Δυσοίωνο το τουριστικό μέλλον της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την Ένωση Ξενοδόχων.
Ξεκινά αύριο η 26η Philoxenia. Της Μαρίας Μαθιοπούλου
mathiopouloum@makthes.gr
Σκοτεινό προδιαγράφεται το τουριστικό μέλλον της Θεσσαλονίκης, με τη μέση ξενοδοχειακή πληρότητα να αγγίζει στο δεκάμηνο μόλις και μετά βίας το 42%, τις διανυκτερεύσεις δωματίων και ατόμων να είναι μειωμένες κατά 13% και 12%, αντίστοιχα, και τον τζίρο των ξενοδοχείων της πόλης να έχει υποχωρήσει κατά 20%.
Με δεδομένη την κατάσταση αυτή, δεν θα αργήσουμε σύντομα να δούμε και λουκέτα στην ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα 15 ξενοδοχεία έχουν ήδη τεθεί προς πώληση, χωρίς όμως να υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αγορά τους, εν μέσω κρίσης.
Οι εκτιμήσεις αυτές είναι του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης Αριστοτέλη Θωμόπουλο, ο οποίος περιέγραψε με μελανά χρώματα την τουριστική προοπτική της πόλης κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ενόψει της 26ης Διεθνούς Εκθέσεως Τουρισμού Philoxenia, που ξεκινά στις 18 Νοεμβρίου και θα ολοκληρωθεί την 21η του μηνός. “Τα μεγέθη είναι απογοητευτικά για δεύτερη συνεχή χρονιά. Η Θεσσαλονίκη κατέχει τα σκήπτρα στην πτώση του τζίρου και της κίνησης. Η κατάσταση δεν είναι εύκολα αναστρέψιμη και δεν φαίνεται κάτι στον ορίζοντα”, σημείωσε ο κ. Θωμόπουλος, τονίζοντας πως, πέραν της οικονομικής κρίσης, ευθύνεται και η οικονομική παρακμή που ζει η πόλη, καθώς, όπως ανέφερε, “τα ξενοδοχεία είναι ο καθρέφτης της οικονομίας μιας περιοχής”, αλλά και η πληθώρα των ξενοδοχειακών μονάδων που δημιουργήθηκαν τα χρόνια της ευφορίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Θεσσαλονίκη επλήγη και από την ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού, που έφερε περισσότερους Βαλκάνιους στα Ιόνια νησιά λόγω της ταχύτερης οδικής πρόσβασης.
Επιτακτική ανάγκη το συνεδριακό κέντρο
Κατά τον ίδιο, επιτακτική ανάγκη για την τόνωση της ελκυστικότητας της πόλης ως προορισμού είναι η δημιουργία εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου. Μάλιστα, ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στο δεύτερο, που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στη Θεσσαλονίκη και θα μπορούσε να φέρει άμεσα οφέλη στην πόλη και στην τουριστική της αγορά. Τόνισε πάντως πως θα είναι “μεγάλο λάθος αν ληφθεί η απόφαση να δημιουργηθεί συνεδριακό κέντρο ανεξάρτητο από το εκθεσιακό”, επικαλούμενος ευρωπαϊκά παραδείγματα.
Μεταξύ των κινήσεων που πρέπει επίσης να γίνουν, όπως σημείωσε, για την ενίσχυση της τουριστικής ταυτότητας της πόλης είναι να καθιερωθεί η Θεσσαλονίκη ως κόμβος κρουαζιέρας, αλλά και να χρηματοδοτήσει ο ΕΟΤ ειδική καμπάνια για την προβολή της. Μάλιστα, κάλεσε την κυβέρνηση να λύσει το θέμα της τουριστικής προβολής τώρα που η αυτοδιοικητική δομή αλλάζει λόγω Καλλικράτη, σημειώνοντας πως η προβολή δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί σε επίπεδο περιφερειών, καθώς για τους ξένους αυτό δεν σημαίνει τίποτα.
Ως α΄ αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), ανέφερε πως στο εννιάμηνο οι αφίξεις στη χώρα ούτε μειώθηκαν ούτε αυξήθηκαν, ενώ τα έσοδα μειώθηκαν κατά 8%. Η ίδια εικόνα επικρατεί και στο δεκάμηνο. Μετέφερε δε την εκτίμηση της διοίκησης της ΠΟΞ, ότι, αν δεν συμβεί κάποια καταστροφή, η επόμενη χρονιά θα είναι ελαφρώς βελτιωμένη. Μάλιστα, αναφέρθηκε σε μονοψήφια αύξηση των προκρατήσεων από την αγγλική αγορά, όπως προέκυψε και από την πρόσφατη διοργάνωση της διεθνούς τουριστικής έκθεσης World Travel Market.
Κρίσιμος ο ρόλος της Philoxenia εν μέσω κρίσης
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της διοργανώτριας Helexpo Πάρις Μαυρίδης σημείωσε πως διανύουμε περίοδο δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, από την οποία σαφώς και δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος και ο χώρος του τουρισμού και της εστίασης. Τόνισε όμως πως “σε μια τέτοια περίοδο ο ρόλος της Philoxenia είναι ακόμη πιο κρίσιμος, καθώς δημιουργεί νέες προοπτικές για την τουριστική ανάπτυξη πανελλαδικά και διεθνώς”. O ίδιος αναφέρθηκε και στη φετινή μείωση των εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης στην Έκθεση εξαιτίας των εκλογών αλλά και των αλλαγών που φέρνει ο “Καλλικράτης”. Τόνισε δε πως πλέον στο στόχαστρο της Philoxenia ως εκθέτες θα μπουν οι νέες περιφέρειες, αν και σημείωσε πως σε μεγάλο βαθμό η στρατηγική που θα ακολουθηθεί θα εξαρτηθεί και από τα προγράμματα τουριστικής προβολής κάθε περιοχής στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
Πέρυσι, δύο ήταν τα περίπτερα που κάλυπτε η αυτοδιοίκηση -κυρίως οι νομαρχίες- στη Philoxenia, ενώ φέτος είναι ένα.
Σχολιάζοντας την παρέμβαση του κ. Θωμόπουλου για το συνεδριακό κέντρο, ο πρόεδρος της Helexpo Πάρις Μαυρίδης έκανε έκκληση να σταματήσουν οι γκρίνιες -“το να γκρινιάζουμε είναι κακό”, ανέφερε χαρακτηριστικά- και να ενώσουν οι αρχές της πόλης τις δυνάμεις τους, ενώ ανέφερε πως η διεθνής πρακτική δεν είναι πάντα να συνδέεται το εκθεσιακό και το συνεδριακό κέντρο. Σε κάθε περίπτωση, τόνισε πως η δρομολογούμενη μελέτη για το έργο θα καταθέσει τις προτάσεις της.
“Μαύρο πρόβατο” η Ελλάδα
Εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης Δημήτρης Μαντούσης έκανε λόγο για μείωση του τζίρου των μελών της κατά 20%, χαρακτήρισε την Ελλάδα “μαύρο πρόβατο” όσον αφορά την προβολή στο εξωτερικό και τόνισε πως το 2010 ήταν μία πολύ κακή χρονιά. Κάλεσε τις αρμόδιες αρχές να βελτιώσουν την εικόνα των συνοριακών σταθμών, αλλά και να υιοθετήσουν μία καλύτερη πολιτική στο θέμα της χορήγησης της βίζας, ώστε να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες από τις χώρες κυρίως της ανατολικής Ευρώπης.
Ο κ. Μαντούσης σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως ο οργανωμένος οδικός τουρισμός στη Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται σε ανάπτυξη, ανέφερε όμως ότι οι εξορμήσεις των Βούλγαρων προς τη χώρα μας, παραδοσιακών πελατών της Βόρειας Ελλάδας, εμφανίζεται μειωμένη κατά 54%-55%.
Ενθαρρυντικά χαρακτήρισε τα πρώτα σημάδια των προκρατήσεων για τη φετινή τουριστική σεζόν από τη βρετανική αγορά, τοποθετώντας την αύξηση στο 6%, το μέλος του δ.σ. του Συνδέσμου των Εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA) Βασιλική Σκάγια, ενώ από την πλευρά της η διευθύντρια της Περιφερειακής Διεύθυνσης Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας Δάφνη Τσιάμου σημείωσε πως ο τουρισμός μπορεί να αποτελέσει αντίδοτο στην τοξικότητα της ύφεσης και να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο.
320 άμεσοι εκθέτες στην 26η Philoxenia
Η 26η Philoxenia, η οποία διοργανώνεται από τη Helexpo υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, προσέλκυσε 500 άμεσους και έμμεσους εκθέτες (320 οι άμεσοι) από την Ελλάδα, την Αίγυπτο, την Αλβανία, τη Βραζιλία, τη Βουλγαρία, την Γκάνα, την Ινδία, την Κύπρο, τη Ρωσία, τη Σερβία, τη Συρία, την Τουρκία και την Τυνησία, αριθμός μειωμένος κατά 50 σε σχέση με πέρυσι. Για πέμπτη χρονιά πραγματοποιείται και το πρόγραμμα “hosted buyers”, με προσκεκλημένους 70 tour operators από 21 χώρες, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν επιχειρηματικές συναντήσεις μόνο με τους εκθέτες της. Παράλληλα με τη Philoxenia διοργανώνεται και η 1η Έκθεση Ξενοδοχειακού και Επαγγελματικού Εξοπλισμού, Hotelia-Expro & Clean, στην οποία συμμετέχουν 40 εκθέτες.
Τα εγκαίνια της 26ης Philoxenia θα πραγματοποιηθούν αύριο και κατά τη διάρκειά τους θα απονεμηθούν τα τουριστικά βραβεία Philoxenia Tourism Awards, τα οποία θα αναδείξουν τους δημοφιλέστερους προορισμούς που επιλέγουν οι Έλληνες ταξιδιώτες μέσω ανοικτής, διαδικτυακής ψηφοφορίας. Στα φετινά βραβεία μεταξύ των δημοφιλέστερων προορισμών κάθε κατηγορίας θα απονεμηθεί το πρώτο βραβείο στον προορισμό που παρουσίασε τη μεγαλύτερη δυναμική και αύξηση στις προτιμήσεις όσων ψήφισαν. Έτσι, θα ανακηρυχθεί ο “ανερχόμενος προορισμός του 2010” μεταξύ των πέντε δημοφιλέστερων προορισμών στις εξής κατηγορίες: αγαπημένος παραθαλάσσιος, ορεινός, αστικός και στο εξωτερικό προορισμός και καλύτερο χιονοδρομικό κέντρο. Φέτος υπάρχει και μία νέα κατηγορία βράβευσης, για τον φιλικότερο προς το περιβάλλον προορισμό.
“Νέο μοντέλο για τον τουρισμό”
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή το 3ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για τον Τουρισμό, με τίτλο “Ένα νέο μοντέλο για τον Τουρισμό” και ενότητες “Περιβάλλον, πολιτισμός, τουρισμός”, “Στρατηγικές ανάπτυξης και απασχόλησης”, “Τουρισμός 12 μήνες” και “Ψηφιακή ατζέντα στον τουρισμό και στρατηγικές μάρκετιγκ”. Επίσης θα πραγματοποιηθεί φόρουμ χωρών της Μαύρης Θάλασσας, που διοργανώνεται από το Black Sea Economic Cooperation και το Black Sea Trade and Investment Programme του Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών και της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων των Χωρών της Μαύρης Θάλασσας.
Στο πλαίσιο της Hotelia θα πραγματοποιηθεί επίσης ημερίδα για τους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων από όλη την Ελλάδα, με θέμα “Κάντε το ξενοδοχείο σας να ξεχωρίσει με πρωτότυπους και οικονομικούς τρόπους”. Η Philoxenia θα είναι ανοιχτή και για το κοινό μόνο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
πηγη:makthes.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου