Η αργή αλλά σταθερή διολίσθηση των αποδόσεων, τόσο του δεκαετούς, όσο
και των μικρότερης διάρκειας κρατικών ομολόγων, παρά τις σχετικές
αναταράξεις στις διεθνείς αγορές, έχει πείσει το επιτελείο του ΥΠΟΙΚ και
τον ΟΔΔΗΧ, ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για
μία ουσιαστική παρέμβαση απομείωσης του βραχυπρόθεσμου δανεισμού, όπως επίσης και των "ακριβών” υποχρεώσεων των επόμενων 2-3 ετών προς το ΔΝΤ.
Οσον αφορά την απομείωση του βραχυπρόθεσμου χρέους (έντοκα γραμμάτια) εκτιμάται ότι ένα μέρος του, της τάξης του 25% - 30% από το σύνολο των 15 – 16 δισ. ευρώ που ανακυκλώνεται ετησίως, θα μπορούσε να υποκατασταθεί με μικρής και μέσης διάρκειας κρατικά ομόλογα πριν από την ολοκλήρωση του 2019.
Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε θα μπορούσε να απορροφηθεί σημαντικό μέρος των νέων αποθεματικών που έχουν αρχίσει να δημιουργούνται από τις τελευταίες εκδόσεις, αλλά και από νέες μέσης διάρκειας κινήσεις.
Οι προθέσεις και ο σχεδιασμός του οικονομικού επιτελείου, συμβαδίζουν με τις προσδοκίες αυξανόμενων "απαιτήσεων" που διατυπώνονται από την αγορά, καθώς η υποδοχή των τελευταίων εκδόσεων έχει ικανοποιήσει όλες τις πλευρές, αφού συνεχίζει να διακρίνεται μία βελτίωση των τιμών, με ταυτόχρονη απομείωση των αποδόσεων.
Τα μεγέθη βέβαια παραμένουν εξαιρετικά μικρά για τα δεδομένα της αγοράς ομολόγων και αυτό φαίνεται στο γεγονός ότι η δευτερογενής αγορά ελληνικών ομολόγων παραμένει εξαιρετικά "ρηχή” και ως εκ τούτου εξαιρετικά ευπαθής σε εξωτερικούς παράγοντες.
Για τον λόγο αυτό άλλωστε έχουν ήδη δρομολογηθεί διαδικασίες ωρίμανσης κάποιων προτάσεων που αφορούν στη διεύρυνση των εργαλείων παρέμβασης στη δευτερογενή αγορά, μετά το τέλος του έτους.
Στην προσεκτικά συντηρητική τακτική του ΥΠΟΙΚ/ΟΔΔΗΧ, εντάσσονται προθέσεις έμμεσα νέων εκδόσεων, δηλαδή μέσω του εκ νέου "ανοίγματος" παλαιότερων όπως του πενταετούς ή του επταετούς ομολόγου, τα οποία ήδη έχουν εξαντλήσει ένα μέρος της διάρκειάς τους.
Στην πρακτική αυτή είναι πολύ πιθανό να προστεθεί και μία νέα τριετής έκδοση στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Πέραν της απομείωσης και της αναδιάρθρωσης του βραχυπρόθεσμου χρέους το οποίο κινείται μεταξύ 15 – 16 δισ. σε ετήσια βάση, στις προθέσεις του ΥΠΟΙΚ/ΟΔΔΗΧ είναι και η προεξόφληση μέρους του χρέους προς το ΔΝΤ που θα καλύπτει τις υποχρεώσεις των επόμενων 2 – 3 ετών.
Το "κομμάτι" αυτό, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και των μεγάλων ξένων τραπεζών που συμμετέχουν στους primary dealers του ελληνικού χρέους, είναι εκείνο του οποίου την προεξόφληση, οι αγορές θα υποδέχονταν ως θετικό συμβάν για το ελληνικό χρέος.
Παρ' όλα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά εμπόδια για το σκέλος αυτό της αναδιάρθρωσης του χρέους.
Τα εμπόδια έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι για να δρομολογήσει το ελληνικό δημόσιο την προεξόφληση μέρους των δανείων του ΔΝΤ θα πρέπει προηγουμένως να έχει το πράσινο φως από τον ESM.
Αν ο ESM διαφωνεί τότε σε περίπτωση που κινηθεί μονομερώς το ελληνικό δημόσιο για το ΔΝΤ, ο ESM έχει δικαίωμα να απαιτήσει αμέσως την προεξόφληση αναλογικά και των δικών του δανείων, τα οποία βέβαια είναι αδύνατο να καλύψει το ΥΠΟΙΚ...
Ο ESM, βασικός δανειστής του ελληνικού δημοσίου, μπορεί να δώσει το πράσινο φως για την προεξόφληση των δανείων του ΔΝΤ μόνο εφόσον αξιολογεί ως επαρκή την υλοποίηση των δεσμεύσεων του ελληνικού δημοσίου έναντι του δανειστή του, ήτοι τις εκκρεμότητες της εκάστοτε αξιολόγησης.
Με δεδομένο ότι το Συμβούλιο του ESM ταυτίζεται με τα μέλη του EWG, οι δυσκολίες αυτές συνδέονται άμεσα με τα προβλήματα της β' Αξιολόγησης και ειδικά με το θέμα του νέου νόμου προστασίας της α' κατοικίας.
Θέμα για το οποίο φαίνεται πως στη διελκυστίνδα μεταξύ αυτού που προτείνει η Κυβέρνηση σε συμφωνία με τις τράπεζες και αυτού που απορρίπτει προς το παρόν η Κομισιόν, εξακολουθεί να αναζητά μία συμβιβαστική φόρμουλα. Που όμως δεν έχει ακόμα βρεθεί.
Παράγοντες που εμπλέκονται στις σχετικές διαδικασίες και στους οποίους το Capital.gr αναζήτησε διευκρινίσεις για το εύρος του προβλήματος, υποστηρίζουν ότι "αργά ή γρήγορα το χάσμα θα καλυφθεί, αλλά προς το παρόν οι δυσκολίες προσέγγισης παραμένουν, καθώς επηρεάζονται από το ευρύτερο πολιτικό περιβάλλον...". Το ενδιαφέρον είναι ότι στη διελκυστίνδα αυτή, μέσω της επιστολής που έστειλε ο διοικητής της ΤτΕ στην ΕΚΤ για το θέμα του νόμου, κυβέρνηση/τράπεζες/ΤτΕ εμφανίζονται με ταυτόσημες θέσεις.
Σε κάθε περίπτωση πάντως οι δυσκολίες αυτές επηρεάζουν την προώθηση του σχεδιασμού του ΟΔΔΗΧ και όπως αναφέρεται αρμοδίως η θετική έκβαση της β' αξιολόγησης θα δρομολογήσει τα επόμενα βήματα.
Η εκταμίευση των "κερδών” των Κεντρικών Τραπεζών από τα ANFAs και SMPs δεν φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης του χρέους μέσα στο 2019, αλλά θα ακολουθήσει ως συνέπεια την τοποθέτηση του ESM...
μία ουσιαστική παρέμβαση απομείωσης του βραχυπρόθεσμου δανεισμού, όπως επίσης και των "ακριβών” υποχρεώσεων των επόμενων 2-3 ετών προς το ΔΝΤ.
Οσον αφορά την απομείωση του βραχυπρόθεσμου χρέους (έντοκα γραμμάτια) εκτιμάται ότι ένα μέρος του, της τάξης του 25% - 30% από το σύνολο των 15 – 16 δισ. ευρώ που ανακυκλώνεται ετησίως, θα μπορούσε να υποκατασταθεί με μικρής και μέσης διάρκειας κρατικά ομόλογα πριν από την ολοκλήρωση του 2019.
Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε θα μπορούσε να απορροφηθεί σημαντικό μέρος των νέων αποθεματικών που έχουν αρχίσει να δημιουργούνται από τις τελευταίες εκδόσεις, αλλά και από νέες μέσης διάρκειας κινήσεις.
Οι προθέσεις και ο σχεδιασμός του οικονομικού επιτελείου, συμβαδίζουν με τις προσδοκίες αυξανόμενων "απαιτήσεων" που διατυπώνονται από την αγορά, καθώς η υποδοχή των τελευταίων εκδόσεων έχει ικανοποιήσει όλες τις πλευρές, αφού συνεχίζει να διακρίνεται μία βελτίωση των τιμών, με ταυτόχρονη απομείωση των αποδόσεων.
Τα μεγέθη βέβαια παραμένουν εξαιρετικά μικρά για τα δεδομένα της αγοράς ομολόγων και αυτό φαίνεται στο γεγονός ότι η δευτερογενής αγορά ελληνικών ομολόγων παραμένει εξαιρετικά "ρηχή” και ως εκ τούτου εξαιρετικά ευπαθής σε εξωτερικούς παράγοντες.
Για τον λόγο αυτό άλλωστε έχουν ήδη δρομολογηθεί διαδικασίες ωρίμανσης κάποιων προτάσεων που αφορούν στη διεύρυνση των εργαλείων παρέμβασης στη δευτερογενή αγορά, μετά το τέλος του έτους.
Στην προσεκτικά συντηρητική τακτική του ΥΠΟΙΚ/ΟΔΔΗΧ, εντάσσονται προθέσεις έμμεσα νέων εκδόσεων, δηλαδή μέσω του εκ νέου "ανοίγματος" παλαιότερων όπως του πενταετούς ή του επταετούς ομολόγου, τα οποία ήδη έχουν εξαντλήσει ένα μέρος της διάρκειάς τους.
Στην πρακτική αυτή είναι πολύ πιθανό να προστεθεί και μία νέα τριετής έκδοση στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Πέραν της απομείωσης και της αναδιάρθρωσης του βραχυπρόθεσμου χρέους το οποίο κινείται μεταξύ 15 – 16 δισ. σε ετήσια βάση, στις προθέσεις του ΥΠΟΙΚ/ΟΔΔΗΧ είναι και η προεξόφληση μέρους του χρέους προς το ΔΝΤ που θα καλύπτει τις υποχρεώσεις των επόμενων 2 – 3 ετών.
Το "κομμάτι" αυτό, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και των μεγάλων ξένων τραπεζών που συμμετέχουν στους primary dealers του ελληνικού χρέους, είναι εκείνο του οποίου την προεξόφληση, οι αγορές θα υποδέχονταν ως θετικό συμβάν για το ελληνικό χρέος.
Παρ' όλα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά εμπόδια για το σκέλος αυτό της αναδιάρθρωσης του χρέους.
Τα εμπόδια έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι για να δρομολογήσει το ελληνικό δημόσιο την προεξόφληση μέρους των δανείων του ΔΝΤ θα πρέπει προηγουμένως να έχει το πράσινο φως από τον ESM.
Αν ο ESM διαφωνεί τότε σε περίπτωση που κινηθεί μονομερώς το ελληνικό δημόσιο για το ΔΝΤ, ο ESM έχει δικαίωμα να απαιτήσει αμέσως την προεξόφληση αναλογικά και των δικών του δανείων, τα οποία βέβαια είναι αδύνατο να καλύψει το ΥΠΟΙΚ...
Ο ESM, βασικός δανειστής του ελληνικού δημοσίου, μπορεί να δώσει το πράσινο φως για την προεξόφληση των δανείων του ΔΝΤ μόνο εφόσον αξιολογεί ως επαρκή την υλοποίηση των δεσμεύσεων του ελληνικού δημοσίου έναντι του δανειστή του, ήτοι τις εκκρεμότητες της εκάστοτε αξιολόγησης.
Με δεδομένο ότι το Συμβούλιο του ESM ταυτίζεται με τα μέλη του EWG, οι δυσκολίες αυτές συνδέονται άμεσα με τα προβλήματα της β' Αξιολόγησης και ειδικά με το θέμα του νέου νόμου προστασίας της α' κατοικίας.
Θέμα για το οποίο φαίνεται πως στη διελκυστίνδα μεταξύ αυτού που προτείνει η Κυβέρνηση σε συμφωνία με τις τράπεζες και αυτού που απορρίπτει προς το παρόν η Κομισιόν, εξακολουθεί να αναζητά μία συμβιβαστική φόρμουλα. Που όμως δεν έχει ακόμα βρεθεί.
Παράγοντες που εμπλέκονται στις σχετικές διαδικασίες και στους οποίους το Capital.gr αναζήτησε διευκρινίσεις για το εύρος του προβλήματος, υποστηρίζουν ότι "αργά ή γρήγορα το χάσμα θα καλυφθεί, αλλά προς το παρόν οι δυσκολίες προσέγγισης παραμένουν, καθώς επηρεάζονται από το ευρύτερο πολιτικό περιβάλλον...". Το ενδιαφέρον είναι ότι στη διελκυστίνδα αυτή, μέσω της επιστολής που έστειλε ο διοικητής της ΤτΕ στην ΕΚΤ για το θέμα του νόμου, κυβέρνηση/τράπεζες/ΤτΕ εμφανίζονται με ταυτόσημες θέσεις.
Σε κάθε περίπτωση πάντως οι δυσκολίες αυτές επηρεάζουν την προώθηση του σχεδιασμού του ΟΔΔΗΧ και όπως αναφέρεται αρμοδίως η θετική έκβαση της β' αξιολόγησης θα δρομολογήσει τα επόμενα βήματα.
Η εκταμίευση των "κερδών” των Κεντρικών Τραπεζών από τα ANFAs και SMPs δεν φαίνεται να απασχολεί ιδιαίτερα τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης του χρέους μέσα στο 2019, αλλά θα ακολουθήσει ως συνέπεια την τοποθέτηση του ESM...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου