Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2025

Λιμάνι Θεσσαλονίκης: Σε ποια φάση βρίσκονται τα κρίσιμα έργα σύνδεσης με ΠΑΘΕ και σιδηρόδρομο

Σε εξέλιξη βρίσκονται τα δύο μείζονα έργα συνδέσεων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον σιδηρόδρομο και με τους δυο μεγάλους οδικούς άξονες της Εγνατίας Οδού και του ΠΑΘΕ, με το πρώτο να είναι όμως ακόμα σε φάση διαγωνιστικής διαδικασίας και το δεύτερο σε

φάση ολοκλήρωσης.

Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού και συγκεκριμένα του 6ου προβλήτα είναι ένα έργο που πέρασε από πολλά κύματα και τελικά οργανώθηκε πλέον σε κοινό έργο με τον δυτικό προαστιακό σιδηρόδρομο, με απόφαση της κυβέρνησης. Τα δυο έργα ενοποιήθηκαν σε μια εργολαβία, με τον σχετικό διαγωνισμό να είναι σε εξέλιξη και τη σχετική σύμβαση να αναμένεται να υπογραφεί εντός του 2025. Τα πρώτα έργα αναμένονται από το 2026. Ο προϋπολογισμός είναι 66.340.000 ευρώ και πρόκειται ίσως για τη σημαντικότερη σιδηροδρομική εργολαβία που αφορά στη Θεσσαλονίκη και σίγουρα για την πιο σημαντική για το λιμάνι και τον 6ο προβλήτα.

Η οδική σύνδεση του λιμανιού με τους άξονες της Εγνατίας Οδού και του ΠΑΘΕ είναι ένα έργο με μεγάλο παρελθόν, τραγελαφικές εξελίξεις, με μια γέφυρα στον... αέρα να παραμένει εκεί ημιτελής επί πολλά χρόνια, πρόκειται όμως για ένα έργο που επιτέλους ολοκληρώνεται εντός του τρέχοντος έτους. Στα θετικά προσμετράται και το γεγονός ότι το έργο που είναι σε φάση παράδοσης περιλαμβάνει πλέον όχι μόνο τον δρόμο που συνδέει τους δυο αυτοκινητοδρόμους με το λιμάνι, αλλά και το οδικό δίκτυο του Καλοχωρίου. Ο δε προϋπολογισμός του είναι 80.600.000 ευρώ.

Μόνο γι' αυτά τα δυο έργα σύνδεσης του λιμανιού οι πόροι που απαιτούνται φτάνουν στα 150 εκ. ευρώ, δείγμα της σπουδαιότητάς τους. Δεν αφορούν μόνον στις αναγκαίες υποδομές λειτουργίας και ανάπτυξης του λιμανιού, αλλά σε μια σειρά από εταιρίες (μεταφορικές, ναυτιλιακές, εξαγωγικές, logistics κτλ.), οι οποίες λειτουργούν στην περιοχή ή συναλλάσσονται με το λιμάνι και τη ΒΙΠΕΘ. Όπως επίσης και τη λειτουργία των δήμων της περιοχής και ειδικά των δήμων Δέλτα και Αμπελοκήπων – Μενεμένης.

Σιδηροδρομική σύνδεση

Το έργο της σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο είναι στη διαγωνιστική διαδικασία και συγκεκριμένα στη Β' φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Το τέλος της διαγωνιστικής διαδικασίας, που θα αναδείξει τον ανάδοχο και θα οδηγήσει στην υπογραφή της σύμβασης αναμένεται εντός του 2025, ενώ οι ουσιαστικές εργασίες θα αρχίσουν από το 2026.

Η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού είναι ένα έργο που αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας έναντι του ΟΛΘ, δηλαδή των επενδυτών που ανέλαβαν το λιμάνι, καθώς προβλέφθηκε ως τέτοια στη σύμβαση παραχώρησης.

Έκτοτε, ο διάλογος εξελίχθηκε επί χρόνια μέχρι να καταλήξει η κυβέρνηση στην ενοποίηση του έργου με ένα άλλο εμβληματικό σιδηροδρομικό έργο, αυτό του προαστιακού σιδηροδρόμου στη δυτική Θεσσαλονίκη και πλέον είναι μια ενιαία εργολαβία. Το 2021 μάλιστα είχε γίνει η πρώτη φάση του διαγωνισμού (για τη σιδηροδρομική σύνδεση) και το 2022, είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον δυο κοινοπραξίες και δυο μεμονωμένες εταιρίες. Έκτοτε ο διαγωνισμός μπήκε στη δεύτερη φάση του, με προοπτική το πρώτο τρίμηνο του 2023 να προκύψει ανάδοχος. Πλέον, βάσει των νέων δεδομένων ο ανάδοχος αναμένεται εντός του 2025. Δείγμα κι αυτό των μεγάλων καθυστερήσεων στην πρόοδο της εργολαβίας.

Επισημαίνεται ότι η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού είναι ένα σχετικά «εύκολο» έργο, σε αντίθεση βέβαια με τον προαστιακό της δυτικής Θεσσαλονίκης, που απαιτεί χρόνο. Για να έχει κάποιος μια εικόνα, ο τεχνικός κόσμος θεωρεί πως η σύνδεση του λιμανιού με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο (ουσιαστικά μια σιδηροδρομική γέφυρα) δεν απαιτεί πάνω από δυο χρόνια...

Γι' αυτό άλλωστε όταν είχε βρεθεί η σχετική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (μόνο για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού) υπολογίστηκε ότι μπορεί να είναι ολοκληρωμένο ακόμα και στα τέλη του 2015 – αρχές του 2016. Εξάλλου, μιλάμε για σιδηροδρομική γραμμή μονής τροχιάς μήκους 2,87 χλμ. εκ των οποίων τα 1,3 είναι μέσα στο λιμάνι και τα υπόλοιπα εκτός.

Τα δυο έργα (σιδηροδρομική σύνδεση λιμανιού και δυτικός προαστιακός) δεν είναι ακόμα γνωστό εάν θα ολοκληρωθούν ταυτόχρονα ή σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Και είναι πρώιμο να το πει κάποιος, δεδομένου ότι ακόμα δεν έχουμε ανάδοχο. Συνολικά πάντως η εργολαβία (και τα δυο έργα), μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης εντός του έτους θα χρειαστεί για να ολοκληρωθεί διάστημα τεσσάρων ετών. Οπότε προβλέπεται ολοκλήρωση συνολικά περίπου το 2030.

Οδική σύνδεση

Σε ό,τι αφορά  στην ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης του λιμανιού με τους δυο αυτοκινητοδρόμους, υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις, το έργο κατάντησε ανέκδοτο εξαιτίας της γέφυρας που είχε κατασκευαστεί αλλά είχε μείνει ασύνδετη, όμως επιτέλους μπήκε στην τελική του ευθεία ως έργο και δεν απομένει μεγάλο διάστημα μέχρι την παράδοσή του, σύμφωνα με τους αρμόδιους. Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2025.

Ο δρόμος αναφέρεται ως «κάθετος άξονας 56» και στην εργολαβία περιλαμβάνεται και το οδικό δίκτυο του Καλοχωρίου, μήκους περίπου 3,5 χλμ., που είναι σε τραγική κατάσταση, καθώς επί πολλά χρόνια εξυπηρέτησε πέραν των κατοίκων και των εργαζομένων στην περιοχή και την κυκλοφορία οχημάτων βαρέως τύπου της ΒΙΠΕ και του λιμανιού.

Το τελευταίο χρονοδιάγραμμα που επισήμως είχε ανακοινωθεί ανέφερε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2025 (το αργότερο). Νεότερες εκτιμήσεις δίνουν μια σχετική παράταση, χωρίς να διευκρινίζεται πόση, παρά μόνο ότι θα παραδοθεί σε χρήση εντός του 2025.

Για να φτάσουμε όμως στο σήμερα θα πρέπει να θυμηθούμε ότι το συγκεκριμένο έργο (της οδικής σύνδεσης) άρχισε κάπου στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Ενώ κατασκευάστηκαν περίπου 1,4 χλμ. από τα συνολικά 3,5 χλμ. του δρόμου (με τη γέφυρα...) το έργο δεν ολοκληρώθηκε και έμεινε ημιτελές λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης (επισήμως). Το 2016 ο ΟΛΘ ανέθεσε στην «Εγνατία Οδός ΑΕ» τη μελέτη για την ολοκλήρωσή του. Το 2021 υπογράφηκε σύμβαση με χρόνο ολοκλήρωσης τους 30 μήνες, αλλά προέκυψε πρόβλημα με την έξωση ιδιώτη του οποίου το ακίνητο απαλλοτριώθηκε, αλλά ο ίδιος αρνήθηκε επί μακρόν να ελευθερώσει τη σχετική έκταση. Και κάπως έτσι φτάσαμε στο σήμερα...

voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου