Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016

Τα 5 πιο συχνά λάθη ενός νέου επιχειρηματία


Η νεανική επιχειρηματικότητα στη χώρα μας έχει πολλά πρόσωπα, αρκετούς υποστηρικτές αλλά κυριότερα έχει μερικές χιλιάδες νέων ανθρώπων να επιχειρούν, με αμφίβολα αποτελέσματα για τους περισσότερους από αυτούς.
Κι ενώ η εύκολη απάντηση θα ήταν να πούμε ότι εν μέσω κρίσης, αυτό στο οποίο υστερούν οι νέες αυτές επιχειρήσεις είναι το
κεφάλαιο στο οποίο θα στηριχθεί η επένδυση, η απάντηση είναι δυστυχώς άλλη. Ότι οι περισσότεροι νέοι που επιχειρούν δεν έχουν το mindset του entrepreneur, δεν έχουν τα εργαλεία της Σχεδιαστικής Σκέψης στα χέρια τους, δεν γνωρίζουν πώς να δώσουν αξία στην ιδέα τους και να δημιουργήσουν μία βιώσιμη επιχείρηση.
 Ή ακόμα σημαντικότερα, να αποφασίσουν να μην την ανοίξουν καν.
Όπως διαβάσατε τις προηγούμενες ημέρες, μεταβήκαμε στη Μαδρίτη παρέα με 4 νέους Έλληνες επίδοξους entrepreneurs, που κέρδισαν την συμμετοχή τους σε ένα entrepreneurial workshop στο IE Business School μετά την παρουσία τους στην Σχολή Επιχειρηματικότητας τον Δεκέμβρη που πραγματοποιήθηκε με την στήριξη του The Coca-Cola Foundation και της Think Young.

Και σε αυτό το workshop μάθαμε τη διαδικασία την οποία ακολουθεί ένας entrepreneur για να αναπτύξει την ιδέα του, με τη μεθοδολογία του Design Thinking.
Κι αν είναι ενδιαφέρον να παρακολουθήσεις τη διαδικασία ανάπτυξης και υλοποίησης της ιδέας, είναι εξίσου αν όχι πιο ενδιαφέρον το να δεις ποια είναι εκείνα τα σημεία στα οποία οι περισσότεροι νέοι επιχειρηματίες κάνουν λάθος.

 Συγκεντρώσαμε τα σημαντικότερα και σας τα παρουσιάζουμε. Προς γνώση και συμμόρφωση:

Η εμμονή στην αρχική ιδέα και το προσωπικό στοιχείο

Αν ο φόβος της αποτυχίας ήταν το μεγαλύτερο εμπόδιο για καθε έναν που δεν έβαλε ποτέ μπροστά την ιδέα του, ο εγωισμός είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο κάθε ενός που αποφάσισε να επιχειρήσει. Οι περισσότεροι, έχοντας σκεφτεί μία ιδέα, η οποία θεωρούν ότι θα τους αλλάξει τη ζωή, παντρεύονται αυτή την ιδέα και πορεύονται με αυτή ασχέτως αν η αγορά θέλει αυτή την ιδέα ή όχι. Το αν αυτή η ιδέα αξίζει να υλοποιηθεί, το αν θα είναι βιώσιμη η επιχείρηση, μπορούν να το απαντήσουν μόνο οι ίδιοι οι καταναλωτές στην έρευνα που οφείλει να κάνει κάθε επίδοξος entrepreneur κατά τον σχεδιασμό της. Υπάρχει περίπτωση η ανταπόκριση της αγοράς να σημάνει τον θάνατο μιας ιδέας και τότε είναι καθαρά θέμα εγωισμού το να αφήσει ο νέος επιχειρηματίας την ιδέα αυτή και να αφουγκραστεί την αγορά για μια καινούρια.
 

Η ελλειπής επαφή με τους καταναλωτές πριν την υλοποίηση

Είναι δύο τα στάδια στα οποία ο νέος επιχειρηματίας απευθύνεται στον καταναλωτή κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της ιδέας. Η πρώτη φορά, μέσα από συνεντεύξεις, για να συζητήσει την ιδέα του, να δει τις σχετικές ελλείψεις, να ανιχνεύσει το πρόβλημα στο οποίο καλείται η ιδέα του να δώσει λύση. Η δεύτερη είναι αφού έχει φτιάξει ένα demo για την ιδέα του και το παρουσιάζει στους καταναλωτές για να δει αν αυτό που έχει δημιουργήσει είναι πράγματι αυτό το οποίο δίνει λύση στο πρόβλημα που υπάρχει, αν η ιδέα του πραγματικά θα οδηγήσει σε μία βιώσιμη επιχείρηση. Οι απλοϊκές συνεντεύξεις που δεν φτάνουν σε βάθος, οι κακές συνεντέυξεις που ζητούν απλά επιβεβαίωση, οδηγούν σε λανθασμένα συμπεράσματα και ενδεχομένως στην υλοποίηση μιας ιδέας που δεν θα έπρεπε να έχει καν υλοποιηθεί. Είναι ελάχιστοι οι νέοι επιχειρηματίες που κάνουν πραγματική έρευνα. Είναι δυστυχώς συντριπτική πλειοψηφία εκείνοι οι οποίοι αγνοούν την αγορά και τα σημάδια της και προχωρούν με την αρχική τους ιδέα.

Η αστοχία στην ομάδα των συνεργατών

Οι άνθρωποι  επενδύουν σε ομάδες, δεν επενδύουν σε ιδέες. Η ομάδα είναι ένας σημαντικός παράγοντας, αν δεν έχεις ομάδα, δεν έχεις τίποτα” λέει ο Daniel Soriano Hernandez, καθηγητής entrepreneurship στο IE Business School. Για να συμπληρώσει ότι “μπορεί να νομίζεις ότι ένα καλός σου φίλος μπορεί να είναι ένας καλός entrepreneur ενώ δεν είναι. Είναι πολύ σημαντικό το ποιον θα βάλεις στην ομάδα σου”. Πόσες και πόσες εταιρείες δεν έχουμε δει να κλείνουν με καυγάδες. Πόσες φορές δεν έχουμε δει αδύναμους κρίκους σε εταιρείες και συνεταιρισμούς. Είναι πάρα πολύ σημαντικό η ομάδα που θα επιλέξει ο νέος επιχειρηματίας να είναι μία ομάδα που θα υλοποιήσει την ιδέα από κοινού, με μέλη που θα έχουν ο καθένας κάτι να προσφέρουν στην start up, με κοινό όραμα αλλά και πλήρη συμφωνία σε όσα αφορούν τον σχεδιασμό της ιδέας.Μία καλή ιδέα, για μια βιώσιμη επιχείρηση, μόνο η ομάδα μπορεί να την χαλάσει.


Το λάθος business plan

Όποια μεθοδολογία και να ακολουθήσει ο νέος επιχειρηματίας, είναι απαραίτητο σε κάποιο στάδιο της διαδικασίας να φτιάξει ένα πλάνο για το επαγγελματικό μοντέλο το οποίο θα ακολουθήσει. Ένα business plan είναι απαραίτητο όχι μόνο για να το επιδεικνύει σε τράπεζες και πιθανούς επενδυτές. Είναι ακόμα πιο σημαντικό για την ίδια την ανάπτυξη της ιδέας από τον ίδιο ή την ομάδα. Από το να έχει στο μυαλό του την περσόνα του καταναλωτή στον οποίο στοχεύει, τα κανάλια μέσα από τα οποία θα τον προσεγγίσει, το είδος της σχέσης που θέλει να χτίσει με αυτόν και να αναζητήσει την αξία που δημιουργεί για εκείνον, μέχρι να υπολογίσει το κόστος υλοποίησης, εκείνα που θα χρειαστεί για να υλοποιήσει την ιδέα, να αναζητήσει συνεργάτες και να αναλύσει πώς θα είναι η επιχείρηση επικερδής, ο επιχειρηματίας πρέπει να έχει πληρέστατο και πολύ συγκεκριμένο business plan. Κάτι το οποίο οι περισσότεροι κάνουν με τρομερή προχειρότητα, παραλείποντας σημαντικά κομμάτια του σχεδιασμούς της ιδέας, κάτι που τους φέρνει προ απροόπτων στην υλοποίησή της.

Ο πήχης που είναι ψηλά

Θεωρούμε ότι δεν έχουμε χρόνο, ότι δεν έχουμε τα χρήματα, ότι έχουμε μόνο μία ευκαιρία να πετύχουμε και πρέπει αυτή την ευκαιρία να την αρπάξουμε από τα μαλλιά. “Τόσοι και τόσοι νέοι άνθρωποι έχουν εκπαιδευτεί να φοβούνται την αποτυχία. Δεν αντιλαμβάνονται ότι η αποτυχία είναι μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η αποτυχία είναι μέρος της διαδικασίας του να γίνεις entrepreneur. Ίσως χρειαστεί να δοκιμάσεις περισσότερα projects, να ξεκινήσεις με ένα μικρότερο. Οι άνθρωποι έχουν στο μυαλό τους ότι πρέπει να κάνουν ένα μεγάλο επιτυχημένο project από την αρχή, γι' αυτό είναι τόσο φοβισμένοι. Έχουν πολύ μεγάλες προσδοκίες από τον εαυτό τους”. Η Conchita Galdon, καθηγήτρια στο entrepreneurial workshop που παρακολουθήσαμε ήταν σαφής. Οι περισσότεροι ψάχνουν για την ιδέα του ενός εκατομμυρίου και παραβλέπουν ότι το entrepreneurial mindset μιλά για βιώσιμες επιχειρήσεις που δίνουν αξία και στους άλλους γύρω μας. Δεν θα κάνουν όλοι τις επιχειρήσεις του εκατομμυρίου. Μπορούν όμως όλοι να χτίσουν βιώσιμες επιχειρήσεις.


Καμία start up δεν είναι εύκολη υπόθεση και είναι φυσιολογικότατο στο χτίσιμο της επιχείρησης να προκύψουν προβλήματα τα οποία δεν τα έχεις υπολογίσει. Αλλά όσο πιο σωστά σχεδιάσει ο κάθε επίδοξος entrepreneur την επιχειρηματική του ιδέα, όσο πιο πιστά ακολουθήσει τις προσταγές της Σχεδιαστικής Σκέψης, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα έχει να φοβάται μόνο τα απρόοπτα.
Οι νέοι της χώρας έχουν αρχίσει να αποκτούν το απαραίτητο entrepreneurial mindset, έχουν αρχίσει να σκέφτονται σαν entrepreneurs.
 Και είναι ενέργειες όπως αυτή του The Coca-Cola Foundation με την Σχολή Επιχειρηματικότητας που δίνουν στους νέους της χώρας τα απαραίτητα γνωστικά και πρακτικά εφόδια για να γίνουν οι ίδιοι change makers.
 Η Coca-Cola πιστεύει στους νέους της χώρας, πιστεύει στη δύναμη τους ενός και μας καλεί να πιστέψουμε κι εμείς με την σειρά μας στους εαυτούς μας.

απο το

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου