Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2019

Δέκα τραγούδια που σύμφωνα με τους επιστήμονες μας ανεβάζουν τη διάθεση

Είναι η πρόοδος αναπόφευκτη; Φυσικά και όχι. Η πρόοδος δεν σημαίνει ότι όλα γίνονται καλύτερα για όλους παντού και όλη την ώρα. Αυτό θα ήταν ένα θαύμα και η πρόοδος δεν είναι ένα θαύμα, είναι η εύρεση λύσεων. Τα προβλήματα είναι αναπόφευκτα και οι λύσεις δημιουργούν νέα προβλήματα που πρέπει να λυθούν με τη σειρά τους. Τα άλυτα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα είναι πελώρια, μαζί με τον κίνδυνο της κλιματικής αλλαγής και του πυρηνικού πολέμου, και πρέπει να τα δούμε ως προβλήματα που πρέπει να λυθούν, όχι ως επικείμενες καταστροφές, και να ψάχνουμε εντατικά για λύσεις όπως η ευρεία απομάκρυνση του άνθρακα για την κλιματική αλλαγή και το κίνημα Global Zero ενάντια στα πυρηνικά. Τέλος, είναι ο Διαφωτισμός αντίθετος στην ανθρώπινη φύση; Αυτό είναι ένα κρίσιμο ερώτημα για μένα, καθώς είμαι υπέρμαχος της ύπαρξης της ανθρώπινης φύσης, με όλα της τα μειονεκτήματα και με τις διαστροφές της. Στο βιβλίο μου «Ο Άγραφος Πίνακας», υποστηρίζω ότι η προοπτική του ανθρώπου είναι περισσότερο τραγική παρά ουτοπική και ότι δεν είμαστε αστερόσκονη, δεν είμαστε χρυσοί και δεν υπάρχει τρόπος να επιστρέψουμε στον Κήπο της Εδέμ. Αλλά η κοσμοθεωρία μου έχει χαλαρώσει αρκετά μέσα στα 15 χρόνια από την έκδοση του «Άγραφου Πίνακα». Η εξοικείωσή μου με τις στατιστικές για την ανθρώπινη πρόοδο, ξεκινώντας από τη βία, αλλά περιλαμβάνοντας πλέον κάθε πλευρά της ευημερίας μας, ενίσχυσε την πεποίθησή μου ότι για να καταλάβουμε τις δυστυχίες και τα δεινά μας η ανθρώπινη φύση είναι το πρόβλημα, αλλά η ανθρώπινη φύση, περνώντας μέσα από τους θεσμούς του Διαφωτισμού, είναι ταυτόχρονα η λύση. Ομολογουμένως, δεν είναι εύκολο να αναπαράγω την επιφώτισή μου με βάση τα δεδομένα για την ανθρωπότητα στο σύνολό της. Ορισμένοι διανοούμενοι αντέδρασαν με θυμό στο βιβλίο μου «Διαφωτισμός τώρα», λέγοντας πρώτα: «Πώς τολμά να λέει ότι οι διανοούμενοι μισούν την πρόοδο», και δεύτερον: «Πώς τολμά να λέει ότι υπήρξε πρόοδος». Άλλους, η ιδέα της προόδου τους αφήνει παγερά αδιάφορους. Να σώζει κανείς δισεκατομμύρια ζωές, να εξαλείφει ασθένειες, να παρέχει τροφή σ' αυτούς που πεινούν, να διδάσκει στα παιδιά να διαβάζουν; Βαρετό. Την ίδια στιγμή, η πιο συχνή αντίδραση των αναγνωστών είναι η ευγνωμοσύνη, η ευγνωμοσύνη για την αλλαγή της οπτικής τους για τον κόσμο από μια απαθή και αδιέξοδη μοιρολατρία προς κάτι πιο δημιουργικό, ακόμη και ηρωικό. Πιστεύω ότι τα ιδανικά του Διαφωτισμού μπορούν να αποτελέσουν μια πηγή έμπνευσης, κι ελπίζω ότι άνθρωποι με μεγαλύτερη καλλιτεχνική φλέβα και ρητορική δεινότητα από τη δική μου μπορούν να εκφραστούν καλύτερα και να το διαδώσουν περισσότερο. Πηγαίνει κάπως έτσι. Γεννιόμαστε σ' ένα ανηλεές σύμπαν, αντιμετωπίζοντας μεγάλα εμπόδια, διακυβεύοντας την επιβίωσή μας και με τον συνεχή κίνδυνο της αποτυχίας. Διαμορφωθήκαμε μέσα από μια διαδικασία που είναι ανάλγητα ανταγωνιστική. Είμαστε φτιαγμένοι από μια πρώτη ύλη δύσκαμπτη, ευάλωτοι σε αυταπάτες, εγωκεντρισμούς και μερικές φορές απίστευτη ηλιθιότητα. Ωστόσο, η ανθρώπινη φύση έχει επίσης την τύχη να διαθέτει πόρους που αφήνουν περιθώριο για μια κάποια εξιλέωση. Είμαστε προικισμένοι με

Αντικλείδι, Στίβεν Πίνκερ: Ο κόσμος γίνεται καλύτερος ή χειρότερος; Τι λένε οι αριθμοί;

Λένε ότι η μουσική μπορεί να ηρεμήσει ακόμη και άγρια θηρία… όπως και να μας φτιάξει τη διάθεση. Πρόσφατες επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι όντως υπάρχουν τραγούδια που μπορούν να μας κάνουν να ευθυμήσουμε.


Δεν μας κάνει μόνο ο έρωτας ή η γυμναστική να χαμογελάσουμε. Σίγουρα, και οι δύο αυτοί παράγοντες μπορούν να ανεβάσουν τα επίπεδα σεροτονίνης στον οργανισμό σας και να σας φτιάξουν τη διάθεση, αλλά υπάρχει και η μουσική, η οποία μπορεί να
σας προσφέρει ακόμη περισσότερη ζωντάνια.
Ο Δρ. Τζέϊκομπ Τζόλιτζ, γνωστικός νευροεπιστήμονας από το Πανεπιστήμιο του Χρόνινγκεν στην Ολλανδία, πραγματοποίησε μία έρευνα, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν πράγματι τραγούδια που μπορούν να μας ανεβάσουν τη διάθεση.
Το μυστικό για να ξέρετε αν ένα τραγούδι μπορεί να τονώσει τη διάθεσή σας βρίσκεται στον ρυθμό του.

 Τα κύρια συστατικά μιας μελωδίας που μας κάνει να αισθανόμαστε καλά είναι ένας υψηλός ρυθμός των 150 χτύπων το λεπτό, ο οποίος προκαλεί ένα αίσθημα ενέργειας - το μουσικό κλειδί το οποίο είναι ένα σύνολο από νότες σε μια συγκεκριμένη κλίμακα, και οι στίχοι.
Έχουν πραγματοποιηθεί και παλαιότερα μελέτες για τη μουσική και την επίδραση που έχει στην ανθρώπινη βιοχημεία οι οποίες πάντα έδειχναν ότι υπάρχει σχέση μεταξύ ρυθμού και αλλαγών στη διάθεση.
Η μουσική γνωρίζουμε ότι έχει πολλά οφέλη και σπανίως (αν όχι ποτέ) μπορεί να γίνει τοξική ή να αποβεί καταστροφική. Οποιαδήποτε στιγμή και οπουδήποτε μπορούμε να ακούσουμε μουσική για να αισθανθούμε καλύτερα.
Ο Δρ. Τζόλιτζ βρήκε τη συνταγή για το ποια τραγούδια μας κάνουν να αισθανόμαστε τέλεια, και σύμφωνα με αυτή, ακολουθούν μερικά κομμάτια που μετά την ακρόασή τους, σίγουρα  θα ανέβει η διάθεσή σας.

1. “Don’t Stop Me Now” – Queen
«Μη με σταματάς τώρα περνάω τόσο καλά
Περνάω τέλεια     
Μη με σταματάς τώρα
Αν θες να περάσεις καλά
Απλά τηλεφώνησε μου».

2. “Dancing Queen” – Abba
«Μπορείς να χορέψεις
Μπορείς να λικνιστείς
Να περάσεις αξέχαστα
Κοίτα αυτό το κορίτσι
Παρακολούθα τη σκηνή
Όρμα στη βασίλισσα του χορού».

3. “Good Vibrations” – The Beach Boys
«Κλείνω τα μάτια μου: κάπως βρίσκεται πιο κοντά μου τώρα
Χαμογελάει απαλά, ξέρω πως πρέπει να είναι καλή
Όταν κοιτάζω τα μάτια της
Έρχεται μαζί μου σε έναν ανθισμένο κόσμο».

4. “Uptown Girl” – Billy Joel
«Και όταν ξέρει
Τι θέλει απ΄τη ζωή της
Και όταν ξυπνάει
Και αποφασίζει τι θέλει».

5. “Eye Of The Tiger” – Survivor
«Τόσες πολλές φορές, συμβαίνει πάρα πολύ γρήγορα
Αλλάζεις το πάθος σου για δόξα
Μην χάσεις το κράτημά σου στα όνειρα του παρελθόντος
Πρέπει να παλέψεις μόνο και μόνο για να τα κρατήσεις ζωντανά».

6.“I’m A Believer” – The Monkees
«Τότε είδα το πρόσωπό της, τώρα έχω πίστη
Ούτε ίχνος αμφιβολίας στο μυαλό μου
Είμαι ερωτευμένος, πιστεύω!
Δεν θα μπορούσα να την αφήσω αν το δοκίμαζα».

7. “Girls Just Want To Have Fun” – Cyndi Lauper
«Κάποια αγόρια παίρνουν ένα όμορφο κορίτσι
Και το κρύβουν από όλο τον κόσμο
Θέλω να είμαι αυτή που περπατάει στον ήλιο
Ω, τα κορίτσια θέλουν να διασκεδάζουν
Ω, τα κορίτσια θέλουν να διασκεδάζουν».

8. “Living On A Prayer” – Bon Jovi
«Ουάου, σχεδόν φτάσαμε
Ουάου, ζούμε ανέμελα
Πιάσε το χέρι μου, θα τα καταφέρουμε σίγουρα
Ουάου, ζούμε ανέμελα».

9. “I Will Survive” – Gloria Gaynor
«Α όχι, εγώ θα επιβιώσω
Όσο ξέρω πώς ν’αγαπάω, ξέρω ότι θα επιβιώσω
Έχω όλη τη ζωή μπροστά μου
Και έχω να δώσω όλη την αγάπη μου και θα επιβιώσω
Θα επιβιώσω, ναι, ναι».

10. “Walking on Sunshine” – Katrina & The Waves
«Σκεφτόμουν ότι ίσως μ’αγαπάς, τώρα ξέρω ότι είναι αλήθεια
Και δεν θέλω να περάσω τη ζωή μου να σε περιμένω
Δεν σε θέλω μόνο για το Σαββατοκύριακο
Ούτε για μια μέρα μόνο, όχι, όχι, όχι
Σου είπα μωρό μου θέλω να γυρίσεις
Και θέλω να μείνεις για πάντα (Ναι τώρα!)».


Σιγουρευτείτε ότι τα έχετε πρόχειρα όποτε αισθάνεστε πεσμένοι ή αν χρειάζεστε ακόμη περισσότερη ζωντάνια!

Πηγή: culturacolectiva.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου