Περπατώντας στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, προσπερνά κανείς αδιάφορα τις βιτρίνες που κάποτε έσφυζαν από ζωή και τώρα βρίσκονται θαμμένες πίσω από πολλά στρώματα διαφημιστικών αφισών και ενοικιαστήρια, που στις περισσότερες των περιπτώσεων κιτρινίζουν από τον χρόνο. Google Adsense Center
Της Μαρίας Μαθιοπούλου
mathiopouloum@makthes.gr
Έμποροι που δεν άντεξαν την οικονομική κρίση και δεν μπόρεσαν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, καταστήματα που αναζήτησαν την τύχη τους σε λιγότερο κεντρικούς και ακριβούς δρόμους, συνθέτουν ένα παζλ που κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικό είναι για το εμπορικό μέλλον της Θεσσαλονίκης.
Περί τα 800 καταστήματα στο ευρύτερο κέντρο της πόλης, από την Ολυμπιάδος έως την παραλία και από την Αγγελάκη ως τη Δωδεκανήσου, έχουν ρίξει ρολά τον τελευταίο καιρό, πραγματικότητα που λαμβάνει διαστάσεις χιονοστιβάδας για την τοπική εμπορική κοινότητα.
Το στοιχείο όμως που προκαλεί ανησυχία είναι πως ενώ τον Σεπτέμβριο ο αριθμός των κλειστών καταστημάτων ανερχόταν στο 8,2% επί του συνόλου των 4.400 εμπορικών καταστημάτων του κέντρου, σήμερα, σε διάστημα μόλις τριών μηνών, το ποσοστό αυτό έχει εκτιναχθεί στο 17,8%, σύμφωνα με καταγραφές του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης (ΕΣΘ). Η εκτίμησή του δε για διπλασιασμό των λουκέτων σε βάθος χρόνου δεν αφήνει περιθώρια για πολλές προσδοκίες.
“Ο ρυθμός αύξησης του αριθμού των κλειστών καταστημάτων είναι τεράστιος το τελευταίο τρίμηνο” σημειώνει στη “ΜτΚ” ο πρόεδρος του ΕΣΘ, Κωστής Χαντζαρίδης, εκτιμώντας ότι τα πράγματα θα χειροτερεύσουν από τον Φεβρουάριο, με ιδιαίτερη ένταση τον Μάρτιο. “Διαπιστώνουμε μεγάλη επιδείνωση στη λειτουργία των επιχειρήσεων. Οι έμποροι θα παλέψουν στις γιορτές των Χριστουγέννων, θα παλέψουν και στις χειμερινές εκπτώσεις που ακολουθούν, και μετά θα έρθουν τα λουκέτα. Ο Μάρτιος θα είναι καταλυτικός μήνας”. Κατά τον κ. Χαντζαρίδη, όσο μειώνεται η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και κατά συνέπεια ο τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων, τόσο μικραίνει η ακτίνα της εμπορικότητας στην πόλη. Ο ίδιος πάντως εκτιμά ότι η καμπή της ύφεσης θα αρχίσει να γίνεται αισθητή προς τον Ιούνιο.
Περισσότερα από 100 καταστήματα στέκονται αυτή τη στιγμή κλειστά στους εμπορικότερους δρόμους στο κέντρο της πόλης. Η “ΜτΚ” περπάτησε σε Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Αγίας Σοφίας, Παλαιών Πατρών Γερμανού, Ερμού και βέβαια στην πολύπαθη Εγνατία, καταγράφοντας τα λουκέτα στα άλλοτε εμπορικά φιλέτα της πόλης.
Οδός Εγνατία
Το μεγαλύτερο πλήγμα έχει δεχθεί η οδός Εγνατία που προσπαθεί με νύχια και με δόντια να διαχειριστεί το εκρηκτικό κοκτέιλ των συνεπειών των έργων του μετρό, εμπλουτισμένου με την οικονομική κρίση. Στην Εγνατία περισσότερα από 40 καταστήματα είναι αυτή τη στιγμή κλειστά, με ελάχιστες προοπτικές να επαναλειτουργήσουν ως εμπορικές εστίες τουλάχιστον στο προσεχές διάστημα. Ένδυση και υπόδηση αποδεικνύονται τα μεγαλύτερα θύματα σε έναν δρόμο που προκαλεί θλίψη όταν κανείς τον περπατά.
Τριπλασιασμό των λουκέτων στο επόμενο διάστημα επί της Εγνατίας, αν κάτι δεν αλλάξει, βλέπει ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης οπτικών “Ασπρογένης Οπτικά”, Χρήστος Ασπρογένης, που μαζί με τον αδερφό του Βασίλη βρίσκονται ήδη 23 χρόνια στον εν λόγω δρόμο. “Ξέρω αρκετούς συναδέλφους που είναι έτοιμοι να κλείσουν και απλά παρατείνουν το αναπόφευκτο, και άλλους που ετοιμάζονται να μετακομίσουν σε μικρότερους χώρους. Εκείνο όμως που είναι θλιβερό είναι τα μαγαζιά που βρίσκονταν δεκαετίες στην Εγνατία και έχουν ρίξει ρολά” σημειώνει ο κ. Ασπρογένης μιλώντας στη “ΜτΚ”. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή τη στιγμή μένουν ξενοίκιαστα μαγαζιά σε σημεία-φιλέτα, χάνοντας την αξία τους. “Ο χειμώνας ξεκίνησε δύσκολα και οι ιδιοκτήτες δεν δείχνουν ευελιξία στα αιτήματα των εμπορικών επιχειρήσεων για μείωση των μισθωμάτων” σημειώνει ο κ. Ασπρογένης, προσθέτοντας πως δεν θυμάται χειρότερη περίοδο από αυτή, από το 1987 οπότε η επιχείρησή του ξεκίνησε την εμπορική της δράση στην Εγνατία.
Οδός Τσιμισκή
Σε έναν δρόμο που κάποτε ήθελε γερό πορτοφόλι και πολύ... αέρα για να πλησιάσει μια εμπορική επιχείρηση, 31 καταστήματα από το ύψος της ΧΑΝΘ έως και την Ίωνος Δραγούμη είναι σήμερα κλειστά. Από αρτοποιεία, καταστήματα ένδυσης-υπόδησης και τραπεζικά καταστήματα μέχρι κοσμηματοπωλεία και βιβλιοπωλεία, τα λουκέτα δεν άφησαν κανέναν κλάδο ανέγγιχτο. Τα ενοικιαστήρια πληθαίνουν και στις δύο πλευρές της Τσιμισκή, ενώ πολλά από τα καταστήματα έχουν καλυφθεί από τις διαφημιστικές αφίσες, που θάβουν από κάτω τους εμπορικές ιστορίες δεκαετιών.
Υπεύθυνος καταστήματος γυναικείας ένδυσης επί του ακριβότερου εμπορικού δρόμου της πόλης, που μίλησε στη “ΜτΚ” θέλοντας όμως να κρατήσει την ανωνυμία του, σημειώνει πως τα επικείμενα λουκέτα καταστημάτων έχουν γίνει πλέον πικρό ανέκδοτο μεταξύ των εμπόρων της περιοχής. “Γνωρίζουμε πως πολλές επιχειρήσεις δεν αντέχουν άλλο να μην μπαίνει ούτε ένας πελάτης όλη μέρα, τη στιγμή που οι λογαριασμοί και οι υποχρεώσεις τρέχουν” σημειώνει χαρακτηριστικά. “Κάποτε δεν προλαβαίναμε να εξυπηρετούμε τον κόσμο και τώρα περιμένουμε στο κατώφλι σαν τους κράχτες”.
Στην Τσιμισκή όλοι θέλουν να μοιραστούν τη δύσκολη καθημερινότητά τους, διστάζουν όμως να μιλήσουν επωνύμως για τους λογαριασμούς που στοιβάζονται καθημερινά και για τους πελάτες που έχουν καταστεί σπάνιο είδος.
Οδός Μητροπόλεως
Ένας από τους πλέον ελκυστικούς εμπορικούς δρόμους του κέντρου, η οδός Μητροπόλεως, μετρά 12 κλειστά καταστήματα, που επιμένουν να κρατούν ερμητικά σφραγισμένες τις πόρτες τους παρά τα “ενοικιάζεται” που συσσωρεύονται στις βιτρίνες. Την ίδια στιγμή στην Παλαιών Πατρών Γερμανού τα λουκέτα φτάνουν τα δέκα, αλλοιώνοντας την εμπορική διάσταση του δρόμου, όπου τα καφέ κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος, ενώ επτά λουκέτα μετρά η Ερμού.
Στην Αγίας Σοφίας επτά καταστήματα έχουν κατεβάσει ρολά, τα περισσότερα όμως λουκέτα είναι κρυμμένα στους κάθετους πεζοδρόμους. “Η εικόνα του εμπορίου στην Αγίας Σοφίας είναι η χειρότερη των τελευταίων ετών. Χειρότερα δεν γίνεται. Είκοσι χρόνια εργάζομαι εδώ και δεν μπορώ να θυμηθώ δυσκολότερη εποχή” σημειώνει ο Ιωάννης Παπαδωροθέου, υπάλληλος στο κατάστημα ένδυσης “Κοντογούρης”, ένα από τα παλαιότερα καταστήματα στην Αγίας Σοφίας, που μετρά ήδη τέσσερις γενιές στην οικογενειακή επιχείρηση. “Θα κλείσουν κι άλλα μαγαζιά. Είναι το μόνο σίγουρο. Ακόμα και η κίνηση των αυτοκινήτων έχει μειωθεί στην Αγίας Σοφίας” σημειώνει χαρακτηριστικά. Στην ερώτησή μας για το πόσος κόσμος μπαίνει στο κατάστημα καθημερινά ο κ. Παπαδωροθέου απαντά με νόημα: “Πόσος μπαίνει ή πόσος αγοράζει;” αμφισβητώντας τη ρήση που ίσχυε κάποτε για το εμπόριο, ότι ακόμα και η σκόνη του πελάτη είναι θετική για ένα κατάστημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου