Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις της ιστορικής βιομηχανίας, εν μέσω πίεσης λόγω της μείωσης των γεννήσεων. Το momentum των εξαγορών, η επέκταση στο εξωτερικό και οι νέες επενδύσεις. |
Καθώς η Ελλάδα παλεύει με ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά γεννήσεων στην Ευρώπη, μια εταιρεία τροφίμων με ιστορία κοντά στα εκατό χρόνια αισθάνεται την πίεση. Η βιομηχανία Γιώτης, ένα οικείο όνομα συνώνυμο της παιδικής διατροφής στην Ελλάδα, κινείται σε ένα σύνθετο τοπίο που
χαρακτηρίζεται από δημογραφικές αλλαγές και οικονομικές προκλήσεις.Η εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 1930, είναι συνδεδεμένη με την ανάπτυξη και την εξέλιξη των ελληνικών οικογενειών. Τα προϊόντα της, από βρεφικά γάλατα και βρεφικές τροφές μέχρι επιδόρπια, αποτελούν βασικά είδη στα ελληνικά σπίτια εδώ και γενιές. Ωστόσο, η μείωση των γεννήσεων στη χώρα αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη πρόκληση στη σχεδόν εκατοντάχρονη πορεία της.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο αριθμός των γεννήσεων στην Ελλάδα έχει μειωθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια. Το 2022 γεννήθηκαν μόλις 75.921 μωρά, δηλαδή 11,04% λιγότερα από το 2021 και 33,8% λιγότερα από το 2010, οπότε είχαν γεννηθεί 114.716 μωρά.
Για να προσαρμοστεί στο μεταβαλλόμενο δημογραφικό τοπίο, η βιομηχανία έχει επενδύσει όχι μόνο σε νέα προϊόντα, δραστηριότητες και στην επέκτασή της μέσω εξαγωγών, αλλά και στο πρόγραμμα «Μια ελπίδα γεννιέται!».
Το πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε 90 απομακρυσμένα ηπειρωτικά χωριά της Ελλάδας, στις περιφέρειες Ηπείρου και Στερεάς Ελλάδας που αντιμετωπίζουν και το μεγαλύτερο δημογραφικό πρόβλημα, έχει ως στόχο να συμβάλει στη μείωση της υπογεννητικότητας. Μέσω της δράσης η Γιώτης καλύπτει στις επωφελούμενες γυναίκες που εντάσσονται στο πρόγραμμα ιατρικές εξετάσεις προγεννητικού ελέγχου, έξοδα τοκετού, βρεφικές τροφές ΓΙΩΤΗΣ για τα δύο πρώτα χρόνια των μωρών που γεννιούνται. Από την αρχή του προγράμματος (Νοέμβριος 2018) έχουν γεννηθεί 70 μωρά και αναμένονται άλλες 3 γεννήσεις εντός του 2024.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, η ιστορική βιομηχανία, επικεφαλής της οποίας είναι ο Γιάννης Γιώτης, πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Τροφίμων Ελλάδας (ΣΕΒΤ), έχει καταφέρει να αυξήσει τα συνολικά της έσοδα τα τελευταία χρόνια.
Η εταιρεία ανακοίνωσε αύξηση 2,57% στις πωλήσεις του ομίλου, που ξεπέρασαν πέρυσι τα 113,439 εκατ. ευρώ. Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη ανήλθαν στα 46,317 εκατ. ευρώ έναντι 43,303 εκατ. ευρώ το 2022, τα προ φόρων κέρδη στα 6,131 εκατ. ευρώ έναντι 5,102 εκατ. ευρώ το 2022 και τα καθαρά κέρδη στα 4,699 εκατ. ευρώ από 3,801 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι στον όμιλο ενσωματώνονται τα μεγέθη των θυγατρικών σε Κύπρο και Βουλγαρία, η Αττικοί Ορίζοντες και η Στάμου. Πάντως παρά τη σημαντική ανάπτυξη, το προσωπικό της μειώθηκε κατά 6,5% στα 661 άτομα.
Βέβαια το ερώτημα παραμένει. Μπορεί μια εταιρεία που έχει συνδεθεί τόσο στενά με την ανάπτυξη των ελληνικών οικογενειών να προσαρμοστεί σε ένα μέλλον με λιγότερα παιδιά; Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί στις κινήσεις που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια η Γιώτης αλλά και στην πρόθεση της διοίκησής της, όπως αυτή αποτυπώνεται στις τελευταίες οικονομικές της καταστάσεις, να επεκτείνει τις δραστηριότητές της μέσω νέων εξαγορών και μέσω της ανάπτυξης των πωλήσεων εκτός Ελλάδας.
Τα πρώτα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση έχουν γίνει. Όπως είναι η εξαγορά πριν από λίγα χρόνια της εταιρείας Στάμου, αλλά και η διείσδυσή της στα προϊόντα μαγειρικής, στα υλικά ζαχαροπλαστικής, στα ροφήματα και στα μίγματα για την παρασκευή γλυκών, πίτσας, κ.λπ. Αυτή η μετακίνηση αποτυπώνεται και στις επενδύσεις της.
Πέρυσι ο όμιλος υλοποίησε επενδύσεις 2,32 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,17 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκε σε κτιριακές βελτιώσεις και αγορές μηχανημάτων για την εταιρεία Στάμου, την οποία από τον Φεβρουάριο του 2022 ελέγχει πλήρως. Πέρυσι εξάλλου η μητρική κάλυψε την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ύψους 3,52 εκατ. ευρώ της θυγατρικής της JOTIS INTERNATIONAL INVESTMENTS LTD με έδρα την Κύπρο ενώ συμμετείχε στην ίδρυση της «ΕΡΓΙΝΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ» με το ποσό των 18 χιλ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου