Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025

Ο Απόστολος Κυριακής Θ´ Λουκά 23-11-2025 (Εφεσ. β΄ 14-22)

Αδελφοί, Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν, ὁ ποιήσας τὰ ἀμφότερα ἓν καὶ τὸ μεσότοιχον τοῦ φραγμοῦ λύσας, τὴν ἔχθραν, ἐν τῇ σαρκὶ αὐτοῦ τὸν νόμον τῶν ἐντολῶν ἐν δόγμασι καταργήσας, ἵνα τοὺς δύο κτίσῃ ἐν ἑαυτῷ εἰς ἕνα καινὸν ἄνθρωπον ποιῶν εἰρήνην, καὶ ἀποκαταλλάξῃ τοὺς ἀμφοτέρους ἐν ἑνὶ σώματι τῷ Θεῷ διὰ τοῦ σταυροῦ, ἀποκτείνας τὴν ἔχθραν ἐν αὐτῷ· καὶ ἐλθὼν εὐηγγελίσατο εἰρήνην ὑμῖν τοῖς μακρὰν καὶ τοῖς ἐγγύς, ὅτι δι’ αὐτοῦ ἔχομεν τὴν προσαγωγὴν οἱ ἀμφότεροι ἐν ἑνὶ Πνεύματι πρὸς τὸν πατέρα.

Ἂρα οὖν οὐκέτι ἐστὲ ξένοι καὶ πάροικοι, ἀλλὰ συμπολῖται τῶν ἁγίων καὶ οἰκεῖοι τοῦ Θεοῦ, ἐποικοδομηθέντες ἐπὶ τῷ θεμελίῳ τῶν ἀποστόλων καὶ προφητῶν, ὄντος ἀκρογωνιαίου αὐτοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἐν ᾧ πᾶσα ἡ οἰκοδομὴ συναρμολογουμένη αὔξει εἰς ναὸν ἅγιον ἐν Κυρίῳ· ἐν ᾧ καὶ ὑμεῖς συνοικοδομεῖσθε εἰς κατοικητήριον τοῦ Θεοῦ ἐν Πνεύματι.

Απόδοση σε νεοελληνική ο Απόστολος Κυριακής Θ´ Λουκά

Αδελφοί, ὁ Χριστός πραγματικά εἶναι γιά μᾶς ἡ εἰρήνη. Αὐτός ἔκανε τούς δύο ἀντιμαχόμενους κόσμους ἕνα λαό καί γκρέμισε μέ τό σταυρικό του θάνατο ὅ,τι σάν τεῖχος τούς χώριζε καί προκαλοῦσε ἔχθρα μεταξύ τους. 
Κατήργησε δηλαδή τόν ἰουδαϊκό νόμο τῶν ἐντολῶν καί τῶν διατάξεων, γιά νά δημιουργήσει μέ τό ἔργο του ἀπό τά δύο ἐχθρικά μέρη, ἀπό τούς Ἰουδαίους καί τούς ἐθνικούς, μία νέα ἀνθρωπότητα, φέρνοντας τήν εἰρήνη.
 Κι ἀφοῦ θανάτωσε μέ τό σταυρό του τήν ἔχθρα, ἕνωσε τούς δύο πρώην ἐχθρούς σέ ἕνα σῶμα καί τούς συμφιλίωσε μέ τό Θεό. Ἔτσι, ὁ Χριστός ἦρθε κι ἔφερε τό χαρμόσυνο μήνυμα τῆς εἰρήνης σ΄ ἐσᾶς τούς ἐθνικούς, πού ἤσασταν μακριά ἀπό τό Θεό, καί σ΄ ἐσᾶς τούς Ἰουδαίους, πού ἤσασταν κοντά του. Πραγματικά διά τοῦ Χριστοῦ μποροῦμε μ΄ ἕνα πνεῦμα καί οἱ δύο, ἐθνικοί καί Ἰουδαῖοι, νά πλησιάσουμε τόν Πατέρα.

Δέν εἶστε, λοιπόν, πιά ξένοι καί χωρίς δικαιώματα, ἀλλά ἀνήκετε στό λαό τοῦ Θεοῦ, στήν οἰκογένεια τοῦ Θεοῦ. Προστεθήκατε κι ἐσεῖς στό οἰκοδόμημα πού ἔχει θεμέλιο τούς ἀποστόλους καί τούς προφῆτες κι ἀκρογωνιαῖο λίθο αὐτόν τόν ἴδιο τό Χριστό. 
Μ΄ αὐτόν ὁλόκληρο τό οἰκοδόμημα δένεται καί μεγαλώνει, ὥστε νά γίνει ναός ἅγιος γιά τόν Κύριο. Ὁ Κύριος οἰκοδομεῖ κι ἐσᾶς μαζί μέ τούς ἄλλους, γιά νά γίνετε πνευματική κατοικία τοῦ Θεοῦ.



Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ

Στό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, ὁ Παῦλος ἀπευθύνεται στούς χριστιανούς τῆς Ἐφέσου πού προέρχονται ἀπό τόν εἰδωλολατρικό κόσμο καί τούς θυμίζει τό μακράν τοῦ Θεοῦ παρελθόν τους, τότε πού ἡ πίστη τῶν εἰδώλων τούς κρατοῦσε ἀποκλεισμένους ἀπό τήν Ἐκκλησία καί τήν προοπτική τῆς σωτηρίας. 
Ὁ Ἀπόστολος διδάσκει πώς ὁ Χριστός, μέ τή σταυρική Του θυσία, γκρέμισε τά τείχη τῆς ἐχθρότητας καί τῆς ἀντιπαλότητας, πού κυριαρχοῦσαν μεταξύ τοῦ Ἰουδαϊκοῦ καί τοῦ Ἐθνικοῦ κόσμου καί δημιούργησε μιά νέα ἀνθρωπότητα, φέρνοντας τήν εἰρήνη.

Αὐτή ἡ νέα ἀνθρωπότητα εἶναι ἡ Ἐκκλησία Του, ἡ Ἐκκλησία τῆς ἑνότητας καί τῆς εἰρήνης.

Αὐτά τά δύο κορυφαῖα πνευματικά κεφάλαια συνιστοῦν τίς ἀπαραίτητες προϋποθέσεις γιά τήν ἀσφαλῆ πορεία τῆς Ἐκκλησίας στόν χρόνο.

Γι’ αὐτό, ὑπηρετήθηκαν, μέ ἰδιαίτερη φροντίδα καί ἐπίπονους ἀγῶνες, ἀπό τούς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας καί τούς Ἁγίους τῆς πίστεώς μας.

Πῶς, ὅμως, ἐξασφαλίζεται ἡ κατάκτηση καί διατήρησή τους; Μέ καθημερινά εὐχολόγια ἤ μέ συγκεκριμένες δράσεις; Μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ μόνο ἤ μέ τή διαρκῆ καί ἐν ἀγάπῃ σύμπραξη καί συνεργασία ὅλων τῶν μελῶν τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος;

Ἡ δισυπόστατη ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας

Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας ἔχει διττό χαρακτῆρα. 

Κατ’ ἀρχάς, ἀφορᾶ στήν ἑνότητα τῆς πίστεως, ἡ ὁποία ἐπιτυγχάνεται μέ τήν, χωρίς ὅρους καί προϋποθέσεις, ἀποδοχή τῆς δογματικῆς διδασκαλίας της, ἡ ὁποία σχηματοποιήθηκε μέ τίς ἀποφάσεις τῶν ἑπτά Ἁγίων Οἰκουμενικῶν Συνόδων, ἀλλά καί τῶν ἀναγνωρισμένων τοπικῶν Συνόδων. Εἶναι δέ, κατά πάντα, ἀπαραβίαστη. Οἱ ὅποιες ἀπόπειρες παραχάραξης καί ἀμφισβήτησης τοῦ δόγματος, στήν πορεία τοῦ χρόνου, χαρακτηρίστηκαν αἱρέσεις, πού τραυμάτισαν τήν ἑνότητα τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ καί καταδικάστηκαν ἀμετάκλητα ἀπό τήν Ἐκκλησία.

Ἡ δεύτερη διάσταση τῆς Ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας ἀφορᾶ στή διοίκηση. Ἡ Ἐκκλησία δέν εἶναι ἕνας ἀκέφαλος πνευματικός ὀργανισμός.

Μπορεῖ κεφαλή της νά εἶναι ὁ Κύριος Ἰησοῦς, ἀλλά ὁ Ἴδιος κατέστησε διαδόχους καί διαχειριστές τῶν καθημερινῶν ἐκκλησιαστικῶν ζητημάτων τούς Ἐπισκόπους καί Πρεσβυτέρους, οἱ ὁποῖοι κατέχουν θέση ὑπεύθυνη καί διακονική μέσα στήν Ἐκκλησία. 
Τό σύστημα διοικήσεως τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἶναι Συνοδικό, γιά τά γενικά τῶν Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν ζητήματα, καί Ἐπισκοποκεντρικό, γιά τά ζητήματα τῶν τοπικῶν Ἐκκλησιῶν, Μητροπόλεων καί Ἐπισκοπῶν. 
Ἡ ἑνότητα διαφυλάσσεται μέ τήν ὑπακοή καί συμπόρευση κλήρου καί λαοῦ κάτω ἀπό τό ὠμοφόριο τοῦ Ἐπισκόπου τους, ὅταν ἐκεῖνος ζεῖ κατά Χριστόν καί ἐφαρμόζει ἐπιμελῶς τά τῆς δογματικῆς καί θεολογικῆς διδασκαλίας τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ ἄρνηση ὑπακοῆς στόν Ἐπίσκοπο καί οἱ φατριαστικές κινήσεις σέ μιά τοπική Ἐκκλησία ὁδηγοῦν σέ σχίσματα, τά ὁποῖα, ἐμφανιζόμενα στήν ἱστορία, τραυματίζουν καί πληγώνουν ἀνεπανόρθωτα τήν ἑνότητά Της.

Ἡ διαφύλαξη τῆς ἐν Χριστῷ ἑνότητας

Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας ἐξασφαλίζει τό δεύτερο πνευματικό κεφάλαιο, τήν εἰρήνη, πού ἔφερε ὁ Χριστός στόν κόσμο. Ἀλλά, ἐνῶ ὁ Χριστός εἶναι ἡ προσωποποίηση τῆς εἰρήνης, ὁ Ἴδιος διακήρυξε: «Μή νομίσετε ὅτι ἦλθα νά φέρω εἰρήνη στή γῆ. Δέν ἦλθα νά φέρω εἰρήνη, ἀλλά μάχαιρα» (Ματθ. 10,34). Τρομακτικός ὁ λόγος. Πῶς συμβιβάζεται μέ τόν Χριστό τῆς εἰρήνης; Ὁ ἅγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς ἐξηγεῖ: «Δέν ἦρθα νά συμφιλιώσω τήν ἀλήθεια μέ τό ψέμα, τή σοφία μέ τήν ἀνοησία, τό καλό μέ τό κακό, τό δίκαιο μέ τή βία, τήν κτηνωδία μέ τήν ἀπανθρωπιά, τήν ἁγνότητα μέ τήν ἀσωτία, τόν Θεό μέ τόν μαμωνᾶ, ἀλλά ἔφερα τό ξίφος γιά νά κόψω τό ἕνα ἀπό τό ἄλλο, γιά νά μήν ἀναμειγνύονται. Τό ξίφος τῆς ἀληθείας ἤ τό ξίφος τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι τό ἴδιο.

Ἀφοῦ ἡ ἀλήθεια εἶναι ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ καί ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ ἀλήθεια».

Εἰρήνη στήν Ἐκκλησία δέν σημαίνει συμβιβασμός μέ τό ρεῦμα τοῦ κόσμου, ὑποχώρηση ἐμπρός σέ σκοπιμότητες, ἐκπτώσεις στό ἦθος καί παραχάραξη τῆς ἀλήθειας. Κυρίως, δέν σημαίνει ἀναθεώρηση τῆς πίστεως στόν βωμό μιᾶς ἐπίπλαστης καί ἐφήμερης ἑνότητας.
 Τήν εἰρήνη καί τήν ἑνότητα ὀφείλουμε, κλῆρος καί λαός, νά διατηροῦμε ἀκμαῖες καί ζωντανές, γιατί μόνον ἔτσι ἡ Ἐκκλησία λειτουργεῖ ὡς Σῶμα Χριστοῦ καί κιβωτός σωτηρίας.

Ἀρχιμ. Ἐ. Οἰκ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου