Με «ξεσκαρτάρισμα» έχει αρχίσει να μοιάζει η διαπραγμάτευση της ελληνικής κυβέρνησης με θεσμούς και εταίρους καθώς όλες οι πλευρές ρίχνουν στο τραπέζι χαρτιά με στόχο να καούν και να τους εξασφαλίσουν χώρο και χρόνο ώστε να
βρεθούν στο τελευταίο χτύπημα με περισσότερα χαρτιά στο χέρι.
Ετσι από την πλευρά των εταίρων διαρρέονται σενάρια για Grexit και χρεοκοπία καθώς και στοχευμένα πυρά κατά προσώπων, ενώ η ελληνική κυβέρνηση άφησε να διαρρεύσει το σενάριο των εκλογών, με στόχο στην ουσία να καεί μαζί με τα άλλα. Αυτά βέβαια υπό το πρίσμα ότι στις 24 Απριλίου θα υπάρξει μια συμφωνία στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή.
Σε αυτή τη βάση αναμένεται να επιτευχθεί και η συμφωνία στο διοικητικό συμβούλιο του ΔΝΤ, όπου ο Πολ Τόμσεν αναλαμβάνει πρωτοβουλία γεφύρωσης του χάσματος, εξαιρώντας από την εν εξελίξει συζήτηση το συνταξιοδοτικό και προτείνοντας την αποδέσμευση 1 δισ. ευρώ, εφόσον υπάρξει συμφωνία Ελλάδας-Ευρωπαίων στις 24 Απριλίου και ρητή δέσμευση για πλήρη χρηματοδότηση του προγράμματος από την Ευρώπη.
«Κλεισμένη» θεωρείται και η διαπραγμάτευση με την ΕΚΤ για τις τράπεζες και τα κόκκινα δάνεια, παρά τις ενστάσεις στο νομοσχέδιο για την πρώτη κατοικία που εκφράστηκαν, λόγω του διευρυμένου φάσματος που καλύπτεται.
Συμφωνία φαίνεται να υπάρχει και με τους υπεύθυνους της Κομισιόν όσον αφορά την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, όπου τα κορυφαία ζητήματα έχουν κλείσει και απομένουν τα επιμέρους.
Σε καλό δρόμο βρίσκεται και η διαπραγμάτευση για τα μόνιμα μέτρα τα οποία γίνεται προσπάθεια να είναι ισοσκελισμένα τόσο στη μείωση δαπανών όσο και στην αύξηση των εσόδων από φορολογία, μέσω της πάταξης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου καθώς και μέσω της εφαρμογής του ηλεκτρονικού τιμολογίου, των ηλεκτρονικών συναλλαγών σε ελεύθερους επαγγελματίες και του φόρου επί των συναλλαγών στις τράπεζες.
Ανοιχτό παραμένει όμως το ζήτημα του ασφαλιστικού και της ολοκλήρωσης της διαδικασίας της εσωτερικής υποτίμησης για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στις επιχειρήσεις. Επ αυτού οι εταίροι –κυρίως το ΔΝΤ- ζητά εφαρμογή του νόμου για κατάργηση των εισφορών υπερ τρίτων, συνθήκη που αν διαμορφωθεί θα οδηγήσει σε νέο έλλειμμα τα ήδη προβληματικά ταμεία και θα προκαλέσει ενεργοποίηση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος που θα σημάνει αυτόματη περικοπή συντάξεων και επιδομάτων.
Στο ζήτημα αυτό η κυβέρνηση δεν πρόκειται να υποχωρήσει ακόμα και αν αυτό κριθεί άκρως αναγκαίο για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Σύγκλιση απόψεων φαίνεται ότι επιτυγχάνεται για την προοδευτική εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου εφόσον τηρείται ο στόχος της διατήρησης των δαπανών στο 38-42% του προϋπολογισμού και επιτυγχάνονται τα «απαραίτητα» πρωτογενή πλεονάσματα.
Οι εταίροι είναι διατεθειμένοι να συναινέσουν στην εξαίρεση επιμέρους ζητημάτων από την τρέχουσα διαπραγμάτευση, χωρίς ωστόσο να θέτουν επί τάπητος τα ανταλλάγματα που ζητούν.
Δυσπιστία εκφράζεται από τους εταίρους για συγκεκριμένες δημοσιονομικές πτυχές της συμφωνίας καθώς και την διαχείριση του χρηματοδοτικού κενού και σε ζητήματα χειρισμών.
Αντιστοίχως και η ελληνική κυβέρνηση εκφράζει τη δυσφορία της για τον τρόπο δράσης των κλιμακίων στην Αθήνα.
Ετσι για να επιτευχθεί συμφωνία στις 24 Απριλίου απαιτείται να «καούν» τα σενάρια για Grexit και επιλεκτική χρεοκοπία καθώς και η απειλή των εκλογών και παράλληλα να υπάρξει σύγκλιση ώστε να εξαιρεθεί το ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό από την τρέχουσα διαπραγμάτευση.
Τα υπόλοιπα ζητήματα έχουν οριοθετηθεί και αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι μπορεί να υπάρξει συμφωνία με ρήτρες αυτόματης ενεργοποίησης προκειμένου να παρακαμφθούν σκόπελοι και να κλείσει η αξιολόγηση.
Αν εξαιρεθεί το συνταξιοδοτικό και κλείσει το χρηματοδοτικό και δημοσιονομικό κενό τότε η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να προσδοκά στην εκταμίευση 3,2 δις. από τη ΕΚΤ και τον EFSF και 1 δισ. από το ΔΝΤ. Ενώ δεν αποκλείεται και η εκταμίευση 1,5 δισ. αν υπάρξει συμφωνία στις αποκρατικοποιήσεις.
Ετσι συνολικά η κυβέρνηση προσδοκά να εισπράξει σε δυο δόσεις το ποσό των 5,7 δισ. μέχρι τον Αύγουστο, που συνεπάγεται ότι με βάση το πλάνο χρηματοροών θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της προς την ΕΚΤ, την ΕΕ και το ΔΝΤ.
Οι τράπεζες
Μια τέτοια συμφωνία θεωρείται βέβαιο ότι θα αποκαθιστούσε την πρόσβαση των τραπεζών στο Ευρωσύστημα και θα άνοιγε τη συζήτηση για περιορισμό του haircut που επιβάλλεται στα ελληνικά ομόλογα καθώς και αύξηση του ορίου εντόκων που δέχεται ως collateral η ΕΚΤ.
Ετσι η πρόσθετη ρευστότητα που θα φθάσει μέσω τραπεζών θα ενισχύσει τη σταθερότητα και θα αποτελέσει μαξιλάρι ασφαλείας.
Η ΕΚΤ φαίνεται ότι επιθυμεί να εξαιρέσει από την τρέχουσα αξιολόγηση τα κόκκινα δάνεια και να τα εντάξει στον Ιούνιο, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε εκταμίευση των 10,4 δις. του EFSF-ΤΧΣ.
Η μεγάλη εκροή κεφαλαίων έχει περιορίσει τις καταθέσεις στα 140 δισ., ενώ τα κόκκινα δάνεια προσεγγίζουν αν δεν ξεπερνούν τα 100 δισ. που συνεπάγεται στην χειρότερη περίπτωση ότι οι τράπεζες θα χρειαστούν 30 δισ. τα οποία θα λάβουν μέσω τριών πηγών και σε τρεις φάσεις.
Αρχικά θα δημιουργηθεί ο ενδιάμεσος φορέας ο οποίος θα αγοράσει από τις τράπεζες τα κόκκινα δάνεια σε δόσεις πληρώνοντας το 25-30% της αξίας τους ή το μη αποπληρωθέν κεφάλαιο και εξαιρώντας τους τόκους. Για αντάλλαγμα όμως οι τράπεζες θα λάβουν μετρητά για ένα μέρος και ρήτρες εξόφλησης εν είδη ομολόγων.
Τέλος θα γίνουν αυξήσεις κεφαλαίου για την ανταλλαγή warrants με μετοχές και είσοδο στρατηγικών επενδυτών, ενώ θα επιταχυνθεί και η υλοποίηση των capital action plans.
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΦΡΑΓΚΟΥ
απο το sofokleousin.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου