Βελτίωσε τη θέση της στην παγκόσμια κατάταξη, παραμένει ωστόσο σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα η Ελλάδα όσον αφορά στη δυνατότητα να αναγνωρίσει, να προσελκύσει, να αναπτύξει ή να διατηρήσει τα ταλέντα της.
Η χώρα κατατάσσεται στην 50ή θέση του παγκόσμιου δείκτη ανταγωνιστικότητας ταλέντων, που περιλαμβάνεται στην ετήσια έκθεση του 2014 (The Global Talent Competitiveness Index - GTCI), έχοντας συγκεντρώσει 42,46 μονάδες.
Ο δείκτης αφορά στην ανταγωνιστικότητα συνολικά 93 χωρών, σύμφωνα με την ευελιξία και τη
δυνατότητα που επιδεικνύουν στη δημιουργία, προσέλκυση και διατήρηση ταλέντων.
Ο δείκτης εξάγεται με βάση την αξιολόγηση έξι τομέων της κάθε χώρας που αποτελούνται από την ενεργοποίηση του ταλέντου,
την ανάπτυξή του,
τη διατήρησή του,
τις επαγγελματικές και τεχνικές δεξιότητες, αλλά και
τις δεξιότητες που αφορούν στην παγκόσμια γνώση.
Η κατεξοχήν χώρα που προσελκύει ταλέντα είναι οι ΗΠΑ, ενώ έντονη «εισροή» παρατηρείται και σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων η Βρετανία, η Γερμανία και η Γαλλία.
Οι συντάκτες της έρευνας, μάλιστα, επισημαίνουν ότι τα τελευταία δέκα χρόνια, περίπου, παρατηρείται πολύ έντονη κινητικότητα ικανών ανθρώπων με υψηλές δεξιότητες, οι οποίοι είναι επί χρόνια επαγγελματίες είτε είναι, πολλά υποσχόμενοι, φοιτητές.
Οπως επισημαίνουν, η εκπαίδευση αποτελεί μεν προϋπόθεση για να καταταγεί μια χώρα ψηλά, με βάση τον παγκόσμιο δείκτη ανταγωνιστικότητας ταλέντων, ωστόσο δεν επαρκεί για την ανάδειξη των εξαιρετικών μυαλών και σίγουρα δεν εξασφαλίζει την παραμονή τους σε αυτήν.
Για να σταματήσει μια χώρα να «τρώει τα παιδιά της» θα πρέπει να παρέχει συνεχώς ευκαιρίες βελτίωσης με γνώμονα τις απαιτήσεις δεξιοτήτων του επιχειρηματικού κόσμου, αλλά και ευκαιρίες διά βίου μάθησης, που θα επικαιροποιούν τα τυπικά προσόντα και τις γνώσεις που απέκτησαν κατά την ακαδημαϊκή τους πορεία.
Σύμφωνα με την κατάταξη του 2014, η Ελβετία καταλαμβάνει την πρώτη θέση στην ανάδειξη και αξιοποίηση ταλέντων, καθώς βαθμολογήθηκε με 71,4, ενώ ακολουθούν η Σιγκαπούρη με 70,72, το Λουξεμβούργο με 70,15, οι ΗΠΑ με 68,32 και ο Καναδάς με 66,49.
Η Ελλάδα μπορεί να ανέβηκε κατά έξι θέσεις σε σχέση με το 2013, καθώς συγκέντρωσε 42,46 μονάδες, ωστόσο βρίσκεται χαμηλά στην παγκόσμια κατάταξη.
Εντυπωσιακό επίσης είναι το γεγονός ότι σε υψηλότερες θέσεις κατατάσσονται χώρες όπως η Λεττονία (28η), η Σλοβακία (31η), η Σαουδική Αραβία (32η), η Πολωνία (39η), το Καζαχστάν (40ή), η Βουλγαρία (45η) και η Αρμενία (49η). Αμέσως μετά την Ελλάδα, στην παγκόσμια κατάταξη βρίσκονται η Νότια Αφρική (51η), η Κολομβία (52η), η Μογγολία (53), το Αζερμπαϊτζάν (58η) και η Αλβανία στην 70ή θέση.
Στην τελευταία πεντάδα, μεταξύ των 93 χωρών, είναι το Πακιστάν (89), το Μπανγκλαντές (90), η Αλγερία (91), η Μαδαγασκάρη (92) και τελευταία η Υεμένη.
Καινοτόμες κοινωνίες
Η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας είναι άμεσα εξαρτημένη από την παραγωγικότητα και την ενίσχυση της καινοτομίας, που είναι αποτέλεσμα της ανάπτυξης των δεξιοτήτων του ανθρωπίνου δυναμικού, όπως εξηγούν οι συντάκτες της έρευνας.
Ακαδημαϊκές επιδόσεις και αριθμός φοιτητών που μελετούν επιστήμες και τεχνολογία δεν αποτελούν επαρκή συστατικά για να «γεννήσουν» δημιουργικότητα, κριτική σκέψη και επικοινωνιακές δεξιότητες, επισημαίνουν οι συντάκτες, ασκώντας κριτική στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι καινοτόμες κοινωνίες, όπως αναφέρεται στην έρευνα, απαιτούν επιστημονικό ανθρώπινο δυναμικό με διευρυμένους ορίζοντες.
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στην Ελλάδα, παρά τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, αναμένεται να εμφανιστεί κενό τουλάχιστον 1.300 εξειδικευμένων θέσεων εργασίας στους τομείς πληροφορικής και επικοινωνιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της Empirica για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το κενό σε θέσεις αυτής της κατηγορίας θα φτάσει τις 1.500 το 2017, ενώ εκτιμάται ότι θα αγγίξει τις 1.800 θέσεις εργασίας έως το 2020, όταν η συνολική ζήτηση θα έχει φτάσει τις 70.000 θέσεις.
Παρόμοια, ωστόσο, είναι η κατάσταση και σε όλη την Ευρώπη, όπου υπολογίζεται ότι περίπου 509.000 θέσεις εργασίας οι οποίες απαιτούν υψηλές τεχνολογικές δεξιότητες δεν θα μπορέσουν να καλυφθούν το 2015.
απο την Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου