![]() |
Σαν να μην έγινε ποτέ η ασύλληπτη τραγωδία των Τεμπών |
Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα απουσιάζει από τη λίστα των 18 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαθέτουν προηγμένα συστήματα πλοήγησης, τα οποία μειώνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων. Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί στον τομέα των σιδηροδρομικών υποδομών, σημαντικές αδυναμίες παραμένουν, ειδικά σε ό,τι αφορά τα αφύλακτα ισόπεδα περάσματα και την τηλεδιοίκηση, στοιχεία που επισημάνθηκαν το 2023, έτος του φονικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έχει μία από τις υψηλότερες αναλογίες αφύλακτων διαβάσεων στην Ευρώπη, με 15,1 διαβάσεις ανά 100 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών, σε σύγκριση με την Ισπανία (10,8), τη Γερμανία (9,9) και την Ιταλία (3,7).
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έχει μία από τις υψηλότερες αναλογίες αφύλακτων διαβάσεων στην Ευρώπη, με 15,1 διαβάσεις ανά 100 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών, σε σύγκριση με την Ισπανία (10,8), τη Γερμανία (9,9) και την Ιταλία (3,7).
Παρά τις προσπάθειες για τη μείωση αυτών των διαβάσεων, η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες με σημαντική μείωση (61,9%) των αφύλακτων διαβάσεων μεταξύ 2013 και 2023. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό δεν είναι αρκετό για να επιφέρει θετική αλλαγή στο επίπεδο ασφάλειας, και η κατάσταση παραμένει επικίνδυνη.
Αντίθετα, χώρες όπως η Πολωνία, η Σουηδία και η Φινλανδία κατάφεραν σημαντικές μειώσεις (μεταξύ 28% και 44%) στον αριθμό των αφύλακτων διαβάσεων, ενώ άλλες, όπως η Δανία, πέτυχαν μειώσεις άνω του 70%.
Αντίθετα, χώρες όπως η Πολωνία, η Σουηδία και η Φινλανδία κατάφεραν σημαντικές μειώσεις (μεταξύ 28% και 44%) στον αριθμό των αφύλακτων διαβάσεων, ενώ άλλες, όπως η Δανία, πέτυχαν μειώσεις άνω του 70%.
Αυτές οι χώρες, με την αποτελεσματική εφαρμογή πολιτικών για την προστασία των πολιτών, κατάφεραν και να μειώσουν τα ατυχήματα στους σιδηροδρόμους, με την ΕΕ συνολικά να καταγράφει μείωση των ατυχημάτων κατά 19,9% την ίδια περίοδο.
Το 2023, η Ελλάδα κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ, με 22,3 θανάτους ανά 1.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών.
Το 2023, η Ελλάδα κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ΕΕ, με 22,3 θανάτους ανά 1.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών.
Συγκριτικά, ο μέσος όρος στην ΕΕ ήταν μόλις 2,5 θάνατοι ανά 1.000 χιλιόμετρα. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη το 2023, που στοίχισε τη ζωή σε 60 ανθρώπους, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της αδιαφορίας για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα. Οι στατιστικές δείχνουν ότι τα ατυχήματα δεν περιορίζονται μόνο σε αυτήν τη χρονιά, καθώς και τα προηγούμενα χρόνια η Ελλάδα κατέγραφε υψηλούς αριθμούς θανάτων σε σιδηροδρομικά ατυχήματα.
Αυτά τα δεδομένα αποδεικνύουν την ανευθυνότητα και την αδυναμία των αρμόδιων αρχών να διασφαλίσουν την ασφάλεια των πολιτών στους σιδηροδρόμους, γεγονός που έχει τραγικές συνέπειες, όπως αποδεικνύεται από τις συνεχείς απώλειες ανθρώπινων ζωών.
Η Ελλάδα κατατάσσεται στη χαμηλότερη θέση όσον αφορά την πυκνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με μόλις 14 μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο (m/km²), σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat για το 2023. Αυτή η χαμηλή πυκνότητα καταδεικνύει την περιορισμένη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Συγκριτικά, η Τσεχία καταγράφει τη μεγαλύτερη πυκνότητα σιδηροδρομικών γραμμών στην ΕΕ, με 123,2 m/km², ενώ άλλες χώρες με υψηλή πυκνότητα είναι το Βέλγιο (119,2 m/km²), η Γερμανία (109,5 m/km²) και το Λουξεμβούργο (104,8 m/km²). Αυτές οι χώρες, οι οποίες είναι πυκνοκατοικημένες και διαθέτουν καλά ανεπτυγμένα δίκτυα σιδηροδρόμων, εξασφαλίζουν καλύτερη συνδεσιμότητα και μεγαλύτερη πρόσβαση στους πολίτες.
Αντίθετα, η Ελλάδα, μαζί με τη Φινλανδία (19,4 m/km²), κατατάσσεται μεταξύ των χωρών με τις χαμηλότερες πυκνότητες, γεγονός που υπογραμμίζει τις ελλείψεις και την ανάγκη για εκσυγχρονισμό και ενίσχυση του σιδηροδρομικού δικτύου. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν επίσης η Σουηδία (26,8 m/km²), η Εσθονία (27,2 m/km²), η Πορτογαλία (27,8 m/km²), η Λετονία (28,9 m/km²) και η Ιρλανδία (29,8 m/km²), οι οποίες επίσης παρουσιάζουν περιορισμένη ανάπτυξη στο σιδηροδρομικό τους δίκτυο.
Η χαμηλή πυκνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα έχει άμεσες συνέπειες στην ταχύτητα και στην ποιότητα των μεταφορών, με αποτέλεσμα τη μείωση της συνδεσιμότητας σε πολλές περιοχές της χώρας. Ταυτόχρονα, η ανεπαρκής ανάπτυξη και συντήρηση του δικτύου μπορεί να επιβαρύνει τη δημόσια ασφάλεια, όπως αποδεικνύεται από το πρόσφατο δυστύχημα στα Τέμπη.
Η τελευταία δεκαετία παρουσίασε σημαντική πρόοδο στην ανάπτυξη των σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας στην ΕΕ, με συνολική αύξηση 47,2% (2.744 χλμ.) από το 2013 έως το 2023. Το 2023, το συνολικό μήκος των γραμμών υψηλής ταχύτητας έφτασε τα 8.556 χλμ.
Η Ισπανία κατέχει ηγετική θέση με 3.190 χλμ. γραμμών υψηλής ταχύτητας, σημειώνοντας αύξηση 66% σε σχέση με το 2013 (1.919 χλμ.). Ακολουθούν η Γαλλία με 2.748 χλμ. (+35%), η Γερμανία με 1.163 χλμ. (+32%) και η Ιταλία με 730 χλμ. (+32%). Χώρες όπως το Βέλγιο και η Ολλανδία παρέμειναν σταθερές, καταγράφοντας 211 και 90 χλμ. αντίστοιχα. Η Δανία, από την άλλη, εγκαινίασε 57 χλμ. γραμμών το 2019, εισάγοντας νέες δυνατότητες στη χώρα.
Συστήματα ασφαλείας – Απούσα η Ελλάδα
Η εγκατάσταση συστημάτων προστασίας αμαξοστοιχιών, όπως το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS), θεωρείται ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για την αποφυγή συγκρούσεων. Στην ΕΕ, το σύστημα ERTMS είναι βασισμένο στην τεχνολογία ETCS, η οποία προσφέρει αυτοματοποιημένη προστασία και ραδιοεπικοινωνία για τις αμαξοστοιχίες.
Από τις 18 χώρες για τις οποίες υπάρχουν δεδομένα για την ανάπτυξη του ERTMS το 2024, η Ελλάδα δεν κατατάσσεται μεταξύ των προχωρημένων χωρών στην εφαρμογή αυτών των συστημάτων.
Αυτά τα δεδομένα αποδεικνύουν την ανευθυνότητα και την αδυναμία των αρμόδιων αρχών να διασφαλίσουν την ασφάλεια των πολιτών στους σιδηροδρόμους, γεγονός που έχει τραγικές συνέπειες, όπως αποδεικνύεται από τις συνεχείς απώλειες ανθρώπινων ζωών.
Η Ελλάδα κατατάσσεται στη χαμηλότερη θέση όσον αφορά την πυκνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με μόλις 14 μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο (m/km²), σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat για το 2023. Αυτή η χαμηλή πυκνότητα καταδεικνύει την περιορισμένη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Συγκριτικά, η Τσεχία καταγράφει τη μεγαλύτερη πυκνότητα σιδηροδρομικών γραμμών στην ΕΕ, με 123,2 m/km², ενώ άλλες χώρες με υψηλή πυκνότητα είναι το Βέλγιο (119,2 m/km²), η Γερμανία (109,5 m/km²) και το Λουξεμβούργο (104,8 m/km²). Αυτές οι χώρες, οι οποίες είναι πυκνοκατοικημένες και διαθέτουν καλά ανεπτυγμένα δίκτυα σιδηροδρόμων, εξασφαλίζουν καλύτερη συνδεσιμότητα και μεγαλύτερη πρόσβαση στους πολίτες.
Αντίθετα, η Ελλάδα, μαζί με τη Φινλανδία (19,4 m/km²), κατατάσσεται μεταξύ των χωρών με τις χαμηλότερες πυκνότητες, γεγονός που υπογραμμίζει τις ελλείψεις και την ανάγκη για εκσυγχρονισμό και ενίσχυση του σιδηροδρομικού δικτύου. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν επίσης η Σουηδία (26,8 m/km²), η Εσθονία (27,2 m/km²), η Πορτογαλία (27,8 m/km²), η Λετονία (28,9 m/km²) και η Ιρλανδία (29,8 m/km²), οι οποίες επίσης παρουσιάζουν περιορισμένη ανάπτυξη στο σιδηροδρομικό τους δίκτυο.
Η χαμηλή πυκνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα έχει άμεσες συνέπειες στην ταχύτητα και στην ποιότητα των μεταφορών, με αποτέλεσμα τη μείωση της συνδεσιμότητας σε πολλές περιοχές της χώρας. Ταυτόχρονα, η ανεπαρκής ανάπτυξη και συντήρηση του δικτύου μπορεί να επιβαρύνει τη δημόσια ασφάλεια, όπως αποδεικνύεται από το πρόσφατο δυστύχημα στα Τέμπη.
Η τελευταία δεκαετία παρουσίασε σημαντική πρόοδο στην ανάπτυξη των σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας στην ΕΕ, με συνολική αύξηση 47,2% (2.744 χλμ.) από το 2013 έως το 2023. Το 2023, το συνολικό μήκος των γραμμών υψηλής ταχύτητας έφτασε τα 8.556 χλμ.
Η Ισπανία κατέχει ηγετική θέση με 3.190 χλμ. γραμμών υψηλής ταχύτητας, σημειώνοντας αύξηση 66% σε σχέση με το 2013 (1.919 χλμ.). Ακολουθούν η Γαλλία με 2.748 χλμ. (+35%), η Γερμανία με 1.163 χλμ. (+32%) και η Ιταλία με 730 χλμ. (+32%). Χώρες όπως το Βέλγιο και η Ολλανδία παρέμειναν σταθερές, καταγράφοντας 211 και 90 χλμ. αντίστοιχα. Η Δανία, από την άλλη, εγκαινίασε 57 χλμ. γραμμών το 2019, εισάγοντας νέες δυνατότητες στη χώρα.
Συστήματα ασφαλείας – Απούσα η Ελλάδα
Η εγκατάσταση συστημάτων προστασίας αμαξοστοιχιών, όπως το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS), θεωρείται ένα από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για την αποφυγή συγκρούσεων. Στην ΕΕ, το σύστημα ERTMS είναι βασισμένο στην τεχνολογία ETCS, η οποία προσφέρει αυτοματοποιημένη προστασία και ραδιοεπικοινωνία για τις αμαξοστοιχίες.
Από τις 18 χώρες για τις οποίες υπάρχουν δεδομένα για την ανάπτυξη του ERTMS το 2024, η Ελλάδα δεν κατατάσσεται μεταξύ των προχωρημένων χωρών στην εφαρμογή αυτών των συστημάτων.
Χώρες όπως η Βουλγαρία, η Κροατία, το Λουξεμβούργο και η Σλοβενία εφαρμόζουν το ETCS επιπέδου 1 (με βάση την τροχιά), ενώ άλλες, όπως η Τσεχία, η Δανία και η Σουηδία, χρησιμοποιούν το ETCS επιπέδου 2, το οποίο βασίζεται σε ραδιοσήματα για την παρακολούθηση και προστασία των αμαξοστοιχιών.
Αφυλάκτες διαβάσεις
Οι αφύλακτες ισόπεδες διαβάσεις, δηλαδή οι διαβάσεις όπου δεν υπάρχουν συστήματα προστασίας για την προειδοποίηση ή τον περιορισμό της πρόσβασης, παραμένουν μια από τις κύριες αιτίες ατυχημάτων στον σιδηροδρομικό τομέα.
Αφυλάκτες διαβάσεις
Οι αφύλακτες ισόπεδες διαβάσεις, δηλαδή οι διαβάσεις όπου δεν υπάρχουν συστήματα προστασίας για την προειδοποίηση ή τον περιορισμό της πρόσβασης, παραμένουν μια από τις κύριες αιτίες ατυχημάτων στον σιδηροδρομικό τομέα.
Η ασφαλής μετάβαση των χρηστών του οδικού δικτύου σε σιδηροδρομικές γραμμές είναι ουσιαστική για την πρόληψη ατυχημάτων, με στρατηγικές όπως η κατασκευή υπόγειων ή σηράγγων διαβάσεων και η μετατροπή αφύλακτων διαβάσεων σε ενεργές.
Από το 2013 έως το 2023, η ΕΕ σημείωσε μείωση 11,4% (από 104.865 σε 92.890) στον αριθμό των ισόπεδων διαβάσεων. Η Ελλάδα κατάφερε να μειώσει τον αριθμό των αφύλακτων διαβάσεων κατά 55,7%, από 58 ανά 100 χλμ. σιδηροδρομικής γραμμής το 2013, σε 36,5 το 2023. Αξιοσημείωτη είναι η μείωση στις σκανδιναβικές χώρες, με τη Δανία να μειώνει τον αριθμό κατά 30,4% και τη Φινλανδία κατά 29,6%.
Η μείωση των αφύλακτων διαβάσεων στη χώρα αποτελεί σημαντικό βήμα προς την ασφάλεια, αν και παραμένει ανοιχτό το ζήτημα της ανάγκης για περαιτέρω βελτίωση των υποδομών και της ενσωμάτωσης πιο σύγχρονων τεχνολογιών για την προστασία των πολιτών.
Από το 2013 έως το 2023, η ΕΕ σημείωσε μείωση 11,4% (από 104.865 σε 92.890) στον αριθμό των ισόπεδων διαβάσεων. Η Ελλάδα κατάφερε να μειώσει τον αριθμό των αφύλακτων διαβάσεων κατά 55,7%, από 58 ανά 100 χλμ. σιδηροδρομικής γραμμής το 2013, σε 36,5 το 2023. Αξιοσημείωτη είναι η μείωση στις σκανδιναβικές χώρες, με τη Δανία να μειώνει τον αριθμό κατά 30,4% και τη Φινλανδία κατά 29,6%.
Η μείωση των αφύλακτων διαβάσεων στη χώρα αποτελεί σημαντικό βήμα προς την ασφάλεια, αν και παραμένει ανοιχτό το ζήτημα της ανάγκης για περαιτέρω βελτίωση των υποδομών και της ενσωμάτωσης πιο σύγχρονων τεχνολογιών για την προστασία των πολιτών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου