Το συμπέρασμα για την Ελλάδα από την σύνοδο κορυφής των Βρυξελλών είναι θετικό. Η Ελλάδα κατάφερε να επιτύχει
1)Να επιμηκύνει το χρόνο αποπληρωμής από το 2013 έως το 2017 με 2018.
Η παράταση των 7,5 ετών ήταν προφανώς μια λύση ουσίας καθώς η Ελλάδα έχοντας το παλαιό χρέος των 340 δις ευρώ καθώς και του νέου των 110 δις ευρώ θα αδυνατούσε σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της.
Άρα η επιμήκυνση ήταν θετική αλλά ξεκάθαρα αναμενόμενη εξέλιξη…
2)Μειώθηκε το επιτόκιο κατά 1% και το σταθερό πλέον κατήλθε στο 4,2%.
Και η μείωση του επιτοκίου ήταν θετική υπό την έννοια ότι το ελληνικό δημόσιο πλέον θα πληρώνει λιγότερα τοκοχρεολύσια από ότι στο παρελθόν.
Βέβαια η Ελλάδα δανειζόταν με κυμαινόμενο επιτόκιο στο 4% περίπου.
Όμως θεωρητικά προκύπτει ένα όφελος από την επιμήκυνση και την μείωση του επιτοκίου 6 δις ευρώ.
Αυτές οι δύο παράμετροι είναι σημαντικές καθώς δίνουν την δυνατότητα στην Ελλάδα να κερδίσει χρόνο.
Κερδίζοντας χρόνο και εφόσον προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση των 50 δις ευρώ δημόσιας περιουσίας, πώλησης ακινήτων και ΔΕΚΟ θα μπορέσει να ισοσκελίσει σε βάθος 3-5 ετών τα προβλήματα.
Στα θετικά της συνόδου κορυφής για την Ελλάδα ήταν ότι δίδεται μετά το 2013 η δυνατότητα στην Ελλάδα να προσφύγει στην Ευρώπη αν χρειασθεί στήριξη σε εκδόσεις ομολόγων.
Η παράμετρος αυτή είναι πολύ σημαντική καθώς η Ευρώπη θα στηρίξει την Ελλάδα στην πρωτογενή αγορά δηλαδή όταν θα πραγματοποιήσει νέες εκδόσεις και όχι στην δευτερογενή.
Το σημείο αυτό είναι το πλέον κομβικό καθώς το βασικό πρόβλημα των 340 δις ευρώ του παλαιού χρέους δεν αντιμετωπίζεται και αφήνουν μόνη της Ελλάδα να αντιμετωπίσει αυτό το δυσθεώρητο πρόβλημα….
Τα συν των Βρυξελλών για την Ελλάδα
Η επιμήκυνση του νέου χρέους κατά 7,5 χρόνια έως το τέλος του 2017.
Η μείωση του επιτοκίου κατά 1%
Η δυνατότητα να στηρίξει την Ελλάδα η Ευρώπη μέσω του μηχανισμού στήριξης ο οποίος θα ενισχυθεί με 550 δις ευρώ κεφάλαια όταν η χώρα από το 2013 προχωρήσει σε εκδόσεις και δημοπρασίες αν αυτό καταστεί αναγκαίο…
Τα πλην των Βρυξελλών για την Ελλάδα
Το σημαντικότερο αρνητικό στοιχείο ήταν προφανώς ότι η Ευρώπη δεν παρείχε την διευκόλυνση που υπολόγιζε η Ελλάδα να την δανείσει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ώστε να μπορεί να επαναγοράσει χρέος.
Η παροχή βοήθειας στην πρωτογενή αγορά αποτελεί το νέο χρέος που θα προστεθεί στο μέλλον αλλά η ουσία είναι ότι η Ελλάδα έφθασε σε οικονομικό αδιέξοδο λόγω του παλαιού χρέους των 340 δις ευρώ.
Στο θέμα αυτό επί της ουσίας δεν υπάρχει καμία παρέμβαση…
Μια άλλη παράμετρος είναι ότι η Ελλάδα δεσμεύεται να πωλήσει περιουσιακά στοιχεία ύψους 50 δις ευρώ πολύ δύσκολο εγχείρημα με αβέβαια αποτελεσματικότητα.
Μια άλλη παράμετρος είναι ότι μετά το 2013 θεσπίστηκε ότι αν προκύψουν αφερέγγυες χώρες τότε θα πληρώσουν και οι κάτοχοι ομολόγων δηλαδή θα εφαρμοστούν μέθοδοι haircut ή απομειώσεων στα ομόλογα.
Θα πρέπει να αναφερθεί ξεκάθαρα το εξής. Η ΕΕ και η Τρόικα επιδίωξαν να διασφαλίσουν ότι θα αποπληρωθούν τα 110 δις ευρώ.
Επίσης ως γνωστό τα 110 δις ευρώ προηγούνται της αποπληρωμής των 340 δις ευρώ που είναι το συνολικό χρέος.
Επιπλέον η Ευρώπη ζήτησε νέα μέτρα από την Ελλάδα άρα η ύφεση θα διατηρηθεί επί μακρόν στην χώρα.
Τα ουδέτερα στοιχεία από τις Βρυξέλλες
Επί της ουσίας, με το σύμφωνο αυτό οι 17 χώρες του ευρώ δεσμεύτηκαν ότι στο μέλλον θα συντονίζουν τις οικονομικές πολιτικές τους, όχι μόνο στα δημοσιονομικά ζητήματα αλλά και στα φορολογικά, τα μισθολογικά και τα συνταξιοδοτικά θέματα. Προς τον σκοπό αυτό, μία φορά το χρόνο θα συνέρχεται Σύνοδος Κορυφής των χωρών του ευρώ η οποία θα καθορίζει τις προτεραιότητες της κάθε χώρα, ώστε σταδιακά να συγκλίνουν τα επίπεδα ανταγωνιστικότητας.
Χαρακτηρίζεται ουδέτερη εξέλιξη καθώς ακόμη χρειάζεται πολύς δρόμος ώστε να υπάρξει ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική σε τέτοια καίρια ζητήματα…
Η Ελλάδα μια χώρα χαμηλής ανταγωνιστικότητας δεν μπορεί να εναρμονιστεί με την Ευρώπη σε μισθολογικά και συνταξιοδοτικά…
Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου