Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Τα καφέ-μπαρ διώχνουν το λιανεμπόριο από το κέντρο της Θεσσαλονίκης(φωτο)


Τα μισά από τα μαγαζιά που άλλαξαν χρήση την τελευταία τετραετία έγιναν καφέ και fast food. Παλιές καλές εμπορικές γωνιές της πόλης μετατρέπονται σε πιάτσες ψυχαγωγίας.
Πόσο έπεσαν τα μισθώματα
 
Picture 0 for Τα καφέ-μπαρ διώχνουν το λιανεμπόριο από το κέντρο της Θεσσαλονίκης(φωτο)


Φραπές, μπουγάτσα και σουβλάκι. Τρεις λέξεις άρρηκτα συνδεδεμένες διαχρονικά με τη Θεσσαλονίκη, η οποία παραδοσιακά προσφέρει σε κατοίκους και επισκέπτες δεκάδες «στέκια» για καφέ, ποτό και φαγητό.

Τα τελευταία 3-4 χρόνια -τα
λεγόμενα χρόνια της κρίσης και του μνημονίου- καφετέριες και τα καταστήματα γρήγορης και φτηνής εστίασης (fast food) έχουν κυριολεκτικά κατακλύσει την πόλη, ακόμη και κεντρικούς δρόμους, που τα προηγούμενα χρόνια ήταν καθαρά εμπορικοί.
Η μείωση κατά 30-50% των μισθωμάτων σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα, η πληθώρα σημάτων franchise και το γεγονός ότι ο καφές και το γρήγορο φαγητό «πουλάνε» έχουν οδηγήσει σε άνθηση την επιχειρηματικότητα του καφέ και του fast food.

Σύμφωνα με μεσίτες, από τα μαγαζιά που τα τελευταία 3-4 χρόνια έχουν αλλάξει χρήση, ένα ποσοστό της τάξης του 30-50% έχει γίνει υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Για κάθε ένα κατάστημα που κλείνει, ανοίγει ένα άλλο

Ωστόσο, πολλά από τα συγκεκριμένα καταστήματα, σε αντίθεση με τα εμπορικά, κλείνουν πριν... λιώσει ο πάγος στον φραπέ, για να ανοίξουν καινούργια στη θέση τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία εγγραφών – διαγραφών στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), από τις αρχές του 2013 έως και τις αρχές Οκτωβρίου φέτος, έχουν ανοίξει στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα 1.139 καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και έχουν κλείσει 1.161.
Ο καφές κρατάει τα σκήπτρα, καθώς από τις συνολικά περίπου 10.000 επιχειρήσεις που έχουν άδεια λειτουργίας υγειονομικού ενδιαφέροντος από τον δήμο Θεσσαλονίκης, οι 2.500 είναι καφέ-μπαρ με κοινόχρηστους χώρους!
 
Νέα στέκια και πιάτσες
Η γρήγορη και φτηνή εστίαση και ο καφές εισβάλλουν σε παλιές καλές εμπορικές γωνιές της πόλης.

Μέχρι πριν μερικά χρόνια τα «hot spots» της Θεσσαλονίκης για καφέ ήταν η Λεωφόρος Νίκης και η Αριστοτέλους,  και για τους φοιτητές η Καμάρα, η Ναυαρίνου και η Αγγελάκη. Σήμερα ξεπετάγονται νέα στέκια σε δρόμους όπως, μεταξύ άλλων, η Προξένου Κορομηλά, η Κομνηνών, η Μητροπόλεως, η Λασσάνη, η Χρυσοστόμου Σμύρνης, η Βαλαωρίτου, η Λέοντος Σοφού, η Αγίας Σοφίας και οι πεζόδρομοι της Γ.Σταύρου και της Αγ.Θεοδώρας, η Παλαιών Πατρών Γερμανού κα.


Τα μισθώματα σε αυτούς τους δρόμους έχουν πέσει σημαντικά σε σχέση με το 2009 και κυμαίνονται κατά μέσο όρο (ανάλογα με την περιοχή και τα τμ του καταστήματος) από 2.000 έως 6.000 ευρώ.

 Για παράδειγμα κατάστημα 40 τμ στην Π.Κορομηλά (με τα τραπέζια στο πεζοδρόμιο) πληρώνει σήμερα ενοίκιο 1.000 ευρώ, όταν προ κρίσης θα πλήρωνε 1.600-1.700 ευρώ.

 Αντίστοιχα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στη Βογατσικού, 90 τμ, πληρώνει μίσθωμα 1.500 ευρώ και στη Σβώλου περίπου 2.000 ευρώ.



Ακόμη και στην Εγνατία, τον πλέον εμπορικό δρόμο της Θεσσαλονίκης μαζί με την Τσιμισκή, έχουν ανοίξει τρία καταστήματα εστίασης σε χώρους όπου παλαιότερα λειτουργούσαν επιχειρήσεις που πωλούσαν ρούχα, παπούτσια και οπτικά.
Συγκεκριμένα, στη γωνία Εγνατίας με Βενιζέλου έχει ανοίξει κατάστημα αρτοσκευασμάτων, Εγνατία με Λέοντος Σοφού κατάστημα οπτικών γίνεται κατάστημα γρήγορης εστίασης και στη γωνία με Π.Πατρών παπουτσάδικο μετατράπηκε σε κατάστημα γνωστής αλυσίδας fast food.



Επιχειρηματίας χρωστά 15.000 σε μανάβικο για τα αγγουράκια

Όπως λένε στη Voria.gr επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται χρόνια στον κλάδο, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις πρώην σερβιτόρων, μπάρμαν και γενικά «ανθρώπων της νύχτας», που έχοντας αποταμιεύσει κάποια χρήματα, ανοίγουν καφετέριες και μπαράκια και γίνονται και οι ίδιοι επιχειρηματίες.
Αποτέλεσμα είναι μετά το «μπαμ» των πρώτων μηνών να αναγκάζονται να βάλουν λουκέτου, λόγω αδυναμίας συντήρησης, χρεών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία και δεκάδων προστίμων.

 Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση επιχειρηματία που λειτουργεί τρία μεγάλα μπαρ στο κέντρο της πόλης και, σύμφωνα με πληροφορίες, χρωστάει πάνω από 15.000 ευρώ σε... μανάβικο, για τα αγγουράκια, τα καρότα και τις ελιές που προσφέρει στους πελάτες μαζί με το ποτό!

«Πολλοί βλέπουν στα καφέ-μπαρ εύκολο χρήμα, γιατί ακούγεται ότι είναι τα μοναδικά μαγαζιά που δουλεύουν μέσα στην κρίση. Δεν είναι λίγοι αυτοί που το αντιμετωπίζουν σαν διασκέδαση, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συντηρήσουν τα καταστήματά τους. Πάντα όμως υπάρχει ο επόμενος για να ανοίξει μια παρόμοια επιχείρηση», λέει στη Voria.gr η Άννα Μιμίμου, υπεύθυνη του «Oval».

«Υπάρχουν πάντα οι “κακοί επιχειρηματίες” που δεν βλέπουν τα μαγαζιά τους σαν δουλειά, αλλά σαν μια ωραία και εύκολη λύση να βγάλουν γρήγορα χρήματα. Για αυτό, παρότι ανοίγουν συνέχεια νέα καφέ-μπαρ, λίγα αντέχουν στις πιέσεις και παραμένουν ανοιχτά διαχρονικά», συμπληρώνει.

του Αλέξανδρου Μητάκη
mitakis@voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου