Ο εθνικισμός αντικαταστάθηκε από τον Θρησκευτικό σεχταρισμό
Που οφείλεται η αποτυχία των κρατών στην Μέση Ανατολή;
Σε αυτό το ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει η Mauldin Economics η εταιρία οικονομικών και γεωπολιτικών μελετών.
Τα έθνη κράτη είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της σύγχρονης πολιτικής εποχής.
Το έθνος δίνει στους ανθρώπους μια συλλογική ταυτότητα και την υπερηφάνεια του τόπου ... ακόμα και όταν τα σύνορά τους είναι τεχνητά που, όπως στη Μέση Ανατολή.
Τα Αραβικά έθνη - κράτη είναι τα
πλέον αποτυχημένα στη Μέση Ανατολή, και αν η αποτυχία τους οφείλεται κυρίως στην αδυναμία των κυβερνήσεών τους για να δημιουργήσουν βιώσιμες πολιτικές οικονομίες, διακρατικά ζητήματα, ιδιαίτερα ο ανταγωνισμός μεταξύ των Σουνιτών και των Σιιτών (αιρέσεις του Ισλάμ), καθώς και άλλα ζητήματα επιδρούν αρνητικά.
Διακρατικά θέματα εδώ και καιρό ταλανίζουν τις χώρες της σύγχρονης Μέσης Ανατολής.
Σημαντικά αραβικά κράτη όπως η Αίγυπτος, η Συρία, το Ιράκ φλερτάρουν με τον Παναραβισμό.
Επίσης παγιωμένες δυνάμεις, ιδιαίτερα οι αραβικές μοναρχίες, όπως η Σαουδική Αραβία απειλούνται.
Ο Παναραβισμός ήταν κυρίως κίνημα, με ισχυρές ηγεσίες όπως το κόμμα Baath στη Συρία και το Ιράκ και στην Αίγυπτο Gamal Abdel Nasser.
Στα Αραβικά κράτη παραλλαγές του εθνικισμού έχουν αψηφήσει τη λογική του έθνους - κράτους.
Ο παναραβικός εθνικισμός απέτυχε επειδή δεν μπορούσε να αντικαταστήσει το παραδοσιακό εθνικισμό.
Ο υπερεθνικισμός είναι κάτι που δεν είχε υπάρξει ποτέ στην ιστορία.
Απολυταρχικά και τεχνητά κράτη που υιοθέτησαν πολιτικές εκλαΐκευσης διατηρούνται εύθραυστα, γιατί στηρίζονται στον εξαναγκασμό των κρατικών δυνάμεων ασφαλείας.
Από τη δεκαετία του 1970, οι χώρες της Μέσης Ανατολής έχουν «προσβληθεί» από νέο ρεύμα τον ισλαμισμό ως πολιτικό φορέα και όχι ως θρησκεία ο οποίος έχει αποδειχθεί ότι είναι πολύ πιο αποτελεσματικός από ότι ο Παναραβισμός.
Είτε ασκείται από την Μουσουλμανική Αδελφότητα, από jihadists (τζιχαντιστές) ή πιο πρόσφατα, από Salafists (Σαλαφιστές), το κίνημα έχει εξαπλωθεί σε όλη τη Μέση Ανατολή.
Γι 'αυτό έχει ριζώσει όχι μόνο μεταξύ των σουνιτών Αράβων, αλλά μεταξύ των Σιιτών.
Στην πραγματικότητα, οι σιίτες ηγήθηκαν στην δημιουργία μιας ισλαμικής κυβέρνησης
Όταν μπόρεσαν ανέτρεψε τη μοναρχία το 1979 με την ιρανική επανάσταση.
Οι σουνίτες ισλαμιστές δεν κράτησαν την παραδοσιακή πολιτική εξουσία μετά τη λεγόμενη Αραβική Άνοιξη (Arab Spring) το 2011.
Η αναρχία της Αραβικής Άνοιξης έδωσε γόνιμο έδαφος στους τζιχαντιστές, που στηρίζουν ιδιαίτερα το ισλαμικό κράτος, το οποίο είναι η πιο ισχυρή δύναμη σουνιτών ισλαμιστών στην περιοχή.
Οι ισλαμιστές οφείλουν την επιτυχία τους κυρίως στην ικανότητά τους να εκμεταλλεύονται θρησκευτικές διαφορές στην περιοχή.
Αυτές οι διαφορές έγιναν ακόμη πιο έντονες μετά την ανατροπή του καθεστώτος του Saddam Hussein (Σαντάμ Χουσεΐν), μια κοσμική κυβέρνηση που κυριαρχούσαν οι σουνίτες έναντι της σιιτικής πλειοψηφίας με το κόμμα Baath (Μπάαθ).
Σε αυτό το ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει η Mauldin Economics η εταιρία οικονομικών και γεωπολιτικών μελετών.
Τα έθνη κράτη είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της σύγχρονης πολιτικής εποχής.
Το έθνος δίνει στους ανθρώπους μια συλλογική ταυτότητα και την υπερηφάνεια του τόπου ... ακόμα και όταν τα σύνορά τους είναι τεχνητά που, όπως στη Μέση Ανατολή.
Τα Αραβικά έθνη - κράτη είναι τα
πλέον αποτυχημένα στη Μέση Ανατολή, και αν η αποτυχία τους οφείλεται κυρίως στην αδυναμία των κυβερνήσεών τους για να δημιουργήσουν βιώσιμες πολιτικές οικονομίες, διακρατικά ζητήματα, ιδιαίτερα ο ανταγωνισμός μεταξύ των Σουνιτών και των Σιιτών (αιρέσεις του Ισλάμ), καθώς και άλλα ζητήματα επιδρούν αρνητικά.
Διακρατικά θέματα εδώ και καιρό ταλανίζουν τις χώρες της σύγχρονης Μέσης Ανατολής.
Σημαντικά αραβικά κράτη όπως η Αίγυπτος, η Συρία, το Ιράκ φλερτάρουν με τον Παναραβισμό.
Επίσης παγιωμένες δυνάμεις, ιδιαίτερα οι αραβικές μοναρχίες, όπως η Σαουδική Αραβία απειλούνται.
Ο Παναραβισμός ήταν κυρίως κίνημα, με ισχυρές ηγεσίες όπως το κόμμα Baath στη Συρία και το Ιράκ και στην Αίγυπτο Gamal Abdel Nasser.
Στα Αραβικά κράτη παραλλαγές του εθνικισμού έχουν αψηφήσει τη λογική του έθνους - κράτους.
Ο παναραβικός εθνικισμός απέτυχε επειδή δεν μπορούσε να αντικαταστήσει το παραδοσιακό εθνικισμό.
Ο υπερεθνικισμός είναι κάτι που δεν είχε υπάρξει ποτέ στην ιστορία.
Απολυταρχικά και τεχνητά κράτη που υιοθέτησαν πολιτικές εκλαΐκευσης διατηρούνται εύθραυστα, γιατί στηρίζονται στον εξαναγκασμό των κρατικών δυνάμεων ασφαλείας.
Από τη δεκαετία του 1970, οι χώρες της Μέσης Ανατολής έχουν «προσβληθεί» από νέο ρεύμα τον ισλαμισμό ως πολιτικό φορέα και όχι ως θρησκεία ο οποίος έχει αποδειχθεί ότι είναι πολύ πιο αποτελεσματικός από ότι ο Παναραβισμός.
Είτε ασκείται από την Μουσουλμανική Αδελφότητα, από jihadists (τζιχαντιστές) ή πιο πρόσφατα, από Salafists (Σαλαφιστές), το κίνημα έχει εξαπλωθεί σε όλη τη Μέση Ανατολή.
Γι 'αυτό έχει ριζώσει όχι μόνο μεταξύ των σουνιτών Αράβων, αλλά μεταξύ των Σιιτών.
Στην πραγματικότητα, οι σιίτες ηγήθηκαν στην δημιουργία μιας ισλαμικής κυβέρνησης
Όταν μπόρεσαν ανέτρεψε τη μοναρχία το 1979 με την ιρανική επανάσταση.
Οι σουνίτες ισλαμιστές δεν κράτησαν την παραδοσιακή πολιτική εξουσία μετά τη λεγόμενη Αραβική Άνοιξη (Arab Spring) το 2011.
Η αναρχία της Αραβικής Άνοιξης έδωσε γόνιμο έδαφος στους τζιχαντιστές, που στηρίζουν ιδιαίτερα το ισλαμικό κράτος, το οποίο είναι η πιο ισχυρή δύναμη σουνιτών ισλαμιστών στην περιοχή.
Οι ισλαμιστές οφείλουν την επιτυχία τους κυρίως στην ικανότητά τους να εκμεταλλεύονται θρησκευτικές διαφορές στην περιοχή.
Αυτές οι διαφορές έγιναν ακόμη πιο έντονες μετά την ανατροπή του καθεστώτος του Saddam Hussein (Σαντάμ Χουσεΐν), μια κοσμική κυβέρνηση που κυριαρχούσαν οι σουνίτες έναντι της σιιτικής πλειοψηφίας με το κόμμα Baath (Μπάαθ).
Ομοίως, το Ισλαμικό Κράτος, η Σαουδική Αραβία και η
Τουρκία προσπάθησαν να πάρουν στα χέρια την σουνιτική εξέγερση στη
Συρία, η οποία ελέγχεται από το καθεστώς Assad ο οποίος είναι αρχηγός
του κόμματος Baath και Alawiyyah δηλαδή Αλαουίτης.
Το Ισλαμικό Κράτος ήταν στην καλύτερη θέση για να εκμεταλλευτεί την κατάσταση, δημιουργώντας ένα νέο κράτος που περιλάμβανε την ανατολική Συρία με το δυτικό Ιράκ.
Το Ισλαμικό Κράτος κατέστρεψε τα κυρίαρχα κράτη του Ιράκ και της Συρίας.
Στο Ιράκ και στην Συρία δεν μπορεί να υπάρξει εθνικισμός εάν δεν υπάρχει έθνος.
Το Ισλαμικό Κράτος έχει χάσει έδαφος πρόσφατα, αλλά οι απώλειες του φαίνεται να μην ωφελούν τα έθνη Συρίας και Ιράκ αλλά θρησκευτικές οντότητες που υπάρχουν στις περιοχές αυτές.
Στη Συρία, οι σουνιτικές δυνάμεις δεν έχουν να καταπολεμήσουν το ισλαμικό κράτος.
Μόνο δύο ομάδες φάνηκαν πρόθυμες να συνταχθούν κατά του Ισλαμικού Κράτους, οι Δημοκρατικές Δυνάμεις της Συρίας, οι οποίες κυριαρχούνται από τους Κούρδους που προσπαθούν να χαράξει τα δικά τους εδάφη και οι κυβερνητικές δυνάμεις, που θέλουν να ελέγξουν τις περιοχές που έχασαν.
Ο εθνικισμός αντικαταστάθηκε από τον Θρησκευτικό σεχταρισμό
Οι εθνικές ταυτότητες βασίζονται αποκλειστικά στον σεχταρισμό που πήρε την θέση του εθνικισμού.
Από τη μια πλευρά είναι οι Σουνίτες, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία.
Από την άλλη είναι οι σιίτες, με επικεφαλής το Ιράν.
Οι σουνίτες βρίσκονται σε φάση αποσύνθεσης ενώ το σιιτικό μπλοκ βρίσκεται σε άνοδο.
Δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο για το τι συμβαίνει στη Μέση Ανατολή.
Τον 10ο αιώνα, οι δυναστείες των σιιτών Fatimid Buyid ήρθαν στην εξουσία επειδή το χαλιφάτο των σουνιτών Αββασιδών, αμφισβητήθηκε από ανταγωνιστικά χαλιφάτα και περσικές και τουρκικές ομάδες.
Οι σιιτικές δυναστείες τελικά δεν μπορούσαν να επιβιώσουν σε μια πλειοψηφία σουνιτική.
Οι Σιίτες ανέκαμψαν τον 16ο αιώνα με την αυτοκρατορία των Σαφαβιδών στην Περσία, η οποία επίσημα αγκάλιασε το σιιτικό Ισλάμ ως κρατική θρησκεία.
Η ιστορία διδάσκει ότι η εξουσία αλλάζει χέρια, κυκλικά, περίπου κάθε 500 χρόνια.
Και τώρα, με τη σουνιτική αραβική ενότητα που προήλθε από τον Αραβική Άνοιξη να βρίσκεται σε παρακμή και οι τζιχαντιστές αμφισβητούν την εξουσία των σουνιτών οι συνθήκες είναι ιδανικές για άλλη μια φορά για την σιιτική δύναμη να επεκταθεί.
Οι σιίτες αποτελούν μειοψηφία, έτσι είναι ασαφές πόσο μακριά μπορεί να φθάσει η επιρροή τους και να εξαπλωθεί.
Αλλά αυτό που είναι σαφές είναι ότι ο σύγχρονος εθνικισμός έχει αντικατασταθεί από μεσαιωνικό σεχταρισμό.
Το Ισλαμικό Κράτος ήταν στην καλύτερη θέση για να εκμεταλλευτεί την κατάσταση, δημιουργώντας ένα νέο κράτος που περιλάμβανε την ανατολική Συρία με το δυτικό Ιράκ.
Το Ισλαμικό Κράτος κατέστρεψε τα κυρίαρχα κράτη του Ιράκ και της Συρίας.
Στο Ιράκ και στην Συρία δεν μπορεί να υπάρξει εθνικισμός εάν δεν υπάρχει έθνος.
Το Ισλαμικό Κράτος έχει χάσει έδαφος πρόσφατα, αλλά οι απώλειες του φαίνεται να μην ωφελούν τα έθνη Συρίας και Ιράκ αλλά θρησκευτικές οντότητες που υπάρχουν στις περιοχές αυτές.
Στη Συρία, οι σουνιτικές δυνάμεις δεν έχουν να καταπολεμήσουν το ισλαμικό κράτος.
Μόνο δύο ομάδες φάνηκαν πρόθυμες να συνταχθούν κατά του Ισλαμικού Κράτους, οι Δημοκρατικές Δυνάμεις της Συρίας, οι οποίες κυριαρχούνται από τους Κούρδους που προσπαθούν να χαράξει τα δικά τους εδάφη και οι κυβερνητικές δυνάμεις, που θέλουν να ελέγξουν τις περιοχές που έχασαν.
Ο εθνικισμός αντικαταστάθηκε από τον Θρησκευτικό σεχταρισμό
Οι εθνικές ταυτότητες βασίζονται αποκλειστικά στον σεχταρισμό που πήρε την θέση του εθνικισμού.
Από τη μια πλευρά είναι οι Σουνίτες, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία.
Από την άλλη είναι οι σιίτες, με επικεφαλής το Ιράν.
Οι σουνίτες βρίσκονται σε φάση αποσύνθεσης ενώ το σιιτικό μπλοκ βρίσκεται σε άνοδο.
Δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο για το τι συμβαίνει στη Μέση Ανατολή.
Τον 10ο αιώνα, οι δυναστείες των σιιτών Fatimid Buyid ήρθαν στην εξουσία επειδή το χαλιφάτο των σουνιτών Αββασιδών, αμφισβητήθηκε από ανταγωνιστικά χαλιφάτα και περσικές και τουρκικές ομάδες.
Οι σιιτικές δυναστείες τελικά δεν μπορούσαν να επιβιώσουν σε μια πλειοψηφία σουνιτική.
Οι Σιίτες ανέκαμψαν τον 16ο αιώνα με την αυτοκρατορία των Σαφαβιδών στην Περσία, η οποία επίσημα αγκάλιασε το σιιτικό Ισλάμ ως κρατική θρησκεία.
Η ιστορία διδάσκει ότι η εξουσία αλλάζει χέρια, κυκλικά, περίπου κάθε 500 χρόνια.
Και τώρα, με τη σουνιτική αραβική ενότητα που προήλθε από τον Αραβική Άνοιξη να βρίσκεται σε παρακμή και οι τζιχαντιστές αμφισβητούν την εξουσία των σουνιτών οι συνθήκες είναι ιδανικές για άλλη μια φορά για την σιιτική δύναμη να επεκταθεί.
Οι σιίτες αποτελούν μειοψηφία, έτσι είναι ασαφές πόσο μακριά μπορεί να φθάσει η επιρροή τους και να εξαπλωθεί.
Αλλά αυτό που είναι σαφές είναι ότι ο σύγχρονος εθνικισμός έχει αντικατασταθεί από μεσαιωνικό σεχταρισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου