Πολλή και δύσκολη δουλειά αναλαμβάνουν αμέσως μετά την ορκωμοσία τους οι δύο νέοι αναπληρωτές υπουργοί, Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης και Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης.
Ο μέχρι χθες υφυπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης αναλαμβάνει από
σήμερα ένα ακόμη διπλό, δύσκολο ρόλο:
Την διαχείριση των 72 δισ. ευρώ που εξασφάλισε η Ελλάδα από την τελευταία Σύνοδο Κορυφής και παράλληλα το ρόλο του επόπτη συντονιστή των άλλων πέντε κομβικών υπουργείων που θα αναλάβουν να φέρουν σε πέρας.
Μπορεί να μην είναι ιδιαιτέρα γνωστό, αλλά το Γενικό Λογιστήριο ανέκαθεν ήλεγχε, όχι μόνο έσοδα και δαπάνες, αλλά και την ροή των κοινοτικών κονδυλίων. Όχι μόνο αυτών που αφορούν την Κοινή Αγροτική Πολιτική αλλά και των χρημάτων από την πολιτική συνοχής δηλαδή τα ...ΕΣΠΑ.
Μάλιστα, η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου που υπάγεται στο ΓΛΚ έχει γλυτώσει πολλά εκατομμύρια κοινοτικών πόρων εντοπίζοντας προβλήματα και ασύμβατες χρηματοδοτήσεις ώστε, όπου υπήρχαν αποκλίσεις του προϋπολογισμού, με το φυσικό αντικείμενο έργων και δράσεων, να υπάρχουν απεντάξεις έργων, που αν συνεχίζονταν και συλλαμβάνονταν από κοινοτικούς ελέγχους, θα οδηγούσαν σε οριζόντιες περικοπές και επιστροφές κοινοτικών πόρων.
Η εμπειρία αυτή θα αξιοποιηθεί στο έπακρο και για τα χρήματα που θα έρθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς ένα αρχικό χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε είναι εξαιρετικά πιεστικό.
Από τα 32 δισ. που εξασφάλισε η Ελλάδα από το πρόγραμμα ανάκαμψης θα πρέπει μέχρι και το τέλος του 2022 να έχει δεσμευτεί το 70% που αντιστοιχεί σε 22,4 δισ. (δηλαδή ένα ολόκληρο ΕΣΠΑ).
Στην συνέχεια, η απόδοση των υπολοίπων 9,6 που αντιστοιχεί στο υπόλοιπο 30%.
Η πρώτη φάση της εκταμίευσης στην ουσία θα θέσει τις βάσεις για την απορρόφηση του συνόλου του ποσού.
Συνεπώς, ο κ. Σκυλακάκης, ο οποίος εκτός από την εποπτεία των χρηματικών ροών αλλά και της γενικότερης πορείας σχεδιασμού και υλοποίησης έργων και δράσεων θα έχει μια πολύ πιεστική τριετία από τον Οκτώβριο που θα υποβληθεί το ελληνικό σχέδιο ανάπτυξης μέχρι την τελική μοιρασιά των ποσών του Ταμείου Ανάκαμψης.
Παράλληλα βέβαια θα πρέπει να συμμετέχει και να παρακολουθεί τον σχεδιασμό και την εκτέλεση του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου 2021-2027, το οποίο θα είναι επίσης ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την επιχειρούμενη αλλαγή του οικονομικού μοντέλου που θα παρέχει σε έργα και δράσεις πόρους ύψους περίπου 20 δισ. ευρώ.
Το δεύτερο σκέλος του νέου ρόλου του κ. Σκυλακάκη θα είναι το εποπτικό.
Θα πρέπει να συντονίζει και να συντονίζεται με την δράση των πέντε υπουργείων που θα επωμιστούν την υλοποίηση των πέντε αξόνων οικονομικής πολιτικής που θα υλοποιηθούν και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψής αλλά και μέσω του επόμενου ΕΣΠΑ.
Συγκεκριμένα:
-Την «πράσινη» ανάπτυξη υπό την εποπτεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
-Την ψηφιακή πολιτική υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
-Τα θέματα απασχόλησης και κοινωνικής συνοχής υπό την εποπτεία του υπουργείου Εργασίας
- Τις υποδομές υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και τέλος
- Τον παραγωγικό μετασχηματισμό και τις ιδιωτικές επενδύσεις υπό την εποπτεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Στο προσχέδιο της έκθεση της επιτροπής Πισσαρίδη, το οποίο θα συμπληρωθεί τον Σεπτέμβριο, και ειδικά στο θέμα των επενδύσεων ο πήχης έχει τεθεί ψηλά.
Η επιτροπή σοφών θέτει ως στόχο το άνοιγμα της οικονομίας μέσω την αύξησης των συνολικών επενδύσεων και των εξαγωγών ως ποσοστού του ΑΕΠ, από τα σημερινά επίπεδα, του 12% και 37% περίπου στα αντίστοιχα του μ.ο. για τις μικρές χώρες της ευρωζώνης όπου οι επενδύσεις φτάνουν το 24% κα οι εξαγωγές το 68%, του ΑΕΠ .
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στην αύξηση των εταιριών επενδύσεων (οι οποίες αντιπροσωπεύουν σήμερα μόλις στο 8% και 19% του ΑΕΠ αντίστοιχα).
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να έχει λόγο – μαζί βέβαια και με τον κ. Σκυλακάκη - και στην πολιτική της μείωσης φόρων που θα εξαγγελθεί τον φθινόπωρο και θα αρχίζει να εφαρμόζεται από το 2021. Τούτο με δεδομένο ότι η έκθεση Πισσαρίδη προτείνει σταθερό φορολογικό καθεστώς για τις μεγάλες επενδύσεις.
news247.gr
Ο μέχρι χθες υφυπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης αναλαμβάνει από
σήμερα ένα ακόμη διπλό, δύσκολο ρόλο:
Την διαχείριση των 72 δισ. ευρώ που εξασφάλισε η Ελλάδα από την τελευταία Σύνοδο Κορυφής και παράλληλα το ρόλο του επόπτη συντονιστή των άλλων πέντε κομβικών υπουργείων που θα αναλάβουν να φέρουν σε πέρας.
Μπορεί να μην είναι ιδιαιτέρα γνωστό, αλλά το Γενικό Λογιστήριο ανέκαθεν ήλεγχε, όχι μόνο έσοδα και δαπάνες, αλλά και την ροή των κοινοτικών κονδυλίων. Όχι μόνο αυτών που αφορούν την Κοινή Αγροτική Πολιτική αλλά και των χρημάτων από την πολιτική συνοχής δηλαδή τα ...ΕΣΠΑ.
Μάλιστα, η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου που υπάγεται στο ΓΛΚ έχει γλυτώσει πολλά εκατομμύρια κοινοτικών πόρων εντοπίζοντας προβλήματα και ασύμβατες χρηματοδοτήσεις ώστε, όπου υπήρχαν αποκλίσεις του προϋπολογισμού, με το φυσικό αντικείμενο έργων και δράσεων, να υπάρχουν απεντάξεις έργων, που αν συνεχίζονταν και συλλαμβάνονταν από κοινοτικούς ελέγχους, θα οδηγούσαν σε οριζόντιες περικοπές και επιστροφές κοινοτικών πόρων.
Η εμπειρία αυτή θα αξιοποιηθεί στο έπακρο και για τα χρήματα που θα έρθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς ένα αρχικό χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε είναι εξαιρετικά πιεστικό.
Από τα 32 δισ. που εξασφάλισε η Ελλάδα από το πρόγραμμα ανάκαμψης θα πρέπει μέχρι και το τέλος του 2022 να έχει δεσμευτεί το 70% που αντιστοιχεί σε 22,4 δισ. (δηλαδή ένα ολόκληρο ΕΣΠΑ).
Στην συνέχεια, η απόδοση των υπολοίπων 9,6 που αντιστοιχεί στο υπόλοιπο 30%.
Η πρώτη φάση της εκταμίευσης στην ουσία θα θέσει τις βάσεις για την απορρόφηση του συνόλου του ποσού.
Συνεπώς, ο κ. Σκυλακάκης, ο οποίος εκτός από την εποπτεία των χρηματικών ροών αλλά και της γενικότερης πορείας σχεδιασμού και υλοποίησης έργων και δράσεων θα έχει μια πολύ πιεστική τριετία από τον Οκτώβριο που θα υποβληθεί το ελληνικό σχέδιο ανάπτυξης μέχρι την τελική μοιρασιά των ποσών του Ταμείου Ανάκαμψης.
Παράλληλα βέβαια θα πρέπει να συμμετέχει και να παρακολουθεί τον σχεδιασμό και την εκτέλεση του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου 2021-2027, το οποίο θα είναι επίσης ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την επιχειρούμενη αλλαγή του οικονομικού μοντέλου που θα παρέχει σε έργα και δράσεις πόρους ύψους περίπου 20 δισ. ευρώ.
Το δεύτερο σκέλος του νέου ρόλου του κ. Σκυλακάκη θα είναι το εποπτικό.
Θα πρέπει να συντονίζει και να συντονίζεται με την δράση των πέντε υπουργείων που θα επωμιστούν την υλοποίηση των πέντε αξόνων οικονομικής πολιτικής που θα υλοποιηθούν και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψής αλλά και μέσω του επόμενου ΕΣΠΑ.
Συγκεκριμένα:
-Την ψηφιακή πολιτική υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
-Τα θέματα απασχόλησης και κοινωνικής συνοχής υπό την εποπτεία του υπουργείου Εργασίας
- Τις υποδομές υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και τέλος
- Τον παραγωγικό μετασχηματισμό και τις ιδιωτικές επενδύσεις υπό την εποπτεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Οι ιδιωτικές επενδύσεις
Το ίδιο δύσκολα θα είναι τα πράγματα και για τον νέο αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης κ. Νίκο Παπαθανάση, ο οποίος αναλαμβάνει το δύσκολο τομέα των ιδιωτικών επενδύσεων.Στο προσχέδιο της έκθεση της επιτροπής Πισσαρίδη, το οποίο θα συμπληρωθεί τον Σεπτέμβριο, και ειδικά στο θέμα των επενδύσεων ο πήχης έχει τεθεί ψηλά.
Η επιτροπή σοφών θέτει ως στόχο το άνοιγμα της οικονομίας μέσω την αύξησης των συνολικών επενδύσεων και των εξαγωγών ως ποσοστού του ΑΕΠ, από τα σημερινά επίπεδα, του 12% και 37% περίπου στα αντίστοιχα του μ.ο. για τις μικρές χώρες της ευρωζώνης όπου οι επενδύσεις φτάνουν το 24% κα οι εξαγωγές το 68%, του ΑΕΠ .
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στην αύξηση των εταιριών επενδύσεων (οι οποίες αντιπροσωπεύουν σήμερα μόλις στο 8% και 19% του ΑΕΠ αντίστοιχα).
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να έχει λόγο – μαζί βέβαια και με τον κ. Σκυλακάκη - και στην πολιτική της μείωσης φόρων που θα εξαγγελθεί τον φθινόπωρο και θα αρχίζει να εφαρμόζεται από το 2021. Τούτο με δεδομένο ότι η έκθεση Πισσαρίδη προτείνει σταθερό φορολογικό καθεστώς για τις μεγάλες επενδύσεις.
news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου