Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2012

Η σύλληψις της αγίας Άννης, μητρός της Θεοτόκου (9 Δεκεμβρίου)


Αποστ. ανάγνωσμα : Γαλ. Δ΄, 22-27
 
Σήμερα που η Eκκλησία μας εορτάζει το γεγονός της συλλήψεως της Αγίας Άννης και του τερματισμού της στειρώσεως της ανθρώπινης φύσης, έχει οριστεί να διαβάζεται σαν αποστολικό ανάγνωσμα, σχετικό απόσπασμα από την προς Γαλάτας επιστολή του Παύλου. 
Ο Απόστολος περιγράφει τη γέννηση του Ισαάκ από τον Αβραάμ, παρόλο που δεν ήταν σύμφωνα με τον φυσικό νόμο, αλλά γεννήθηκε κατά προσταγή του Θεού από «νεκρά» σώματα. 
Διότι «νεκρά» ήταν τα σώματα του Αβραάμ και της Σάρρας ως προς τη φυσική κίνηση για γέννηση ενός παιδιού, αφού βρίσκονταν σε προχωρημένη ηλικία.
Έτσι ακριβώς συνέβη και με τους γονείς της Υπεραγίας Θεοτόκου.  Ενώ είχαν φθάσει σε προχωρημένη ηλικία και είχαν μείνει στείροι, συμβολίζοντας την ανθρώπινη φύση, η οποία από το βάρος της αμαρτίας και του θανάτου αποξηράνθηκε, αδυνατώντας να δώσει πνευματικούς καρπούς. Με την παρέμβαση  όμως του Θεού λυτρώνονται από το όνειδος της ατεκνίας.  
Όταν λοιπόν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου έστειλε ο Θεός τον Αρχάγγελο Γαβριήλ στον Ιωακείμ που είχε αποσυρθεί σε ένα βουνό και στην Άννα που θρηνούσε τη δυστυχία της στον κήπο τους, για να τους αναγγείλει ότι επρόκειτο σύντομα να εκπληρωθούν στο πρόσωπό τους οι προφητείες.  Αυτή που προοριζόταν να γεννήσει τον Υιό του Θεού, η αυθεντική Κιβωτός της Καινής Διαθήκης, θα γεννιόταν από αυτούς.

Ορίζει λοιπόν η Εκκλησία σήμερα να διαβάζουμε αυτό το απόσπασμα από την προς Γαλάτας επιστολή στο οποίο ο Απόστολος Παύλος απευθυνόμενος στους Γαλάτες, που ενώ ασπάστηκαν την αληθινή πίστη και έγιναν μέλη της εκκλησίας του Χριστού αποδεχόμενοι την κλήση που τους απεύθυνε ο Θεός δια του Παύλου, τώρα επιστρέφουν και υποτάσσονται στο νόμο της Παλαιάς Διαθήκης αμφισβητώντας τη σωτηρία σε όσους δεν είναι φυσικοί απόγονοι του Αβραάμ. 
Απευθυνόμενος έτσι προς αυτούς τους θυμίζει ότι ο ίδιος νόμος τον οποίο θέλουν να ασπάζονται, αυτός γράφει ξεκάθαρα ότι ο Αβραάμ είχε δύο υιούς.  Έναν από την δούλη Άγαρ, που γεννήθηκε σύμφωνα με το φυσικό τρόπο γέννησης και έναν από την ελεύθερη Σάρρα, τον Ισαάκ, που γεννήθηκε από υπόσχεση του Θεού.
 
Επειδή φαινόταν στους παραλήπτες της επιστολής ότι είναι απίθανο, εκείνοι που δεν ήταν γεννημένοι από την γενιά του Αβραάμ να ονομάζονται υιοί του, και να κληρονομήσουν την αιώνια ζωή, τους θυμίζει ότι ενώ ο Ισμαήλ γεννήθηκε με το φυσικό νόμο, ήταν δούλος.  Και όχι μόνο αυτό αλλά  διώχθηκε και από το πατρικό του σπίτι.  Ο Ισαάκ όμως, που γεννήθηκε μετά από την υπόσχεση του Θεού, επειδή ήταν υιός γνήσιος και ελεύθερος, ήταν και γνήσιος κληρονόμος όλων όσων ανήκαν στον πατέρα του.
 
Όλα τα προηγούμενα έχουν διπλή σημασία και εκτός από αυτό που φαίνεται ερμηνέονται και αλληγορικά. 
 Ο ίδιος ο Απόστολος Παύλος εξηγώντας τη σημασία τους λέγει ότι αυτές οι δύο, δηλαδή η ΄Αγαρ και η Σάρρα εικονίζουν τις δύο διαθήκες την Παλαιά και την Καινή. 
 Και η μέν πρώτη η οποία δόθηκε στο όρος Σινά και αντιστοιχεί με την επίγεια Ιερουσαλήμ γεννά δούλους, ενώ η Καινή που είναι η Εκκλησία γεννά ελεύθερους ανθρώπους, οι οποίοι απαλλαγμένοι από κάθε δεσμό με την αμαρτία μπορούν να ακολουθήσουν και να συναντήσουν τον Χριστό, τον αρχηγό της σωτηρίας ημών. Αμήν. 

Πρεσβ. Χρήστου Κούλενδρου –Μητρόπολη Κωνσταντίας




Γέροντας Παΐσιος, «Οι Άγιοι Θεοπάτορες, μετά από θερμή προσευχή στον Θεό να τους χαρίσει παιδί, συνήλθαν όχι από σαρκική επιθυμία, αλλά από


image - Γέροντα, πέστε μας για τον Άγιο Ιωακείμ και την Αγία Άννα, τους Θεοπάτορες. Κάποτε κάτι αρχίσατε να μας λέτε.

- Από μικρός είχα σε μεγάλη ευλάβεια τους Αγίους Θεοπάτορες. Μάλιστα είχα πει σε κάποιον ότι, όταν με κάνουν καλόγερο, θα ήθελα να μου δώσουν το όνομα Ιωακείμ.
Πόσα οφείλουμε σ’ αυτούς! Οι Άγιοι Ιωακείμ και Άννα είναι το απαθέστερο (δηλαδή χωρίς διαβλητά πάθη) ανδρόγυνο που υπήρξε ποτέ. Δεν είχαν καθόλου σαρκικό φρόνημα.

Ο Θεός έτσι έπλασε τον άνθρωπο και έτσι ήθελε να γεννιούνται οι άνθρωποι, απαθώς. Άλλα μετά την πτώση μπήκε το πάθος στην σχέση ανάμεσα στον άνδρα και στην γυναίκα. Μόλις βρέθηκε ένα απαθές ανδρόγυνο, όπως έπλασε ο Θεός τον άνθρωπο και όπως ήθελε να γεννιούνται οι άνθρωποι, γεννήθηκε η Παναγία, αυτό το αγνό πλάσμα, και στην συνέχεια σαρκώθηκε ο Χριστός. Μου λέει ο λογισμός ότι θα κατέβαινε και νωρίτερα ο Χριστός στην γη, αν υπήρχε ένα αγνό ζευγάρι, όπως ήταν οι Άγιοι Ιωακείμ και Άννα.

Οι Ρωμαιοκαθολικοί φθάνουν στην πλάνη και πιστεύουν, δήθεν από ευλάβεια, ότι η Παναγία γεννήθηκε χωρίς να έχει το προπατορικό αμάρτημα.
 Ενώ η Παναγία δεν ήταν απαλλαγμένη από το προπατορικό αμάρτημα, αλλά γεννήθηκε όπως ήθελε ο Θεός να γεννιούνται οι άνθρωποι μετά την δημιουργία.

 Ήταν πάναγνη [1] , γιατί η σύλληψη Της έγινε χωρίς ηδονή.
Οι Άγιοι Θεοπάτορες, μετά από θερμή προσευχή στον Θεό να τους χαρίσει παιδί, συνήλθαν όχι από σαρκική επιθυμία, αλλά από υπακοή στον Θεό.
 Αυτό το γεγονός το είχα ζήσει στο Σινά [2].
_________________________
[1] Η Θεοτόκος γεννήθηκε κατά φυσικό τρόπο και όχι παρθενικώς. «Ήταν πάναγνη», γιατί, όπως γράφει και ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός στον Λόγο του «Εις το Γενέσιον της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας», συνελήφθη «σωφρόνως» (βλ. PG 96,669A), αλλά και αύξησε με τον αγώνα της την αγιότητα που έλαβε από τους γονείς της, αποκρούοντας «πάντα λογισμόν περιττόν και ψυχοβλαβή πριν γεύσασθαι» (αυτόθι 676Β).
[2] Ο Γέροντας ασκήτεψε στο Σινά, στο ασκητήριο των Αγίων Επιστήμης και Γαλακτίωνος, από το 1962 μέχρι το 1964. Το γεγονός αυτό δεν μας το απεκάλυψε.

Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου, Λόγοι Δ΄, Οικογενειακή Ζωή, εκδ. Ιερόν Ησυχαστήριον "Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος", Σουρωτή Θεσσαλονίκης, 2007, σελ. 61-62.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου