Οι γνωστές ρετρό συσκευές έρχονται και
πάλι στο προσκήνιο, καθώς προσφέρουν αντοχή, μεγάλη ενεργειακή
αυτονομία, απλό μενού και τις βασικές λειτουργίες ενός σύγχρονου
τηλεφώνου
Ο Aμερικανός Μάρτιν Κούπερ κρατάει (δεξιά) το θρυλικό Motorola DynaTAC
Ποιος είπε ότι το ρετρό
κάνει δυναμική επιστροφή μόνο στις πασαρέλες; Αν και η τεχνολογία
εξελίσσεται ιλιγγιωδώς, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται η έντονη ανάγκη
αρκετών χρηστών κινητών τηλεφώνων ή άλλων ηλεκτρονικών συσκευών για
επιστροφή στο παρελθόν ή αλλιώς στις γνωστές «παντόφλες».
Οι συσκευές αυτές μπορεί να μη συνοδεύονται από ιδιαίτερη... ευφυΐα ή εφαρμογές και να είναι πιο ογκώδεις και βαριές σε κάποιες περιπτώσεις, ωστόσο υπόσχονται στον
χρήστη «αθάνατη» μπαταρία και αξιοπιστία στις βασικές λειτουργίες, τις τηλεφωνικές κλήσεις και την αποστολή γραπτών μηνυμάτων.
Για τους ανυποψίαστους που ενδεχομένως να κρύβουν μια τέτοια
συσκευή στο συρτάρι τους η αξία των λεγόμενων «vintage» κινητών
ποικίλλει: μπορεί να ξεκινάει από 50 ευρώ και να αγγίζει τα 1.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τη γαλλική ιστοσελίδα πώλησης «πεπαλαιωμένων» κινητών
vintagemobile.fr, η τιμή ορίζεται κυρίως από τη σπανιότητα του κάθε
μοντέλου, από το αν δηλαδή είχε κυκλοφορήσει σε περιορισμένη έκδοση.
Κατά την τελευταία τριετία μάλιστα η γαλλική εταιρεία έχει πουλήσει
περί τις 10.000 vintage συσκευές, με κορύφωση το 2013. Ανάμεσα στα
λεγόμενα «best sellers» βρίσκονται το κλασικό μίνι Nokia 8210, με μικρή
οθόνη και πλαστικά πλήκτρα και τιμή που αγγίζει τα 60 ευρώ, το Nokia
8850 με το συρταρωτό καπάκι, στα 70 ευρώ, το «στριφογυριστό» Motorola
V70 στα 60 ευρώ και το αρκετά επίπεδο για την εποχή του ανοιγόμενο
Ericsson T28s στα 65 ευρώ.
Τεχνολογικός κορεσμός και νοσταλγία
Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η νέα τάση ενδεχομένως να έχει βρει
τόσο μεγάλη ανταπόκριση ακριβώς επειδή μια μεγάλη μερίδα των συνδρομητών
αναζητεί μια συμπληρωματική συσκευή για να εκτελεί απλές κινήσεις, όπως
π.χ. τηλεφωνικές κλήσεις. Από την άλλη, υπάρχουν και οι χρήστες
μεγαλύτερης ηλικίας που είτε δεν είναι εξοικειωμένοι με τις οθόνες αφής
είτε αναζητούν μια συσκευή με απλές, βασικές λειτουργίες χωρίς
τεχνολογικές «φανφάρες».
Μια άλλη παράμετρος για την άνοδο των κινητών του παρελθόντος
αποτελεί η διαφοροποίηση από τη μάζα. Πολλοί χρήστες, ακόμη και νεαρής
ηλικίας, επιθυμούν να «ξεχωρίζουν». Το σίγουρο είναι ότι οι συσκευές που
κυκλοφορούσαν δέκα ή περισσότερα χρόνια πριν δεν περνούν απαρατήρητες.
Τότε, σύμφωνα με τους ειδικούς, η βαρύτητα των κατασκευαστών έγερνε
περισσότερο στον εξωτερικό σχεδιασμό των συσκευών και λιγότερο στις
hi-tech επιδόσεις τους.
Εμείς εντοπίσαμε τον διευθύνοντα σύμβουλο και δημιουργό της γαλλικής ιστοσελίδας Lekki (www.lekki.fr <http://www.lekki.fr>),
η οποία μεταποιεί ελαφρώς παλιές συσκευές ώστε να διαθέτουν μια πιο
«φρέσκια» εμφάνιση, αλλά και να συνοδεύονται από όλες τις απαραίτητες
προδιαγραφές για τη σημερινή λειτουργία τους (π.χ., με την προσθήκη
ειδικού αντάπτορα για κάρτες MicroSIM).
«Η ιδέα γεννήθηκε στα τέλη του 2010» αναφέρει ο Μαξίμ Σανσόν στο «Βήμα».
«Προσωπικά ήμουν λάτρης των vintage αντικειμένων. Βλέποντας λοιπόν ότι
το ρετρό ερχόταν και πάλι στη μόδα - τόσο στα ρούχα όσο και στον χώρο
της αυτοκινητοβιομηχανίας - σκέφτηκα ότι θα είχε ενδιαφέρον να
αναπτύξουμε κάτι που να έχει σχέση με ηλεκτρονικές συσκευές από τη
δεκαετία του '90» μας λέει ο ίδιος.
«Ξεκινήσαμε αρχικά με κινητά τηλέφωνα έχοντας στο πίσω μέρος
του μυαλού μας ένα πράγμα: να δώσουμε ξανά ζωή σε μερικές από τις πιο
εμβληματικές συσκευές της δεκαετίας του '90 προσθέτοντάς τους μια
"πινελιά" από το παρόν, π.χ. έντονα χρώματα. Επίσης πολύ σημαντική
παράμετρος ήταν εκείνη της ανακύκλωσης των παλιών συσκευών. Από την
ανταπόκριση που είχε το όλο εγχείρημα διαπιστώσαμε ότι πολύς κόσμος
χρησιμοποιεί κινητά με βασικά χαρακτηριστικά, δηλαδή απλά για κλήσεις
και γραπτά μηνύματα» αναφέρει ο γάλλος επιχειρηματίας.
«Στη συνέχεια επεκτείναμε την επιχειρηματική μας δράση στο
κομμάτι των ρετρό παιχνιδομηχανών προσθέτοντας στα διαθέσιμα προϊόντα,
π.χ. το Game Boy και το Super Nintendo» προσθέτει.
Σύμφωνα με τον Σανσόν, η τάση των ηλεκτρονικών συσκευών του
παρελθόντος, πέραν όλων των άλλων, φαίνεται να συνδέεται και με μια
βαθιά νοσταλγία που έχει αναδυθεί στην επιφάνεια εξαιτίας των δύσκολων
οικονομικά καιρών που βιώνουμε. «Μέσα στην οικονομική κρίση το ευρύ
κοινό εμφάνισε την τάση της επιστροφής σε παρελθοντικές εποχές, όταν τα
πράγματα ήταν πιο θετικά και υπήρχε ελπίδα. Κοιτώντας π.χ. από τον εαυτό
μας, όταν ανατρέχουμε στο παρελθόν μας τείνουμε να κρατάμε μόνο τις
καλές στιγμές και για αυτό η αναδρομή σε αυτό παραπέμπει συνήθως σε
ευχάριστες αναμνήσεις και θετικές σκέψεις. Η αλήθεια είναι ότι οι
ταχύτατοι ρυθμοί των social media και ο διαρκής βομβαρδισμός μηνυμάτων,
ενημερώσεων και νέων apps μάς έχουν οδηγήσει σε μια μορφή εξάρτησης ή
ακόμη και "σκλαβιάς" από την τεχνολογία στην καθημερινότητά μας. Ετσι
πολλοί χρήστες επιλέγουν να επιβραδύνουν λίγο τους ρυθμούς τους και να
χρησιμοποιήσουν για παράδειγμα το κινητό τους με έναν πιο ανθρώπινο
τρόπο. Αυτό, όπως βλέπουμε, μεταφράζεται μέσα από τη στροφή των
καταναλωτών σε συσκευές με πιο περιορισμένες δυνατότητες».
Βάσει της ανταπόκρισης του κοινού η ιστοσελίδα έχει κατατάξει στη
λίστα των «πιο αγαπημένων» συσκευών το χαρακτηριστικό ανοιγόμενο
(clamshell) Motorola StarTAC του 1996, το Nokia 8210 του 1999, αλλά και
το Game Boy Color από τις παιχνιδομηχανές.
Σηκώστε το βλέμμα από τις οθόνες!
Πολλοί είναι εκείνοι που συνειδητά τραβούν πλέον μια κόκκινη γραμμή
φωνάζοντας «στοπ» στην τεχνολογική φρενίτιδα της εποχής, καθώς, όπως σε
οτιδήποτε γίνεται σε υπερβολικό βαθμό, έτσι και στην περίπτωση των
κινητών και γενικότερα της τεχνολογίας φαίνεται πως υπάρχει μερίδα
χρηστών που έχουν οδηγηθεί στον κορεσμό.
Με αφορμή την τεχνολογική «εισβολή» στην προσωπική σφαίρα και τη
μετάλλαξη των ανθρώπινων σχέσεων, καθώς δεν είναι λίγοι όσοι θεωρούν πιο
«εύκολη» την αποστολή ενός μηνύματος στο Facebook από μια κατ' ιδίαν
συνάντηση, ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Γκάρι Ταρκ
δημιούργησε το «Look Up», ένα πεντάλεπτο ειλικρινές βίντεο που ανέβηκε
στο YouTube. Μέσα από ένα ποίημα περιγράφει πώς οι έξυπνες συσκευές και
τα social video «ρουφάνε» κυριολεκτικά τον χρόνο και την καθημερινότητά
μας οδηγώντας τους χρήστες στην... κοινωνική απομόνωση.
Το σύντομο φιλμάκι περιλαμβάνει ακόμη την ιστορία ενός ζευγαριού η
οποία μοιράζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο οι πρωταγωνιστές γνωρίζονται
τυχαία στον δρόμο και γεννιέται ένας έρωτας. Το ζευγαράκι παντρεύεται,
αποκτά παιδιά και διανύουν το υπόλοιπο της ζωής τους μαζί ευτυχισμένοι.
Στο δεύτερο μέρος η ιστορία ξεκινάει με τον ίδιο τρόπο, μόνο που αυτή τη
φορά οι πρωταγωνιστές είναι απορροφημένοι από τις συσκευές τους. Ο ένας
προσπερνάει τον άλλον και όλα τελειώνουν εκεί. Τα έντονα συναισθήματα
που συνοδεύουν το βίντεο συνεπήραν το κοινό. Ετσι, παρά το γεγονός ότι
αναρτήθηκε στο YouTube μόλις στις 25 Απριλίου, ως σήμερα έχει ήδη
ξεπεράσει τις 40 εκατ. προβολές.
απο το tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου