Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2013

Η ελληνική dream team των θαλασσών


Δεκατέσσερις Ελληνες πλοιοκτήτες και στελέχη της ναυτιλίας φιγουράρουν στη λίστα της εφημερίδας «Lloyd's List» με τους
100 επιχειρηματίες, που κατάφεραν -χάρη στις επενδυτικές τους κινήσεις- να αφήσουν τη «σφραγίδα» τους στον κλάδο το 2012.

Πρόκειται για τους: Γιάννη Αγγελικούση, Γιώργο Οικονόμου, Aγγελική Φράγκου, Πήτερ Λιβανό, Γιώργο Προκοπίου, Βίκτωρα Ρέστη, Κωνσταντίνο Κωνσταντακόπουλο, Συμεών Παληό, Νίκο Τσάκο, Θεόδωρο Βενιάμη, Κώστα Γραμμένο, Δημήτρη Μελισσανίδη, Ευάγγελο Μαρινάκη και Πήτερ Γεωργιόπουλο. Οι κ.κ. Αγγελικούσης και Οικονόμου, μάλιστα, βρίσκονται στην πρώτη πεντάδα, πίσω από τον Νορβηγό μεγιστάνα, ο οποίος το 2009 έλαβε την κυπριακή υπηκοότητα, προκειμένου να αποφύγει την υψηλή φορολογία της πατρίδας του, Τζον Φρέντρικσεν, τους επικεφαλής του δανέζικου ομίλου AP Moller και της θυγατρικής του Maersk, Νιλς Αντερσεν και Σόρεν Σκου, και τον Κινέζο υφυπουργό Μεταφορών και υπεύθυνο για τις θαλάσσιες μεταφορές, Χου Ζιγιούν.

Η δημοσίευση της σχετικής λίστας βρίσκει την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία να διανύει την κρισιμότερη, ίσως, περίοδο της ιστορίας της. Παρά τα... μποφόρ της κρίσης, ωστόσο, οι Ελληνες εφοπλιστές δεν φαίνονται διατεθειμένοι να ρίξουν τα πλοία τους στα «βράχια».
 Τουναντίον, επωφελούμενοι από την ελεύθερη πτώση των τιμών, επένδυσαν κεφάλαια ύψους 3,8 δισ. δολαρίων για την αγορά νέων.
 Με την προσθήκη, λοιπόν, ακόμη 217 πλοίων ο ελληνόκτητος στόλος μετρά πλέον πάνω από 5.000 καράβια.
 Οσον αφορά, δε, στην αγορά των ναυπηγήσεων, οι ελληνικές εταιρίες έχουν προχωρήσει σε 97 νέες παραγγελίες πλοίων, με την αξία του επενδυμένου κεφαλαίου να πλησιάζει τα 4 δισ. δολάρια, από 142 συνολικές παραγγελίες και αξία επενδυμένου κεφαλαίου παγκοσμίως, που ξεπερνά τα 8 δισ. δολάρια το εννεάμηνο του 2011.

Γιάννης Αγγελικούσης του Ομίλου Angelicoussis Shipping Group
Καταλαμβάνει την πρώτη θέση μεταξύ των Ελλήνων και την τέταρτη στη συνολική κατάταξη. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές στον κόσμο, με στόλο άνω των 110 πλοίων, η χωρητικότητα των οποίων το 2010 ξεπερνούσε τους 20.000 τόνους. Στα περισσότερα εξ αυτών έχει υψωμένη την ελληνική σημαία. Ανήκει στη δεύτερη γενιά εφοπλιστών. Το 1987, μάλιστα, από κοινού με τον πατέρα του, Αντώνη, ίδρυσαν την εταιρία Anangel American Shipholding Ltd, μετοχές της οποίας εισήλθαν στα Χρηματιστήρια Νέας Υόρκης και Λουξεμβούργου. Αξίζει να σημειωθεί πως ήταν η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια που τόλμησε το συγκεκριμένο εγχείρημα.

Γιώργος Οικονόμου της DryShips
Βρίσκεται στην πέμπτη θέση της σχετικής λίστας, με το στόλο του να μετρά πάνω από 100 πλοία. Γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα και το 2008 το όνομά του φιγούραρε στη λίστα του «Forbes» με τους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη. Η «ναυαρχίδα» του, η DryShips, η οποία εισήλθε στη χρηματιστηριακή αγορά του Nasdaq τον Φεβρουάριο του 2005 με αρχική τιμή της μετοχής της τα 17,82 δολάρια, για να εκτοξευθεί γρήγορα στα περίπου 130 δολάρια, είναι μία από τις μεγαλύτερες εφοπλιστικές εταιρίες στον κόσμο. Διαθέτει, επίσης, τις Cardiff και Drytank, ενώ με την απόκτηση της Ocean Rig εισέβαλε και στις υπεράκτιες πλωτές εξέδρες γεώτρησης.

Αγγελική Φράγκου της Navios
Η «Lloyd's List» την κατατάσσει 18η μεταξύ των «100». Οπως σχολιάζει, «είναι η πρώτη γυναίκα που πλασάρεται στην 20άδα». Η εκ Χίου πλοιοκτήτρια ελέγχει ένα στόλο από 19 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 2,19 εκατ. dwt. Η εταιρία της, Navios Partners, το δεύτερο τρίμηνο του 2012 παρουσίασε έσοδα ύψους 49,1 εκατ. δολ. έναντι 45,7 εκατ. δολ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα και κέρδη ύψους 16,7 εκατ. δολ. έναντι 13,5 εκατ. δολ. πέρυσι. Στο πρώτο εξάμηνο του 2012 η εταιρία παρουσίασε έσοδα ύψους 97,1 εκατ. δολάρια, αυξημένα κατά 9,7% σε σύγκριση με τα 88,5 εκατ. δολ. του α' εξαμήνου του 2011 και κέρδη ύψους 33,6 εκατ. δολ. έναντι 30,1 εκατ. δολ. το α' εξάμηνο του 2011.

Πήτερ Λιβανός της Ceres Shipping
Ο διάδοχος μίας από τις πιο δυναμικές επιχειρήσεις στη ναυτιλία καταλαμβάνει την 26η θέση. Επικεφαλής της Ceres, της εταιρίας που ίδρυσε ο πατέρας του Γεώργιος και από το 2003 πρόεδρος της GasLog, τα έσοδα της οποίας ανήλθαν στο γ' τρίμηνο του 2012 στα 16,9 εκατ. δολ., έναντι 15,9 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Τα κέρδη μειώθηκαν στα 2,9 εκατ. δολ., έναντι 4,6 εκατ. δολ. πέρυσι το ίδιο διάστημα, ενώ αναμένεται να αυξηθούν, από 56 εκατ. δολ. το 2012 στα 211 εκατ. δολ. το 2015, καθώς θα απασχολούνται συνολικά οκτώ πλοία.

Γιώργος Προκοπίου της Dynacom Tankers
Βρίσκεται στην 28η θέση της λίστας «Lloyd's List». Ο καπετάν Γιώργος, όπως τον αποκαλούν, ξεκίνησε τη ναυτιλία μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη (ελέγχει την Centrofin) και πλέον θεωρείται ένας από τους πλουσιότερους Ελληνες, με τεράστιες επενδύσεις στο real estate. Από το 1991 ελέγχει την Dynacom, ο στόλος της οποίας μέχρι το 2010 ανερχόταν σε πάνω από 40 δεξαμενόπλοια, ενώ αργότερα ίδρυσε και την Dynagas. Με τις δύο αυτές εταιρίες διαχειρίζεται περισσότερους από 11 εκατ. τόνους αργού πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου των πετρελαιοφόρων του είναι τα τρία χρόνια έναντι διεθνούς μέσου όρου 10 ετών.

Βίκτωρας Ρέστης του Ομίλου Ρέστη
Κατατάσσεται στην 56η θέση. Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Ελληνες εφοπλιστές, µε περισσότερα από 70 πλοία και cash flow που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς «αγγίζει» τα 4 δισ. δολάρια. Η επιχειρηματική του δραστηριότητα δεν εξαντλείται μόνο στα της ναυτιλίας, αφού η παρουσία του στα media, στην ενέργεια, στο real estate, στη βιομηχανία τροφίμων και τον τραπεζικό κλάδο είναι εξίσου ισχυρή. Η απάντησή του στις προγραμματικές δηλώσεις του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Αλέξη Τσίπρα, ότι θα επιβάλει πολύ υψηλή φορολογία στα µεγάλα εισοδήµατα έκανε γρήγορα το γύρο του κόσμου. «Δεν µπορείς να λες στους πλοιοκτήτες, που έχουν ένα βαθµό φορολογικής ασυλίας σε όλο τον κόσµο "Θα σε φορολογήσω". Ναι, σίγουρα. Βρες µε πρώτα», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά.

Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος της Costamare
Καταλαμβάνει την 60ή θέση. Βρίσκεται στο «τιμόνι» της Costamare από το 2006, οπότε και ο πατέρας του, Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, αποφάσισε να αποσυρθεί. Στον υιό Κωνσταντακόπουλο ανήκουν τα εύσημα για την εισαγωγή της εταιρίας στο Χρηματιστήριο, κίνηση που του απέφερε 260 εκατ. ευρώ. Σήμερα η Costamare είναι η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και μία από αυτές που διατηρούν πολύ καλές σχέσεις με το Πεκίνο.

Συμεών Παληός της Diana Shipping Inc
Η «Lloyd's List» τον κατατάσσει 63ο μεταξύ των «100». Ο διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, κ. Συμεών Παληός, ίδρυσε την Diana Shipping Inc το 1999. Σήμερα η εταιρία, που είναι εισηγμένη στο NYSE, διαθέτει στόλο χωρητικότητας 3,3 εκατ. dwt, με μέση ηλικία τα 6 χρόνια. Τα έσοδα της συγγενούς εταιρίας Diana Containerships, που εξειδικεύεται στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το α' εξάμηνο του 2012 ήταν 27,4 εκατ. δολ., έναντι 5,7 εκατ. δολ. το πρώτο εξάμηνο του 2011 και τα κέρδη ανήλθαν στα 4,1 εκατ. δολ., έναντι ζημιών ύψους 0,4 εκατ. δολ. το πρώτο εξάμηνο του 2011.

Νίκος Τσάκος της Tsakos Energy Navigation (TEN)
Κατατάσσεται στην 72η θέση. Ο κ. Νίκος Τσάκος είναι πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος και μέτοχος της Tsakos Energy Navigation, που είναι εισηγμένη στο αμερικανικό Χρηματιστήριο και μία από τις κυρίαρχες δυνάμεις στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα του γ' τριμήνου 2012. Η ΤΕΝ (διαχειρίζεται ένα στόλο 48 πλοίων) εμφάνισε έσοδα ύψους 64,2 εκατ. δολ., αυξημένα κατά 15,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Και δη, σε μια αγορά η οποία βρέθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα ως αποτέλεσμα της πτώσης της ζήτησης πετρελαίου και υπερπροσφοράς χωρητικότητας. Οσον αφορά στο εννεάμηνο του 2012, τα έσοδα ανήλθαν στα 202,4 εκατ. δολ., βελτιωμένα κατά 10,6 εκατ. δολ. σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011.

Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Ο κ. Βενιάμης, όραμα του οποίου είναι να καταστεί η ελληνική σημαία πιο ανταγωνιστική, καταλαμβάνει την 75η θέση στη λίστα «Lloyd's». Ως ιδρυτής της Golden Union ύψωσε τη γαλανόλευκη στα οκτώ πλοία, που ναυπηγούσε πριν από χρόνια η εταιρία του στα ναυπηγεία της Απω Ανατολής, ενώ μέσα σε μια διετία άλλαξε σημαία σε άλλα 12 πλοία του στόλου του. Σήμερα, η ναυτιλιακή του, που σύναψε συμβάσεις συνεργασίας και με τον κινεζικό κολοσσό της Cosco, διαθέτει ένα στόλο περίπου 28 πλοίων, χωρητικότητας άνω των 2 εκατ. τόνων.

Κώστας Γραμμένος, καθηγητής στο Cass Business School του Λονδίνου
Ο κ. Γραμμένος βρίσκεται στην 81η θέση μεταξύ των «100». Οπως επισημαίνει η εφημερίδα, με τη διδασκαλία του «έχει διαμορφώσει τα μυαλά μερικών από τους ισχυρότερους της ναυτιλίας». Το 1998 ανακηρύχθηκε Προσωπικότητα του Θαλάσσιου Εμπορίου, ενώ το 2009 τού απονεμήθηκε από τη βασίλισσα Ελισάβετ ο τίτλος του «Commander» της βρετανικής αυτοκρατορίας για τις «υπηρεσίες του στη διδασκαλία και την έρευνα».

Δημήτρης Μελισσανίδης της Aegean Oil
Με 20 σταθμούς ανεφοδιασμού πλοίων σε όλο τον πλανήτη και με μία εταιρία εμπορίας πετρελαιοειδών, που ελέγχει 520 πρατήρια στην ελληνική αγορά καυσίμων, δικαίως ο Δημήτρης Μελισσανίδης καταλαμβάνει την 82η θέση στη σχετική λίστα. Η απόφασή του, δε, τον Απρίλιο του 2012 να διαθέσει το ποσό των 25 εκατομμυρίων ευρώ για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Aegean Oil συνέβαλε στην περαιτέρω ενίσχυση της θέσης της στην αγορά. Σήμερα η Aegean Oil απασχολεί πάνω από 3.000 εργαζομένους, ενώ πραγματοποιεί έναν ετήσιο τζίρο 10 δισ. δολ.

Ευάγγελος Μαρινάκης της Capital Maritime
«Η επιτυχία στο ναυτιλιακό τομέα μπορεί να μην ήρθε τόσο εύκολα όσο ο θρίαμβος του Ολυμπιακού στην ελληνική Σούπερ Λίγκα, το 2012, ωστόσο, ανέδειξε τη δύναμη του Ευάγγελου Μαρινάκη». Το σχόλιο της «Lloyd's List» εξηγεί το λόγο για τον οποίο ο ιδρυτής της Capital Maritime βρίσκεται στην 84η θέση της λίστας. Εισηγμένος στην Wall Street, δραστηριοποιείται στα μεγάλα και τα μεσαία δεξαμενόπλοια, τόσο με την Capital όσο και με την Crud Carriers. Εχει στόλο με περισσότερα από 40 πλοία, ενώ πλέον έχει εισέλθει και στον κλάδο των κοντέινερ και των φορτηγών.

Πήτερ Γεωργιόπουλος της General Maritime
«Πώς αισθάνεται κάποιος, ο οποίος, έχοντας επιζήσει από ένα τρομερό αυτοκινητικό ατύχημα και ενώ κατάφερε να σταθεί και πάλι στα πόδια του γίνεται μάρτυρας ενός ατυχήματος που πρόκειται να συμβεί σε κάποιον άλλον;». Το ερώτημα των Βέλγων παραπέμπει στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε στο παρελθόν ο κ. Γεωργιόπουλος και τα οποία τον ανάγκασαν να αναζητήσει καταφύγιο στο κεφάλαιο 11 της αμερικανικής νομοθεσίας. Το γεγονός ότι κατάφερε να «αναγεννήσει» την General Maritime τού εξασφαλίζει την 90ή θέση μεταξύ των «100».

απο το  exipno.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου