Της Αναστασίας Βαμβακά
Η αλλαγή πλεύσης για τουλάχιστον το μισό στόλο που διέσχιζε το στενό του Σουέζ με προορισμό και προς τα ευρωπαϊκά και μεσογειακά λιμάνια και προς Ανατολή δείχνουν τα τελευταία στοιχεία της Alphaliner. Η κίνηση στη Διώρυγα του Σουέζ έχει μειωθεί κατά περίπου 55%, σύμφωνα με
δεδομένα της Alphaliner, Η διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ είναι χαμηλότερη κατά 300 πλοία ανά εβδομάδα και στις δύο κατευθύνσεις από τις αρχές Φεβρουαρίου. Και τα δεδομένα αυτά, έχουν συμπαρασύρει και την μεγάλη αύξηση της κίνησης στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος κατά 98%.Σύμφωνα με τα δεδομένα της Alphaliner, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν μέχρι στιγμής πληγεί περισσότερο από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, με την εβδομαδιαία κίνησή τους μέσω της Διώρυγας του Σουέζ να μειώνεται σχεδόν κατά 80% τις τελευταίες δεκατρείς εβδομάδες. Μάλιστα, η μείωση για τα ULCS έφτασε στο 93,9%.
Υπενθυμίζεται ότι οι αλλαγές των δρομολογίων των πλοίων μεταφοράς containners έχουν επηρρεάσει αισθητά την διακίνηση το λιμάνι του Πειραιά.
Όπως ανέφερε και ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, η κίνηση των εισαγωγών κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά από την αρχή του έτους μειώθηκε κατά 45%, ενώ των εξαγωγών κατά 14% και της μεταφόρτωσης κατά 20%. Με βάση τα τελευταία στοιχεία για ένα κοντέινερ 40 ποδών, που το ερχόταν στον Πειραιά , ένας εισαγωγέας πλήρωνε 1.850 -1.900 δολάρια, και τώρα καλείται να καταβάλει το ποσό των 5.000 -6.000 δολαρίων.
Τα δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων των gas carriers, έχουν επίσης αποφύγει τη Διώρυγα του Σουέζ τις τελευταίες εννέα εβδομάδες, με τον αριθμό τους τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2024 να καταγράφει μείωση 40,5% σε σχέση με πέρυσι. Η κίνηση των bulk carriers μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί κάτω από τα επίπεδα του 2022, με τα Ultramaxes να έχουν επηρεαστεί περισσότερο, καθώς την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου μόνο έξι πλοία αυτού του μεγέθους διέσχισαν τη διώρυγα.
Έως τώρα έχουν δεχθεί επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα 34 πλοία μεταξύ των οποίων τα 6 ελληνικών συμφερόντων, 5 με ξένες σημαίες και ένα ελληνικής σημαίας.
"Το παγκόσμιο εμπόριο δοκιμάζεται από "έμφραγμα" στις θαλάσσιες αρτηρίες"
Σύμφωνα με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά πρέπει να ληφθούν μέτρα άμεσα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθεί σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα "είδος πλαφόν" στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου τα ναύλα για κάθε κοντέινερ ήταν στα 1.850 ευρώ και μετά ένα μήνα άγγιξαν τις 6.000 ευρώ. Μιλάμε για αύξηση κατά 285%.
Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης σε άρθρο του για την επετειακή έκδοση του περιοδικού MARITIME INTELLIGENCE, "Ελπίζω πως οι διαφορετικές συνθήκες και οι κανόνες αγοράς δεν θα επιτρέψουν στους ναύλους των κοντέινερ να ξαναφτάσουν στα 11.000 ευρώ, που ήταν και την περίοδο της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρίες φαίνεται να ακολουθούν διαφορετική "συνταγή" για να περιφρουρήσουν τα έσοδα, άρα και την κερδοφορία τους, γεγονός όμως που αναπόφευκτα θα οδηγήσει τις επιχειρήσεις σε αύξηση των τιμών. Θυμίζω ότι η οικονομία είναι κυκλική. Άρα και οι συνέπειες των όποιων αυξήσεων θα επηρεάσουν την αγοραστική δυνατότητα πρωτίστων των ευάλωτων οικονομικά συμπολιτών μας και θα ροκανίσουν την ικμάδα των επιχειρήσεων σε μία χρονική συγκυρία όπου η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε φάση δυναμικής ανάκαμψης" ενώ τόνισε πως "αν το πρόβλημα με τους αντάρτες της Υεμένης λυθεί έστω μέσα στον Φεβρουάριο, το πρόβλημα με την διανομή και - μάλλον- και τις τιμές θα συνεχίσει τουλάχιστον μέχρι και τα τέλη Μαρτίου και πέραν. Και τούτο διότι η μεταφορική δυνατότητα των εμπορικών πλοίων είναι πεπερασμένη. Θυμίζω την "κρίση" των κενών εμπορευματοκιβωτίων εκείνη την περίοδο. Με την λήξη της κρίσης θα πρέπει να εξυπηρετήσουν μια σωρευτική ζήτηση μηνών άμεσα. Όπως συνέβη στα μέσα του 2021, μετά το άνοιγμα των οικονομιών από την πανδημία του κορονοϊού, όταν το πρόβλημα ήταν μόνο η περιορισμένη μεταφορική ικανότητα χωρίς να υπάρχει και ένας πόλεμος σε εξέλιξη, οδήγησε σε άνοδο των τιμών. Μόλις στην εξίσωση προστέθηκε και ο πόλεμος στην Ουκρανία, είχαμε την ενεργειακή κρίση του 2022"
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΕΒΕΠ δεν θα προκαλέσει έκπληξη αν πρώτο τρίμηνο του έτους, ακόμη και αν η κλιμάκωση της έντασης στο Ισραήλ με τη δράση των ανταρτών Χούθι διακοπεί άμεσα από την πολυεθνική ναυτική δύναμη που έχει συσταθεί από τις ΗΠΑ και στην οποία θα συμμετέχει και η Ελλάδα, καταγραφεί νέα αύξηση του πληθωρισμού. "Είναι προφανές πως διεξάγεται ένας ιδιότυπος πόλεμος μέσω του παγκόσμιου εμπορίου με "παράπλευρη απώλεια" την ευρωπαϊκή οικονομία. Εκτιμώ πάντως ότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα λάβει όλα εκείνα τα ενδεδειγμένα μέτρα, ώστε η ελληνική οικονομία να μην βρεθεί έρμαια σε μία "τέλεια καταιγίδα" που όλοι απευχόμαστε να συμβεί με καθυστερήσεις, αυξήσεις ακόμα και ελλείψεις εμπορευμάτων από και προς την χώρα μας" κατέληξε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου