Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011

Η Μόσχα θα περιμένει πιο «φιλική» κυβέρνηση στη Βουλγαρία

Θανάσης Αυγερινός ΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Από την «κατάψυξη» στην «ύπνωση» οδηγείται ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, με το Κρεμλίνο να μην αποφασίζει το οριστικό θάψιμο του έργου, ελπίζοντας σε ευνοϊκότερες στο μέλλον πολιτικές ανακατατάξεις στη Βουλγαρία και προπαντός στον κλονισμό και την πτώση του Μπόικο Μπορίσοφ, για την οποία αρχίζουν να μιλούν όλο και πιο ευθαρσώς ρωσικές διπλωματικές πηγές.
Η Μόσχα δεν θέλει να χάσει ούτε ένα από τα «πατήματά» της στην περιοχή των Βαλκανίων και να διατηρήσει τις εναλλακτικές των τουρκικών οδούς για τους υδρογονάνθρακές της, χωρίς παρ' όλ' αυτά να αμφισβητεί την εδραιωμένη συνεργασία της με την Τουρκία, που αυξάνεται σταθερά με τον αγωγό Σαμψούντας-Τσεϊχάν.

Επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις ότι η Ρωσία δεν προτίθεται να πάρει την πρωτοβουλία της ματαίωσης του έργου και θα συνεχίσει τις πιέσεις, ο Μιχαήλ Μπάρκοφ, αντιπρόεδρος της εταιρείας που έχει αναλάβει από ρωσικής πλευράς το συντονισμό του έργου, της Τρανσνιέφτ, δήλωσε από τη Ρώμη ότι δόθηκε στη βουλγαρική πλευρά περιθώριο έως τις 20 Μαρτίου για να εξοφλήσει το συσσωρευμένο χρέος των 7,3 εκατομμυρίων ευρώ. Η Βουλγαρία καθ' όλη τη διάρκεια του 2010 είχε ουσιαστικά παγώσει τη συμμετοχή της στη διεθνή εταιρεία του έργου και παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις της δεν εξόφλησε το χρέος έως τις 15 Δεκεμβρίου, όπως είχε δεσμευτεί.

«Εάν η βουλγαρική πλευρά δεν καταβάλει το χρέος της και δεν εγκρίνει τη βελτιωμένη έκθεση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τότε θα αποφασιστεί να περάσει η εταιρεία σε καθεστώς "ύπνωσης", δηλαδή θα παραμείνει μόνο το κεντρικό γραφείο στο Αμστερνταμ με έναν υπάλληλο», σημείωσε ο κ. Μπάρκοφ, ο οποίος ανακοίνωσε και άλλες περικοπές σε προσωπικό και ενοίκια με την ιδιότητα του προέδρου του ανανεωμένου εποπτικού συμβουλίου των μετόχων, που προγραμματίζεται να συνεδριάσει ξανά στις 2 Ιουνίου.

Ο ρώσος αξιωματούχος μάλιστα διαπίστωσε ότι «συνολικά η βουλγαρική πλευρά συμπεριφέρθηκε κατά τη συνάντηση θετικά, υπάρχει η αίσθηση βελτίωσης των θέσεών τους», υιοθετώντας τη βουλγαρική τακτική του «μαρτυρίου της σταγόνας» με μηδαμινές κινήσεις και αιώνιες παλινδρομήσεις, που συνδιαμορφώνουν το μεγάλο «σημειωτόν» του έργου, οι διαπραγματεύσεις για το οποίο ξεκίνησαν το μακρινό 1994!

«Γελιούνται όσοι νομίζουν ότι θα εγκαταλείψουμε εύκολα την προσπάθεια», εξήγησαν στην «Κ.Ε.» πηγές κοντά στους ρώσους ενεργειακούς διαπραγματευτές με τη Βουλγαρία, «έχουμε αρκετή εμπειρία για να κατανοούμε τι συμβαίνει με τη βουλγαρική κυβέρνηση και τις οικολογικές της ανησυχίες, ώστε να λαμβάνουμε τα μέτρα μας».

Κατηγορηματική διάψευση της πληροφορίας ότι η Ρωσία «αποσύρεται από το έργο» είχε κάνει νωρίτερα και ο Ντμίτρι Πεσκόφ, εκπρόσωπος τύπου του Βλαντίμιρ Πούτιν, ο οποίος παρακολουθεί προσωπικά τη γενικότερη ενεργειακή πολιτική της Ρωσίας κι έχει πρωταγωνιστήσει στις πιέσεις και τα άλματα όταν χρειάστηκε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προώθησης του αγωγού, όπως το 2007, όταν υπεγράφη η διακρατική συμφωνία Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρωσίας για την οριστική κατασκευή του έργου, η οποία συνεχίζει να δεσμεύει και τις τρεις πλευρές.

«Εμείς τηρούμε τις υποχρεώσεις μας», λέει η ρωσική κυβέρνηση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αλλότρια ενεργειακά συμφέροντα υποκινούν το ανοιχτό σαμποτάζ στο έργο από την κυβέρνηση Μπορίσοφ, αλλά και τις υπέρμετρες οικολογικές ανησυχίες για έναν αγωγό, που ομολογουμένως θα μειώσει τη ροή των δεξαμενοπλοίων μέσω των βαρυφορτωμένων Στενών, άρα και την πιθανότητα ενός ατυχήματος.



πηγή: Ελευθεροτυπία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου