Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

Οι «ταμίες» του Γιάννου

Νεκρός ανασύρθηκε από το αμάξι του, στις 18 Ιανουαρίου 2012, λόγω αυτοκινητιστικού δυστυχήματος στην Αττική Οδό ο Χαράλαμπος (Λάμπης) Μπεκατώρος.
 Τότε κάποια ΜΜΕ έκαναν λόγο για «περίεργο δυστύχημα», το οποίο έγινε υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες.

Ο Χαρ. Μπεκατώρος ήταν αυτός που με πρωτοβουλία του μετέφερε από τις 24 Οκτωβρίου 2001 έως
τις 30 Ιουλίου 2002 το ποσό των 2.654.500 ευρώ προς τον Γιάννο Παπαντωνίου για λογαριασμό της ολλανδικής εταιρείας Thales Netherland την οποία ο ίδιος εκπροσωπούσε στην Ελλάδα.

Όμως ο άνθρωπος που λειτουργούσε ως ο ενδιάμεσος, προκειμένου οι μίζες της ολλανδικής εταιρείας να καταλήγουν στον –προφυλακισμένο σήμερα– πρώην υπουργό του ΠΑΣΟΚ, δεν ήταν άγνωστο πρόσωπο.

 Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού, από το οποίο αποχώρησε «αυτοβούλως» σύμφωνα με δημοσιεύματα τη δεκαετία του 1970.
Στη συνέχεια έγινε υπεύθυνος του τμήματος Τουρκίας του ΓΕΝ/Α2, «σε μια ευαίσθητη περίοδο για το κυπριακό και τις ισορροπίες στο Αιγαίο». Μάλιστα, υπήρξε στενός συνομιλητής του Κωνσταντίνου Καραμανλή, αφού υπό την ιδιότητά του αυτή «ταξίδευε συχνά στο Παρίσι (ακόμα και οδικώς), όπου ενημέρωνε τον Κωνσταντίνο Καραμανλή για πληροφορίες που διέθετε».

Δεν ήταν όμως άγνωστος ούτε στον χώρο των αμυντικών προμηθειών του Πολεμικού Ναυτικού. Μετά την αποστρατεία του τη δεκαετία του 1970, ίδρυσε την εταιρεία SSMART η οποία όχι μόνο δραστηριοποιείται με την προμήθεια αμυντικού εξοπλισμού, αλλά σύμφωνα και με μερίδα του Τύπου αποτελεί «την ισχυρότερη εταιρεία» στον συγκεκριμένο χώρο.
 Μάλιστα, όπως διαβάζουμε σε παλαιότερα ρεπορτάζ «μονοπωλούσε το μεγαλύτερο ποσοστό των σημαντικών προμηθειών του ΠΝ αλλά και των προγραμμάτων Offsets του ναυτικού». Ο τρόπος που κατόρθωσε να ισχυροποιηθεί τόσο η συγκεκριμένη εταιρεία ήταν, επειδή υπήρξε «σωστά οργανωμένη». Παράλληλα η SSMART είχε αναλάβει και την αντιπροσώπευση σημαντικών πολυεθνικών εταιρειών.

Η στενή συνεργασία της SSMART συνεχίστηκε και μετά την περίοδο παντοδυναμίας του Γ. Παπαντωνίου.
Στις 23 Αυγούστου 2010 έτυχε θερμής υποδοχής η συνέχιση των επαφών μεταξύ της SSMART με το ΓΕΝ «για την υποστήριξη των συστημάτων της εταιρείας Thales Netherland που βρίσκονται εγκατεστημένα στα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού».
Μολονότι λοιπόν ο κ. Μπεκατώρος ήταν ο αντιπρόσωπος της Thales στην Ελλάδα, η εταιρεία του SSMART επιλέχτηκε τότε από το ΓΕΝ να είναι αυτή με την οποία θα διενεργούσε επαφές για την υποστήριξη των οπλικών συστημάτων της ολλανδικής εταιρείας.

Εκπρόσωπος μιας «άλλης Ελλάδας»

Στη συνάντηση… όπου, όπως διαβάζουμε, ο Χαρ. Μπεκατώρος παρευρέθηκε μόνο με την ιδιότητα του εκπροσώπου της SSMART, συζητήθηκαν οι όροι και οι συνθήκες της συνεργασίας. Μιας συνεργασίας που παρακολουθούσε στενά και το Ελληνικό Κέντρο Ελέγχου Όπλων, επειδή αυτή «θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην αναβάθμιση του εξοπλισμού του Πολεμικού Ναυτικού.

Κατά συνέπεια απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στους όρους και στις προϋποθέσεις της σύμβασης αν και οι εμπλεκόμενες εταιρείες είναι υψηλού κύρους και εκ πρώτης όψεως έχουν όλα τα εχέγγυα».

Στις 30 Δεκεμβρίου 2011 δημοσιεύεται απόφαση του Κέντρου Εφοδιασμού Ναυτικού του ΠΝ όπου αναφέρεται πως ανατίθεται στην «υψηλού κύρους» SSMART έναντι 506.466 χιλιάδων ευρώ το έργο της προμήθειας ανταλλακτικών για την κάλυψη αναγκών των πλοίων Super Vita του ΠΝ.

Σε ρεπορτάζ της εφημερίδας «Δημοκρατία» με αφορμή τον θάνατο του Χαρ. Μπεκατώρου διαβάζουμε πως ο Χ. Μπεκατώρος εκπροσώπησε μια «άλλη Ελλάδα», επειδή υπήρξε ένας «από τους πλέον επιτυχημένους –και κυρίως άμεμπτους– επιχειρηματίες του αμυντικού κλάδου… Αν και ως επιχειρηματίας θα μπορούσε να επιδιώκει συνεχώς το κέρδος, ιδίως την τελευταία διετία της οικονομικής κρίσης οι εταιρείες του συχνά επιδιόρθωναν ή συντηρούσαν χωρίς δαπάνη ή με συμβολικές χρεώσεις τα συστήματα του Πολεμικού Ναυτικού».

Δεν γνωρίζουμε τελικά ποια Ελλάδα εκπροσωπούσε ο Χαρ. Μπεκατώρος, το σίγουρο είναι ότι θα είχε κι αυτός πολλά ενδιαφέροντα να πει –όπως και ο κ. Μπάρδης– για την περίπτωση του Γ. Παπαντωνίου.

Ο πολυτάλαντος Ανδρέας Μπάρδης

Εντυπωσιακό βιογραφικό έχει και ο επίσης κατηγορούμενος –αφέθηκε ελεύθερος καταβάλλοντας εγγύηση 500 χιλιάδων ευρώ– Ανδρέας Μπάρδης. Υπήρξε αυτός που, μέσω τραπεζικών του λογαριασμών στην Ελβετία κινούνταν το χρήμα που δόθηκε από την Thales Netherland. Μέσω αλλεπάλληλων και σύνθετων τραπεζικών συναλλαγών τα χρήματα κατέληγαν σε άλλους λογαριασμούς, ώστε τελικά να φτάσουν στον Γ. Παπαντωνίου.
Πρόκειται για πολιτικό μηχανικό με ιδιαίτερα… ραγδαία και εντυπωσιακή επιχειρηματική ανέλιξη καθώς εισήλθε στον όμιλο του Γ. Λάτση καταλαμβάνοντας πληθώρα υψηλόβαθμων θέσεων σε διάφορες επιχειρήσεις του. Το 1971 και χωρίς να φαίνεται πως έχει προηγηθεί κάποια άλλη σημαντική προϋπηρεσία στο βιογραφικό του, αναλαμβάνει –σύμφωνα με στοιχεία από την ιστοσελίδα prabook.com– επόπτης μηχανικός στην εταιρεία του Λάτση, ΠΕΤΡΟΛΑ ΕΛΛΑΣ. Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1975, αναβαθμίζεται σε project manager της Petrola International SA, επίσης ιδιοκτησίας Λάτση. Παρέμεινε στην εταιρεία έως το 1985 αναλαμβάνοντας τη θέση του διευθυντή στο τμήμα έργων, ενώ στη συνέχεια μεταπήδησε στον όμιλο εταιρειών του Γ. Λάτση αναλαμβάνοντας τη θέση του διευθυντή γενικών έργων.
Η μακρόχρονη και… αποκλειστική σχέση του με τις εταιρείες του Γ. Λάτση φαίνεται να διακόπτεται το 1988. Στη συνέχεια αναλαμβάνει πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην Ευρωμηχανική ΑΕ.

Στην πραγματικότητα οι στενές τους σχέσεις μάλλον δεν διαταράχτηκαν ποτέ καθώς η Ευρωμηχανική ήταν η εταιρεία η οποία είχε την επίβλεψη των έργων για την κατασκευή του The Mall Athens, ιδιοκτησίας Lamda Development, από το 2003 έως και το 2005.
Κάποια χρόνια νωρίτερα, το 1994- 1995, ο Α. Μπάρδης πέρασε και από την Ευρωπαϊκή Ενωση υπηρετώντας στη θέση συμβούλου στο Ταμείο Συνοχής, την περίοδο που ο Γ. Παπαντωνίου όντας υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών ήταν ο «τσάρος» της ελληνικής οικονομίας.

Βασίλης Ανδριανόπουλος
Λαμπρινή Παπαδοπούλου

Πηγή:documentonews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου