Τα πρώτα μηνύματα του Ιανουαρίου δείχνουν να μην επιβεβαιώνουν τους
χειρότερους φόβους για την πορεία του 2016.
Ωστόσο το τοπίο παραμένει ασαφές και τα αναπάντητα ερωτήματα πολλά.
Πώς κινήθηκε το λιανικό εμπόριο κατά τον πρώτο μήνα του έτους.
Βρισκόμαστε ένα μήνα μετά την εκκίνηση του 2016 και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με
ασφάλεια την πορεία της ελληνικής οικονομίας κατά το τρέχον έτος, καθώς τα μηνύματα του Ιανουαρίου είναι ασαφή και τα αναπάντητα ερωτήματα για τους επόμενους μήνες, πολλά.
Έτσι, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα:
• Η πλειονότητα των αναλυτών προβλέπει για φέτος αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης, με ορισμένους να μιλούν για ένα νούμερο που θα κυμαίνεται μεταξύ του -0,5% και του -1% και κάποιοι άλλοι αναφέρονται σε ακόμη χειρότερες επιδόσεις.
• Υπάρχουν ορισμένοι αναλυτές, αλλά και κύκλοι της εγχώριας αγοράς, που υποστηρίζουν πως κάτω από προϋποθέσεις, το ελληνικό ΑΕΠ θα μπορούσε να κλείσει το 2016 με θετικό πρόσημο!
• Και από τη μέχρι τώρα πορεία του Ιανουαρίου, δεν έχουν προκύψει ακόμη στοιχεία για το ποια από τις δύο προαναφερόμενες προβλέψεις θα μπορούσε να επιβεβαιωθεί.
Το σύνολο πάντως των παραγόντων της αγοράς -όπως και η κυβέρνηση- αναφέρονται στην ανάγκη μια θετικής αξιολόγησης της Ελλάδας από τους πιστωτές της, όσο το δυνατόν νωρίτερα.
«Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από την αγορά είναι πολυποίκιλα. Αυτό που διαπιστώνω με ευχαρίστηση είναι ότι ο κόσμος δείχνει διάθεση να καταναλώσει, ωστόσο σαφέστερα μηνύματα θα έχουμε προς το τέλος του μήνα, με την ολοκλήρωση των εκπτώσεων», δήλωσε στο Euro2day.gr ο κ. Αντώνης Μακρής, πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας), συμπληρώνοντας:
«Αναμφίβολα μας προβληματίζει το κλίμα αναστάτωσης που επικρατεί το τελευταίο χρονικό διάστημα στην ελληνική κοινωνία. Τυχόν συνέχιση και κλιμάκωση των αγροτικών κινητοποιήσεων θα μπορούσε να θέσει εμπόδια στη διανομή και στις εισαγωγές εμπορευμάτων. Επιπλέον, συχνά, σε περιόδους διαμαρτυριών και γενικότερα αρνητικής ειδησεογραφίας, έχουμε δει την ψυχολογία των καταναλωτών να επιδεινώνεται και τη ζήτηση να επηρεάζεται αρνητικά».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι εκτιμήσεις άλλου γνωστού παράγοντα της αγοράς, ο οποίος σημειώνει: «Δεν υπάρχει ενιαία τάση στην αγορά του λιανικού εμπορίου. Τα πράγματα διαφοροποιούνται σημαντικά από προϊόν σε προϊόν, από περιοχή σε περιοχή και από επιχείρηση σε επιχείρηση. Έτσι, είδαμε επιμέρους αγορές που έτρεξαν το φετινό Ιανουάριο με +5% και κάποιες άλλες που κινήθηκαν αρνητικά.
Για παράδειγμα, στον τομέα των ηλεκτρονικών συσκευών βλέπουμε μια υποχώρηση που είναι αναμενόμενη, καθώς μέσα στο περασμένο καλοκαίρι -και λόγω του κλίματος ανησυχίας που είχε προκαλέσει η επιβολή των capital controls- αρκετοί καταναλωτές έσπευσαν να αποκτήσουν τέτοια είδη, προεξοφλώντας ουσιαστικά αγορές που θα έκαναν στο μέλλον.
Στο κομμάτι των ρούχων, τα φτηνότερα προϊόντα και η αθλητική ένδυση φαίνεται να πηγαίνει καλά, ενώ ικανοποιητικά εξελίσσεται η ζήτηση σε κλάδους όπως οι λευκές ηλεκτρικές συσκευές και οι μικροσυσκευές (αλλαγή τρόπου ζωής των νοικοκυριών με συμμάζεμα στο σπίτι)».
Σύμφωνα επίσης με οικονομικό διευθυντή εισηγμένης εταιρείας, «υπάρχουν φέτος δύο νέοι παράγοντες που διαφοροποιούν τα πράγματα σε σχέση με το παρελθόν.
Ο πρώτος αφορά στην επιφυλακτική στάση που κράτησαν αρκετές εταιρείες μέσα στο 2015, φοβούμενες για το τι θα μπορούσε να προκύψει, περιορίζοντας το ύψος των αγορών και των αποθεμάτων τους σε αρκετά χαμηλά επίπεδα. Και επειδή τα χειρότερα δεν συνέβησαν, τώρα έχουν μικρό στοκ και βλέπουν τους ανταγωνιστές τους, που διαθέτουν επαρκή αποθέματα, να αυξάνουν πωλήσεις και να διευρύνουν μερίδια αγοράς. Στον διπολισμό της αγοράς συνετέλεσε και το γεγονός ότι κάποια καταστήματα δεν διέθεταν την απαιτούμενη ρευστότητα προκειμένου να αποκτήσουν τα επιθυμητά αποθέματα.
Επίσης, ένας δεύτερος ουσιαστικός παράγοντας για αρκετούς κλάδους είναι ότι εμφανίζεται αυξημένη ζήτηση στην αγορά, επειδή ο κύκλος ζωής των προϊόντων που χρησιμοποιούσαν οι καταναλωτές ολοκληρώθηκε.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του ανδρικού ρούχου, όπου πολλοί καταναλωτές προχώρησαν κατά την περίοδο 2010-2015 σε έναν δραστικό περιορισμό των αγορών τους. Το αποτέλεσμα είναι πως σήμερα, έξι χρόνια αργότερα, έχουν μείνει κατά κύριο λόγο με φθαρμένα ρούχα που θα πρέπει να ανανεώσουν με καινούρια.
Άλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή των λευκών ηλεκτρικών συσκευών. Οι αγορές των τελευταίων ετών ήταν ιδιαίτερα χαμηλές, με αποτέλεσμα μεγάλο ποσοστό αυτών των προϊόντων να είναι μεγάλης ηλικίας, ιδιαίτερα καταπονημένα και να χρειάζονται αλλαγή».
απο τον kotzamanis@euro2day.gr
Ωστόσο το τοπίο παραμένει ασαφές και τα αναπάντητα ερωτήματα πολλά.
Πώς κινήθηκε το λιανικό εμπόριο κατά τον πρώτο μήνα του έτους.
Βρισκόμαστε ένα μήνα μετά την εκκίνηση του 2016 και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με
ασφάλεια την πορεία της ελληνικής οικονομίας κατά το τρέχον έτος, καθώς τα μηνύματα του Ιανουαρίου είναι ασαφή και τα αναπάντητα ερωτήματα για τους επόμενους μήνες, πολλά.
Έτσι, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα:
• Η πλειονότητα των αναλυτών προβλέπει για φέτος αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης, με ορισμένους να μιλούν για ένα νούμερο που θα κυμαίνεται μεταξύ του -0,5% και του -1% και κάποιοι άλλοι αναφέρονται σε ακόμη χειρότερες επιδόσεις.
• Υπάρχουν ορισμένοι αναλυτές, αλλά και κύκλοι της εγχώριας αγοράς, που υποστηρίζουν πως κάτω από προϋποθέσεις, το ελληνικό ΑΕΠ θα μπορούσε να κλείσει το 2016 με θετικό πρόσημο!
• Και από τη μέχρι τώρα πορεία του Ιανουαρίου, δεν έχουν προκύψει ακόμη στοιχεία για το ποια από τις δύο προαναφερόμενες προβλέψεις θα μπορούσε να επιβεβαιωθεί.
Το σύνολο πάντως των παραγόντων της αγοράς -όπως και η κυβέρνηση- αναφέρονται στην ανάγκη μια θετικής αξιολόγησης της Ελλάδας από τους πιστωτές της, όσο το δυνατόν νωρίτερα.
«Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από την αγορά είναι πολυποίκιλα. Αυτό που διαπιστώνω με ευχαρίστηση είναι ότι ο κόσμος δείχνει διάθεση να καταναλώσει, ωστόσο σαφέστερα μηνύματα θα έχουμε προς το τέλος του μήνα, με την ολοκλήρωση των εκπτώσεων», δήλωσε στο Euro2day.gr ο κ. Αντώνης Μακρής, πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας), συμπληρώνοντας:
«Αναμφίβολα μας προβληματίζει το κλίμα αναστάτωσης που επικρατεί το τελευταίο χρονικό διάστημα στην ελληνική κοινωνία. Τυχόν συνέχιση και κλιμάκωση των αγροτικών κινητοποιήσεων θα μπορούσε να θέσει εμπόδια στη διανομή και στις εισαγωγές εμπορευμάτων. Επιπλέον, συχνά, σε περιόδους διαμαρτυριών και γενικότερα αρνητικής ειδησεογραφίας, έχουμε δει την ψυχολογία των καταναλωτών να επιδεινώνεται και τη ζήτηση να επηρεάζεται αρνητικά».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι εκτιμήσεις άλλου γνωστού παράγοντα της αγοράς, ο οποίος σημειώνει: «Δεν υπάρχει ενιαία τάση στην αγορά του λιανικού εμπορίου. Τα πράγματα διαφοροποιούνται σημαντικά από προϊόν σε προϊόν, από περιοχή σε περιοχή και από επιχείρηση σε επιχείρηση. Έτσι, είδαμε επιμέρους αγορές που έτρεξαν το φετινό Ιανουάριο με +5% και κάποιες άλλες που κινήθηκαν αρνητικά.
Για παράδειγμα, στον τομέα των ηλεκτρονικών συσκευών βλέπουμε μια υποχώρηση που είναι αναμενόμενη, καθώς μέσα στο περασμένο καλοκαίρι -και λόγω του κλίματος ανησυχίας που είχε προκαλέσει η επιβολή των capital controls- αρκετοί καταναλωτές έσπευσαν να αποκτήσουν τέτοια είδη, προεξοφλώντας ουσιαστικά αγορές που θα έκαναν στο μέλλον.
Στο κομμάτι των ρούχων, τα φτηνότερα προϊόντα και η αθλητική ένδυση φαίνεται να πηγαίνει καλά, ενώ ικανοποιητικά εξελίσσεται η ζήτηση σε κλάδους όπως οι λευκές ηλεκτρικές συσκευές και οι μικροσυσκευές (αλλαγή τρόπου ζωής των νοικοκυριών με συμμάζεμα στο σπίτι)».
Σύμφωνα επίσης με οικονομικό διευθυντή εισηγμένης εταιρείας, «υπάρχουν φέτος δύο νέοι παράγοντες που διαφοροποιούν τα πράγματα σε σχέση με το παρελθόν.
Ο πρώτος αφορά στην επιφυλακτική στάση που κράτησαν αρκετές εταιρείες μέσα στο 2015, φοβούμενες για το τι θα μπορούσε να προκύψει, περιορίζοντας το ύψος των αγορών και των αποθεμάτων τους σε αρκετά χαμηλά επίπεδα. Και επειδή τα χειρότερα δεν συνέβησαν, τώρα έχουν μικρό στοκ και βλέπουν τους ανταγωνιστές τους, που διαθέτουν επαρκή αποθέματα, να αυξάνουν πωλήσεις και να διευρύνουν μερίδια αγοράς. Στον διπολισμό της αγοράς συνετέλεσε και το γεγονός ότι κάποια καταστήματα δεν διέθεταν την απαιτούμενη ρευστότητα προκειμένου να αποκτήσουν τα επιθυμητά αποθέματα.
Επίσης, ένας δεύτερος ουσιαστικός παράγοντας για αρκετούς κλάδους είναι ότι εμφανίζεται αυξημένη ζήτηση στην αγορά, επειδή ο κύκλος ζωής των προϊόντων που χρησιμοποιούσαν οι καταναλωτές ολοκληρώθηκε.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του ανδρικού ρούχου, όπου πολλοί καταναλωτές προχώρησαν κατά την περίοδο 2010-2015 σε έναν δραστικό περιορισμό των αγορών τους. Το αποτέλεσμα είναι πως σήμερα, έξι χρόνια αργότερα, έχουν μείνει κατά κύριο λόγο με φθαρμένα ρούχα που θα πρέπει να ανανεώσουν με καινούρια.
Άλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή των λευκών ηλεκτρικών συσκευών. Οι αγορές των τελευταίων ετών ήταν ιδιαίτερα χαμηλές, με αποτέλεσμα μεγάλο ποσοστό αυτών των προϊόντων να είναι μεγάλης ηλικίας, ιδιαίτερα καταπονημένα και να χρειάζονται αλλαγή».
απο τον kotzamanis@euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου