Ταυτόχρονα με τη
δημοσίευση της Πέμπτης 09/05/13 του Πολυνόμου οι εισαγγελείς κκ Πεπόνης και
Μουζακίτης τερμάτισαν την καριέρα τους ως οικονομικοί εισαγγελείς.
Αντιμετώπισαν συγκρούσεις άλλοτε από συνείδηση καθήκοντος και άλλοτε με κάποιες υπερβολές δικές τους. Δεν αποδέχθηκαν την διπλή τους υποβάθμιση με βάση το Πολυνομοσχέδιο, που
δημοσιεύτηκε και ισχύει από τη Πέμπτη 09/05/13.
Πρόκειται για το νέο νόμο 4152/13, που καθιερώνει τη θέση του Γενικού Συντονιστή, εποπτεύοντος στα θέματα διαφθοράς Εισαγγελέα (θέση που θα καταλάβει η κ. Ελένη Ράικου) και συνιστούσε νέο, πρόσθετο βαθμό εποπτείας των «απολύτως ανεξάρτητων» οικονομικών εισαγγελέων μετά τους δύο θεσμικούς -τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ι. Τέντε και τον αρμόδιο αντιεισαγγελέα.
Οι κκ Πεπόνης και Μουζακίτης είδαν την όλη μεθόδευση ως πλήρη υποβάθμιση του έργου τους και ως παραγκωνισμό τους ότι παρελήφθησαν από το νέο θεσμικό όργανο, το Εθνικό Συμβούλιο κατά της Διαφθοράς (οι νέες διατάξεις, που οδήγησαν στην κρίση, ακολουθούν).
Σύμφωνα με την τρέχουσα ειδησεογραφία παρέδωσαν όλες τις δικογραφίες που χειρίζονταν και ζήτησαν να μην ανανεωθεί η θητεία τους ως αρμόδιοι για το οικονομικό έγκλημα, οι εισαγγελείς Εφετών Γρηγόρης Πεπόνης και Σπύρος Μουζακίτης.
Οι δύο εισαγγελείς διαβίβασαν από τις 2 Μαΐου στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Χρήστο Μαρκογιαννάκη, όλους τους φακέλους που χειρίζονταν, θεωρώντας ότι οι αρμοδιότητές τους επικαλύπτονται και ταυτίζονται πλήρως με αυτές του εισαγγελέα Διαφθοράς, θέση που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα με νόμο και ανέλαβε η εισαγγελέας Ελένη Ράικου.
Επιπλέον, οι εισαγγελείς, με έγγραφό τους, απάντησαν στο ερώτημα που είχε υποβάλει το υπουργείο Δικαιοσύνης για την παράταση ή μη της θητείας τους από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο (ΑΔΣ), ότι δεν επιθυμούν να παραμείνουν ως οικονομικοί εισαγγελείς. Πριν περίπου ενάμιση χρόνο, οι κ.κ. Πεπόνης και Μουζακίτης είχαν υποβάλει παραιτήσεις από τη θέση των οικονομικών εισαγγελέων, επικαλούμενοι πολιτικές παρεμβάσεις στο έργο τους, προκαλώντας έρευνα του Αρείου Πάγου για όσα κατήγγειλαν. Τότε, το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο είχε ανανεώσει τη θητεία τους.
Ο νέος νόμος 4152/13 στην Υποπαράγραφο ΙΓ, περιλαμβάνει τις εξής δύο νέες ρυθμίσεις στον τομέα της καταπολέμησης της διαφοράς, στον οποίον οι κ κ Μουζακίτης και Πεπόνης έκριναν ότι δεν χωράνε πλέον:
«......ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΙΓ.1.: ΕΘΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
1. Συνιστάται θέση Εθνικού Συντονιστή για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς (Εθνικός Συντονιστής), ο οποίος υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό. Αποστολή του Εθνικού Συντονιστή είναι η διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής για την καταπολέμηση της διαφθοράς σε όλα τα επίπεδα του δημόσιου τομέα (πολιτικό, κυβερνητικό, δικαστικό, διοικητικό), η παρακολούθηση και η αξιολόγηση της εφαρμογής της στρατηγικής αυτής, καθώς και ο συντονισμός όλων των φορέων που εμπλέκονται
στην εφαρμογή της ανωτέρω εθνικής στρατηγικής.
Ο Εθνικός Συντονιστής υποστηρίζεται στο έργο του από: α) τη Συντονιστική Επιτροπή για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς και β) το Συμβουλευτικό Σώμα.
2. Για τη θέση του Εθνικού Συντονιστή επιλέγεται πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και ευρύτερης αποδοχής που διορίζεται με απόφαση του Πρωθυπουργού για πενταετή θητεία με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση.
Απαλλαγή από τα καθήκοντά του επιτρέπεται για ανεπάρκεια άσκησης των καθηκόντων του για οποιονδήποτε λόγο ή για αδυναμία άσκησής τους λόγω νόσου, με απόφαση του Πρωθυπουργού. Αντί διορισμού επιτρέπεται η κάλυψη της θέσης με ανάθεση καθηκόντων σε δημόσιο υπάλληλο ή λειτουργό, ο οποίος επιλέγει είτε τις αποδοχές της θέσης αυτής είτε αυτές της οργανικής του θέσης. Ανανέωση της θητείας του Εθνικού Συντονιστή επιτρέπεται μια μόνο φορά.
3. Κατά τη διάρκεια της θητείας του Εθνικού Συντονιστή αναστέλλεται η άσκηση οποιασδήποτε επαγγελματικής του δραστηριότητας.
4. Ο Εθνικός Συντονιστής λαμβάνει αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου.
ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΙΓ.2.: ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ
1. Ο Εθνικός Συντονιστής:
α) Καταρτίζει σχέδιο εθνικής στρατηγικής για την πρόληψη και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Στην
κατάρτιση του ως άνω σχεδίου, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται στον τομέα της πρόληψης του φαινομένου της διαφθοράς.
β) Εξειδικεύει τη στρατηγική αυτή με μέτρα και δράσεις κατά Υπουργείο και φορέα.
γ) Επικαιροποιεί την εθνική στρατηγική και τις εξειδικεύσεις της οποτεδήποτε παρίσταται ανάγκη.
δ) Παρακολουθεί την εφαρμογή του σχεδίου, ελέγχει την τήρησή του και επεμβαίνει στις περιπτώσεις που διαπιστώνονται αποκλίσεις.
ε) Συντονίζει όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς που εμπλέκονται στην εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής για την καταπολέμηση της διαφθοράς, αναλαμβάνοντας τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και ενέργειες προς το σκοπό αυτόν για τη διασφάλιση της συνεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας της εθνικής στρατηγικής, εξαιρουμένου του συντονισμού των ελεγκτικών σωμάτων.
στ) Αξιολογεί την εφαρμογή και την πρόοδο της εθνικής στρατηγικής και των αποτελεσμάτων της και
ενημερώνει σχετικά τον Πρωθυπουργό και τη Βουλή.
ζ) Ο Εθνικός Συντονιστής απολαμβάνει ανεξαρτησίας στην άσκηση των καθηκόντων του.
2. Ο Εθνικός Συντονιστής για την άσκηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων και την εκπλήρωση της αποστολής του προβαίνει ιδίως στις ακόλουθες ενέργειες:
α) Συνεργάζεται με τους Υπουργούς οι οποίοι αμέσως ή εμμέσως εμπλέκονται και ανταλλάσσει απόψεις σχετικά με τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης πολιτικής για τον εντοπισμό των εστιών διαφθοράς την πρόληψη και την καταστολή της διαφθοράς, και την καλύτερη εφαρμογή του σχετικού σχεδίου, καθώς και το συντονισμό των διαφόρων εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής εισηγείται στους αρμόδιους Υπουργούς νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις.
β) Συνεργάζεται με τις Υπηρεσίες και τους φορείς που εμπλέκονται στην καταπολέμηση της διαφθοράς και συντονίζει τη δράση τους σε σχετικά θέματα.
γ) Μπορεί να ζητεί από τις αρμόδιες διοικητικές υπηρεσίες στατιστικά στοιχεία, καθώς και άλλα στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με υποθέσεις διαφθοράς και να απευθύνει προς αυτές τις αναγκαίες για το συντονισμό του έργου τους συστάσεις.
δ) Μπορεί να ζητεί από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές αρχές στατιστικά στοιχεία, καθώς και
πληροφορίες για τη δικονομική πορεία των υποθέσεων διαφθοράς και να λαμβάνει αντίγραφα βουλευμάτων, δικαστικών αποφάσεων και άλλων πράξεων των δικαστικών και εισαγγελικών αρχών.
ε) Συνεργάζεται με τους διευθύνοντες στις δικαστικές και εισαγγελικές αρχές όλων των βαθμών και ανταλλάσσει απόψεις σχετικά με θέματα της αρμοδιότητάς του.
στ) Μεριμνά για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τους κινδύνους που συνεπάγεται το φαινόμενο της διαφθοράς για το κοινωνικό σύνολο.
3. Η εθνική στρατηγική πρόληψης και καταπολέμησης της διαφθοράς διαμορφώνεται με χρονικό ορίζοντα τριετίας και εξειδικεύεται σε βραχυπρόθεσμες δράσεις.
Πριν από τη λήξη της τριετίας διαμορφώνεται το πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την επόμενη τριετία.
4. Ο Εθνικός Συντονιστής για το σχεδιασμό και την εξειδίκευση της εθνικής στρατηγικής για την καταπολέμηση της διαφθοράς, λαμβάνει υπόψη και το γενικό πλαίσιο που έχει αποτυπωθεί στον Οδικό Χάρτη για τη καταπολέμηση της διαφθοράς και ο οποίος αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του μνημονίου κατανόησης που έχει υπογραφεί από 4.10.2012, μεταξύ των Υπουργείων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και του εκπροσώπου της Ομάδας
Δράσης για την Ελλάδα.
5. Ο Εθνικός Συντονιστής ενημερώνει τον Πρωθυπουργό και τη Βουλή με ετήσια έκθεση που υποβάλλεται το πρώτο δίμηνο κάθε έτους και περιέχει αξιολόγηση της εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής και των αποτελεσμάτων της. Μπορεί επίσης να ενημερώνει τον Πρωθυπουργό ή τον Υπουργό Επικρατείας οποτεδήποτε, εκτάκτως, αν ανακύψουν δυσλειτουργίες εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής ή συντονισμού, η αντιμετώπιση των οποίων δεν καταστεί δυνατή στο πλαίσιο των κατά
τα ανωτέρω συνεργασιών και διαβουλεύσεων.
ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΙΓ.3.: ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
1. Η Συντονιστική Επιτροπή αποτελείται από:
1. Τον Εθνικό Συντονιστή
2. Τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Οικονομικών
3. Τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Διοικητικής
Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
4. Τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και
Δικτύων
5. Τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
6. Τον Ειδικό Γραμματέα του ΣΔΟΕ
7. Τον Προϊστάμενο της Μονάδας Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών του Υπουργείου Οικονομικών
8. Τον Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς
9. Τον προϊστάμενο της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης
10. Τον Συνήγορο του Πολίτη
11. Τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης
12. Τον Διευθυντή της Οικονομικής Αστυνομίας.
Της Συντονιστικής Επιτροπής προεδρεύει ο Εθνικός Συντονιστής.
2. Κάθε μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής μπορεί να συνοδεύεται και από ένα στέλεχος από καθέναν από τους κατά τα ανωτέρω φορείς, το οποίο έχει ειδικές γνώσεις και παρακολουθεί τα θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς, στα οποία εμπλέκεται ο οικείος φορέας.
Τα πρόσωπα που συνοδεύουν μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής κατά το προηγούμενο εδάφιο, δεν μετέχουν στις συζητήσεις της.
3. Στις συνεδριάσεις της Συντονιστικής Επιτροπής μπορεί να προσκαλούνται, κατά περίπτωση, εκπρόσωποι άλλων συναφών υπηρεσιών ή φορέων ή εμπειρογνώμονες προκειμένου να συμμετάσχουν στις συζητήσεις των θεμάτων και να διατυπώσουν τη γνώμη τους.
(Ακολουθούν πολλές διατάξεις για τον τρόπο λειτουργίας του Συμβουλίου, τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες μελών, τον συντονισμό, τη δημιουργία πρόσθετου Συμβουλευτικού Σώματος ειδικών κλπ.)
απο το nonpapernews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου