ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Ζ´ 37 - 52
37 Ἐν δὲ τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ τῇ μεγάλῃ τῆς ἑορτῆς εἱστήκει ὁ Ἰησοῦς καὶ ἔκραξε λέγων· Ἐάν τις διψᾷ, ἐρχέσθω πρός με καὶ πινέτω. 38 ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ, καθὼς εἶπεν ἡ γραφή, ποταμοὶ ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ῥεύσουσιν ὕδατος ζῶντος. 39
τοῦτο δὲ εἶπε περὶ τοῦ Πνεύματος οὗ ἔμελλον λαμβάνειν οἱ πιστεύσαντες
εἰς αὐτόν· οὔπω γὰρ ἦν Πνεῦμα Ἅγιον, ὅτι Ἰησοῦς οὐδέπω ἐδοξάσθη. 40 πολλοὶ οὖν ἐκ τοῦ ὄχλου ἀκούσαντες τὸν λόγον ἔλεγον· Οὗτός ἐστιν ἀληθῶς ὁ προφήτης· 41 ἄλλοι ἔλεγον· Οὗτός ἐστιν ὁ Χριστός· οἱ δὲ ἔλεγον· Μὴ γὰρ ἐκ τῆς Γαλιλαίας ὁ Χριστὸς ἔρχεται; 42 οὐχὶ ἡ γραφὴ εἶπεν ὅτι ἐκ τοῦ σπέρματος Δαυῒδ καὶ ἀπὸ Βηθλέεμ τῆς κώμης, ὅπου ἦν Δαυῒδ, ὁ Χριστὸς ἔρχεται; 43 σχίσμα οὖν ἐν τῷ ὄχλῳ ἐγένετο δι’ αὐτόν. 44 τινὲς δὲ ἤθελον ἐξ αὐτῶν πιάσαι αὐτόν, ἀλλ’ οὐδεὶς ἐπέβαλεν ἐπ’ αὐτὸν τὰς χεῖρας. 45 Ἦλθον οὖν οἱ ὑπηρέται πρὸς τοὺς ἀρχιερεῖς καὶ Φαρισαίους, καὶ εἶπον αὐτοῖς ἐκεῖνοι· Διατί οὐκ ἠγάγετε αὐτόν; 46 ἀπεκρίθησαν οἱ ὑπηρέται· Οὐδέποτε οὕτως ἐλάλησεν ἄνθρωπος, ὡς οὗτος ὁ ἄνθρωπος. 47 ἀπεκρίθησαν οὖν αὐτοῖς οἱ Φαρισαῖοι· Μὴ καὶ ὑμεῖς πεπλάνησθε; 48 μή τις ἐκ τῶν ἀρχόντων ἐπίστευσεν εἰς αὐτὸν ἢ ἐκ τῶν Φαρισαίων; 49 ἀλλ’ ὁ ὄχλος οὗτος ὁ μὴ γινώσκων τὸν νόμον ἐπικατάρατοί εἰσι! 50 λέγει Νικόδημος πρὸς αὐτούς, ὁ ἐλθὼν νυκτὸς πρὸς αὐτὸν, εἷς ὢν ἐξ αὐτῶν· 51 Μὴ ὁ νόμος ἡμῶν κρίνει τὸν ἄνθρωπον, ἐὰν μὴ ἀκούσῃ παρ’ αὐτοῦ πρότερον καὶ γνῷ τί ποιεῖ; 52 ἀπεκρίθησαν καὶ εἶπον αὐτῷ· Μὴ καὶ σὺ ἐκ τῆς Γαλιλαίας εἶ; ἐρεύνησον καὶ ἴδε ὅτι προφήτης ἐκ τῆς Γαλιλαίας οὐκ ἐγήγερται.
ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Η´ 12 - 12
12
Πάλιν οὖν αὐτοῖς ὁ Ἰησοῦς ἐλάλησε λέγων· Ἐγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου· ὁ
ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ, ἀλλ’ ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς.Απόδοση στη Νεοελληνική
ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Ζ´ 37 - 52
37
Κατά την τελευταίαν δε μεγάλην ημέραν της εορτής εστάθη ο Ιησούς και με
ισχυράν φωνήν είπεν· “εάν κανείς διψά πνευματικά και αιώνια αγαθά,
λύτρωσιν, ειρήνην και χαράν, ας έλθη κοντά μου και ας πίνη την αλήθειαν
που προσφέρω, δια να ικανοποιηθούν έτσι οι πλέον βαθείς και ευγενείς
πόθοι του. 38 Εκείνος που πιστεύει εις εμέ,
όπως είπε και η Γραφή, θα γίνη αστείρευτος πνευματική πηγή· και από την
καρδίαν του θα αναβλύζουν και θα τρέχουν ποταμοί από ολόδροσο τρεχούμενο
νερό”. 39 Αυτό δε είπε ο Κυριος δια το
Αγιον Πνεύμα, το οποίον έμελλον να λάβουν όσοι θα επίστευον εις αυτόν,
διότι η χάρις του Αγίου Πνεύματος, που αναγεννά και σώζει, δεν είχε
ακόμη δοθή εις κανένα, επειδή ο Ιησούς δεν είχε ακόμη δοξασθή με την
μεγάλην θυσίαν και με την ένδοξον ανάληψίν του. 40
Πολλοί, λοιπόν, από τον λαόν, όταν ήκουσαν την διδασκαλίαν αυτήν,
έλεγαν· “αυτός είναι πράγματι ο προφήτης, που έχει προαναγγείλει ο
Μωϋσής. 41 Αλλοι έλεγαν· “αυτός είναι
πράγματι ο Χριστός”. Αλλοι έλεγαν· “δεν είναι ο Χριστός, διότι μήπως από
την Γαλιλαίαν θα έλθη ο Χριστός; 42 Δεν
είπε η Γραφή, ότι ο Χριστός κατάγεται από το γένος του Δαυΐδ και έρχεται
από το χωρίον Βηθλεέμ, όπου εγεννήθη και έζησεν ο Δαυΐδ;” 43 Εγινε, λοιπόν, αντιγνωμία και διαίρεσις μεταξύ του λαού εξ αιτίας αυτού. 44 Μερικοί δε από αυτούς ήθελαν να τον πιάσουν, αλλά κανείς δεν άπλωσε επάνω του το χέρι. 45
Επέστρεψαν, λοιπόν, οι υπηρέται στους αρχιερείς και Φαρισαίους, χωρίς
να έχουν συλλάβει τον Χριστόν και τους είπαν εκείνοι· “διατί δεν τον
εφέρατε εδώ;” 46 Απεκρίθησαν οι υπηρέται· “ποτέ μέχρι σήμερα άλλος άνθρωπος δεν εδίδαξε έτσι, όπως διδάσκει αυτός ο άνθρωπος”. 47 Απεκρίθησαν τότε οι Φαρισαίοι εις αυτούς· “μήπως και σεις έχετε παρασυρθή από αυτόν εις την πλάνην; 48
Μηπως επίστευσεν εις αυτόν κανείς από τους άρχοντας η από τους
Φαρισαίους; Κανείς δεν επίστευσε, διότι αυτοί μόνοι γνωρίζουν την
αλήθειαν και έχουν ορθή κρίσιν. 49 Αλλά επίστευσεν αυτός ο αγράμματος όχλος, που δεν γνωρίζει τον νόμον και δι' αυτό είναι καταράμενοι!” 50 Λεγει τότε προς αυτούς ο Νικόδημος, που ήτο ένας από αυτούς και ο οποίος είχεν επισκεφθή νύκτα τον Χριστόν· 51
“μήπως ο νόμος μας καταδικάζει τον άνθρωπον, εάν ο δικαστής δεν ακούση
πρώτον από αυτόν την απολογίαν του και μάθη τι έχει κάμει;” 52
Απήντησαν και του είπαν· “μήπως και συ είσαι από την Γαλιλαίαν;
Ερεύνησε και μάθε, ότι προφήτης δεν έχει έως τώρα βγη από την
Γαλιλαίαν”. (Η αξία του ανθρώπου δεν έγκειται στον τόπον καταγωγής, αλλά
εις την αρετήν και τα έργα του).
ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ Η´ 12 - 12
12
Παλιν, λοιπόν, ωμίλησε προς αυτούς ο Ιησούς λέγων· “εγώ είμαι το φως
όλου του κόσμου, εκείνος που με ακολουθεί πιστά δεν θα περιπατήση στο
σκότος με άμεσον τον κίνδυνον να κρημνισθή εις τα βάραθρα, αλλά θα έχη
το πνευματικόν φως που ακτινοβολείται από τον Θεόν, την πηγήν της ζωής.Το Ιερό Κήρυγμα
Ἡ ἑορτή τῆς Πεντηκοστῆς εἶναι μία ἀπό τίς μεγαλύτερες ἑορτές τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους. Κατ᾿ αὐτήν ἐκπληρώθηκε ἡ ἐπαγγελία τοῦ Θεοῦ γιά τήν ἔλευση τοῦ Παρακλήτου, τοῦ τρίτου Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος, καί πραγματοποιήθηκε ἡ ἐπίσημη φανέρωση τῆς Ἐκκλησίας στόν κόσμο καί τήν Ἱστορία.
Ἡ σωτηριώδης ὑπόσχεση τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης εἶναι ἡ ἐπαγγελία τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἐρχομό τοῦ Σωτῆρα Χριστοῦ. Ἡ ὑπόσχεση τῆς Καινῆς Διαθήκης εἶναι ἡ ἐπαγγελία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ γιά τόν ἐρχομό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ὁ Κύριος, μετά τόν Μυστικό Δεῖπνο, μίλησε στούς Μαθητάς καί Ἀποστόλους γιά τόν ἄλλο Παράκλητο πού θά εἶναι συνήγορος καί παρηγοριά τους. Λίγο πρίν ἀπό τήν Ἀνάληψή Του, εἶπε: «Σᾶς ἀποστέλλω τήν ἐπαγγελία τοῦ Πατρός μου· κι ἐσεῖς νά καθίσετε στήν πόλη Ἱερουσαλήμ μέχρις ὅτου ἐνδυθῆτε τήν ἐξ ὕψους δύναμη». Κατά τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς ἦλθε τό Ἅγιο Πνεῦμα, πού ἐκπορεύεται ἀπό τόν Θεό Πατέρα καί στέλλεται ἀπό τόν Θεό-Υἱό, Ἰησοῦ Χριστό, καί φανέρωσε τήν ὕπαρξη τοῦ Μυστηρίου τῆς Ἐκκλησίας. Τό Ἅγιον Πνεῦμα «ὅλον συγκροτεῖ τὸν θεσμὸν τῆς Ἐκκλησίας».
Ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς στό Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα μᾶς περιγράφει τά αἰσθητά σημεῖα τῆς ἐπιφοιτήσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος: «Ὅταν ἔφθασε ἡ ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ἦταν ὅλοι οἱ Ἀπόστολοι μαζί συνηγμένοι στό ἴδιο μέρος. Ξαφνικά ἦρθε ἀπό τόν οὐρανό μιά βοή, σάν νά φυσοῦσε δυνατός ἄνεμος, καί γέμισε ὅλο τό σπίτι ὅπου καθόταν. Τότε τούς παρουσιάσθηκαν γλῶσσες σάν φλόγες φωτιᾶς πού διαμοιράζονταν καί κάθισαν ἀπό μία στόν καθένα ἀπ᾿ αὐτούς».
Δέν εἶναι τυχαῖο τό γεγονός ὅτι ἡ παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐκδηλώθηκε μέ πύρινες γλῶσσες. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος παρατηρεῖ: «Καὶ καλῶς εἶπε, διαμεριζόμεναι. Ἐκ μιᾶς γὰρ ἦν ρίζης, ἵνα μάθῃς ὅτι ἐνέργειά ἐστιν ἀπό τοῦ Παρακλήτου πεμφθεῖσα». Τό πῦρ-φῶς εἶναι τό κατ᾿ ἐξοχήν σημεῖο τῆς ἐμφανείας καί παρουσίας τοῦ Θεοῦ στούς ἀνθρώπους. Πρῶτα ἐκπέμπεται ἑνιαία δέσμη πυρός καί διαμοιράζεται «ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν», ἐν εἴδει γλωσσῶν. Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς σημειώνει ὅτι τό Ἅγιο Πνεῦμα φανερώθηκε μέ τό σχῆμα τῆς γλώσσης, γιά νά δείξη «τήν συγγένειά Του μέ τόν Λόγο τοῦ Θεοῦ» καί συγχρόνως γιά τήν «χάριν τῆς διδασκαλίας».
Πράγματι, ἡ οἰκονομία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δέν εἶναι διαφορετική ἀπό τήν οἰκονομία τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστός ἀποστέλλει τό Ἅγιο Πνεῦμα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα μορφώνει τόν Χριστό «ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν». Ἐπίσης, γράφεται στίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων «γλῶσσες ὡσεί πυρός», γιά νά μή νομίσουμε ὅτι τό πῦρ αὐτό ἦταν αἰσθητό καί ὑλικό.
Ἀμέσως μέ τήν κάθοδο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δόθηκε στούς Ἀποστόλους τό χάρισμα τῆς γλωσσολαλιᾶς, πού ἦταν ὑπερφυσική ἐκδήλωση καί ἀποτελοῦσε ἔκτακτο χάρισμα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τό γεγονός εἶναι ὅτι οἱ Ἀπόστολοι ἔγιναν ὄργανα τοῦ Παναγίου Πνεύματος, «ἐνεργοῦντά τε καὶ κινούμενα κατὰ θέλησιν Ἐκείνου καὶ δύναμιν». Τό χάρισμα τῆς γλωσσολαλιᾶς εἶναι μιά μορφή προσευχῆς πού δοξάζει τόν Θεό καί μιά μορφή προφητείας πού ἀναγγέλει στούς ἀνθρώπους τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ.
Ὅπως γνωρίζουμε ἀπό τήν ἱστορία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, στήν Βαβέλ χωρίσθηκαν οἱ γλῶσσες τῶν ἀνθρώπων, ἐνῶ στήν Πεντηκοστή ἔχουμε τήν ἑνότητα τῶν γλωσσῶν. Μέ τό Πανάγιο Πνεῦμα ἀποκτοῦμε τήν ἑνότητα καί ἀποκτοῦμε κοινή γλῶσσα.
Αὐτήν τήν κοινή γλῶσσα μιλοῦσαν καί μιλοῦν οἱ Ἅγιοι, ὁπουδήποτε καί ὁποτεδήποτε καί ἄν ἔζησαν.
Ὅμως καί σήμερα ἐπικρατεῖ στίς ἀνθρώπινες κοινωνίες ἡ κατάσταση τῆς Βαβέλ.
Ὅλοι πασχίζουν νά κατασκευάσουν μέ τόν ἐγωϊσμό τους τόν πύργο τῆς σωτηρίας καί μπερδεύονται μεταξύ τους. Ἀκούγονται διάφορες γλῶσσες-ἀπόψεις πού δημιουργοῦν σύγχυση. Ἀκόμη καί ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί, ἀφοῦ δέν ἔχουμε ἀποκτήσει τήν ἑνότητα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μιλοῦμε ἀκατανόητα. Δέν καταλαβαίνουμε τήν γλῶσσα τῶν Ἁγίων μας, δέν ἀντιλαμβανόμαστε τήν γλῶσσα τῆς Ἐκκλησίας, ἑρμηνεύουμε αὐθαίρετα τό Εὐαγγέλιο, δημιουργώντας ἔτσι σύγχυση μέσα μας καί μεταξύ μας.
Σήμερα, λοιπόν, πού ἑορτάζουμε τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι ἡ Πεντηκοστή εἶναι ἕνα συνεχές καί παρατεινόμενο θαῦμα. Ὁ Παράκλητος ἐξακολουθεῖ νά εἶναι παρών στήν Ἐκκλησία. Ἡ ἐν δυνάμει δωρεά πού λάβαμε κατά τό Βάπτισμα πρέπει νά γίνη ἐνεργητική καί ζῶσα μετοχή στόν πλοῦτο τῶν χαρισμάτων τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Ἀδελφοί μου, σήμερα ἡ Ἐκκλησία μᾶς καλεῖ νά γονατίσουμε καί νά προσευχηθοῦμε θερμά στό Ἅγιο Πνεῦμα, νά κατασκηνώση μέσα στήν καρδιά μας, νά τήν μεταμορφώση καί νά τήν ἁγιάση.
«Ἐλθέ, τό φῶς τό ἀληθινόν, ἐλθέ ἡ αἰώνιος ζωή, ἐλθέ τό ἀποκεκρυμμένον μυστήριον....». ΑΜΗΝ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου