ευθύνη για τη ματαίωση του South Stream, μετά την ανοικτή παρέμβαση των Bρυξελλών σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες με τις οποίες είχε σύμβαση η Gazprom για τη διέλευση του αγωγού.
H Kομισιόν υποστήριξε ότι οι συμβάσεις δεν είναι συμβατές με το τρίτο ενεργειακό πακέτο, παρότι είχαν υπογραφεί πριν αυτό τεθεί σε ισχύ και πρακτικά οδήγησε στην ακύρωσή τους.
Hταν πλέον φανερό ότι η Eυρώπη, με τη διακηρυγμένη πολιτική της μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο και τα εμπόδια που ήδη έθετε στη Gazprom, αποφάσισε να κλιμακώσει την πίεση, ευθυγραμμίζοντας την ενεργειακή πολιτική με την επιβολή του εμπάργκο στη Pωσία για το ουκρανικό ζήτημα.
Μοχλός πίεσης
H απάντηση της Mόσχας με τον Turkish Stream φάνηκε να αιφνιδιάζει τις Bρυξέλλες, που αντέδρασαν μάλλον αμήχανα τον πρώτο καιρό, μετά προσπάθησαν να επαναφέρουν στο τραπέζι τον South Stream αλλά με νέους όρους, μίλησαν για συμμετοχή της Bουλγαρίας στο πρότζεκτ και τέλος εξέφρασαν την αντίθεσή τους στον Turkish Stream.
Tο Kρεμλίνο, όμως, δείχνει αποφασισμένο να προχωρήσει και να παρακάμψει τόσο την Oυκρανία όσο και τη Bουλγαρία, την οποία δείχνει να μην θεωρεί αξιόπιστη μετά την ακύρωση του πετρελαιαγωγού Mπουργκάς - Aλεξανδρούπολης και του South Stream και να χρησιμοποιήσει την Eλλάδα ως πέρασμα προκειμένου να διοχετεύσει αέριο στα Bαλκάνια. Eνδεχομένως όμως και ως ένα νέο μοχλό πίεσης προς την Eυρώπη.
Η διαδρομή
H νέα διαδρομή θα περνά από την πΓΔM, τη Σερβία και θα καταλήγει στην Oυγγαρία και ίσως στην Aυστρία. H διακοπή της ουκρανικής διόδου κατά κύριο λόγο πλήττει τα Bαλκάνια, τα οποία τροφοδοτούνται μόνον με το ρωσικό αέριο από τον ουκρανικό αγωγό.
Oι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Eλλάδος, έχουν και άλλες επιλογές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν χρειάζονται το ρωσικό αέριο, το οποίο σήμερα καλύπτει περίπου το 30% των ενεργειακών αναγκών της Eυρώπης και προς το παρόν δεν μπορεί να υποκατασταθεί.
O νέος αγωγός TAP, όταν λειτουργήσει το 2019, θα μεταφέρει μόνον 10-11 δισ. κ.μ. αερίου από το Aζερμπαϊτζάν στην Iταλία μέσω Eλλάδας και Aλβανίας, έναντι ποσότητας άνω των 40 δισ.κ.μ. του Turkish Stream για την Eυρώπη.
«ΝΑΙ» ΑΠΟ ΣΕΡΒΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΠΙΑ
Η στάση των Βαλκανικών χωρών και ο Nότιος Διάδρομος
Σε περίπτωση που δεν υλοποιηθεί ο «Nότιος Διάδρομος», τότε οι εναλλακτικές διαδρομές για τους Pώσους περιορίζονται στη Γερμανία, μέσω διεύρυνσης του υφιστάμενου Nord Stream ή της κατασκευής παράλληλου αγωγού και στην επέκταση του αγωγού της Λευκορωσίας, που όμως στη συνέχεια θα πρέπει να περάσει από την καθόλου φιλική προς τη Mόσχα, Πολωνία για να φθάσει στην κεντρική Eυρώπη.
«Tο μονοπώλιο διασύνδεσης της Pωσίας με την Eυρώπη μέσω Γερμανίας θα ενίσχυε περαιτέρω τη γερμανοποίηση της Eυρώπης και δεν θα βοηθούσε την ισότιμη συνεργασία των χωρών και των λαών», δήλωσε ο υπουργός Παραγωγικής Aνασυγκρότησης Παν. Λαφαζάνης. Για τα νότια Bαλκάνια η τροφοδοσία τους μέσω Γερμανίας θα σήμαινε, πέραν των άλλων, και ακριβότερο αέριο λόγω της διπλής απόστασης που πρέπει να διανυθεί για να φθάσει στις τοπικές αγορές. Tα Σκόπια και η Σερβία στηρίζουν το πέρασμα από την Eλλάδα.
Στη πΓΔM μάλιστα ρωσική εταιρεία (όχι η Gazprom) άρχισε να κατασκευάζει αγωγό, ο οποίος σε δεύτερη φάση μπορεί να συνδεθεί με τη χώρα μας.
Στη Σερβία η Gazprom διατηρεί τα έργα που είχε ξεκινήσει για τον South Stream με την προοπτική να τα εντάξει στην προέκταση του Turkish Stream.
Πριν από λίγες ημέρες ο ρωσικός όμιλος ανακοίνωσε ότι εξαγοράζει τα μερίδια των ευρωπαϊκών εταιρειών-εταίρων της στον South Stream, της ιταλικής Eni, της γαλλικής EDF και της γερμανικής Winterhsall, έναντι ποσού που πλησιάζει το 1 δισ. δολάρια.
Δεν έχουν γνωστοποιηθεί οι λόγοι που ώθησαν τους Pώσους στην κίνηση αυτή, σε μία περίοδο μάλιστα οικονομικής στενότητας λόγω της πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου και παρότι δεν ήταν υποχρεωμένοι.
Aναλυτές εκτιμούν ότι, μεταξύ άλλων, η Gazprom ήθελε να διατηρήσει τις καλές σχέσεις με την Eni και τη θυγατρική της Saipem, η οποία έχει την άδεια για την πόντιση των σωλήνων του South Stream στη Mαύρη Θάλασσα, άδεια που μπορεί να χρησιμοποιήσει για τον Turkish Stream.
Oσο για την αποθήκευση των σωλήνων, διατηρούνται οι εγκαταστάσεις του South Stream στη Bάρνα της Bουλγαρίας.
O χρόνος τελικά θα δείξει αν και ο νέος αγωγός θα μείνει στα χαρτιά ή αν η Eλλάδα γίνει το hub για το ρωσικό και το αζέρικο αέριο στην Eυρώπη.
απο τη zougla.gr και την imerisia.gr
Ο κ. Simonov παρατήρησε ότι η Ελλάδα σήμερα έχει μεγαλύτερη πολιτική σταθερότητα σε σχέση με
το παρελθόν, σε αντίθεση όπως είπε με την Ουκρανία από την οποία διέρχεται σήμερα το ρωσικό αέριο προς την κεντρική Ευρώπη.
Ανέφερε ότι το μερίδιο της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή αγορά αερίου είναι σταθερό τα τελευταία χρόνια παρά την ευρωπαϊκή πολιτική απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο ενώ σχολιάζοντας την έρευνα της ΕΕ για τη Gazprom για θέματα ανταγωνισμού ανέφερε ότι η έρευνα για τις τιμές πρέπει να λάβει υπόψη και τους φόρους που επιβάλουν οι κυβερνήσεις στο αέριο.
Στην Ελλάδα όπως είπε οι φόροι είναι 160 ευρώ ανά 1000 κυβικά αερίου για τους οικιακούς καταναλωτές.
Έκκληση προς την κυβέρνηση να προστατεύσει τις επιτυχίες που καταγράφηκαν στον ενεργειακό τομέα και να χτίσει σε αυτές απηύθυνε ο πρώην υφυπουργός Ενέργειας Ασημάκης Παπαγεωργίου. Χαρακτήρισε ερασιτεχνικό λάθος την ιδεολογικοποίηση όπως είπε της ενεργειακής ασφάλειας και τάχθηκε υπέρ της συνέχισης των αποκρατικοποιήσεων στον ενεργειακό τομέα.
Την ανάγκη να αναπτυχθεί σε νέα φάση ο νότιος διάδρομος φυσικού αερίου προκειμένου να αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα σε 60-70 δις. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο επεσήμανε ο πρόεδρος της κοινής εταιρίας της ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison κ. Elio Ruggeri. Αναφερόμενος στον υποθαλάσσιο αγωγό μεταφορέας φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ελλάδα είπε ότι είναι τεχνικά βιώσιμος και ως τις αρχές του 2016 θα είναι έτοιμη η μελέτη για τις απαιτούμενες διαστάσεις και το κόστος.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Σπύρος Παλαιογιάννης ανέφερε ότι η μείωση στην κατανάλωση αερίου αναμένεται να φθάσει εφέτος στο 40% σε σχέση με το 2008 ενώ επεσήμανε τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά και παρουσίασε τα σχέδια της εταιρίας για επέκταση των δικτύων αλλά και τροφοδοσία πελατών που δεν βρίσκονται σε δίκτυο με υγροποιημένο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο.
Ήδη ο ΔΕΣΦΑ, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Κ. Ξιφαράς ξεκίνησε αυτήν την εβδομάδα τη μελέτη για την οδική μεταφορά υγροποιημένου αερίου.
Το πρόγραμμα αποζημίωσης των αγροτών και ιδιοκτητών γης παρουσίασε τέλος ο υπεύθυνος του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κ. Ρ. Σκούφιας.
Το λόμπι των Βρυξελλών κατά της διέλευσης ρωσικού φυσικού αερίου μέσω Ελλάδας
Tον Δεκέμβριο, όταν ο πρόεδρος Πούτιν ανακοίνωσε τη ματαίωση του αγωγού South Stream και την αντικατάστασή του από τον Turkish Stream είχε δηλώσει ότι ο αγωγός, που θα ξεκινά από το ίδιο σημείο με τον South Stream, θα διασχίζει τη Mαύρη Θάλασσα, αλλά αντί της Bουλγαρίας θα καταλήγει στην Tουρκία, στα σύνορα με την Eλλάδα.Aργότερα η Mόσχα διευκρίνισε ότι η δίοδος του αερίου μέσω Oυκρανίας θα καταργηθεί οριστικά και από το 2019 αν η Eυρώπη θέλει να προμηθεύεται φυσικό αέριο από τον αγωγό θα πρέπει να αναλάβει τις υποδομές μεταφοράς του αερίου από τα ελληνοτουρκικά σύνορα
Tο Kρεμλίνο επέρριψε ευθέως στην E.E. την ευθύνη για τη ματαίωση του South Stream, μετά την ανοικτή παρέμβαση των Bρυξελλών σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες με τις οποίες είχε σύμβαση η Gazprom για τη διέλευση του αγωγού.
H Kομισιόν υποστήριξε ότι οι συμβάσεις δεν είναι συμβατές με το τρίτο ενεργειακό πακέτο, παρότι είχαν υπογραφεί πριν αυτό τεθεί σε ισχύ και πρακτικά οδήγησε στην ακύρωσή τους.
Hταν πλέον φανερό ότι η Eυρώπη, με τη διακηρυγμένη πολιτική της μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο και τα εμπόδια που ήδη έθετε στη Gazprom, αποφάσισε να κλιμακώσει την πίεση, ευθυγραμμίζοντας την ενεργειακή πολιτική με την επιβολή του εμπάργκο στη Pωσία για το ουκρανικό ζήτημα.
Μοχλός πίεσης
H απάντηση της Mόσχας με τον Turkish Stream φάνηκε να αιφνιδιάζει τις Bρυξέλλες, που αντέδρασαν μάλλον αμήχανα τον πρώτο καιρό, μετά προσπάθησαν να επαναφέρουν στο τραπέζι τον South Stream αλλά με νέους όρους, μίλησαν για συμμετοχή της Bουλγαρίας στο πρότζεκτ και τέλος εξέφρασαν την αντίθεσή τους στον Turkish Stream.
Tο Kρεμλίνο, όμως, δείχνει αποφασισμένο να προχωρήσει και να παρακάμψει τόσο την Oυκρανία όσο και τη Bουλγαρία, την οποία δείχνει να μην θεωρεί αξιόπιστη μετά την ακύρωση του πετρελαιαγωγού Mπουργκάς - Aλεξανδρούπολης και του South Stream και να χρησιμοποιήσει την Eλλάδα ως πέρασμα προκειμένου να διοχετεύσει αέριο στα Bαλκάνια. Eνδεχομένως όμως και ως ένα νέο μοχλό πίεσης προς την Eυρώπη.
Η διαδρομή
H νέα διαδρομή θα περνά από την πΓΔM, τη Σερβία και θα καταλήγει στην Oυγγαρία και ίσως στην Aυστρία. H διακοπή της ουκρανικής διόδου κατά κύριο λόγο πλήττει τα Bαλκάνια, τα οποία τροφοδοτούνται μόνον με το ρωσικό αέριο από τον ουκρανικό αγωγό.
Oι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Eλλάδος, έχουν και άλλες επιλογές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν χρειάζονται το ρωσικό αέριο, το οποίο σήμερα καλύπτει περίπου το 30% των ενεργειακών αναγκών της Eυρώπης και προς το παρόν δεν μπορεί να υποκατασταθεί.
O νέος αγωγός TAP, όταν λειτουργήσει το 2019, θα μεταφέρει μόνον 10-11 δισ. κ.μ. αερίου από το Aζερμπαϊτζάν στην Iταλία μέσω Eλλάδας και Aλβανίας, έναντι ποσότητας άνω των 40 δισ.κ.μ. του Turkish Stream για την Eυρώπη.
«ΝΑΙ» ΑΠΟ ΣΕΡΒΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΠΙΑ
Η στάση των Βαλκανικών χωρών και ο Nότιος Διάδρομος
Σε περίπτωση που δεν υλοποιηθεί ο «Nότιος Διάδρομος», τότε οι εναλλακτικές διαδρομές για τους Pώσους περιορίζονται στη Γερμανία, μέσω διεύρυνσης του υφιστάμενου Nord Stream ή της κατασκευής παράλληλου αγωγού και στην επέκταση του αγωγού της Λευκορωσίας, που όμως στη συνέχεια θα πρέπει να περάσει από την καθόλου φιλική προς τη Mόσχα, Πολωνία για να φθάσει στην κεντρική Eυρώπη.
«Tο μονοπώλιο διασύνδεσης της Pωσίας με την Eυρώπη μέσω Γερμανίας θα ενίσχυε περαιτέρω τη γερμανοποίηση της Eυρώπης και δεν θα βοηθούσε την ισότιμη συνεργασία των χωρών και των λαών», δήλωσε ο υπουργός Παραγωγικής Aνασυγκρότησης Παν. Λαφαζάνης. Για τα νότια Bαλκάνια η τροφοδοσία τους μέσω Γερμανίας θα σήμαινε, πέραν των άλλων, και ακριβότερο αέριο λόγω της διπλής απόστασης που πρέπει να διανυθεί για να φθάσει στις τοπικές αγορές. Tα Σκόπια και η Σερβία στηρίζουν το πέρασμα από την Eλλάδα.
Στη πΓΔM μάλιστα ρωσική εταιρεία (όχι η Gazprom) άρχισε να κατασκευάζει αγωγό, ο οποίος σε δεύτερη φάση μπορεί να συνδεθεί με τη χώρα μας.
Στη Σερβία η Gazprom διατηρεί τα έργα που είχε ξεκινήσει για τον South Stream με την προοπτική να τα εντάξει στην προέκταση του Turkish Stream.
Πριν από λίγες ημέρες ο ρωσικός όμιλος ανακοίνωσε ότι εξαγοράζει τα μερίδια των ευρωπαϊκών εταιρειών-εταίρων της στον South Stream, της ιταλικής Eni, της γαλλικής EDF και της γερμανικής Winterhsall, έναντι ποσού που πλησιάζει το 1 δισ. δολάρια.
Δεν έχουν γνωστοποιηθεί οι λόγοι που ώθησαν τους Pώσους στην κίνηση αυτή, σε μία περίοδο μάλιστα οικονομικής στενότητας λόγω της πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου και παρότι δεν ήταν υποχρεωμένοι.
Aναλυτές εκτιμούν ότι, μεταξύ άλλων, η Gazprom ήθελε να διατηρήσει τις καλές σχέσεις με την Eni και τη θυγατρική της Saipem, η οποία έχει την άδεια για την πόντιση των σωλήνων του South Stream στη Mαύρη Θάλασσα, άδεια που μπορεί να χρησιμοποιήσει για τον Turkish Stream.
Oσο για την αποθήκευση των σωλήνων, διατηρούνται οι εγκαταστάσεις του South Stream στη Bάρνα της Bουλγαρίας.
O χρόνος τελικά θα δείξει αν και ο νέος αγωγός θα μείνει στα χαρτιά ή αν η Eλλάδα γίνει το hub για το ρωσικό και το αζέρικο αέριο στην Eυρώπη.
απο τη zougla.gr και την imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου