«Τρομακτικά» είναι τα νούμερα που βγαίνουν στην δημοσιότητα και έχουν
να κάνουν με την δράση αλλά κυρίως με τις επιπτώσεις του λαθρεμπορίου
καυσίμων στην ελληνική οικονομία και άρα και στις τσέπες μας.
Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε με την
σύλληψη του προέδρου της ΕΤΕΚΑ, Γιώργου Σπανού και άλλων κατηγορουμένων οι οποίοι θα βρεθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης για κύκλωμα λαθρεμπορίου καυσίμων.
Ωστόσο μαζί με την δράση του κυκλώματος μαθαίνουμε και τα ποσά που διακινούνταν αλλά και πόσα χρήματα στοίχισε στην ελληνική οικονομία η δράση τους.
Ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης Γιώργος Σούρλας είχε προ ημερών προϊδεάσει για την κατάσταση αποκαλύπτοντας τότε πως το λαθρεμπόριο καυσίμων έχει κοστίσει στην Ελλάδα περισσότερα από 30 δισ. ευρώ τα τελευταία 20 χρόνια με το ετήσιο κόστος συμπεριλαμβανομένων των διαφυγόντων κερδών και της απώλειας φορολογικών εσόδων, να εκτιμάται ότι ανέρχεται σε ένα δισ. ευρώ.
Παράλληλα όπως δημοσιεύει η Καθημερινή, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο τζίρος του λαθρεμπορίου καυσίμων ανερχόταν προ της εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης σε 540600 εκατ. ευρώ ετησίως, εκτιμάται όμως ότι μετά την εξίσωση υποχώρησε στα 70-100 εκατ. ευρώ.
Ακριβώς το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από τη μία και η εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών από την άλλη θεωρήθηκαν μέτρα που θα καταπολεμούσαν το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Ωστόσο, η εξίσωση των ΕΦΚ δεν σημαίνει ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα, καθώς και τα καύσιμα προς εξαγωγή θα πάψουν να αποτελούν προνομιακά πεδία δράσης για τα κυκλώματα λαθρεμπορίου.
Τα μεν ναυτιλιακά καύσιμα είναι φθηνότερα διότι έχουν ειδικό φορολογικό καθεστώς, τα δε προς εξαγωγή δεν επιβαρύνονται με ΕΦΚ και ΦΠΑ.
Αποτέλεσμα;
Σημαντικές ποσότητες αυτών δεν εφοδιάζουν ποτέ πλοία ή άλλες χώρες, αλλά τελικώς πωλούνται στην εσωτερική αγορά, αφού έχουν αποθηκευτεί σε παράνομες, αδήλωτες δεξαμενές.
Σύμφωνα, μάλιστα, με ασφαλείς πληροφορίες, οι ελεγκτές του υπ. Ανάπτυξης που συνέδραμαν την ΕΛ.ΑΣ. το βράδυ της Τρίτης εντόπισαν αδήλωτες δεξαμενές και μηχανισμούς καταδολίευσης των αντλιών (πρόκειται για μηχανισμούς που συνήθως μέσω τηλεχειρισμού γίνεται η κλοπή κατά το γέμισμα του ρεζερβουάρ ενός οχήματος).
Σε ό,τι αφορά το σύστημα εισροών-εκροών, μέτρο που είχε θεσμοθετηθεί από το 2009, ξεκίνησε να λειτουργεί εν μέρει τους τελευταίους μήνες του 2013, ενώ η καταληκτική προθεσμία για την εγκατάστασή του στα πρατήρια όλης της Ελλάδας είναι η 27η Φεβρουαρίου 2014 (παράταση θα δοθεί λόγω του σεισμού για την Κεφαλονιά). Μάλιστα, αν και αρκετοί πρατηριούχοι είχαν εγκαταστήσει εγκαίρως το σύστημα, είχε καθυστερήσει η διασύνδεσή του με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς η υπηρεσία δεν ήταν έτοιμη.
Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε με την
σύλληψη του προέδρου της ΕΤΕΚΑ, Γιώργου Σπανού και άλλων κατηγορουμένων οι οποίοι θα βρεθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης για κύκλωμα λαθρεμπορίου καυσίμων.
Ωστόσο μαζί με την δράση του κυκλώματος μαθαίνουμε και τα ποσά που διακινούνταν αλλά και πόσα χρήματα στοίχισε στην ελληνική οικονομία η δράση τους.
Ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης Γιώργος Σούρλας είχε προ ημερών προϊδεάσει για την κατάσταση αποκαλύπτοντας τότε πως το λαθρεμπόριο καυσίμων έχει κοστίσει στην Ελλάδα περισσότερα από 30 δισ. ευρώ τα τελευταία 20 χρόνια με το ετήσιο κόστος συμπεριλαμβανομένων των διαφυγόντων κερδών και της απώλειας φορολογικών εσόδων, να εκτιμάται ότι ανέρχεται σε ένα δισ. ευρώ.
Παράλληλα όπως δημοσιεύει η Καθημερινή, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο τζίρος του λαθρεμπορίου καυσίμων ανερχόταν προ της εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης σε 540600 εκατ. ευρώ ετησίως, εκτιμάται όμως ότι μετά την εξίσωση υποχώρησε στα 70-100 εκατ. ευρώ.
Ακριβώς το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από τη μία και η εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών από την άλλη θεωρήθηκαν μέτρα που θα καταπολεμούσαν το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Ωστόσο, η εξίσωση των ΕΦΚ δεν σημαίνει ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα, καθώς και τα καύσιμα προς εξαγωγή θα πάψουν να αποτελούν προνομιακά πεδία δράσης για τα κυκλώματα λαθρεμπορίου.
Τα μεν ναυτιλιακά καύσιμα είναι φθηνότερα διότι έχουν ειδικό φορολογικό καθεστώς, τα δε προς εξαγωγή δεν επιβαρύνονται με ΕΦΚ και ΦΠΑ.
Αποτέλεσμα;
Σημαντικές ποσότητες αυτών δεν εφοδιάζουν ποτέ πλοία ή άλλες χώρες, αλλά τελικώς πωλούνται στην εσωτερική αγορά, αφού έχουν αποθηκευτεί σε παράνομες, αδήλωτες δεξαμενές.
Σύμφωνα, μάλιστα, με ασφαλείς πληροφορίες, οι ελεγκτές του υπ. Ανάπτυξης που συνέδραμαν την ΕΛ.ΑΣ. το βράδυ της Τρίτης εντόπισαν αδήλωτες δεξαμενές και μηχανισμούς καταδολίευσης των αντλιών (πρόκειται για μηχανισμούς που συνήθως μέσω τηλεχειρισμού γίνεται η κλοπή κατά το γέμισμα του ρεζερβουάρ ενός οχήματος).
Σε ό,τι αφορά το σύστημα εισροών-εκροών, μέτρο που είχε θεσμοθετηθεί από το 2009, ξεκίνησε να λειτουργεί εν μέρει τους τελευταίους μήνες του 2013, ενώ η καταληκτική προθεσμία για την εγκατάστασή του στα πρατήρια όλης της Ελλάδας είναι η 27η Φεβρουαρίου 2014 (παράταση θα δοθεί λόγω του σεισμού για την Κεφαλονιά). Μάλιστα, αν και αρκετοί πρατηριούχοι είχαν εγκαταστήσει εγκαίρως το σύστημα, είχε καθυστερήσει η διασύνδεσή του με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς η υπηρεσία δεν ήταν έτοιμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου