Με λίγα λόγια, διαβιούμε σε μια κατάσταση οικονομικής ασφυξίας που ακόμα και τα στοιχειώδη για την επιβίωσή μας έχουν γίνει απλησίαστα.
Στο πλαίσιο αυτό, το ψωμί ψωμάκι έχουν πει σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές, αφού το κόστος για μία φραντζόλα έχει εκτιναχθεί από τα 0,50 - 0,60 - 0,70 λεπτά του ευρώ σε 1,0 - 1,10 και 1,20 ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό, το ψωμί ψωμάκι έχουν πει σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές, αφού το κόστος για μία φραντζόλα έχει εκτιναχθεί από τα 0,50 - 0,60 - 0,70 λεπτά του ευρώ σε 1,0 - 1,10 και 1,20 ευρώ.
Η αύξηση δικαιολογείται κυρίως από την πολεμική σύρραξη μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, ωστόσο σε προηγούμενα ρεπορτάζ είχαμε καταγράψει φωνές που έλεγαν πως οι αυξήσεις είχαν ήδη κάνει την εμφάνισή τους από τον περασμένο Ιούλιο.
Οι άνθρωποι της αγοράς κατήγγειλαν μάλιστα τότε ότι στις πρώτες ύλες υπάρχει αισχροκέρδεια, η οποία εντοπίζεται μετά το χωράφι και πριν το ράφι, ρίχνοντας τα βέλη σε συγκεκριμένες οικογένειες και επιχειρήσεις που κάνουν τους μεσάζοντες.
Αντίστοιχες όμως εικόνες καταγράφονται στο ηλεκτρικό ρεύμα και στα καύσιμα. Το ηλεκτρικό ρεύμα έχει πάρει την ανιούσα, λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής που φύτεψαν στους λογαριασμούς όλοι ανεξαιρέτως οι πάροχοι στα συμβόλαια με ανοιχτή τιμή κιλοβατώρας. Οι λογαριασμοί έχουν ξεφύγει από τα λογικά πλαίσια και πολλές φορές δεν αρκεί ο μηνιαίος μισθός για την κάλυψή τους.
Όσον αφορά τα καύσιμα, γίνεται όλο και πιο φανερό ότι χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις για τη μείωση της τιμής ανά λίτρο. Στα πρατήρια υγρών καυσίμων της Αττικής, η μέση τιμή έχει διαμορφωθεί στα 2,20 με 2,30 ευρώ το λίτρο, ενώ στις επαρχιακές πόλεις και στα νησιά οι τιμές αγγίζουν τα 2,50 ευρώ.
Το πρόγραμμα υποστήριξης των οδηγών, Fuel Pass, μοιάζει με σταγόνα στον ωκεανό αν συγκριθεί με τους φόρους που περιλαμβάνονται στην τιμή, αλλά και τα «κρούσματα» αισχροκέρδειας και νοθείας που βγάζουν οι έλεγχοι της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.).
Συνεπώς, όποια επέκταση του προγράμματος και αν γίνει, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς θα είναι πυροτέχνημα και δεν θα αυξήσει ούτε τα έσοδα των πρατηρίων υγρών καυσίμων που καταγράφουν ελεύθερη πτώση, αλλά ούτε και τους οδηγούς, που στην καλύτερη των περιπτώσεων έχουν αναμμένο το λαμπάκι της ρεζέρβας.
Οι αυξήσεις δεν έχουν τέλος όμως και στο καλάθι της νοικοκυράς. Απλησίαστες είναι οι τιμές στα κρεατικά, στα παράγωγα και στα οπωροκηπευτικά. Οι κτηνοτρόφοι και οι αγρότες ρίχνουν το βάρος των αυξήσεων στο δυσβάστακτο κόστος του πετρελαίου κίνησης, του ηλεκτρικού ρεύματος, στις ζωοτροφές και στα λιπάσματα.
Το «φθηνό» κατά τα άλλα κοτόπουλο από τα 3 με 3,50 ευρώ το κιλό έχει αναρριχηθεί στα 4 και 5 ευρώ. Η φέτα από τα 8 ευρώ έχει σκαρφαλώσει στα 10 με 11 ευρώ, ενώ και το λευκό τυρί έχει ακολουθήσει το ράλι των αυξήσεων.
Οι ντομάτες από το 1 ευρώ και 20 λεπτά πωλούνται σήμερα από 1 ευρώ και 80 λεπτά έως και 2 ευρώ και 50 λεπτά, όσο δηλαδή κόστιζαν κατά τα το παρελθόν οι βιολογικές σοδειές, που αποτελούσαν εξεζητημένο προϊόν για τον μέσο καταναλωτή.
Και ενώ οι φωνές που φέρνουν αντιρρήσεις μεγαλώνουν και μέσα στο κυβερνητικό επιτελείο, όπως όλα δείχνουν, η κυβέρνηση δεν είναι διατιθεμένη να φέρει μια «ολιστική» λύση. Σύμφωνα με τις αντιδραστικές φωνές, το οικονομικό επιτελείο περιορίζεται στο ανακάτεμα της τράπουλας και ο μόνος άσος που κρύβουν στο μανίκι ίσως τελικά να είναι η προσφυγή σε ανασχηματισμό ή στις κάλπες.
Αυτό τουλάχιστον μαρτυρούν τα δημοσιεύματα σε... φίλα προσκείμενα ΜΜΕ, τα οποία σωρηδόν καθαρογράφουν σενάρια για εκλογές, είτε στα μέσα Σεπτεμβρίου είτε στις αρχές του Οκτωβρίου. Βέβαια, το κυβερνητικό επιτελείο αρνείται μια τέτοια εξέλιξη και δείχνει ως ορίζοντα το φυσικό τέλος της τετραετίας. Όμως, όπως λέει και η γνωστή παροιμία, «όσα ξέρει ο νοικοκύρης, δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το ράλι των αυξήσεων εάν αφεθεί στην τύχη του δεν θα σταματήσει. Αυτό αναφέρουν οι προβλέψεις και οι προβληματισμοί υψηλόβαθμων στελεχών της αγοράς. Εμείς, πάντως, ας περιμένουμε τους επόμενους μήνες να δούμε πού θα διαμορφωθεί ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (τιμάριθμος).
Πότε αναμένεται το «άνοιγμα» της πλατφόρμας για το ρεύμα
Η πλατφόρμα για τα αναδρομικά στο ηλεκτρικό ρεύμα αναμένεται να ανοίξει στις 14 ή 15 Ιουνίου. Όσοι υποβάλουν αίτηση θα μπορούν να λάβουν την επιστροφή του 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί από 1ης Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022 και μέχρι το ποσό των 600 ευρώ.
«Η προσπάθεια είναι να ανοίξει η πλατφόρμα στις 14-15 Ιουνίου για όσους έχουν μικτό οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ. Η πλατφόρμα θα μείνει ανοιχτή για περίπου 15 ημέρες ώστε να κάνουν αιτήσεις όλα τα νοικοκυριά», είπε στον AΝΤ1 ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Παράλληλα, υποστήριξε ότι είναι πιθανό να αλλάξουν τα κριτήρια σε περίπτωση που το ποσό του οικογενειακού εισοδήματος για τους δικαιούχους θα είναι καθαρό και όχι μικτό. Ωστόσο, όπως είπε, «αυτό θα το δούμε τις επόμενες ημέρες», υπογραμμίζοντας πως για το βοήθημα θα ληφθούν υπόψη τα στοιχεία εισοδήματος που αφορούν το 2020, «ώστε να είναι ομοιόμορφη η κρίση του κράτους για το ύψος της βοήθειας».
«Σε περίπτωση νοικοκυριών που έχουν κοινό ρολόι, η επιδότηση θα πάει σε έναν ΑΦΜ. Αν γίνουν αιτήσεις π.χ. από δύο, το ποσό θα μοιραστεί. Αν γίνουν αιτήσεις από πάνω από ένα νοικοκυριά, το ποσό θα δοθεί στη χρονολογικά πρώτη αίτηση που θα κατατεθεί», συμπλήρωσε.
Τα μέτρα στους λογαριασμούς ρεύματος
«Οι επιχειρήσεις θα έχουν μια μείωση στους λογαριασμούς τους από την εφαρμογή των μέτρων αναδρομικά για την περίοδο Ιανουαρίου - Μαρτίου 2022. Μιλάμε για ένα εκατομμύριο κόσμο, που τους επόμενους μήνες θα δει τους μειωμένους λογαριασμούς ρεύματος βάσει των μέτρων συν τα αναδρομικά», τόνισε ο κ. Σκυλακάκης και συνέχισε: «Εγώ έχω την πλήρη εικόνα. Δεν είναι μόνο θέμα της ΕΕ η απόφαση για τη μείωση φόρων ή για την κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής στο ρεύμα.
Είναι και θέμα χρέους. Η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο χρέος. Η Ελλάδα βρίσκεται ένα σκαλί κάτω από την επενδυτική βαθμίδα και ο πιο σκληρός κριτής μας είναι οι αγορές, γιατί, αν χαθεί η επαφή με αυτές, η χώρα θα το πληρώσει για μια δεκαετία».
Δεν θα γίνει μείωση φόρου στα καύσιμα
«Αν βρεθεί δημοσιονομικός χώρος, θα έχουμε επιπλέον παρεμβάσεις για τους λογαριασμούς του ρεύματος και για τα καύσιμα. Κάνουμε συνεχείς ελέγχους στην αλυσίδα των καυσίμων για την αισχροκέρδεια. Το μεγάλο μας πρόβλημα είναι οι διεθνείς τιμές των καυσίμων. Οποιαδήποτε παρέμβαση στα καύσιμα απαιτεί δημοσιονομικό χώρο», υποστήριξε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Σκυλακάκης συνέχισε λέγοντας: «Από τα καύσιμα δεν υπάρχει αύξηση στα κρατικά έσοδα, αλλά, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης, έχουμε μείωση 112 εκατομμυρίων ευρώ στον ΕΦΚ στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Επομένως, δεν έχουμε δημοσιονομικό χώρο για άλλα μέτρα».
Καταλήγοντας είπε πως «εκτιμούμε ότι η τακτική της επιδότησης είναι προτιμότερη από τη μείωση των φόρων».
Οι άνθρωποι της αγοράς κατήγγειλαν μάλιστα τότε ότι στις πρώτες ύλες υπάρχει αισχροκέρδεια, η οποία εντοπίζεται μετά το χωράφι και πριν το ράφι, ρίχνοντας τα βέλη σε συγκεκριμένες οικογένειες και επιχειρήσεις που κάνουν τους μεσάζοντες.
Αντίστοιχες όμως εικόνες καταγράφονται στο ηλεκτρικό ρεύμα και στα καύσιμα. Το ηλεκτρικό ρεύμα έχει πάρει την ανιούσα, λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής που φύτεψαν στους λογαριασμούς όλοι ανεξαιρέτως οι πάροχοι στα συμβόλαια με ανοιχτή τιμή κιλοβατώρας. Οι λογαριασμοί έχουν ξεφύγει από τα λογικά πλαίσια και πολλές φορές δεν αρκεί ο μηνιαίος μισθός για την κάλυψή τους.
Όσον αφορά τα καύσιμα, γίνεται όλο και πιο φανερό ότι χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις για τη μείωση της τιμής ανά λίτρο. Στα πρατήρια υγρών καυσίμων της Αττικής, η μέση τιμή έχει διαμορφωθεί στα 2,20 με 2,30 ευρώ το λίτρο, ενώ στις επαρχιακές πόλεις και στα νησιά οι τιμές αγγίζουν τα 2,50 ευρώ.
Το πρόγραμμα υποστήριξης των οδηγών, Fuel Pass, μοιάζει με σταγόνα στον ωκεανό αν συγκριθεί με τους φόρους που περιλαμβάνονται στην τιμή, αλλά και τα «κρούσματα» αισχροκέρδειας και νοθείας που βγάζουν οι έλεγχοι της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.).
Συνεπώς, όποια επέκταση του προγράμματος και αν γίνει, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς θα είναι πυροτέχνημα και δεν θα αυξήσει ούτε τα έσοδα των πρατηρίων υγρών καυσίμων που καταγράφουν ελεύθερη πτώση, αλλά ούτε και τους οδηγούς, που στην καλύτερη των περιπτώσεων έχουν αναμμένο το λαμπάκι της ρεζέρβας.
Οι αυξήσεις δεν έχουν τέλος όμως και στο καλάθι της νοικοκυράς. Απλησίαστες είναι οι τιμές στα κρεατικά, στα παράγωγα και στα οπωροκηπευτικά. Οι κτηνοτρόφοι και οι αγρότες ρίχνουν το βάρος των αυξήσεων στο δυσβάστακτο κόστος του πετρελαίου κίνησης, του ηλεκτρικού ρεύματος, στις ζωοτροφές και στα λιπάσματα.
Το «φθηνό» κατά τα άλλα κοτόπουλο από τα 3 με 3,50 ευρώ το κιλό έχει αναρριχηθεί στα 4 και 5 ευρώ. Η φέτα από τα 8 ευρώ έχει σκαρφαλώσει στα 10 με 11 ευρώ, ενώ και το λευκό τυρί έχει ακολουθήσει το ράλι των αυξήσεων.
Οι ντομάτες από το 1 ευρώ και 20 λεπτά πωλούνται σήμερα από 1 ευρώ και 80 λεπτά έως και 2 ευρώ και 50 λεπτά, όσο δηλαδή κόστιζαν κατά τα το παρελθόν οι βιολογικές σοδειές, που αποτελούσαν εξεζητημένο προϊόν για τον μέσο καταναλωτή.
Και ενώ οι φωνές που φέρνουν αντιρρήσεις μεγαλώνουν και μέσα στο κυβερνητικό επιτελείο, όπως όλα δείχνουν, η κυβέρνηση δεν είναι διατιθεμένη να φέρει μια «ολιστική» λύση. Σύμφωνα με τις αντιδραστικές φωνές, το οικονομικό επιτελείο περιορίζεται στο ανακάτεμα της τράπουλας και ο μόνος άσος που κρύβουν στο μανίκι ίσως τελικά να είναι η προσφυγή σε ανασχηματισμό ή στις κάλπες.
Αυτό τουλάχιστον μαρτυρούν τα δημοσιεύματα σε... φίλα προσκείμενα ΜΜΕ, τα οποία σωρηδόν καθαρογράφουν σενάρια για εκλογές, είτε στα μέσα Σεπτεμβρίου είτε στις αρχές του Οκτωβρίου. Βέβαια, το κυβερνητικό επιτελείο αρνείται μια τέτοια εξέλιξη και δείχνει ως ορίζοντα το φυσικό τέλος της τετραετίας. Όμως, όπως λέει και η γνωστή παροιμία, «όσα ξέρει ο νοικοκύρης, δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το ράλι των αυξήσεων εάν αφεθεί στην τύχη του δεν θα σταματήσει. Αυτό αναφέρουν οι προβλέψεις και οι προβληματισμοί υψηλόβαθμων στελεχών της αγοράς. Εμείς, πάντως, ας περιμένουμε τους επόμενους μήνες να δούμε πού θα διαμορφωθεί ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (τιμάριθμος).
Πότε αναμένεται το «άνοιγμα» της πλατφόρμας για το ρεύμα
Η πλατφόρμα για τα αναδρομικά στο ηλεκτρικό ρεύμα αναμένεται να ανοίξει στις 14 ή 15 Ιουνίου. Όσοι υποβάλουν αίτηση θα μπορούν να λάβουν την επιστροφή του 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί από 1ης Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022 και μέχρι το ποσό των 600 ευρώ.
«Η προσπάθεια είναι να ανοίξει η πλατφόρμα στις 14-15 Ιουνίου για όσους έχουν μικτό οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ. Η πλατφόρμα θα μείνει ανοιχτή για περίπου 15 ημέρες ώστε να κάνουν αιτήσεις όλα τα νοικοκυριά», είπε στον AΝΤ1 ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Παράλληλα, υποστήριξε ότι είναι πιθανό να αλλάξουν τα κριτήρια σε περίπτωση που το ποσό του οικογενειακού εισοδήματος για τους δικαιούχους θα είναι καθαρό και όχι μικτό. Ωστόσο, όπως είπε, «αυτό θα το δούμε τις επόμενες ημέρες», υπογραμμίζοντας πως για το βοήθημα θα ληφθούν υπόψη τα στοιχεία εισοδήματος που αφορούν το 2020, «ώστε να είναι ομοιόμορφη η κρίση του κράτους για το ύψος της βοήθειας».
«Σε περίπτωση νοικοκυριών που έχουν κοινό ρολόι, η επιδότηση θα πάει σε έναν ΑΦΜ. Αν γίνουν αιτήσεις π.χ. από δύο, το ποσό θα μοιραστεί. Αν γίνουν αιτήσεις από πάνω από ένα νοικοκυριά, το ποσό θα δοθεί στη χρονολογικά πρώτη αίτηση που θα κατατεθεί», συμπλήρωσε.
Τα μέτρα στους λογαριασμούς ρεύματος
«Οι επιχειρήσεις θα έχουν μια μείωση στους λογαριασμούς τους από την εφαρμογή των μέτρων αναδρομικά για την περίοδο Ιανουαρίου - Μαρτίου 2022. Μιλάμε για ένα εκατομμύριο κόσμο, που τους επόμενους μήνες θα δει τους μειωμένους λογαριασμούς ρεύματος βάσει των μέτρων συν τα αναδρομικά», τόνισε ο κ. Σκυλακάκης και συνέχισε: «Εγώ έχω την πλήρη εικόνα. Δεν είναι μόνο θέμα της ΕΕ η απόφαση για τη μείωση φόρων ή για την κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής στο ρεύμα.
Είναι και θέμα χρέους. Η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο χρέος. Η Ελλάδα βρίσκεται ένα σκαλί κάτω από την επενδυτική βαθμίδα και ο πιο σκληρός κριτής μας είναι οι αγορές, γιατί, αν χαθεί η επαφή με αυτές, η χώρα θα το πληρώσει για μια δεκαετία».
Δεν θα γίνει μείωση φόρου στα καύσιμα
«Αν βρεθεί δημοσιονομικός χώρος, θα έχουμε επιπλέον παρεμβάσεις για τους λογαριασμούς του ρεύματος και για τα καύσιμα. Κάνουμε συνεχείς ελέγχους στην αλυσίδα των καυσίμων για την αισχροκέρδεια. Το μεγάλο μας πρόβλημα είναι οι διεθνείς τιμές των καυσίμων. Οποιαδήποτε παρέμβαση στα καύσιμα απαιτεί δημοσιονομικό χώρο», υποστήριξε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Σκυλακάκης συνέχισε λέγοντας: «Από τα καύσιμα δεν υπάρχει αύξηση στα κρατικά έσοδα, αλλά, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης, έχουμε μείωση 112 εκατομμυρίων ευρώ στον ΕΦΚ στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Επομένως, δεν έχουμε δημοσιονομικό χώρο για άλλα μέτρα».
Καταλήγοντας είπε πως «εκτιμούμε ότι η τακτική της επιδότησης είναι προτιμότερη από τη μείωση των φόρων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου