Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζεται το ράλι ανόδου των τιμών των καυσίμων στην εγχώρια αγορά, με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να φτάνει έως τα 2 ευρώ ανά λίτρο.
Και μπορεί αυτή η τιμή να εντοπίστηκε μόνο σε ένα πρατήριο, στην Κάρπαθο, όμως το γενικό επίπεδο τιμών είναι
κάθε ημέρα και υψηλότερο με τη μέση πανελλαδικά λιανική τιμή να διαμορφώνεται, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στο 1,814 ευρώ/λίτρο.
Η εξέλιξη αυτή προβληματίζει έντονα την κυβέρνηση, η οποία, όμως έχει αποφασίσει να μην προχωρήσει -τουλάχιστον για την ώρα- στην επιβολή πλαφόν στις τιμές των καυσίμων για τρεις κυρίως λόγους.
Πρώτον, όπως σημειώνουν κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης, οι υψηλές τιμές που παρατηρούνται τις τελευταίες ημέρες δεν οφείλονται σε εκτεταμένα φαινόμενα κερδοσκοπίας.
«Υποπτες» συμπεριφορές για τις οποίες υπάρχουν ενδείξεις αντιανταγωνιστικών πρακτικών και στρεβλώσεων εντοπίζονται μόνο σε ορισμένα νησιά και πιθανώς θα πρέπει να επιληφθεί της υπόθεσης η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ακριβώς επειδή τα περιστατικά κερδοσκοπίας θεωρούνται μεμονωμένα και καθώς οι τιμές διατηρούνται πανελλαδικώς σε υψηλά επίπεδα επί μακρόν, η κυβέρνηση δεν θέλει να εξαντλήσει το μέτρο του πλαφόν τώρα.
Οπως τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι, η μη αποκλιμάκωση των τιμών, αλλά η περαιτέρω άνοδός τους το επόμενο διάστημα, μπορεί να καταστήσει την επιβολή πλαφόν αναγκαία σε εθνικό επίπεδο, προκειμένου πλέον να αντιμετωπισθεί μια γενικευμένη κρίση.
Φόροι και επιβαρύνσεις
Τρίτον, οι αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης υποστηρίζουν ότι πλέον ο κυριότερος συντελεστής διαμόρφωσης της τιμής της βενζίνης είναι οι φόροι και οι επιβαρύνσεις.
Για παράδειγμα χθες από τα 1,814 ευρώ/λίτρο που ήταν η μέση πανελλαδικά τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης
οι φόροι (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ), τα τέλη (ανταποδοτικό τέλος Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, εισφορά ειδικού λογαριασμού πετρελαιοειδών, ειδικό τέλος Δικαιώματος Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών) και
οι λοιπές επιβαρύνσεις (εισφορά επικουρικού ταμείου ασφάλισης βενζινοπωλών) αποτελούσαν το 1,04 ευρώ/λίτρο.
Οι υψηλότερες μέσες τιμές καταγράφηκαν στον νομό Λασιθίου (1,931 ευρώ/λίτρο), στον νομό Κεφαλληνίας (1,920 ευρώ/λίτρο), στους νομούς Χανίων και Ρεθύμνης (1,906 ευρώ/λίτρο) και στον νομό Σάμου (1,899 ευρώ/λίτρο).
Ειδικά οι νομοί Σάμου και Κεφαλληνίας βρέθηκαν στο μικροσκόπιο των ελέγχων του ΥΠΑΝ, ήδη από τις αρχές Ιουλίου, καθώς στους δύο αυτούς νομούς παρατηρήθηκαν αποκλίσεις από τις τιμές της Αθήνας της τάξης των δέκα λεπτών και μάλιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οι αρμόδιοι κατέληξαν στα εξής συμπεράσματα:
οι τιμές στον νομό Σάμου εμφανίζονται να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, διότι σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι υψηλές τιμές στους Φούρνους και στην Ικαρία, όπου ο αριθμός των πρατηρίων είναι πολύ μικρός.
Στον νομό Κεφαλληνίας από την άλλη είναι πολύ πιθανό να μη λειτουργεί ο ανταγωνισμός, καθώς σχεδόν όλα τα πρατήρια καυσίμων ελέγχονται από τον ένα εκ των δύο ομίλων πετρελαιοειδών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Οσο για την Κρήτη, όπου διαχρονικά εντοπίζονται πολύ υψηλές τιμές, βασικό πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη αποθηκευτικών χώρων για να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες ανάγκες της θερινής περιόδου, όπου ο πληθυσμός του νησιού σχεδόν τριπλασιάζεται.
Η συνεχής κούρσα των τιμών των καυσίμων κατατάσσει πλέον την Ελλάδα στον κατάλογο των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη.
Σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg, η οποία διεξήχθη στο διάστημα 9-23 Ιουλίου, η Ελλάδα βρίσκεται στην 9η θέση μεταξύ 60 χωρών σε ό,τι αφορά την τιμή της βενζίνης.
Της Δημητρας Μανιφαβα
απο news.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου