1. Ιδεολογική, πολιτιστική και γεωπολιτική συνέχεια
Από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (356–323 π.Χ.), η έννοια της οικουμενικής βασιλείας κατέκτησε τον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Ο Μέγας Κωνσταντίνος (272–337 μ.Χ.) όχι μόνο υιοθέτησε αυτό το μοντέλο, αλλά το επανερμήνευσε μέσω της χριστιανικής πίστης, δημιουργώντας μια νέα
αυτοκρατορική παράδοση που βασιζόταν ξεκάθαρα σε ελληνιστικά θεμέλια.Ο Αλέξανδρος στόχευε στην ενοποίηση των λαών της Ανατολής και της Δύσης σε ένα ενιαίο πολιτισμικό σώμα με επίκεντρο τον ελληνισμό. Ο Κωνσταντίνος, αιώνες αργότερα, επιχείρησε ένα αντίστοιχο εγχείρημα: την ενοποίηση της αυτοκρατορίας υπό τη χριστιανική οικουμενικότητα, με κέντρο την ελληνική Ανατολή.
Κατά τον λάτρη της Ελληνικής ιστορίας E. R. Dodds:
«Ο Κωνσταντίνος ήταν ο μόνος μετά τον Αλέξανδρο που κατόρθωσε να θεμελιώσει μια παγκόσμια βασιλεία με υπερεθνικό όραμα»
(E. R. Dodds, Pagan and Christian in an Age of Anxiety, Cambridge University Press, 1965)
2. Η επιλογή της Κωνσταντινούπολης: Νέα Αλεξάνδρεια
Η ίδρυση της Κωνσταντινούπολης (330 μ.Χ.) ως νέας πρωτεύουσας δεν ήταν τυχαία. Ο Κωνσταντίνος μιμήθηκε τον Αλέξανδρο, που ίδρυε πόλεις ως φορείς ελληνικού πολιτισμού. Η Κωνσταντινούπολη, όπως και η Αλεξάνδρεια, ιδρύθηκε σε στρατηγική τοποθεσία και σχεδιάστηκε για να είναι κέντρο πολιτισμού και εξουσίας.
Κατά την καθηγήτρια Αρχαίας και Βυζαντινής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Averil Cameron:
«Η ίδρυση της Κωνσταντινούπολης υπήρξε το σημαντικότερο γεγονός μετά την Αλεξάνδρεια για την ελληνική παράδοση στον ρωμαϊκό κόσμο»
(Cameron, The Later Roman Empire, Harvard University Press, 1993)
3. Ο ελληνικός χαρακτήρας της βασιλείας
Ο Κωνσταντίνος, παρότι Ρωμαίος αυτοκράτορας, ανέδειξε τον ελληνισμό ως το πολιτισμικό υπόβαθρο της νέας αυτοκρατορίας. Η γλώσσα της Ανατολής, η παιδεία των αυλικών και η ίδια η Εκκλησία ήταν ελληνόφωνες.
Ο εκκλησιαστικός ιστορικός του 5ου αιώνα μ.Χ Σωκράτης Σχολαστικός αναφέρει ότι ο Κωνσταντίνος:
«Ἐτιμᾶ τὴν Ἑλληνικὴν γλῶσσαν καὶ παιδείαν ὡς μέσον διοικήσεως καὶ διαφωτισμοῦ»
(Εκκλησιαστική Ιστορία, Βιβλ. Α΄)
4. Θεοκρατική βασιλεία και η αποθέωση του ηγεμόνα
Ο Αλέξανδρος είχε θεοποιηθεί εν ζωή· οι ελληνιστικοί βασιλείς τον μιμήθηκαν. Ο Κωνσταντίνος εισήγαγε την ιδέα του “ἐπίκοινον Θεοῦ και βασιλέως”, δηλαδή ότι ο αυτοκράτορας κυβερνά κατ’ εντολήν Θεού – όχι πλέον με παγανιστική αποθέωση, αλλά με χριστιανικό μανδύα.
Κατά τον Κωνσταντίνο Ζ΄ Πορφυρογέννητο αυτοκράτορα της Μακεδονικής δυναστείας:
«Ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἀντελήφθη τὴν ἐνότητα τοῦ κόσμου κατὰ τὸ Ἀλεξανδρικὸν πρότυπον, ἀλλ’ ἐν Χριστῷ»
(Περί Βασιλείου Τάξεως, κεφ. 5)
5. Εκστρατείες και στρατηγική ενοποίησης
Ο Κωνσταντίνος έδωσε βάρος σε εκστρατείες ενότητας και σταθερότητας, όπως και ο Αλέξανδρος. Επιδίωξε όχι μόνο νίκες, αλλά και θρησκευτική-πολιτιστική σύνθεση, με τον χριστιανισμό να παίρνει τη θέση του ελληνισμού ως παγκόσμιας πολιτισμικής πρότασης.
Κατά τον Άγγλο ιστορικό λάτρη της Ελληνικής ιστορίας Robin Lane Fox:
«Ο Κωνσταντίνος δεν ήταν μόνο νέος Αύγουστος· υπήρξε ένας νέος Αλέξανδρος που έδωσε στην οικουμένη μια πίστη αντί για μια γλώσσα»
(Pagans and Christians, Penguin Books, 1987)
Συμπέρασματικα
O Μέγας Κωνσταντίνος δεν υπήρξε απλώς ένας ρωμαίος αυτοκράτορας αλλά ήταν συνεχιστής του οικουμενικού ελληνιστικού ιδεώδους, που πρώτος εξέφρασε ο Μέγας Αλέξανδρος. Επανέφερε το όραμα μιας ενωμένης αυτοκρατορίας, με πνευματικό άξονα αυτή τη φορά τον χριστιανισμό, αλλά με πολιτισμικό υπόβαθρο τον ελληνισμό. Η Κωνσταντινούπολη υπήρξε η Νέα Αλεξάνδρεια, και ο ίδιος ο Κωνσταντίνος, με όρους πολιτικής, πολιτισμικής και γεωστρατηγικής σκέψης, ήταν ο νέος Αλέξανδρος του χριστιανικού κόσμου.
Ενδεικτική βιβλιογραφία – Πηγές
Κωνσταντῖνος Ζ΄ Πορφυρογέννητος, Περί Βασιλείου Τάξεως, εκδ. Dagron
Σωκράτης Σχολαστικός, Εκκλησιαστική Ιστορία
E. R. Dodds, Παγανιστές και Χριστιανοί σε μια εποχή ανησυχίας, Cambridge University Press, 1965
Averil Cameron, Η ύστερη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Harvard University Press, 1993
Robin Lane Fox, Παγανιστές και Χριστιανοί, Penguin Books, 1987
Στυλιανός Καβάζης

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου