Κάθε πρόβλεψη για το πότε θα ανοίξουν οι τράπεζες έχει
διαψευστεί κυρίως γιατί ακόμη δεν υπάρχει τελική συμφωνία και επειδή η
ΕΚΤ δεν έχει χορηγήσει ρευστότητα μέσω του ELA.
Αποτιμώντας
όμως τις συνεχείς αναβολές και αξιολογώντας τις νέες παραμέτρους ειδικά
την 3η κατά σειρά ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών εξάγονται ορισμένα
συμπεράσματα.
Οι τράπεζες δεν θα ανοίξουν πριν συμβούν τα εξής
1)Δεν υπάρξει ενδιάμεση συμφωνία στις επόμενες 4-6 ημέρες και όχι η τελική συμφωνία τέλη Αυγούστου ή αρχές Σεπτεμβρίου.
2)Η ΕΚΤ θα χορηγήσει ELA συντήρησης 1,5 με 2 δισεκ. με
τέτοιας κλίμακας χρηματοδότηση είναι αδύνατο οι τράπεζες να ανοίξουν.
Για να μπορέσουν οι τράπεζες να ανοίξουν χρειάζονται πάνω από 4-5 δισεκ. ELA.
3)Για να μπορέσουν οι τράπεζες στην Ελλάδα να λάβουν ELA μεγάλης κλίμακας θα πρέπει να συμβεί το εξής, να έχει ολοκληρωθεί η φάση της προκαταβολής των 10 δισεκ. σε κεφάλαιο από τον ESM.
Ο ESM μπορεί να καταβάλλει τα 10 δισεκ. στις ελληνικές τράπεζες σε διάστημα ίσως και δύο εβδομάδων.
Άρα οι τράπεζες δεν μπορούν να ανοίξουν και δεν έχει κανένα νόημα να ανοίξουν, μην μπορώντας να λειτουργήσουν.
Το σχέδιο να ανοίξουν τα υποκαταστήματα στις 16 Ιουλίου έχει ακυρωθεί.
Το σχέδιο να ανοίξουν οι τράπεζες 20 Ιουλίου έχει ακυρωθεί.
Είναι πιθανό λοιπόν να χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος από ότι έχει εκτιμηθεί ώστε να ανοίξουν τα υποκαταστήματα έστω και υποτυπωδώς.
Τι σημαίνει περισσότερος χρόνος 27 Ιουλίου ή 3 Αυγούστου πρόκειται για πραγματική καταστροφή.
Ακόμη και όταν ανοίξουν τα υποκαταστήματα θα είναι σαν να μην λειτουργούν γιατί θα πραγματοποιούν μόνο συναλλαγές τύπου web banking.
Είναι προφανές λοιπόν ότι το τραπεζικό σύστημα παγιδεύτηκε, διασύρθηκε και ο διασυρμός αυτός θα κοστίσει πολλά δισεκατομμύρια….προϋπολόγισαν 25 δισεκ. χωρίς να ευθύνονται οι τράπεζες αλλά τα εγκληματικά λάθη του τραπεζικού συστήματος.
Υποσημείωση
Με μόλις 300 εκατ η εναπομείνασα ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα, είναι προφανλες ότι το αδιέξοδο πλησιάζει.
Αν δεν υποστηριχθούν άμεσα με ELA οι ελληνικές τράπεζες την νέα εβδομάδα το όριο ανάληψης μετρητών στα ATMs θα υποχωρήσει στα 20 ευρώ από 50 ευρώ.
Το σχέδιο να ανοίξουν τα υποκαταστήματα στις 16 Ιουλίου έχει ακυρωθεί.
Το σχέδιο να ανοίξουν οι τράπεζες 20 Ιουλίου έχει ακυρωθεί.
Είναι πιθανό λοιπόν να χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος από ότι έχει εκτιμηθεί ώστε να ανοίξουν τα υποκαταστήματα έστω και υποτυπωδώς.
Τι σημαίνει περισσότερος χρόνος 27 Ιουλίου ή 3 Αυγούστου πρόκειται για πραγματική καταστροφή.
Ακόμη και όταν ανοίξουν τα υποκαταστήματα θα είναι σαν να μην λειτουργούν γιατί θα πραγματοποιούν μόνο συναλλαγές τύπου web banking.
Είναι προφανές λοιπόν ότι το τραπεζικό σύστημα παγιδεύτηκε, διασύρθηκε και ο διασυρμός αυτός θα κοστίσει πολλά δισεκατομμύρια….προϋπολόγισαν 25 δισεκ. χωρίς να ευθύνονται οι τράπεζες αλλά τα εγκληματικά λάθη του τραπεζικού συστήματος.
Υποσημείωση
Με μόλις 300 εκατ η εναπομείνασα ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα, είναι προφανλες ότι το αδιέξοδο πλησιάζει.
Αν δεν υποστηριχθούν άμεσα με ELA οι ελληνικές τράπεζες την νέα εβδομάδα το όριο ανάληψης μετρητών στα ATMs θα υποχωρήσει στα 20 ευρώ από 50 ευρώ.
Κρίνεται εκ νέου η βιωσιμότητα και των 4 συστημικών τραπεζών – Πως θα διασωθούν μέτοχοι και καταθέτες;
Η κατάσταση είναι παρά πολύ δύσκολη, επικίνδυνα δύσκολη και
μπορεί να λάβει δραματική τροπή ειδικά στις τράπεζες που για μια ακόμη
φορά βρέθηκαν παγιδευμένες σε ναρκοπέδιο λόγω της κατάρρευσης της
οικονομίας.
Το bankingnews.gr παρουσιάζει σήμερα ένα σχέδιο που έχει εξεταστεί σε επίπεδο θεσμικών οργάνων της Τρόικα ΕΚΤ, ΕΕ και ΔΝΤ
και το οποίο θα μπορούσε να διασώσει τους μετόχους των τραπεζών που
είναι απαραίτητοι αρκεί να ξεπεραστούν μείζονος σημασίας προβλήματα
-Βιωσιμότητα και των 4 συστημικών τραπεζών και κίνδυνος κάποια ή κάποιες να μην κριθούν βιώσιμες λόγω της δραματικής επιδείνωσης της οικονομίας και των capital controls.
-Κεφαλαιακές ανάγκες μέσω stress tests
-Κίνδυνος bail in για καταθέτες πάνω από 100 χιλ ευρώ και ομολογιούχους
Οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν τριών κατηγοριών μετόχους.
1)Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που κατέχει το 55% και θα υποστεί dilution
2)Ιδιώτες ξένοι και έλληνες, θεσμικοί και απλοί ιδιώτες που θα υποστούν dilution.
3)Νέο μέτοχο τον ESM τον μόνιμο μηχανισμό στήριξης που θα χορηγήσει τα 25 δισεκ. για την ανακεφαλαιοποίηση αν και τα 10-14 δισεκ. θα καταλήξουν σε άμεση ανακεφαλαιοποίηση.
Ποιο είναι το σχέδιο;
Βήμα πρώτο – Ψήφιση νόμου για το Ταμείο των 50 δισεκ.
Έως τι 22 Ιουλίου πρέπει να έχει ψηφιστεί νόμος για το Ταμείο των 50 δισεκ.
Το ελληνικό κράτος σε βάθος έως τέλη Αυγούστου θα έχει υπογράψει την τελική συμφωνία των 82-86 δισεκ εκ των οποίων τα 25 δισεκ. θα αφορούν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Αρχικά θα δοθούν υπό την μορφή ομολόγων 10 δισεκ. και θα ακολουθήσουν οι υπόλοιπες κινήσεις που απαιτούνται για την εξυγίανση των τραπεζών.
Τα 10 δισεκ. της άμεσης ανακεφαλαιοποίησης για τις τράπεζες θα δοθούν πριν την τελική συμφωνία.
Βήμα δεύτερο – Ο SSM παρουσιάζει το σχέδιο και το χρονοδιάγραμμα ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών
Στο τέλος της άλλης εβδομάδας μάλλον 23-24 Ιουλίου το προεδρείο της ελληνικής ένωσης τραπεζών αποτελούμενο από όλους τους διοικητές των τραπεζών θα πραγματοποιήσει ίσως από τις πιο καθοριστικές συναντήσεις στο εξωτερικό.
Θα συναντηθούν με την επικεφαλής του SSM εποπτικού μηχανισμού των τραπεζών την Daniele Nouy στην Φρανκφούρτη.
H συνάντηση αυτή θα είναι καθοριστική γιατί εκεί θα αποκαλυφθεί στους τραπεζίτες το σχέδιο, το πραγματικό σχέδιο για τις ελληνικές τράπεζες, θα τεθούν χρονοδιαγράμματα και το κυριότερο θα υπάρχει μια αποκρυσταλλωμένη εικόνα για τι θα συμβεί στρατηγικά στις ελληνικές τράπεζες.
Βήμα τρίτο πολύ καθοριστικό – Νέα έκθεση βιωσιμότητας
Πριν ο ESM προκαταβάλλει τα 10 δισεκ. στις 4 ελληνικές συστημικές τράπεζες θα υλοποιηθεί νέα έκθεση βιωσιμότητας.
Το 2013 πριν την πρώτη μεγάλη ανακεφαλαιοποίηση που το ΤΧΣ είχε προκαταβάλλει 18 δισεκ. στις τράπεζες σε σύνολο 25 δισεκ. η Τράπεζα της Ελλάδος σε συνεργασία με την ΕΚΤ είχαν αναθέσει στην Bain μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες να υλοποιήσει μια έκθεση βιωσιμότητας.
Η έκθεση αυτή έκρινε ότι πρέπει να υπάρχουν 4 συστημικές τράπεζες που εκκρίθηκε από την ΕΚΤ ενώ όλες οι υπόλοιπες κατέληξαν σε resolution και good και bad bank τύπου Αγροτικής τράπεζας ή Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.
Οι τράπεζες θα ξαναπεράσουν αυτή την έκθεση βιωσιμότητας για να διαπιστωθεί αν και οι 4 συστημικές τράπεζες είναι βιώσιμες.
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τον ESM σε συνεργασία με την ΕΚΤ.
Αν οι τράπεζες κριθούν βιώσιμες περνούν στην επόμενη φάση των stress tests.
Αν υπάρξει κάποια ή κάποιες τράπεζες που δεν κριθούν βιώσιμες τότε δεν θα ακολουθηθεί η διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης αλλά του….resolution.
Η τράπεζα που κριθεί αφερέγγυα θα πωληθεί σε κάποια άλλη τράπεζα είτε σπασμένη σε good και bad bank σενάριο προφανώς καταστροφικό είτε με την διαδικασία της μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων σε άλλη τράπεζα.
Σε αυτή την περίπτωση η τράπεζα αυτή αν δεν πωληθεί σε άλλη τράπεζα θα ενεργοποιηθεί η διαδικασία του bail in όπου θα εμπλακούν και οι καταθέτες πάνω από 100.000 ευρώ.
-Βιωσιμότητα και των 4 συστημικών τραπεζών και κίνδυνος κάποια ή κάποιες να μην κριθούν βιώσιμες λόγω της δραματικής επιδείνωσης της οικονομίας και των capital controls.
-Κεφαλαιακές ανάγκες μέσω stress tests
-Κίνδυνος bail in για καταθέτες πάνω από 100 χιλ ευρώ και ομολογιούχους
Οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν τριών κατηγοριών μετόχους.
1)Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που κατέχει το 55% και θα υποστεί dilution
2)Ιδιώτες ξένοι και έλληνες, θεσμικοί και απλοί ιδιώτες που θα υποστούν dilution.
3)Νέο μέτοχο τον ESM τον μόνιμο μηχανισμό στήριξης που θα χορηγήσει τα 25 δισεκ. για την ανακεφαλαιοποίηση αν και τα 10-14 δισεκ. θα καταλήξουν σε άμεση ανακεφαλαιοποίηση.
Ποιο είναι το σχέδιο;
Βήμα πρώτο – Ψήφιση νόμου για το Ταμείο των 50 δισεκ.
Έως τι 22 Ιουλίου πρέπει να έχει ψηφιστεί νόμος για το Ταμείο των 50 δισεκ.
Το ελληνικό κράτος σε βάθος έως τέλη Αυγούστου θα έχει υπογράψει την τελική συμφωνία των 82-86 δισεκ εκ των οποίων τα 25 δισεκ. θα αφορούν την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Αρχικά θα δοθούν υπό την μορφή ομολόγων 10 δισεκ. και θα ακολουθήσουν οι υπόλοιπες κινήσεις που απαιτούνται για την εξυγίανση των τραπεζών.
Τα 10 δισεκ. της άμεσης ανακεφαλαιοποίησης για τις τράπεζες θα δοθούν πριν την τελική συμφωνία.
Βήμα δεύτερο – Ο SSM παρουσιάζει το σχέδιο και το χρονοδιάγραμμα ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών
Στο τέλος της άλλης εβδομάδας μάλλον 23-24 Ιουλίου το προεδρείο της ελληνικής ένωσης τραπεζών αποτελούμενο από όλους τους διοικητές των τραπεζών θα πραγματοποιήσει ίσως από τις πιο καθοριστικές συναντήσεις στο εξωτερικό.
Θα συναντηθούν με την επικεφαλής του SSM εποπτικού μηχανισμού των τραπεζών την Daniele Nouy στην Φρανκφούρτη.
H συνάντηση αυτή θα είναι καθοριστική γιατί εκεί θα αποκαλυφθεί στους τραπεζίτες το σχέδιο, το πραγματικό σχέδιο για τις ελληνικές τράπεζες, θα τεθούν χρονοδιαγράμματα και το κυριότερο θα υπάρχει μια αποκρυσταλλωμένη εικόνα για τι θα συμβεί στρατηγικά στις ελληνικές τράπεζες.
Βήμα τρίτο πολύ καθοριστικό – Νέα έκθεση βιωσιμότητας
Πριν ο ESM προκαταβάλλει τα 10 δισεκ. στις 4 ελληνικές συστημικές τράπεζες θα υλοποιηθεί νέα έκθεση βιωσιμότητας.
Το 2013 πριν την πρώτη μεγάλη ανακεφαλαιοποίηση που το ΤΧΣ είχε προκαταβάλλει 18 δισεκ. στις τράπεζες σε σύνολο 25 δισεκ. η Τράπεζα της Ελλάδος σε συνεργασία με την ΕΚΤ είχαν αναθέσει στην Bain μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες να υλοποιήσει μια έκθεση βιωσιμότητας.
Η έκθεση αυτή έκρινε ότι πρέπει να υπάρχουν 4 συστημικές τράπεζες που εκκρίθηκε από την ΕΚΤ ενώ όλες οι υπόλοιπες κατέληξαν σε resolution και good και bad bank τύπου Αγροτικής τράπεζας ή Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου.
Οι τράπεζες θα ξαναπεράσουν αυτή την έκθεση βιωσιμότητας για να διαπιστωθεί αν και οι 4 συστημικές τράπεζες είναι βιώσιμες.
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τον ESM σε συνεργασία με την ΕΚΤ.
Αν οι τράπεζες κριθούν βιώσιμες περνούν στην επόμενη φάση των stress tests.
Αν υπάρξει κάποια ή κάποιες τράπεζες που δεν κριθούν βιώσιμες τότε δεν θα ακολουθηθεί η διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης αλλά του….resolution.
Η τράπεζα που κριθεί αφερέγγυα θα πωληθεί σε κάποια άλλη τράπεζα είτε σπασμένη σε good και bad bank σενάριο προφανώς καταστροφικό είτε με την διαδικασία της μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων σε άλλη τράπεζα.
Σε αυτή την περίπτωση η τράπεζα αυτή αν δεν πωληθεί σε άλλη τράπεζα θα ενεργοποιηθεί η διαδικασία του bail in όπου θα εμπλακούν και οι καταθέτες πάνω από 100.000 ευρώ.
Η Ελλάδα άμεσα υπογράφει την οδηγία
BRRD (Bank Recovery Resolution Directive) που διασφαλίζει τις
καταθέσεις κάτω από 100.000 ευρώ αλλά όχι τις καταθέσεις πάνω από
100.000 ευρώ, ούτε και οι ομολογιούχοι.
Αν εμπλακούν οι καταθέτες έτσω και πάνω από 100.000 ευρώ αυτή η διαδικασία ονομάζεται bail in.
Να αναλογιστούμε τι θα συμβεί αν μια από τις 4 συστημικές τράπεζες κριθεί μη βιώσιμη θα πρόκειται για ένα καταστροφικό σενάριο συνολικά για το σύστημα.
Αν κριθούν βιώσιμες θα περάσουν στο επόμενο στάδιο.
Να σημειωθεί ότι η διαδικασία της αξιολόγησης βιωσιμότητας θα πρέπει να ολοκληρωθεί πολύ άμεσα μέσα στον Αύγουστο.
Κριτήρια στην έκθεση βιωσιμότητας θα είναι, κεφαλαιακή επάρκεια, δείκτης ρευστότητας, cash flow.
Βήμα τέταρτο – Προκαταβάλλονται τα 10 δισ. στις ελληνικές τράπεζες από τον ESM
Με βάση το σενάριο του 2013, πρώτα ολοκληρώθηκε η έκθεση της Bain για την βιωσιμότητα των τραπεζών και εν συνεχεία το ΤΧΣ επένδυσε τα 18 δισεκ. στις τράπεζες υπό την μορφή ομολόγων.
Άρα λογικά οι τράπεζες πρώτα πρέπει να κριθούν βιώσιμες και εν συνεχεία να ανακεφαλαιοποιηθούν με τα προκαταβολικά 10 δισεκ. του ESM την τρέχουσα περίοδο Ιούλιος 2015.
Αν κριθούν και οι 4 συστημικές τράπεζες Εθνική, Πειραιώς, Eurobank και Alpha bank βιώσιμες θα περάσουμε στο στάδιο της κατανομής των 10 δισεκ. του ESM στις τράπεζες.
Τα 10 δισεκ. δεν θα δοθούν μετρητά αλλά σε μορφή ομολόγων και δεν θα ενταχθούν στους ισολογισμούς των τραπεζών αλλά θα παραμένουν ως κεφάλαιο που οι τράπεζες λογιστικά θα μπορούν να χρησιμοποιούν.
Με βάση μια προσέγγιση – όχι επαρκώς τεκμηριωμένη – η Εθνική θα χρειαστεί 3-3,2 δισεκ. η Πειραιώς 2,7 δισεκ. και η Alpha 1,9-2 δισεκ. και η Eurobank 2,2 δισεκ.
Βήμα πέμπτο – stress tests από την ΕΚΤ
Η ΕΚΤ ήδη από τα μέσα Αυγούστου ξεκινάει με ταχύτατες διαδικασίες την πραγματοποίηση ειδικού εθνικού stress tests για τις ελληνικές τράπεζες αποκλειστικά με στόχο να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και να καθοριστούν οι κεφαλαιακές ανάγκες αρχές Οκτωβρίου αντί για τα τέλη Οκτωβρίου.
Στα stress tests θα συμπεριληφθούν πολλές παράμετροι, σίγουρα τα αυτονόητα, επίδραση της ελληνικής κρίσης στα κεφάλαια των τραπεζών, AQR δηλαδή αξιολόγησης ποιότητας στοιχείων ενεργητικού και ειδικά τα NPLs που έχουν φθάσει τα 110 δισεκ., δείκτες ρευστότητας και βεβαίως αναβαλλόμενη φορολογία.
(Η άποψη μας είναι ότι τα NPLs είναι ένα πρόβλημα που αγγίζει τον πυρήνα του προβλήματος του συστήματος αλλά ένα ακραίο σενάριο στην αναβαλλόμενη φορολογία μπορεί να πλήξει πολύ σοβαρά τα κεφάλαια των τραπεζών.
Επίσης ως βάση θα είναι το κλασσικό core tier 1 ή common equity ή τα κεφάλαια με όρους Βασιλείας ΙΙΙ;)
Με βάση ενδείξεις που εμπεριέχουν μεγάλο ποσοστό πιθανολόγησης οι τράπεζες θα χρειαστούν από 13 έως 14 δισεκ. νέα κεφάλαια…
Το σενάριο για κεφαλαιακές ανάγκες 13 με 14 δισεκ. έχει μεγάλες πιθανότητες επιβεβαίωσης.
Ας δώσουμε ένα ακραίο παράδειγμα.
Αν η ΕΚΤ αποφασίσει να ακολουθήσει μια πολύ ακραία παραδοχή και π.χ. να συμπεριλάβει στο adverse scenario ύφεση -5% για το 2015 και να θεωρήσει ότι ο αναβαλλόμενος φόρος πρέπει να αφαιρεθεί καθολικά, τότε οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών θα μπορούσαν να φθάσουν τα 20 δισεκ.
Επειδή δεν ξέρουμε τις παραμέτρους ή τις παραδοχές των stress tests, οποιαδήποτε εκτίμηση για τις κεφαλαιακές ανάγκες θα είναι αυθαίρετη.
Όμως π.χ. στον αναβαλλόμενο φόρο που φθάνει τα 14,2 δισεκ. ή 56% των ιδίων κεφαλαίων τους και τι καθεστώς θα επικρατήσει π.χ. ποιο μοντέλο θα επικρατήσει το Γερμανικό όπου ο αναβαλλόμενος φόρος DTA αντιστοιχεί στο 9% των κεφαλαίων ή το μοντέλο των τραπεζών της Νοτίου Ευρώπης όπου αντιστοιχεί στο 26% των κεφαλαίων;
Αν όντως συμπεριληφθεί στα stress tests το DTA που είναι πολύ πιθανό οι τράπεζες θα μπορούσαν να υποστούν ζημία πολλών δισεκατομμυρίων π.χ. 7-8 δισ μόνο από την αναβαλλόμενη φορολογία.
Βήμα έκτο – Νέες αυξήσεις κεφαλαίου, η ώρα των ιδιωτών μετόχων
Μετά την ολοκλήρωση των stress tests από την ΕΚΤ και σε χρόνος σύντομο από 2-4 μήνες θα ξεκινήσουν οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
Οι τράπεζες θα καλέσουν τους μετόχους τους να ανακεφαλαιοποιήσουν τις τράπεζες.
Θεωρητικά αν μια τράπεζα που έλαβε προκαταβολή 3 δισεκ. από τον ESM καταφέρει να τα συγκεντρώσει από τους ιδιώτες η τράπεζα αυτή θα παραμείνει ιδιωτική αυξάνοντας το ποσοστό των ιδιωτών, μειώνοντας το ποσοστό του ΤΧΣ ενώ ο ESM θα αποσύρει τα ομόλογα της προκαταβολής.
Αυτό το σενάριο όμως είναι ιδανικό αλλά δυστυχώς δεν θα υλοποιηθεί αν δεν υπάρχουν απόλυτα καθορισμένες προϋποθέσεις.
Για να έρθει το Fairfax Eurobank, o Paulson Πειραιώς και Alpha το Qatar Alpha ή το York Capital Πειραιώς και να συμμετάσχουν στις νέες αυξήσεις κεφαλαίου την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση κατά σειρά (25 δισεκ. το 2013, 8,3 δισεκ. το 2014 και μάλλον 13 με 14 δισ το 2015) υπό καθεστώς ύφεσης στην οικονομία, κινδύνου dilution τεράστιας κλίμακας, reverse split στις μετοχές και γενικώς εικόνας χάους θα πρέπει να υπάρξουν ΑΠΟΛΥΤΕΣ προϋποθέσεις.
Βήμα έβδομο – Ο ESM μέτοχος των τραπεζών ή οι ιδιώτες μέτοχοι διασώζουν τις επενδύσεις τους;
Στην φάση της υλοποίησης των αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου η κατάσταση θα έχει ως εξής.
Αν αποτύχει η διαδικασία προσέλκυσης ιδιωτών μετόχων, τότε είναι 100% βέβαιο ότι ο ESM θα είναι ο νέος μέτοχος των τραπεζών.
Θα έχει συμβεί η εξής ιστορική εξέλιξη, οι τράπεζες με μέτοχο των ESM δηλαδή την Τρόικα κατά μια έννοια και την ΕΚΤ δηλαδή πάλι την Τρόικα θα ελέγχουν 100% τις τράπεζες, η Ελλάδα θα έχει τράπεζες που δεν θα ελέγχει.
Θα έχουν έδρα στην Ελλάδα αλλά ο ESM και η ΕΚΤ θα τις ελέγχουν.
Θα έχει χαθεί η έννοια των εθνικών τραπεζών, η Ελλάδα θα έχει τράπεζες που δεν θα είναι δικές της.
Όμως είναι προφανές ότι ο ESM έχει κάθε λόγο να μην καταστρέψει τον ιδιώτη μέτοχο.
Όμως αυτό θα εξαρτηθεί από ποια είναι η πρόβλεψη, από πού θα πάρει τα κεφάλαια που επένδυσε στις τράπεζες.
Αν ο ESM θα έχει ως δικλείδα ασφαλείας τα 50 δισεκ. του Ελληνικού ταμείου δεν θα έχει κανένα λόγο να στηρίξει τους ιδιώτες μετόχους.
Αν έχει σχεδιαστεί να ανακτήσει τα κεφάλαια από την αγορά τότε για να δελεάσει τον ιδιώτη μέτοχο θα πρέπει να επιλύσει το πιο ακανθώδες πρόβλημα που ονομάζεται NPLs.
Βήμα όγδοο – Συλλογική λύση για τα NPLs = κίνητρο για τους μετόχους να επενδύσουν στις ΑΜΚ
Η λύση αυτή έχει καθυστερήσει περίπου 2 χρόνια.
Μόνο αν οι ελληνικές τράπεζες πουλήσουν προβληματικά δάνεια 50-60 δισεκ. θα μπορούσαν να ξαναγίνουν επενδύσιμες.
Τι θα μπορούσε να γίνει, να συμφωνηθεί μέσω της συγχώνευσης των υφιστάμενων bad bank ΑΤΕ, ΤΤ και άλλων να δημιουργηθεί ένα νέο σχήμα το οποίο με κεφάλαια του ESM από τα 25 δισεκ. θα αγοράσει δάνεια π.χ. με discount 70%.
Π.χ. με 10 δισεκ. κεφάλαια αγοράζονται 30 δισεκ. προβληματικά δάνεια, στο εγχείρημα αυτό θα μπορούσαν να ενταχθούν και ιδιωτικά κεφάλαια που αγοράζουν προβληματικά δάνεια π.χ. hedge funds.
Αφαιρώντας οι τράπεζες 30-40 ή 50 δισεκ. προβληματικά δάνεια θα μείωναν δραστικά το πρόβλημα που πλήττει την αξία τους και θα ενίσχυαν και τα κεφάλαια τους.
Η λύση αυτή εφόσον ξεπεραστούν τα εμπόδια περί κρατικής ενίσχυσης state aid θα ήταν στην κυριολεξία η ιδανική για τον ιδιώτη μέτοχο.
Μια τέτοια λύση θα έδινε κίνητρο στον ιδιώτη μέτοχο να επενδύσει ξανά στις ελληνικές τράπεζες.
Η ριζική επίλυση των NPLs είναι πιο σημαντική από την ίδια την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Βήμα ένατο – Το ΤΧΣ εκχωρεί τις μετοχές του στο Ταμείο των 50 δισεκ.
Το ΤΧΣ με ποσοστό 55% είναι ο βασικός μέτοχος των τραπεζών.
Οι μετοχές αυτές θα μεταφερθούν στο νέο Ταμείο των 50 δισεκ. ως μηχανισμός εγγύησης για το δάνειο, το τρίτο μνημόνιο που θα υπογράψει η Ελλάδα.
Ο ρόλος του ΤΧΣ είναι ασαφής , στο νέο καθεστώς με την άμεση ανακεφαλαιοποίηση από τον ESM.
Ο κίνδυνος να υποστεί μεγάλο dilution είναι τεράστιος, γιατί κατανοούμε ότι άλλα τα κεφάλαια του ΤΧΣ τα 25 δισεκ και άλλα τα κεφάλαια του ESM παρ΄ ότι το ΤΧΣ στην Ελλάδα αποτελεί «θυγατρικό ταμείο» του ESM στην Ελλάδα.
Βήμα δέκατο – Resolution για Attica bank και συνεταιριστικές
Δυστυχώς – και το εννοούμε – δεν φαίνεται να μπορούν να διασωθούν η Attica bank και οι συνεταιριστικές τράπεζες.
Resolution ή πώληση ειδικά στην Attica bank λόγω του ΤΣΜΕΔΕ με ανταλλαγή μετοχών είναι το βασικό σενάριο.
Ωστόσο ξεκαθαρίζουμε ότι δεν υπάρχει ειλημμένη απόφαση αλλά εκτίμηση.
Βήμα ενδέκατο – Θα κριθεί αν οι 4 τράπεζες συγχωνευόμενες θα καταλήξουν σε 2 ή θα έχουν μείνει 3
Πόσες τράπεζες θα μείνουν στην Ελλάδα θα το ξέρουμε από το στάδιο της έκθεσης βιωσιμότητας αρχικά αλλά δεν θα είναι οριστικό.
Αν π.χ. κριθούν και οι 4 τράπεζες βιώσιμες ο ESM ως νέος μέτοχος θα κρίνει αν θα πρέπει να συγχωνευθούν ώστε να γίνουν από 4 τράπεζες, 2 τράπεζες.
Αν κάποια συστημική τράπεζα έχει υποστεί resolution τότε αυτομάτως οι 4 δεν θα είναι 4….
Βήμα δωδέκατο - Πωλούνται θυγατρικές στο εξωτερικό, μειώνονται δραστικά τα κόστη και οι εργαζόμενοι κατά 6-8 χιλιάδες
Και ενώ θα έχουν συμβεί όλα τα προηγούμενα βήματα οι ελληνικές τράπεζες
Θα υποχρεωθούν μαζικά να πωλήσουν θυγατρικές στα Βαλκάνια με μαζικότητα.
Να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη με μαζικότητα
Να μειώσουν το προσωπικό τους κατά 6 με 8 χιλιάδες εργαζομένους
Πρόκληση είναι οι τράπεζες να επανέλθουν στην κερδοφορία και να χρηματοδοτούν την οικονομία.
Ειδικά κερδοφορία και οικονομία θα χρεαστούν χρόνια για να δούμε να επιτυχγάνονται....δυστυχώς
Το συμπέρασμα
Το συμπέρασμα είναι ότι οι τράπεζες αλλάζουν πάλι ριζικά.
Δεν ξέρουμε, πόσες θα είναι, πως θα είναι, ποιους μετόχους θα έχουν.
Επίσης δεν ξέρουμε αν το bail in έχει εγκαταλειφθεί, μάλλον παραμένει στο τραπέζι.
Δεν ξέρουμε πως αυτές οι τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν την οικονομία.
Αν εμπλακούν οι καταθέτες έτσω και πάνω από 100.000 ευρώ αυτή η διαδικασία ονομάζεται bail in.
Να αναλογιστούμε τι θα συμβεί αν μια από τις 4 συστημικές τράπεζες κριθεί μη βιώσιμη θα πρόκειται για ένα καταστροφικό σενάριο συνολικά για το σύστημα.
Αν κριθούν βιώσιμες θα περάσουν στο επόμενο στάδιο.
Να σημειωθεί ότι η διαδικασία της αξιολόγησης βιωσιμότητας θα πρέπει να ολοκληρωθεί πολύ άμεσα μέσα στον Αύγουστο.
Κριτήρια στην έκθεση βιωσιμότητας θα είναι, κεφαλαιακή επάρκεια, δείκτης ρευστότητας, cash flow.
Βήμα τέταρτο – Προκαταβάλλονται τα 10 δισ. στις ελληνικές τράπεζες από τον ESM
Με βάση το σενάριο του 2013, πρώτα ολοκληρώθηκε η έκθεση της Bain για την βιωσιμότητα των τραπεζών και εν συνεχεία το ΤΧΣ επένδυσε τα 18 δισεκ. στις τράπεζες υπό την μορφή ομολόγων.
Άρα λογικά οι τράπεζες πρώτα πρέπει να κριθούν βιώσιμες και εν συνεχεία να ανακεφαλαιοποιηθούν με τα προκαταβολικά 10 δισεκ. του ESM την τρέχουσα περίοδο Ιούλιος 2015.
Αν κριθούν και οι 4 συστημικές τράπεζες Εθνική, Πειραιώς, Eurobank και Alpha bank βιώσιμες θα περάσουμε στο στάδιο της κατανομής των 10 δισεκ. του ESM στις τράπεζες.
Τα 10 δισεκ. δεν θα δοθούν μετρητά αλλά σε μορφή ομολόγων και δεν θα ενταχθούν στους ισολογισμούς των τραπεζών αλλά θα παραμένουν ως κεφάλαιο που οι τράπεζες λογιστικά θα μπορούν να χρησιμοποιούν.
Με βάση μια προσέγγιση – όχι επαρκώς τεκμηριωμένη – η Εθνική θα χρειαστεί 3-3,2 δισεκ. η Πειραιώς 2,7 δισεκ. και η Alpha 1,9-2 δισεκ. και η Eurobank 2,2 δισεκ.
Βήμα πέμπτο – stress tests από την ΕΚΤ
Η ΕΚΤ ήδη από τα μέσα Αυγούστου ξεκινάει με ταχύτατες διαδικασίες την πραγματοποίηση ειδικού εθνικού stress tests για τις ελληνικές τράπεζες αποκλειστικά με στόχο να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και να καθοριστούν οι κεφαλαιακές ανάγκες αρχές Οκτωβρίου αντί για τα τέλη Οκτωβρίου.
Στα stress tests θα συμπεριληφθούν πολλές παράμετροι, σίγουρα τα αυτονόητα, επίδραση της ελληνικής κρίσης στα κεφάλαια των τραπεζών, AQR δηλαδή αξιολόγησης ποιότητας στοιχείων ενεργητικού και ειδικά τα NPLs που έχουν φθάσει τα 110 δισεκ., δείκτες ρευστότητας και βεβαίως αναβαλλόμενη φορολογία.
(Η άποψη μας είναι ότι τα NPLs είναι ένα πρόβλημα που αγγίζει τον πυρήνα του προβλήματος του συστήματος αλλά ένα ακραίο σενάριο στην αναβαλλόμενη φορολογία μπορεί να πλήξει πολύ σοβαρά τα κεφάλαια των τραπεζών.
Επίσης ως βάση θα είναι το κλασσικό core tier 1 ή common equity ή τα κεφάλαια με όρους Βασιλείας ΙΙΙ;)
Με βάση ενδείξεις που εμπεριέχουν μεγάλο ποσοστό πιθανολόγησης οι τράπεζες θα χρειαστούν από 13 έως 14 δισεκ. νέα κεφάλαια…
Το σενάριο για κεφαλαιακές ανάγκες 13 με 14 δισεκ. έχει μεγάλες πιθανότητες επιβεβαίωσης.
Ας δώσουμε ένα ακραίο παράδειγμα.
Αν η ΕΚΤ αποφασίσει να ακολουθήσει μια πολύ ακραία παραδοχή και π.χ. να συμπεριλάβει στο adverse scenario ύφεση -5% για το 2015 και να θεωρήσει ότι ο αναβαλλόμενος φόρος πρέπει να αφαιρεθεί καθολικά, τότε οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών θα μπορούσαν να φθάσουν τα 20 δισεκ.
Επειδή δεν ξέρουμε τις παραμέτρους ή τις παραδοχές των stress tests, οποιαδήποτε εκτίμηση για τις κεφαλαιακές ανάγκες θα είναι αυθαίρετη.
Όμως π.χ. στον αναβαλλόμενο φόρο που φθάνει τα 14,2 δισεκ. ή 56% των ιδίων κεφαλαίων τους και τι καθεστώς θα επικρατήσει π.χ. ποιο μοντέλο θα επικρατήσει το Γερμανικό όπου ο αναβαλλόμενος φόρος DTA αντιστοιχεί στο 9% των κεφαλαίων ή το μοντέλο των τραπεζών της Νοτίου Ευρώπης όπου αντιστοιχεί στο 26% των κεφαλαίων;
Αν όντως συμπεριληφθεί στα stress tests το DTA που είναι πολύ πιθανό οι τράπεζες θα μπορούσαν να υποστούν ζημία πολλών δισεκατομμυρίων π.χ. 7-8 δισ μόνο από την αναβαλλόμενη φορολογία.
Βήμα έκτο – Νέες αυξήσεις κεφαλαίου, η ώρα των ιδιωτών μετόχων
Μετά την ολοκλήρωση των stress tests από την ΕΚΤ και σε χρόνος σύντομο από 2-4 μήνες θα ξεκινήσουν οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
Οι τράπεζες θα καλέσουν τους μετόχους τους να ανακεφαλαιοποιήσουν τις τράπεζες.
Θεωρητικά αν μια τράπεζα που έλαβε προκαταβολή 3 δισεκ. από τον ESM καταφέρει να τα συγκεντρώσει από τους ιδιώτες η τράπεζα αυτή θα παραμείνει ιδιωτική αυξάνοντας το ποσοστό των ιδιωτών, μειώνοντας το ποσοστό του ΤΧΣ ενώ ο ESM θα αποσύρει τα ομόλογα της προκαταβολής.
Αυτό το σενάριο όμως είναι ιδανικό αλλά δυστυχώς δεν θα υλοποιηθεί αν δεν υπάρχουν απόλυτα καθορισμένες προϋποθέσεις.
Για να έρθει το Fairfax Eurobank, o Paulson Πειραιώς και Alpha το Qatar Alpha ή το York Capital Πειραιώς και να συμμετάσχουν στις νέες αυξήσεις κεφαλαίου την τρίτη ανακεφαλαιοποίηση κατά σειρά (25 δισεκ. το 2013, 8,3 δισεκ. το 2014 και μάλλον 13 με 14 δισ το 2015) υπό καθεστώς ύφεσης στην οικονομία, κινδύνου dilution τεράστιας κλίμακας, reverse split στις μετοχές και γενικώς εικόνας χάους θα πρέπει να υπάρξουν ΑΠΟΛΥΤΕΣ προϋποθέσεις.
Βήμα έβδομο – Ο ESM μέτοχος των τραπεζών ή οι ιδιώτες μέτοχοι διασώζουν τις επενδύσεις τους;
Στην φάση της υλοποίησης των αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου η κατάσταση θα έχει ως εξής.
Αν αποτύχει η διαδικασία προσέλκυσης ιδιωτών μετόχων, τότε είναι 100% βέβαιο ότι ο ESM θα είναι ο νέος μέτοχος των τραπεζών.
Θα έχει συμβεί η εξής ιστορική εξέλιξη, οι τράπεζες με μέτοχο των ESM δηλαδή την Τρόικα κατά μια έννοια και την ΕΚΤ δηλαδή πάλι την Τρόικα θα ελέγχουν 100% τις τράπεζες, η Ελλάδα θα έχει τράπεζες που δεν θα ελέγχει.
Θα έχουν έδρα στην Ελλάδα αλλά ο ESM και η ΕΚΤ θα τις ελέγχουν.
Θα έχει χαθεί η έννοια των εθνικών τραπεζών, η Ελλάδα θα έχει τράπεζες που δεν θα είναι δικές της.
Όμως είναι προφανές ότι ο ESM έχει κάθε λόγο να μην καταστρέψει τον ιδιώτη μέτοχο.
Όμως αυτό θα εξαρτηθεί από ποια είναι η πρόβλεψη, από πού θα πάρει τα κεφάλαια που επένδυσε στις τράπεζες.
Αν ο ESM θα έχει ως δικλείδα ασφαλείας τα 50 δισεκ. του Ελληνικού ταμείου δεν θα έχει κανένα λόγο να στηρίξει τους ιδιώτες μετόχους.
Αν έχει σχεδιαστεί να ανακτήσει τα κεφάλαια από την αγορά τότε για να δελεάσει τον ιδιώτη μέτοχο θα πρέπει να επιλύσει το πιο ακανθώδες πρόβλημα που ονομάζεται NPLs.
Βήμα όγδοο – Συλλογική λύση για τα NPLs = κίνητρο για τους μετόχους να επενδύσουν στις ΑΜΚ
Η λύση αυτή έχει καθυστερήσει περίπου 2 χρόνια.
Μόνο αν οι ελληνικές τράπεζες πουλήσουν προβληματικά δάνεια 50-60 δισεκ. θα μπορούσαν να ξαναγίνουν επενδύσιμες.
Τι θα μπορούσε να γίνει, να συμφωνηθεί μέσω της συγχώνευσης των υφιστάμενων bad bank ΑΤΕ, ΤΤ και άλλων να δημιουργηθεί ένα νέο σχήμα το οποίο με κεφάλαια του ESM από τα 25 δισεκ. θα αγοράσει δάνεια π.χ. με discount 70%.
Π.χ. με 10 δισεκ. κεφάλαια αγοράζονται 30 δισεκ. προβληματικά δάνεια, στο εγχείρημα αυτό θα μπορούσαν να ενταχθούν και ιδιωτικά κεφάλαια που αγοράζουν προβληματικά δάνεια π.χ. hedge funds.
Αφαιρώντας οι τράπεζες 30-40 ή 50 δισεκ. προβληματικά δάνεια θα μείωναν δραστικά το πρόβλημα που πλήττει την αξία τους και θα ενίσχυαν και τα κεφάλαια τους.
Η λύση αυτή εφόσον ξεπεραστούν τα εμπόδια περί κρατικής ενίσχυσης state aid θα ήταν στην κυριολεξία η ιδανική για τον ιδιώτη μέτοχο.
Μια τέτοια λύση θα έδινε κίνητρο στον ιδιώτη μέτοχο να επενδύσει ξανά στις ελληνικές τράπεζες.
Η ριζική επίλυση των NPLs είναι πιο σημαντική από την ίδια την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Βήμα ένατο – Το ΤΧΣ εκχωρεί τις μετοχές του στο Ταμείο των 50 δισεκ.
Το ΤΧΣ με ποσοστό 55% είναι ο βασικός μέτοχος των τραπεζών.
Οι μετοχές αυτές θα μεταφερθούν στο νέο Ταμείο των 50 δισεκ. ως μηχανισμός εγγύησης για το δάνειο, το τρίτο μνημόνιο που θα υπογράψει η Ελλάδα.
Ο ρόλος του ΤΧΣ είναι ασαφής , στο νέο καθεστώς με την άμεση ανακεφαλαιοποίηση από τον ESM.
Ο κίνδυνος να υποστεί μεγάλο dilution είναι τεράστιος, γιατί κατανοούμε ότι άλλα τα κεφάλαια του ΤΧΣ τα 25 δισεκ και άλλα τα κεφάλαια του ESM παρ΄ ότι το ΤΧΣ στην Ελλάδα αποτελεί «θυγατρικό ταμείο» του ESM στην Ελλάδα.
Βήμα δέκατο – Resolution για Attica bank και συνεταιριστικές
Δυστυχώς – και το εννοούμε – δεν φαίνεται να μπορούν να διασωθούν η Attica bank και οι συνεταιριστικές τράπεζες.
Resolution ή πώληση ειδικά στην Attica bank λόγω του ΤΣΜΕΔΕ με ανταλλαγή μετοχών είναι το βασικό σενάριο.
Ωστόσο ξεκαθαρίζουμε ότι δεν υπάρχει ειλημμένη απόφαση αλλά εκτίμηση.
Βήμα ενδέκατο – Θα κριθεί αν οι 4 τράπεζες συγχωνευόμενες θα καταλήξουν σε 2 ή θα έχουν μείνει 3
Πόσες τράπεζες θα μείνουν στην Ελλάδα θα το ξέρουμε από το στάδιο της έκθεσης βιωσιμότητας αρχικά αλλά δεν θα είναι οριστικό.
Αν π.χ. κριθούν και οι 4 τράπεζες βιώσιμες ο ESM ως νέος μέτοχος θα κρίνει αν θα πρέπει να συγχωνευθούν ώστε να γίνουν από 4 τράπεζες, 2 τράπεζες.
Αν κάποια συστημική τράπεζα έχει υποστεί resolution τότε αυτομάτως οι 4 δεν θα είναι 4….
Βήμα δωδέκατο - Πωλούνται θυγατρικές στο εξωτερικό, μειώνονται δραστικά τα κόστη και οι εργαζόμενοι κατά 6-8 χιλιάδες
Και ενώ θα έχουν συμβεί όλα τα προηγούμενα βήματα οι ελληνικές τράπεζες
Θα υποχρεωθούν μαζικά να πωλήσουν θυγατρικές στα Βαλκάνια με μαζικότητα.
Να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη με μαζικότητα
Να μειώσουν το προσωπικό τους κατά 6 με 8 χιλιάδες εργαζομένους
Πρόκληση είναι οι τράπεζες να επανέλθουν στην κερδοφορία και να χρηματοδοτούν την οικονομία.
Ειδικά κερδοφορία και οικονομία θα χρεαστούν χρόνια για να δούμε να επιτυχγάνονται....δυστυχώς
Το συμπέρασμα
Το συμπέρασμα είναι ότι οι τράπεζες αλλάζουν πάλι ριζικά.
Δεν ξέρουμε, πόσες θα είναι, πως θα είναι, ποιους μετόχους θα έχουν.
Επίσης δεν ξέρουμε αν το bail in έχει εγκαταλειφθεί, μάλλον παραμένει στο τραπέζι.
Δεν ξέρουμε πως αυτές οι τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν την οικονομία.
Το visibility η ορατότητα στις τράπεζες πραγματικά είναι δραματικά θολή, πλησιάζουμε τα επίπεδα ολικής τύφλωσης.
Προειδοποιούμε όμως ξεκάθαρα οι τράπεζες που παρακολουθούμε κοντά 20 χρόνια με απόλυτη συνέπεια….βρίσκονται στην κυριολεξία στον αέρα.
Οικονομικά στοιχεία τραπεζών
Η εξάρτηση από το ευρωσύστημα έχει φθάσει στα 125 δισ και το ELA στα 88,6 δισ
Επεξεργασία στοιχείων www.bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Προειδοποιούμε όμως ξεκάθαρα οι τράπεζες που παρακολουθούμε κοντά 20 χρόνια με απόλυτη συνέπεια….βρίσκονται στην κυριολεξία στον αέρα.
Οικονομικά στοιχεία τραπεζών
Η εξάρτηση από το ευρωσύστημα έχει φθάσει στα 125 δισ και το ELA στα 88,6 δισ
Τράπεζες | Εθνική | Alpha | Eurobank | Πειραιώς |
Εξάρτηση από ευρωσύστημα Φεβρ. 2015 | 25,3 δισ (ELA15,6 δισ + 9,8 δισ ΕΚΤ) |
25,4 δισ (ELA 20,6 δισ + 4,8 δισ ΕΚΤ) | 29,9 δισ (ELA20,8 δισ + ΕΚΤ 9,1 δισ) | 33,2 δισ (ΕLA 18 δισ + ΕΚΤ 14 δισ) |
Κεφάλαια 2015 Βασ. ΙΙΙ | 5,6 δισ | 6,9 δισ | 4,1 δισ | 6,7 δισ |
CT1 Βασ. ΙΙΙ | 8,7% | 12,6% | 12,6% | 11,8% |
Κεφάλαια 6μηνου 2014 | 9,4 δισ | 8,6 δισ. | 6,54 δισ | 8,9 δισ |
DTAγια το 2015 | 3 δισ | 3,5 δισ | 3,7 δισ | 4 δισ |
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου