Σάββατο 20 Απριλίου 2019

Netflix στην Ελλάδα, έτος 4ο: αξίζει για όλους ή όχι;

Είναι απίστευτο το πόσο γρήγορα περνούν τρία ολόκληρα χρόνια στον χώρο της σύγχρονης ψυχαγωγίας, αλλά... ναι: περίπου τόσα έχουν μεσολαβήσει από την ημέρα που η δημοφιλέστερη Δικτυακή υπηρεσία αυτού του χώρου παγκοσμίως, η Netflix, ξεκίνησε επίσημα την λειτουργία της στην Ελλάδα και σε πολλές άλλες χώρες ώστε να
καταστεί πια παγκόσμια.

Τότε την είχαμε αξιολογήσει στην αρχική της μορφή σκιαγραφώντας τα υπέρ και τα κατά της - και κάναμε το ίδιο έναν χρόνο αργότερα ώστε να διαπιστώσουμε κατά πόσο είχε επιτευχθεί πρόοδος, πάντοτε για το ελληνικό κοινό, στο πρώτο δωδεκάμηνο πορείας της στην αγορά μας.

Έκτοτε, βέβαια, έχει κυλίσει πολύ νερό στ' αυλάκι: 
η Netflix έχει όχι μόνο διευρύνει θεαματικά την παγκόσμια πελατειακή της βάση, όχι μόνο εμπλουτίσει εντυπωσιακά την βιβλιοθήκη των δικών της ταινιών και τηλεοπτικών σειρών (έστω και με συζητήσιμο το επίπεδο ποιότητάς τους το συνολικό), αλλά έχει αναχθεί σε καθημερινή συνήθεια θέασης για πολλούς Έλληνες. Σίγουρα όμως όχι για όλους, σίγουρα όχι για τους περισσότερους, ίσως όχι καν για αρκετούς.
Η ενδιαφέρουσα ερώτηση είναι: αξίζει στην χώρα μας αυτήν την θέση, του παρόχου δηλαδή ψυχαγωγικού περιεχομένου ως εναλλακτικού στα ελεύθερης εκπομπής τηλεοπτικά κανάλια, την στιγμή που ανταγωνίζεται άλλες συνδρομητικές υπηρεσίες, καθιερωμένες για πολλά χρόνια και με περισσότερο ελληνοστρεφή χαρακτήρα;



Αξιολογούμε λοιπόν εκ νέου την Netflix βάσει των ίδιων κριτηρίων, ώστε να διαπιστώσουμε και πάλι πόση πρόοδος έχει επιτευχθεί τρία χρόνια μετά από την έναρξη λειτουργίας της στην χώρα μας. Όσον αφορά, δε, στο... μόνιμο παράπονο όλων περίπου των χωρών της Ευρώπης, αποφασίσαμε να μην το συνυπολογίσουμε στην εξίσωση: τα εκτός των ΗΠΑ κράτη πάντοτε θα έχουν μικρότερο ή κατά πολύ μικρότερο κατάλογο ταινιών και σειρών σε σχέση με τον αντίστοιχο αμερικανικό.

Σε μεγάλες χώρες μπορεί να πλησιάζει το 45%-50%, εμείς κυμαινόμαστε στο 30%-35% στην καλύτερη περίπτωση. Δεν πρόκειται για κάτι που πρόκειται να αλλάξει, αξιολογούμε λοιπόν την "ελληνική Netflix" βάσει του τί προσφέρει και όχι βάσει του τί δεν προσφέρει στον θεατή της χώρας μας έναντι του αντίστοιχου των ΗΠΑ (κι ας είναι άδικο για τον πρώτο που πληρώνει το ίδιο περίπου μηνιαίο αντίτιμο για την συνδρομή του).

Αυτή τη φορά, ωστόσο, αποδίδουμε... πολύ μεγαλύτερο "ειδικό βάρος" στον εξελληνισμό του περιεχομένου της Netflix - όπου υπάρχει όντως περιθώριο για παράπονο.
Από την μία πλευρά υπάρχει το ζήτημα της μεταγλώττισης, στο οποίο έχει σημειωθεί πρόοδος αλλά ούτε κατά διάνοια ικανοποιητική: ενώ οι 108 ταινίες ή σειρές που επιβεβαιώσαμε πως προσφέρουν απόδοση διαλόγων στα ελληνικά δεν ακούγονται λίγες αρχικά, με μία "διαγώνια ματιά" αποδεικνύεται πως αφορούν σε παιδικό πρόγραμμα που... συχνά-πυκνά δεν ενδιαφέρει και τόσο τα παιδιά.
Πολλές προσφερόμενες σειρές είναι άγνωστες στην Ελλάδα και "δεν έχουν κοινό", πολλές είναι ούτως ή άλλως αδιάφορες, ενώ είναι μετρημένες στα δάκτυλα του ενός χεριού οι ποιοτικές παιδικές ταινίες του Hollywood που έχουν μεταγλωττιστεί στην γλώσσα μας.
Μία επίσκεψη στο παιδικό περιεχόμενο (αντίστροφα δηλαδή) επιβεβαιώνει πως πολύ περισσότερες ταινίες και σειρές δεν προσφέρουν ελληνικό σπικάζ, παρά προσφέρουν.



Τα πράγματα βελτιώνονται όταν μιλήσουμε για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, τα οποία μπορούν να διαβάσουν υπότιτλους: εκεί ο διαθέσιμος κατάλογος διευρύνεται σημαντικά, έστω κι αν δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε σε αυτήν την περίπτωση αληθινά ικανοποιητικός (οι... γείτονες Τούρκοι πάντως δεν θα πρέπει να έχουν παράπονο καθώς υποστηρίζονται από την Netflix πολύ περισσότερο). Στο θέμα της προσφοράς ελληνικών υποτίτλων για ενήλικες θεατές, ωστόσο, η πρόοδος που έχει σημειωθεί είναι πια αδιαμφισβήτητη: κάθε μία από τις νέες παραγωγές της Netflix τους προσφέρει εξ ορισμού, έχουν προστεθεί τέτοιοι σχεδόν σε όλες της τις παλαιότερες, ενώ συνήθως παρόντες είναι και στις "ταινίες καταλόγου" 1-5 ετών "πίσω" παραγωγής των "έξι μεγάλων" studio του Hollywood. Συνεχίζουν να υπάρχουν παλιότερα φιλμ που δεν προσφέρουν ελληνικούς υπότιτλους, μα αποτελούν πια την εξαίρεση και όχι τον κανόνα. Στα ντοκυμαντέρ και τις standup comedies ισχύει εν πολλοίς η ίδια θετική εικόνα.

Στο ερώτημα του αν και κατά πόσο δικαιούται η Netflix την ίδια θέση εναλλακτικής επιλογής στα ελεύθερα τηλεοπτικά κανάλια που έχουν π.χ. οι COSMOTE TV ή Nova, ίσως θα μπορούσαμε ν' απαντήσουμε με ένα μονολεκτικό "ναι" ή "όχι" κι αυτή μας η θέση να έχει ισχύ για τον λεγόμενο "μέσο Έλληνα θεατή".
 Όμως η αλήθεια είναι πως αυτός ο... μυθικός "μέσος Έλληνας θεατής" δεν υπάρχει:
όλοι ανήκουμε σε υποσύνολα μέσα σε ένα ευρύτερο σύνολο βάσει των προτιμήσεών μας, του υπόβαθρου που έχουμε ως θεατές, των οικονομικών μας δυνατοτήτων και των απαιτήσεων που έχουμε από το περιεχόμενο που μπορούμε να πληρώσουμε.
Διακρίναμε υποκατηγορίες θεατών, λοιπόν, όπως έχουν διαμορφωθεί στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία, και τοποθετούμαστε με σαφήνεια όσον αφορά στο αν και κατά πόσο κάθε μία από αυτές θα είχε νόημα να πληρώνει συνδρομή στην Netflix ή όχι.

Ο θεατής "Χρειάζομαι ελληνικούς υπότιτλους σε ο,τιδήποτε ξενόγλωσσο παρακολουθώ"
Χωρίς να αγγίζει την τελειότητα - αυτό θα σήμαινε πως ελληνικούς υπότιτλους έχουν όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες/σειρές της Netflix, κάτι που δεν ισχύει - η αμερικανική υπηρεσία προσφέρει πια αρκετά υψηλό ποσοστό υποτιτλισμένου υλικού ώστε να μην στερείται ποικιλίας ή επιλογών ο Έλληνας θεατής σε βαθμό εκνευριστικό όπως άλλοτε.
Εξαιρέσεις υπάρχουν, μα είναι επαρκώς περιορισμένες ώστε να προτείνουμε άφοβα την Netflix σε οποιονδήποτε παρακολουθούσε πάντοτε ξενόγλωσσο περιεχόμενο στα ελεύθερα τηλεοπτικά κανάλια υποτιτλισμένο στα ελληνικά χωρίς πρόβλημα.



Ο θεατής "Χρειάζομαι ταινίες ή σειρές μεταγλωττισμένες για θέαση απ' τα παιδιά μου"
Είναι αδιαμφισβήτητα η "αχίλλειος πτέρνα" της Netflix αυτήν την στιγμή.
Προσφέρεται μεν ένας αριθμός ταινιών και σειρών για παιδιά με απόδοση διαλόγων στα ελληνικά, μα και περιορισμένος είναι σε γκάμα/ποικιλία, και όχι υψηλού επιπέδου ποιοτικά στο σύνολό του. Τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας που μπορούν να παρακολουθήσουν υλικό υποτιτλισμένο έχουν πιο πολλές διαθέσιμες επιλογές, αλλά για όσους γονείς η μεταγλώττιση σημαίνει αυτονόητα ελληνικό σπικάζ δεν θα αισθανθούν πως καλύπτονται από την Netflix επαρκώς, ώστε να δικαιολογείται η συνδρομή σε αυτήν. Αν βέβαια υπάρχει πρόσβαση στην Netflix στο σπίτι για όλους είναι πρακτικά βέβαιο πως δεν θα χρησιμοποιηθεί μόνο από τα παιδιά, μα κι από τους γονείς. Αλλά... και πάλι.

Ο θεατής "Θέλω να παρακολουθώ μόνο τις πιο πρόσφατες ταινίες και σειρές"
Η πρώτη... "γκρίζα ζώνη" της αξιολόγησής μας: η Netflix από την μία πλευρά δεν φιλοξενεί τις καλύτερες ή τις πιο πρόσφατες σειρές και ταινίες των μεγάλων studio του Hollywood και των τηλεοπτικών δικτύων γιατί κάτι τέτοιο δεν θα συνέφερε αμφότερα σε καμία περίπτωση.
Η παρουσία μιας παραγωγής στην Netflix είναι συνήθως "ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας" στην εμπορική πορεία της.
 Από την άλλη πλευρά η ίδια η Netflix παράγει και διαθέτει πια τόσες πολλές δικές της ταινίες και σειρές, που κάθε μήνα υπάρχει κάτι καινούργιο να δει οποιοσδήποτε θεατής.
Από μία... τρίτη πλευρά, ωστόσο, οι πιο πολλές ταινίες της είναι μετριότατες ή σκουπίδια, ενώ οι τηλεοπτικές σειρές είναι για κάποιον ακατανόητο λόγο είτε πάρα πολύ καλές είτε αδιάφορες εντελώς. 'Οσον αφορά στο "πιο πρόσφατες ταινίες/σειρές", λοιπόν, συνολικά και συγκριτικά με τις COSMOTE/Nova... "από μας είναι όχι".



Ο θεατής "Τόσα λεφτά έδωσα για τηλεόραση 4Κ, θέλω υλικό σε υπερυψηλή ευκρίνεια!"
Αυτός είναι ένας τομέας στον οποίο η Netflix δικαιούται να είναι υπερήφανη για την πρόοδο που έχει σημειώσει από την ημέρα που έγινε διαθέσιμη εμπορικά στην χώρα μας - για την ακρίβεια, αυτό είναι ένα από τα ισχυρότερα επιχειρήματά της αυτή τη στιγμή.
 Όσοι και όσες έχουν αποκτήσει τηλεόραση ανάλυσης 4Κ και ειδικά δυνατοτήτων απόδοσης χρώματος HDR (τόσο στο "βασικό επίπεδο" του HDR10 όσο και στο υψηλότερο δυνατό του Dolby Vision) έχουν στην διάθεσή τους άφθονο περιεχόμενο, τόσο σειρές όσο και ταινίες, που εκμεταλλεύονται αυτές τις δυνατότητες για να αποδώσουν καλύτερη, λεπτομερέστερη, ενίοτε άκρως εντυπωσιακή εικόνα.
Δεν είναι όλα τα παραδείγματα της ίδιας ποιότητας, όμως συνολικά η Netflix δικαιούται τον χαρακτηρισμό της "must" πηγής περιεχομένου για τους κατόχους τεχνολογικά εξελιγμένων τηλεοράσεων (και προβολέων).

Ο θεατής "Πληρώνω ήδη COSMΟΤΕ TV ή Nova"
Η δεύτερη "γκρίζα ζώνη" της αξιολόγησής μας. Οι COSMOTE TV και Nova προσφέρουν πια εκτενές - αποκλειστικό ή όχι - περιεχόμενο τόσο σε ταινίες, όσο και τηλεοπτικές σειρές ΑΑΑ επιπέδου και νέας "κοπής" (δεν συνυπολογίζουμε την μεμονωμένη ενοικίαση καινούργιων φιλμ). Αν δηλαδή επιθυμεί κάποιος απλώς να ψυχαγωγηθεί για λίγες ώρες κάθε μέρα χωρίς να ψάχνει για κάτι συγκεκριμένο, και οι δύο Έλληνες πάροχοι έχουν να επιδείξουν επαρκές συνολικά περιεχόμενο κάθε μήνα σε ταινίες ή σειρές (πάντοτε με ελληνικούς υπότιτλους αλλά ποτέ σε εικόνα 4Κ/HDR... ακόμη). Αυτό το υλικό καλύπτει, υποψιαζόμαστε, τις απαιτήσεις μεγάλου ποσοστού του κοινού της χώρας μας.
Αυτοί οι θεατές, ίσως δικαίως, δύσκολα θα πείστουν να καταβάλλουν επιπλέον συνδρομή και για την Netflix, εκτός αν έχουν εντοπίσει αρκετές τηλεοπτικές σειρές, ντοκυμαντέρ και σόου standup comedy στον κατάλογο της αμερικανικής υπηρεσίας ώστε να είναι βέβαιοι πως στο επιπλέον κόστος "θα γίνει απόσβεση".



Ο θεατής "Θέλω να έχω πάντα κάτι ενδιαφέρον να δω, έστω και με αγγλικούς υπότιτλους"
Αυτή είναι η υποκατηγορία του ελληνικού κοινού στην οποία συστήνεται ανεπιφύλακτα η συνδρομή στην Netflix.
Υπάρχουν φορές που οι COSMOTE TV/Nova δεν προβάλλουν κάτι που δεν έχεις ξαναδεί, κάτι που δεν έχουν ξαναπροβάλλει πρόσφατα ή εν τέλει κάτι που ταιριάζει στη διάθεσή σου εκείνη την ώρα να παρακολουθήσεις (για τα ελεύθερα κανάλια... ας μην το συζητήσουμε). Το να έχεις πρόσβαση στην βιβλιοθήκη της Netflix είναι το ψηφιακό αντίστοιχο του "τεράστιου video club που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο", αλλά χωρίς χρέωση ανά ταινία (έχεις ήδη πληρώσει την πρόσβαση με συνδρομή). Ανοίγεις ανά πάσα στιγμή την κεντρική σελίδα της υπηρεσίας, επισκέπτεσαι τις αγαπημένες σου κατηγορίες και... δεν μπορεί, όλο και κάτι θα βρεις να δεις. Αν... δεν, τότε πιθανώς δεν θέλεις στ' αλήθεια να παρακολουθήσεις τηλεόραση και θα προτιμούσες να κάνεις κάτι άλλο!

Ο θεατής "Δεν έχω πρόβλημα ούτε με το κόστος, ούτε με τ' αγγλικά - τα θέλω όλα"
Ε, αυτή η τελευταία είναι και η... ευκολότερη κατηγορία κοινού όχι μόνο για όσους και όσες αναγνωρίζουν τον εαυτό τους σε αυτήν, αλλά και για εμάς που αξιολογούμε την Netflix. Για κάποιον, σίγουρα ήδη συνδρομητή COSMOTE TV ή Nova, στου οποίου τα μάτια τα €96/€120/€144 σε ετήσια βάση δεν φαντάζουν πολλά - όχι αν αυτό σημαίνει πως θα έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση σε όλο το διαθέσιμο υλικό της Netflix - ναι, η συνδρομή έχει νόημα.
Είναι λογικό αντίτιμο ακόμη και για το μειωμένο περιεχόμενο της "ελληνικής" Netflix σε σχέση με την "αμερικανική": η αναλογία αξίας/κόστους παραμένει σε υψηλό επίπεδο, υψηλότερο κάθε άλλης αντίστοιχης πρότασης στην αγορά.



Σε ποιό συμπέρασμα καταλήγει, λοιπόν, κανείς αν προσπαθήσει να συνθέσει από τα παραπάνω μία συνολική απάντηση στην αρχική ερώτηση; Μπορεί η Netflix να λειτουργήσει ως ένας ακόμη μεγάλος πάροχος τηλεοπτικού περιεχομένου, δίπλα στις COSMOTE TV/Nova ή/και ως αντιπρότασή τους, για την πλειοψηφία του ελληνικού κοινού;
 Θα μπορούσαμε να καταφύγουμε στην... βολική δημοσιογραφική υπεκφυγή και να απαντήσουμε "εξαρτάται για ποιό τμήμα του κοινού μιλάμε", όμως η αλήθεια είναι πως αυτή τη φορά η Netflix μάς διευκολύνει.
 Ναι, μπορούμε να την προτείνουμε σε μεγάλο ποσοστό του ελληνικού κοινού ως συμπληρωματική στα ελεύθερα τηλεοπτικά κανάλια πηγή ψυχαγωγικού περιεχομένου, "με αστερίσκους" στο θέμα των παιδικών σειρών/ταινιών και των νεότερων παραγωγών.

Η αναπόφευκτη επόμενη ερώτηση είναι αν και κατά πόσο μπορεί η Netflix να λειτουργήσει ως η μόνη πηγή ψυχαγωγικού περιεχομένου πέραν των ελεύθερων καναλιών, στην οποία περίπτωση η απάντηση είναι κατά πολύ δυσκολότερη και δεν μπορεί να αφορά σε όλους.
Με βάση την παρούσα εικόνα της υπηρεσίας είναι πρακτικά βέβαιο πως μεγάλο ποσοστό του κοινού που θα κατεύφευγε σε αυτήν, θα αισθανόταν πως δεν καλύπτεται σε σχέση με το... καθιερωμένο μοντέλο "ελεύθερη τηλεόραση+Nova" ή "ελεύθερη τηλεόραση+COSMOTE TV".

Το καλύτερο σενάριο είναι φυσικά αυτό της συνδρομής σε έναν από τους προαναφερθέντες παρόχους παράλληλα με την Netflix, όμως αυτό δεν μπορεί να αφορά στην πλειοψηφία του ελληνικού τηλεοπτικού κοινού. Του χρόνου τέτοιον καιρό, το ξανασυζητάμε!

του Κώστα Φάρκωνα

athinorama.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου